Jag har en solcell och ett batteri, båda vilka använder sig av USB för att skicka ström. Det handlar alltså om 5V. Den som kan leverera högst ström kontinuerligt är batteriet vilket klarar 5V och 2,1A. Det laddar en Ipad rätt bra men jag skulle vilja att den även kunde ladda min laptop då jag gillar att ha med den ut på somrarna för att kunna redigera bilder bra från min systemkamera och även eventuellt ladda min kamera Skulle även vara najs att kunna ladda kameran som gör detta via 12V input.
Så det jag vill ha är alltså en laddare med input 5V 2,1A och output 12V och 17V och motsvarande amperestyrka. Finns de att köpa?
För visst måste det gå att ladda en laptop med 10W?
Laptopladdare för batteribank - DC - DC konverter In: USB 5V
Moderator: Redaktion
Laptopladdare för batteribank - DC - DC konverter In: USB 5V
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laptopladdare för batteribank - DC - DC konverter In: US
Borde inte http://www.outnorth.se/powertraveller/solargorilla göra det du vill?
Kanske det men har redan solcell och batteri. Så behöver also bara konverteraren.
Den där verkar för övrigt bara vara en solcell utan batteri. Brukar behöva väldigt bra solförhållanden för att ladda stabilt då. Och jag funderar på hur många watt panelen är på. Hittar ingen info om det nån stans.
Min solcell ligger på 18W och kostar 400 spänn. Tror nästan att solargorillan har lägre effekt med tanke på storleken. Här är min:
http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... r-pack-18w
Den där verkar för övrigt bara vara en solcell utan batteri. Brukar behöva väldigt bra solförhållanden för att ladda stabilt då. Och jag funderar på hur många watt panelen är på. Hittar ingen info om det nån stans.
Min solcell ligger på 18W och kostar 400 spänn. Tror nästan att solargorillan har lägre effekt med tanke på storleken. Här är min:
http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... r-pack-18w
Kolla din laptop-laddare. (alltså sladden och boxen till datorn) den är troligen på mellan 40-80w.
Jag använder under sommaren och semestern (husvagn) en "solcellsväska" där jag vecklar ut 3st 40w-solceller. Laddar ett 90AH 12v-batteri och har sen 230v-konverter med hel sinusvåg för att kunna ladda t.ex datorer och vad jag nu behöver.
Jag använder under sommaren och semestern (husvagn) en "solcellsväska" där jag vecklar ut 3st 40w-solceller. Laddar ett 90AH 12v-batteri och har sen 230v-konverter med hel sinusvåg för att kunna ladda t.ex datorer och vad jag nu behöver.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Menar du att laddaren inte skulle ladda alls om den inte får de 50w den är begränsad till? Den skickar ut 19v o 3A typ från ett vanligt vägguttag. Jag tänkte att den via usb helt enkelt skulle skicka ut 0.5A istället?
Ditt system låter najs men jag vandrar så vill inte ha så mycket vikt. Du borde kunna använda 12V laddare direkt dc-dc annars om du vill spara lite konverteringsförluster dock.
Ditt system låter najs men jag vandrar så vill inte ha så mycket vikt. Du borde kunna använda 12V laddare direkt dc-dc annars om du vill spara lite konverteringsförluster dock.
Allt finns!
100% Brand new and high quality DC-DC Buck Converter
Input voltage : DC 5 - 32 V
Output Voltage : DC 0.8-24 V(Adjustable)
Output Current : 5A(MAX) (more than 3.5A please strengthen heatsink)
Conversion efficiency : up to 90%
Output ripple : 30mV
Working Temperature : industrial (- 40 ° c to +85 °c) ( environmental temperature, more than 40 degrees, please reduce power to use, or - enhance cooling).
Full-Load temperature : 45 degrees
Voltage regulation : ± 2.5%
Load regulation : ± 0.5%
Size : 43*21*14 mm
Working Temperature : industrial (- 40 ° c to +85 °c) ( environmental temperature, more than 40 degrees, please reduce power to use, or - enhance cooling).
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Självklart!drakbane skrev:Allt finns!

Vi byggde/köpte/använde liknande redan på slutet av 80-talet/början av 90 på företaget jag arbetade på då

tjusiga lösningar då. Det var främst till batteribackuper till mobilmastsystemen vi jobbade med då (Ericssons vill jag minnas).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ser najs ut. En sån och lite hemmabygge får det nog bli