Tesla Juniper bromsljud
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Juniper bromsljud
Jag väntar också på den nya Tesla MY. Om vi byter bromsbelägg till en annan typ, kommer det att bidra till att minska ljudet? Kommer det att finnas några garantiproblem? Hur som helst, om det kostar extra för att åtgärda bromsproblemen, kanske det är värt det?
Har aldrig haft problem med bromsarna på någon bil. Men jag kör fullt ös. Ska det gasas så är det plattan i mattan, och ska det bromsas så ställer jag mig på pedalen.
Låter som det är komfortabelt att åka med dig
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Samma här, tjuter ordentligt när jag bromsar försiktigt, det blir nästan en trafikfara för jag undviker att bromsa så mycket det går för att jag vet att det där tjutet kommer
Kör en Juniper som togs ut för ett par mån sedan
Kör en Juniper som togs ut för ett par mån sedan
Jag bromsar medvetet så det ska pipa varje gång, ALLA vänder sig om och undrar vad som händer 
MYP-26/M3-24
Nej.HelectriC skrev: ↑30 nov 2025 10:35Låter som det är komfortabelt att åka med dig![]()
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Jag har en snart 1 månad gammal Juniper, som inte låtit något, men inte rört bromspedalen så mycket. Eller så har RWD andra bromsar/belägg.
Vår LR AWD gnisslar dock.
Vår LR AWD gnisslar dock.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
- BlevIngenCT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/claes98950
Jag skall till Segeltorp i morgon och få min baklucka justerad...
När nu min LR AWD Juniper hämtad 27/9, också börjat skrika vid försiktig bromsning, skall man ta upp det med dem samtidigt?
Eller är det bara att vänta på en generell "permanent fix" tror ni, som kanske blir någon förändring av bromskolvarnas beteende i mjukvara?
Min kärra började inte skrika förrän ganska nyligen, den gjorde inte det med V12 2025.26.300.1 om det nu är mjukvarurelaterat...
... och valet står mellan oväsen och räckvid
Premiär för mig hos Teslas Service, de vill ha FYRA OCH EN HALV TIMME på sig för att justera en baklucka, tur att de tar det som garanti (viket de iaf skrev i ärendet)!!!!
När nu min LR AWD Juniper hämtad 27/9, också börjat skrika vid försiktig bromsning, skall man ta upp det med dem samtidigt?
Eller är det bara att vänta på en generell "permanent fix" tror ni, som kanske blir någon förändring av bromskolvarnas beteende i mjukvara?
Min kärra började inte skrika förrän ganska nyligen, den gjorde inte det med V12 2025.26.300.1 om det nu är mjukvarurelaterat...
... och valet står mellan oväsen och räckvid
Premiär för mig hos Teslas Service, de vill ha FYRA OCH EN HALV TIMME på sig för att justera en baklucka, tur att de tar det som garanti (viket de iaf skrev i ärendet)!!!!
Enligt Tesla, som jag har pratat med, har de noterat alla som har problemet, så det är bäst att anmäla det.BlevIngenCT skrev: ↑01 dec 2025 15:55Jag skall till Segeltorp i morgon och få min baklucka justerad...
... och valet står mellan oväsen och räckvid![]()
- BlevIngenCT
- Teslaägare
Hon i receptionen i Segeltorp, försökte med att det var helt normalt när bromsarna var kalla :facepalm: !
Jag nämde självklart att det även kan uppträda efter man varit ute och kört en stund....
Men jag är inne för att förhoppningsvis få min baklucka justerad (ena sidan sticker upp över taketglaset och andra något under)..
Skall prata mer med dem, innan jag "checkar ut"!
EDIT:
Blev inte läge att prata mer om broms(o)ljudet, när jag fick tjafsa och lägga energi på att få bakluckan justerad (på garantin, som de fixade till slut).
Jag nämde självklart att det även kan uppträda efter man varit ute och kört en stund....
Men jag är inne för att förhoppningsvis få min baklucka justerad (ena sidan sticker upp över taketglaset och andra något under)..
Skall prata mer med dem, innan jag "checkar ut"!
EDIT:
Blev inte läge att prata mer om broms(o)ljudet, när jag fick tjafsa och lägga energi på att få bakluckan justerad (på garantin, som de fixade till slut).
- BlevIngenCT
- Teslaägare
När jag tänker efter så har jag inte haft några bromsskrik idag!?
Uppgraderade till ..44.3 från ..38.9 igår... kan det möjligtvis vara löst med mjukvara (Juniper har ju "Brake-By-Wire")?
Har andra som uppgraderat till 44:an också blivit av med "skriken"?
Uppgraderade till ..44.3 från ..38.9 igår... kan det möjligtvis vara löst med mjukvara (Juniper har ju "Brake-By-Wire")?
Har andra som uppgraderat till 44:an också blivit av med "skriken"?
- BlevIngenCT
- Teslaägare
"Falskt alarm", det skrek ikväll igen om bromsarna när de var kalla iaf (bilen hade stått ute i ca 90 minuter i vätan vi har idag i Stockholm, efter en färd på +3 mil med mest "motorväg" och lite inbromsningar, så det var kanske ett sämre exempel).
Mitt har helt försvunnit sedan ett gäng dagar tillbaka. Jag tror att det försvann i samband med uppdateringen. Jag har som sagt ALLTID haft ljudet innan men nu är det ingenting öht 
- JimFille7th
- Teslaägare
Uppgraderade till 44.3 igår men har fortfarande "skriken" kvar....Hade väl inga större förhoppningar då jag inte förstår hur en softvaru uppgradering skulle kunna lösa detta "mekaniska" problem....
Inte direkt jättebra reklam för Tesla detta.
Hade jag hört massa teslor åka runt och gnissla som gamla vrak tidigare så hade jag inte skaffat en.
Körde en liten sväng nyss på en kvart och det gnisslade som f-n en 5-6 ggr.
Detta är helt sjukt uselt, man skäms ju varje gång man är ute och kör.
Hade jag hört massa teslor åka runt och gnissla som gamla vrak tidigare så hade jag inte skaffat en.
- FinaFisken
- Teslaägare
-
Modell_Tessla
Ja.. sitter och tänker om jag borde bara dra i bromsen på köpet nu så jag inte ångrar mig senare. Just det där om att bromsljudet inte är något som påverkar funktionen låter ju också som problemet eventuellt är något de förväntar sig inte kunna fixa utan en noterbar kostnad, och därför drar in med det språket nu så att köpare inte tror att det kommer gå under garantin. Frågan är hur mycket man hade varit redo att betala för att fixa problemet i framtiden.. någon som kan mer om Tesla som kan gissa?elbilly skrev: ↑05 dec 2025 13:36Inte direkt jättebra reklam för Tesla detta.