BMW har väl OTA på sina nyare elbilar? Allt annat vore stenåldern.
iX3 ser trevlig ut men är för dyr, 850 minst med lite normal utrustning och dessutom 12 mån lev tid. Hinner bli omodern innan leverans
Moderator: Redaktion
BMW har väl OTA på sina nyare elbilar? Allt annat vore stenåldern.
Ja 12 månaders leveranstid känns riktigt surt. Tyckte det var tillräckligt illa att vänta 6 månader på min förra BMW X3. Tycker det saknas en hel del finesser jämfört med MYP. Som adaptiv fjädring,elfällbart baksäte och riktig frunk. Dessutom dåligt att det inte finns camp mode. Men om den är så fantastisk att köra och åka i som de säger i recensionerna så kanske det kan kompensera. Jag har kört MYP juniper och tyckte den var riktigt kanon att köra så ribban är ganska högt satt.
OTA läcker nog inte så mycket data jämfört med telemetrin som berättar för tillverkaren hur bilen mår. Där åker nog gps position in tillsammans med massor av sensor data. Brukar väl finnas en kryssruta där man godkänner att hjälpa till att göra bilen bättre. Möjligt att man inte ens kan stänga av all datadelning...Melonsusk skrev:Jag är naiv, men jag tror att utan OTA är man mindre övervakad.
Det beror såklart på vad man prioriterar och vad man använder. Men elfälbart baksäte och större frunk är inte värt någonting för mig. Jag har nog fält sätet i nuvarande bil runt två gånger per år, och det enda jag har i frunken är typ-2 kabeln.tesla newbie skrev: ↑06 dec 2025 16:36Ja 12 månaders leveranstid känns riktigt surt. Tyckte det var tillräckligt illa att vänta 6 månader på min förra BMW X3. Tycker det saknas en hel del finesser jämfört med MYP. Som adaptiv fjädring,elfällbart baksäte och riktig frunk. Dessutom dåligt att det inte finns camp mode. Men om den är så fantastisk att köra och åka i som de säger i recensionerna så kanske det kan kompensera. Jag har kört MYP juniper och tyckte den var riktigt kanon att köra så ribban är ganska högt satt.
Det är väl att BMW lyckats paketera mycket av det bästa på marknaden från alla tillverkare.velig skrev: ↑04 dec 2025 11:20Jag har svårt att förstå varför det är så mycket väsen om denna bil. På vilket sätt är den en game changer? Javisst, man har slängt in ett stort batteri i en relativt liten bil och på så sätt fått lång räckvidd på pappret. Är grejjen att det är jättesvårt att klämma in ett så stort batteri i den storleken på bil, eller missar jag någon betydande innovation?
AI-driven laddlucka och långa modulära skärmar ser jag inte som något stort paradigmskifte i elbilsvärlden.
Kan någon (dum)förklara (mig)?![]()
Instämmer, för mig lockar dörrar med karm mer, dörrarna använder jag oftare än jag fäller baksätet eller öppnar trunken =)Xyborg skrev: ↑06 dec 2025 16:55Det beror såklart på vad man prioriterar och vad man använder. Men elfälbart baksäte och större frunk är inte värt någonting för mig. Har fält sätet i nuvarande bil typ 2 gånger per år, och det enda jag har i frunken är typ 2 kabeln.
Bättre ljudisolering, riktig 360-kamera, parkeringssensorer, HUD, bättre förarassistans (Teslas implementering i Europa tycker jag ärligt talat är rätt dålig jämfört med konkurrenterna på marknaden 2025) och lyxigare inredning är däremot saker jag gärna betalar extra för.
För mig och mina preferenser verkar iX3 vara en mycket bättre bil.
Vi har haft en Tesla Model 3 - och var riktigt nöjda med den överlag. Men för mig är Tesla inte ett dugg premium. Tesla är typ Kia eller Skoda. Prisvärda bilar med fyndiga funktioner och/eller bra prestanda och interiör för sin prisklass.Arctic Drifter skrev: ↑06 dec 2025 17:33Instämmer, för mig lockar dörrar med karm mer, dörrarna använder jag oftare än jag fäller baksätet eller öppnar trunken =)Xyborg skrev: ↑06 dec 2025 16:55Det beror såklart på vad man prioriterar och vad man använder. Men elfälbart baksäte och större frunk är inte värt någonting för mig. Har fält sätet i nuvarande bil typ 2 gånger per år, och det enda jag har i frunken är typ 2 kabeln.
Bättre ljudisolering, riktig 360-kamera, parkeringssensorer, HUD, bättre förarassistans (Teslas implementering i Europa tycker jag ärligt talat är rätt dålig jämfört med konkurrenterna på marknaden 2025) och lyxigare inredning är däremot saker jag gärna betalar extra för.
För mig och mina preferenser verkar iX3 vara en mycket bättre bil.
Det som även lockar mig är närheten till service, när jag la ordern i mars -22 fanns det ~ 27 000 teslor i landet. Idag är det nästan 3 gånger fler men för oss i norr är fortfarande det närmaste riktiga servicecenter i Umeå.
Jag har även vid besiktning fått notis om brist i hjulupphängningarna, är även inne på min tolfte BMW och där är min bild att hjulupphängningarna får anmärkningar tidigast väl över 20 000 mil, inte efter drygt 10 000 mil.
För mig är BMW premium medan Tesla säljer in sig själva som premium, lite så så om Volvo försöker jobba... men man är inte där!![]()
Det beror på när och var du jämför. Volkswagen ID.7 har sålts i 25-30% fler exemplar i år i Sverige, än Tesla Model Y. Ca 6000st mot strax över 4500st.manneson skrev: ↑06 dec 2025 18:12Likadant snack varje gång det lanseras en ny ”premium” bil till hyfsat rimligt pris.
Senast var det Zeekr 7X.
Innan dess var det väl ID7.
Massa hype, massor som skrev exakt samma som ovan att de föredrog riktiga spakar och x och y.
Men i slutänden var det inte många som slog till.
De flesta fortsatte köpa Tesla.
Jag tror det blir precis likadant denna gång.
När de lanserades givetvis.Xyborg skrev: ↑06 dec 2025 18:22Det beror på när och var du jämför. Volkswagen ID.7 har sålts i 25-30% fler exemplar i år i Sverige, än Tesla Model Y. Ca 6000st mot strax över 4500st.manneson skrev: ↑06 dec 2025 18:12Likadant snack varje gång det lanseras en ny ”premium” bil till hyfsat rimligt pris.
Senast var det Zeekr 7X.
Innan dess var det väl ID7.
Massa hype, massor som skrev exakt samma som ovan att de föredrog riktiga spakar och x och y.
Men i slutänden var det inte många som slog till.
De flesta fortsatte köpa Tesla.
Jag tror det blir precis likadant denna gång.
Du vet att den absoluta majoriteten av sålda elbilar är av annat märke än Tesla? Dvs de flesta köper inte Tesla.manneson skrev: ↑06 dec 2025 18:12Likadant snack varje gång det lanseras en ny ”premium” bil till hyfsat rimligt pris.
Senast var det Zeekr 7X.
Innan dess var det väl ID7.
Massa hype, massor som skrev exakt samma som ovan att de föredrog riktiga spakar och x och y.
Men i slutänden var det inte många som slog till.
De flesta fortsatte köpa Tesla.
Jag tror det blir precis likadant denna gång.
Om jag jämför med min förra
Förstår inte heller vad det är med i4 som skulle ha varit en gamechanger. Den är inte byggd på en renodlad elbilsplattform. Den är väl dessutom relativt tung jämfört med Model 3. Det den har är ju en halvkombibaklucka. Och det är ju fortfarande helt unikt i den storleksklassen för elbilar. Fortfarande är ju i4 den enda bilen med halvkombibaklucka som inte är en SUV/Crossover eller fullstor sedan/sporback/liftback. Och länge så fanns det ju dessutom inga eldrivna Tourer/Shooting brake/Estate/Station wagon/(kombi)-alternativ heller.Ingenjoren5 skrev: ↑05 dec 2025 08:47Aldrig hört någon nämna att i4 skulle vara en gamechanger. […Tellus skrev: ↑05 dec 2025 05:49Tveksamt.Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 13:03Andrahandsvärdet efter 3 år kommer vara 150' högre, lätt!mikebike skrev: ↑04 dec 2025 12:53Jag betalar lätt 100k för regnsensor, radar, parkeringssensorer, frånvaro av spökbromsningar och trevligare interiör, men dessvärre skiljer det snarare 200k.Magnus71 skrev: ↑04 dec 2025 12:00Ja, IX3 är säkert en fin bil och snabb laddning. Men med liknande utrustning så är priset ca 100 000kr upp mot Y LR AWD. På detta kommer de högre finansieringskostnaderna med ytterligare upp mot 100 000kr. 2års garanti istället för 4. Eventuella tillkommande kostnader för mobila tjänster som BMW digital premium.
Liknande gäller såklart kommande EX60 och GLC.
Så för mig blev valet enkelt till Junipers fördel.
Jag tog Y för ”Mest bil för pengarna” för mitt användande.
Finns 48 985 st Model Y i Sverige nu varav 3 927 st är Juniper.
Bmw i4 som också skulle vara en game changer har förlorat halva värdet på 3 år
https://www.blocket.se/mobility/item/17912517
Ja, BMW är dyra och känns dyra, Tesla är (ganska) billiga och känns rejält billiga.
Har som sagt haft både BMW och Tesla. Jag upplever inte alls att skillnaden är så stor. BMW:s billigare modeller känns inte så mycket lyxigare än de nyare Teslorna.
Jag har bara erfarenhet av Z3, 330e och i4. De känns ju mycket exklusivare än MY.tesla newbie skrev: ↑07 dec 2025 08:49
Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.mikebike skrev: ↑07 dec 2025 12:20Jag har bara erfarenhet av Z3, 330e och i4. De känns ju mycket exklusivare än MY.tesla newbie skrev: ↑07 dec 2025 08:49
Mycket ligger i materialval, skinnklädsel vs plast t.ex.
Även min XC60 kändes mer premium, med skinn i säten, ratt och instrumentpanel.
Att jämföra med någon basic 318 känns inte relevant.
Nej min ÅF är Bavaria Danderyd. Skulle inte lämna en cykel till Hedin Akalla en gång. De botchade en reparation på min Leaf för många år sedan, men jag är långsint.benke_berguv skrev: ↑06 dec 2025 12:25På mina i3:or har det funnits en återförsäljare inlagd i appen som ”min återförsäljare” så säkert där kopplingen mellan er och bilen finns antar jag.tor-ake skrev:
Ursäkta ot men övervakning, snacka om övervakning - slitagesensorn på frugans i3s bromsbelägg larmade för att det snart var dags att byta. Dagen efter får jag mail från Hedin bil i Akalla att jag ska boka in hos dem för att byta. Har aldrig servat där. BMW verkar helt enkelt dela mina kontaktuppgifter och bilens status med alla eller åtminstone vissa ÅF.
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Långsint till just verkstäder ska man va, jag är likadan. Är precis i tagen att byta bort min Audi Q8. Fantastisk bil men verkstadens bemötande vid problem gör att den ska bort.tor-ake skrev:Nej min ÅF är Bavaria Danderyd. Skulle inte lämna en cykel till Hedin Akalla en gång. De botchade en reparation på min Leaf för många år sedan, men jag är långsint.benke_berguv skrev: ↑06 dec 2025 12:25På mina i3:or har det funnits en återförsäljare inlagd i appen som ”min återförsäljare” så säkert där kopplingen mellan er och bilen finns antar jag.tor-ake skrev:
Ursäkta ot men övervakning, snacka om övervakning - slitagesensorn på frugans i3s bromsbelägg larmade för att det snart var dags att byta. Dagen efter får jag mail från Hedin bil i Akalla att jag ska boka in hos dem för att byta. Har aldrig servat där. BMW verkar helt enkelt dela mina kontaktuppgifter och bilens status med alla eller åtminstone vissa ÅF.
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Allt beror väl på vad man värdesätter. Dörrklangen på min 2021 Model Y är ganska ”klonkig” och bakluckan smäller igen hårt om en dörr är öppen. Båda dessa problem är avhjälpta på Juniper. För mig är Junipers byggkvalitet ”good enough” och jag vill inte betala 100 kkr mer för enbart bättre byggkvalitet. Om det kan kombineras med bättre köregenskaper blir det dock en annan femma.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.mikebike skrev: ↑07 dec 2025 12:20Jag har bara erfarenhet av Z3, 330e och i4. De känns ju mycket exklusivare än MY.tesla newbie skrev: ↑07 dec 2025 08:49
Mycket ligger i materialval, skinnklädsel vs plast t.ex.
Även min XC60 kändes mer premium, med skinn i säten, ratt och instrumentpanel.
Att jämföra med någon basic 318 känns inte relevant.