Electron skrev: ↑07 dec 2025 12:24
Skulle vara intressant med en recension av er som kört/ägt I4 en längre tid. Fortfarande nöjda?
Har kört ca 4000 mil nu med en M50. På det stora hela problemfritt förutom följande saker;
1. Radarn till ACC/DAPP som sitter i fronten på bilen gav upp strax efter leverans. Antagligen var den dålig från fabrik och byttes på garanti.
2. Ett aktuellt bekymmer jag har är att bilen säger att laddluckan är öppen fast så inte är fallet. Jag har läst om en sensor som kan bli dålig. Lite störande då jag får en visuell påminnelse om det i bilens display under körning. Stänger jag påminnelsen dyker den strax efteråt upp igen.
3. När jag kör över vägbulor så knarrar det lite från framvagnen vilket hörs in i bilen. Inget jättestörande men det finns där och blir tydligare nu på vintern med lägre temperaturer. ÅF har tittat på framvagnen utan att hitta några fel.
4. Och på tal om vägbulor. När man kör över vägbulor eller andra ojämnheter så knarrar det lite från höger baksäte. Jag har läst om ägare som tagit loss högtalarpanelen bakom nacken och satt på filttejp för att lösa problemet. Har dock inte haft orken att göra det själv än.
5. Bakluckans och dörrarnas tätning har gummilister som behöver skötas om regelbundet, speciellt om du tvättar bilen med vissa medel. Man behöver då smörja listerna med gummivårdsmedel för att förhinda oljud (se vägbulor). Nu är dock detta ingen jättegrej då jag anser att det faller under regelbundet underhåll.
Och som kommentar till däcken. Ja, många har problem med detta och jag har själv bytt en uppsättning 19" sommardäck. I mitt fall resulterade det med punktering och bärgning.
Det drabbar speciellt bilar med 19" och är ännu vanligare på 20". BMW har valt en ganska aggressiv inställning i bakvagnen, gissningsvis för att främja köregenskaperna. På BMW språk brukar väl detta benämnas toe in / toe out om jag inte minns fel. Vanligtvis följer en hjulinställning efter en snedslitning och i mitt fall fanns avvikelser som korrigerades. Man bör definitivt hålla lite koll på bakdäcken och se till att alltid ha minst +0.3 BAR över vad bilen själv rekommenderar. Det återstår att se hur mina nya däcks livslängd blir.
Bortsett från ovan en suverän bil som ger mig glädje varje gång jag sitter bakom ratten. Går att köra ganska snålt också trots fyrhjulsdrift och mycket effekt. Snittade 19,8kWh/100km för 230 mil i november (Skåne) vilket är betydligt bättre än den ID4 jag hade tidigare. I juni hade jag en förbrukning på 17,2kWh/100km vilket var för 332 mil då det omfattade en resa från Skåne till Västernorrland. Klart godkänt enligt mig då det ändå är en elbil som har ett arv från deras bränslemodeller. Och visst, det kanske finns intressantare bilar idag. Det enda som skulle locka mig att byta vore nog en Taycan GTS Sport Turismo men jag är inte där riktigt än
