Att man kan åka tyst och bekvämt i en Tesla model S vet alla Teslaägare. Efter att ha gjort ett studiebesök på företaget Inresol i Gävle som tillverkar små Stirlingbaserade mikrokraftverk stod resan tillbaka till Skåne för dörren.
Läste i sista numret av Elbilen i Sverige i ett reportage om nya Nissan Leaf med 30 kWh batteri som åkte från Stockholm och norrut 100 mil på 19,5 timmar. Inte så dåligt. Genomsnittshastighet 51 km/tim.
Vad kan en Tesla model S med supercharger? Passade på att testa resan Gävle till Landskrona, en sträcka på 75 mil. Under gynnsamma omständigheter där vägen var torr under den mesta delen av resan och dessutom med en viss medvind började testen. Började i Gävle kl halv ett och anländer till Landskrona 3 minuter efter nio. Då hade vi hunnit med ett mycket kort besök på solcellsföretaget Windon i Väderstad.
75 mil på 8,5 timmar med Supercharger 20 minuter i Sillekrog, Ödeshög och 25 minuter i Toftaholm. Anländer till Landskrona med 13% (betryggande marginal). Genomsnittshastighet 88 km/tim. Kört 5 till 10 km/tim fortare än gällande hastighet på motorvägen. Tack vare autopiloten kommit fram helt utvilad. Kanske också pga de pauser och små promenader som SC ger möjlighet till? Kanske också för att slippa höra det tröttande "morrandet" från en IC-motor?
Kan man uttrycka det tydligare? Tesla kan konkurrera med vilken IC som helst och är helt överlägsen alla andra elbilar som för närvarande finns att köpa!
Går det att köra långt, bekvämt och snabbt?
Moderator: Redaktion
Re: Går det att köra långt, bekvämt och snabbt?
Kan bara instämma. Tur och retur Stockholm - Umeå gick lika bra/enklare med Tesla som med en ICE
Re: Går det att köra långt, bekvämt och snabbt?
Kan bara hålla med efter att ha kört i snart hela Sverige från Luleå i norr till Ystad i söder. Den är en skön och snabb resa med Tesla som går riktigt smidigt och still med autopiloten.
Jag har nog kört närmare 3000 mil på autopilot vid detta laget och tycker att den har blivit riktigt bra. Det är avslappnande att köra på det sättet och kommer att ha svårt att gå tillbaka om man skulle tvingas.
Jag har nog kört närmare 3000 mil på autopilot vid detta laget och tycker att den har blivit riktigt bra. Det är avslappnande att köra på det sättet och kommer att ha svårt att gå tillbaka om man skulle tvingas.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Går det att köra långt, bekvämt och snabbt?
Efter 5000 bekväma mil så är varken jag eller bilen så värst sliten.
Sträckkörning är absolut inga problem!
Sträckkörning är absolut inga problem!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Går det att köra långt, bekvämt och snabbt?
Körde ner till Antibes (Franska Rivieran) och tillbaka över påsken!
Kände mig både utvilad och kände inte att "mertiden" det tog var något jobbigt!
(Finns att läsa om här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=4256 )
/Jocce
Kände mig både utvilad och kände inte att "mertiden" det tog var något jobbigt!
(Finns att läsa om här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=4256 )
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Går det att köra långt, bekvämt och snabbt?
Shven skrev:Att man kan åka tyst och bekvämt i en Tesla model S vet alla Teslaägare. Efter att ha gjort ett studiebesök på företaget Inresol i Gävle som tillverkar små Stirlingbaserade mikrokraftverk stod resan tillbaka till Skåne för dörren.
Läste i sista numret av Elbilen i Sverige i ett reportage om nya Nissan Leaf med 30 kWh batteri som åkte från Stockholm och norrut 100 mil på 19,5 timmar. Inte så dåligt. Genomsnittshastighet 51 km/tim.
Vad kan en Tesla model S med supercharger? Passade på att testa resan Gävle till Landskrona, en sträcka på 75 mil. Under gynnsamma omständigheter där vägen var torr under den mesta delen av resan och dessutom med en viss medvind började testen. Började i Gävle kl halv ett och anländer till Landskrona 3 minuter efter nio. Då hade vi hunnit med ett mycket kort besök på solcellsföretaget Windon i Väderstad.
75 mil på 8,5 timmar med Supercharger 20 minuter i Sillekrog, Ödeshög och 25 minuter i Toftaholm. Anländer till Landskrona med 13% (betryggande marginal). Genomsnittshastighet 88 km/tim. Kört 5 till 10 km/tim fortare än gällande hastighet på motorvägen. Tack vare autopiloten kommit fram helt utvilad. Kanske också pga de pauser och små promenader som SC ger möjlighet till? Kanske också för att slippa höra det tröttande "morrandet" från en IC-motor?
Kan man uttrycka det tydligare? Tesla kan konkurrera med vilken IC som helst och är helt överlägsen alla andra elbilar som för närvarande finns att köpa!
Är nyfiken på ditt besök, kan du kanske skriva nåt under inresol ämnet i miljötråden om vad du tror efter ditt besök?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Går det att köra långt, bekvämt och snabbt?
Jag körde från Cervinia till Stockholm på 27 timmar, hade inte gjort det mycket snabbare med en ICE.