Supercharging INTE gratis för Model 3
Moderator: Redaktion
Supercharging INTE gratis för Model 3
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Det har ju aldrig varit gratis för någon, så jag förstår inte riktigt nyhetsvärdet. På 60'n kostade det pengar. på 70-90 så "ingår det".
Till 3:an så ser det ut att komma ett "paket". Något som vore "revolutionerande" vore dock om du kunde välja fast pris (som idag) eller att betala per kwh.
OT: Härlig formulering i artikeln:
Totalt sett ger superladdarna mer än tio gånger så lång räckvidd som andra laddare, enligt bolagets hemsida.Tesla har hittills mottagit 373.000 reservationer för Model 3.
har den 5000km räckvidd genom SuC då? eller får man bara 50km när man laddar hemma eller vid andra laddstolpardstr skrev:
OT: Härlig formulering i artikeln:
Totalt sett ger superladdarna mer än tio gånger så lång räckvidd som andra laddare, enligt bolagets hemsida.Tesla har hittills mottagit 373.000 reservationer för Model 3.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Läste artikel om detta på Bloomberg, och det är väl lite som vi resonerat om tidigare. Fri SuC kommer vara tillval vid beställning. Om priset bli detsamma som på Model S/X (20000:- är det väl?) så är frågan om det är värt det? Det motsvarar ju i alla fall runt 10000 mil med elpris hemma på en krona. Så det är långt ifrån självklart att jag kommer beställa det, och frågan är om det blir så populärt? 10000 mil ren SuC kanske lönar sig för Taxi, men för oss vanliga dödliga?
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... erchargers
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Vid lanserings-eventet så sa Musk att det skulle ingå som standard:
(11min45sek in i klippet)
themax skrev:Läste artikel om detta på Bloomberg, och det är väl lite som vi resonerat om tidigare. Fri SuC kommer vara tillval vid beställning. Om priset bli detsamma som på Model S/X (20000:- är det väl?) så är frågan om det är värt det? Det motsvarar ju i alla fall runt 10000 mil med elpris hemma på en krona. Så det är långt ifrån självklart att jag kommer beställa det, och frågan är om det blir så populärt? 10000 mil ren SuC kanske lönar sig för Taxi, men för oss vanliga dödliga?
frågan är väl kanske snarare om man har tänkt resa långt med M3 eller inte? Har man tänkt köra en sommarsemester och en skidsemester per år, så är det ju väsentligt mycket dyrare att hyra en bil och tanka den säg 3+1 veckor per år x 5år. Då är inte 20k så extremt dyrt längre.
Model 3-24/Polestar 3-24
Absolut, dock är det ju så att även där kommer du lämna hemmet med bra laddning, du kommer ladda på din destination och kanske till och med på någon ChaDeMo. SuC ett par, tre gånger på resan upp och ett par, tre gånger ner. Med mitt körmönster idag (3500 mil/år, möjligen blir det högre med elbil bara för att jag kan) skulle jag säga att ungefär en tredjedel skulle laddas på SuC. Då skulle det ta 10 år att "köra hem" investeringen – längre än jag räknar med att behålla bilen. Men visst är det individuellt. När beställningsdagen kommer har jag nog funderat klart på alternativen.HelectriC skrev:frågan är väl kanske snarare om man har tänkt resa långt med M3 eller inte? Har man tänkt köra en sommarsemester och en skidsemester per år, så är det ju väsentligt mycket dyrare att hyra en bil och tanka den säg 3+1 veckor per år x 5år. Då är inte 20k så extremt dyrt längre.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Samtidigt går det ju att se på det hela att om en väl betalar bortåt 400-500k för en bil så är 20k ytterligare inte jättestora summor för att hjälpa till att bygga ut SC-nätet såväl på hemmaplan som runt om i Europa.
Model S85D -15, "Voltaire"
Jo men som andra antyder så är det ju inte bara priset på elen som man måste ta hänsyn till utan också att du har möjlighet att ladda på SuC om du betalar för SuC vilket ger tillgång till fler laddplatser.themax skrev:Absolut, dock är det ju så att även där kommer du lämna hemmet med bra laddning, du kommer ladda på din destination och kanske till och med på någon ChaDeMo. SuC ett par, tre gånger på resan upp och ett par, tre gånger ner. Med mitt körmönster idag (3500 mil/år, möjligen blir det högre med elbil bara för att jag kan) skulle jag säga att ungefär en tredjedel skulle laddas på SuC. Då skulle det ta 10 år att "köra hem" investeringen – längre än jag räknar med att behålla bilen. Men visst är det individuellt. När beställningsdagen kommer har jag nog funderat klart på alternativen.HelectriC skrev:frågan är väl kanske snarare om man har tänkt resa långt med M3 eller inte? Har man tänkt köra en sommarsemester och en skidsemester per år, så är det ju väsentligt mycket dyrare att hyra en bil och tanka den säg 3+1 veckor per år x 5år. Då är inte 20k så extremt dyrt längre.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det som framgår av vad Elon sade på aktieägarmötet och vad som sagts tidigare är att Supercharging kommer att vara möjligt som standard. Det verkar dock som att det kommer att kosta per laddning om man inte köper Supercharging for long distance for life-paketet. Kostnaden för laddningen skall dock vara låg och billigare än fossilbränsle.Feddan skrev:Vid lanserings-eventet så sa Musk att det skulle ingå som standard:
Detta kommer göra att det inte kommer att bli fullt på alla Superchargers. Antingen väljer inte så många att ladda vid Superchargers eller så väljer många att ladda vid Superchargers men är då med och betalar för utbyggnad och drift.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om valet står mellan att få använda SuC mot en engångsbetalning eller inte alls så tycker jag att det skulle vara värt att betala för det. Det viktiga är att ha tillgång till snabbladdningen. Men en betallösning per laddtillfälle skulle förmodligen löna sig för mig.
Sen ska man väl tänka in hur detta påverkar andrahandsvärdet om en engångsavgift följer bilen eller om det är något personligt. Om man tänker sig att sälja bilen vidare efter ett par år kan det kanske löna sig att betala för snabbladdningsalternativet.
Sen ska man väl tänka in hur detta påverkar andrahandsvärdet om en engångsavgift följer bilen eller om det är något personligt. Om man tänker sig att sälja bilen vidare efter ett par år kan det kanske löna sig att betala för snabbladdningsalternativet.
Men samtidigt så kan man inte jämföra med priset som man laddar hemma utan mot andra alternativ som man kan välja vid långa resor. Clever tar 5 kr/kWh så om du behöver ladda 200 kWh enkel resa för att köra lite mer än 100 mil så kostar det 1000 kr enkel väg. Om du ska hem igen så är du uppe i 2000 kr.themax skrev:Absolut, dock är det ju så att även där kommer du lämna hemmet med bra laddning, du kommer ladda på din destination och kanske till och med på någon ChaDeMo. SuC ett par, tre gånger på resan upp och ett par, tre gånger ner. Med mitt körmönster idag (3500 mil/år, möjligen blir det högre med elbil bara för att jag kan) skulle jag säga att ungefär en tredjedel skulle laddas på SuC. Då skulle det ta 10 år att "köra hem" investeringen – längre än jag räknar med att behålla bilen. Men visst är det individuellt. När beställningsdagen kommer har jag nog funderat klart på alternativen.HelectriC skrev:frågan är väl kanske snarare om man har tänkt resa långt med M3 eller inte? Har man tänkt köra en sommarsemester och en skidsemester per år, så är det ju väsentligt mycket dyrare att hyra en bil och tanka den säg 3+1 veckor per år x 5år. Då är inte 20k så extremt dyrt längre.
Sen så är frågan hur mycket man värderar den tiden som sparas eftersom Teslas laddare har mer än dubbla hastigheten idag jämfört med Clevers laddare.
Självklar beror det mycket på sitt körmönster men priset bör inte jämföras med elpriset hemma utan priset för andra snabbladdare och hur mycket tid som sparas med de olika laddarna.
Där har du snarare en poäng om när det skulle löna sig. Skulle priset per kWh hos Tesla vara ungefär lika andra kommersiella laddleverantörer så lönar det sig säkert att "förbetala". Vi får väl vänta och se hur det utvecklar sig. Dock tror jag att många kommer avstå – kör man mycket till och från jobbet och laddar hemma så kan det vara svårt att räkna hem.vigge50 skrev:Men samtidigt så kan man inte jämföra med priset som man laddar hemma utan mot andra alternativ som man kan välja vid långa resor. Clever tar 5 kr/kWh så om du behöver ladda 200 kWh enkel resa för att köra lite mer än 100 mil så kostar det 1000 kr enkel väg. Om du ska hem igen så är du uppe i 2000 kr.
Sen så är frågan hur mycket man värderar den tiden som sparas eftersom Teslas laddare har mer än dubbla hastigheten idag jämfört med Clevers laddare.
Självklar beror det mycket på sitt körmönster men priset bör inte jämföras med elpriset hemma utan priset för andra snabbladdare och hur mycket tid som sparas med de olika laddarna.
Jag ser verkligen inget fel med att man gör det valbart - formuleringarna av hela frågan i DI's artikel kan vi ju välja att bortse från...
Kostar livstids laddning max 20' kommer jag garanterat att betala den summan eftersom det körmönster jag har innebär mycket lite körning hemmavid och en hel del längre resor under helger och semester längs SuC-lederna. Och man måste ju förutsätta att en engångsbetalning gäller för bilens livslängd och inte enbart för första ägaren, vilket också lär påverka andrahandsvärdet positivt.
Men för den som har bilen som andrabil och främst använder den för pendling och annan körning nära hemmet är det snarast en fördel att kunna avstå merkostnaden för SuC, så hatten av för Tesla som ökar valfriheten för alla.
Kostar livstids laddning max 20' kommer jag garanterat att betala den summan eftersom det körmönster jag har innebär mycket lite körning hemmavid och en hel del längre resor under helger och semester längs SuC-lederna. Och man måste ju förutsätta att en engångsbetalning gäller för bilens livslängd och inte enbart för första ägaren, vilket också lär påverka andrahandsvärdet positivt.
Men för den som har bilen som andrabil och främst använder den för pendling och annan körning nära hemmet är det snarast en fördel att kunna avstå merkostnaden för SuC, så hatten av för Tesla som ökar valfriheten för alla.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Det är inte riktigt jämförbart heller. Om du vet att du ska köra så långt lönar det sig att köpa Clevers abonnemang för en månad som kostar 99:- och så betalar du bara 2:50/kWh. De har ingen uppsägningstid på abonnemangen, så man kan betala för en månad och sedan säga upp det igen.vigge50 skrev:Men samtidigt så kan man inte jämföra med priset som man laddar hemma utan mot andra alternativ som man kan välja vid långa resor. Clever tar 5 kr/kWh så om du behöver ladda 200 kWh enkel resa för att köra lite mer än 100 mil så kostar det 1000 kr enkel väg. Om du ska hem igen så är du uppe i 2000 kr.
Då kostar det alltså 400*2,50+99= 1099:-
Jag tycker man skall se kostnaden för fri livstids laddning på långresor som en investering, både i bekvämlighetssynvinkel men också att det kommer vara otroligt mycket lättare att sälja en begagnad Model 3 med fri SuC än en utan. Lite som att lägga 50 000 på att renovera ett kök i en bostadsrätt ofta är en bra investering du man lätt kan få tillbaka det dubbla när man väl säljer.
Har man dessutom bilen som tjänste-/förmånsbil så är det ju oskattade pengar + halva momsen som lyfts vilket gör att det inte kommer kännas som 20 lax som skall ut. Dock kommer dessa 20 000 påverka förmånsvärdet vilken man nog kan ta
Har man ägt en nyare Audi, BMW eller motsv med navigationspaketet á 20 lax så känner jag att 20 000 för livstids fri långdistanskörning är en sjukt mkt bättre investering.
Om man bara vill vara miljövänlig och spara pengar så är nog en Fiat från 86 med minsta motorn ett bättre val än en Model 3
Har man dessutom bilen som tjänste-/förmånsbil så är det ju oskattade pengar + halva momsen som lyfts vilket gör att det inte kommer kännas som 20 lax som skall ut. Dock kommer dessa 20 000 påverka förmånsvärdet vilken man nog kan ta

Har man ägt en nyare Audi, BMW eller motsv med navigationspaketet á 20 lax så känner jag att 20 000 för livstids fri långdistanskörning är en sjukt mkt bättre investering.
Om man bara vill vara miljövänlig och spara pengar så är nog en Fiat från 86 med minsta motorn ett bättre val än en Model 3

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- lator
- Teslaägare
Som vanligt så verkar inte DI´s reportrar inte ha ägnat speciellt mycket tid till att läsa på ämnet innan de skriver en massa saker om Tesla.
Inget är gratis här i världen och definitivt inte bilkörning. Om man räknar på att en Model S kostar 20000 kr extra för att man ska få tillgång till Supercharger under bilens livslängd så skulle man kunna se det som att det kostar 50 öre per mil (baserat på en livslängs på 40000 mil). Utöver detta tillkommer det man laddar hemma eller på andra tillgängliga laddplatser. Säg att man i verkligheten laddar 10% på SuC, 10% på andra laddstationer (till i snitt av 3 kr/kWh) och resten hemma (till en kostnad av 1 kr/kWh) så skulle man hamna på en totalkostnad över bilens livslängd på ca 130000 kr. Det vill säga en "drivmedelskostnad" på 4,25 kr per mil! Ganska överkomligt anser jag. Detta gäller om bilen drar i snitt 2,5 kWh/10 km. Nu gäller ju detta den lyxiga premiumsedanen Model S. Model 3 antas ju dra ungefär 70% av detta så då skulle det med samma prissättning bli ca 3 kr per mil...
Om vi räknar bort SuC från ekvationen och lägger dessa mil på hemmaladdning så blir milkostnaden för Model S 4 kr istället så visst blir det billigare men man missar också chansen till en spontanresa till Venedig... för totalt 10000 kr under bilens planerade livslängd.
Jag antar att det inte kommer att bli dyrare med SuC-tillgång för Model 3 så för mig är det ett givet val!
Inget är gratis här i världen och definitivt inte bilkörning. Om man räknar på att en Model S kostar 20000 kr extra för att man ska få tillgång till Supercharger under bilens livslängd så skulle man kunna se det som att det kostar 50 öre per mil (baserat på en livslängs på 40000 mil). Utöver detta tillkommer det man laddar hemma eller på andra tillgängliga laddplatser. Säg att man i verkligheten laddar 10% på SuC, 10% på andra laddstationer (till i snitt av 3 kr/kWh) och resten hemma (till en kostnad av 1 kr/kWh) så skulle man hamna på en totalkostnad över bilens livslängd på ca 130000 kr. Det vill säga en "drivmedelskostnad" på 4,25 kr per mil! Ganska överkomligt anser jag. Detta gäller om bilen drar i snitt 2,5 kWh/10 km. Nu gäller ju detta den lyxiga premiumsedanen Model S. Model 3 antas ju dra ungefär 70% av detta så då skulle det med samma prissättning bli ca 3 kr per mil...
Om vi räknar bort SuC från ekvationen och lägger dessa mil på hemmaladdning så blir milkostnaden för Model S 4 kr istället så visst blir det billigare men man missar också chansen till en spontanresa till Venedig... för totalt 10000 kr under bilens planerade livslängd.
Jag antar att det inte kommer att bli dyrare med SuC-tillgång för Model 3 så för mig är det ett givet val!

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Frågan är om det påverkar förmånsvärdet, eller om det räknas som att arbetsgivaren betalar drivmedlet. Det sistnämnda vore i alla fall rimligt.chpaulin skrev:Har man dessutom bilen som tjänste-/förmånsbil så är det ju oskattade pengar + halva momsen som lyfts vilket gör att det inte kommer kännas som 20 lax som skall ut. Dock kommer dessa 20 000 påverka förmånsvärdet vilken man nog kan ta![]()
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tänkt på detta men då det är ett "tillvalspaket" som rent mjukvarumässigt ger dig tillgång till laddning men inte betyder att du explicit kommer att ladda så kan man nog inte se det som drivmedelsförmån. Jag tror det kommer slå på samma sätt som vinterdäck. Kanske ett läge att köpa till det i Norge efter köp om det gårbylund skrev:Frågan är om det påverkar förmånsvärdet, eller om det räknas som att arbetsgivaren betalar drivmedlet. Det sistnämnda vore i alla fall rimligt.chpaulin skrev:Har man dessutom bilen som tjänste-/förmånsbil så är det ju oskattade pengar + halva momsen som lyfts vilket gör att det inte kommer kännas som 20 lax som skall ut. Dock kommer dessa 20 000 påverka förmånsvärdet vilken man nog kan ta![]()

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Tycker det i grunden är bra att de kommer ta betalt, risken för massa köer känns som ett kommande stort problem om det kommer att vara gratis för alla. Sen återstår att se vad man får betala för det och vilka möjligheter som kommer att erbjudas. Som mitt körmönster ser ut nu på cirka 3000 mil per år, kommer det bli cirka 10 laddningar utanför huset per år.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Oavsett vilket alternativ man tar så kommer man kunna ladda på SuC. (Om man behöver, skulle vara intressant om gratisladdning SuC påverkar bilförarna att göra långresor i högre utsträckning).
Ser man genrellt så är majoriteten av bilresorna 5 km eller kortare. dessa klarar man att genomföra på laddningen man har hemma. Den enda gången man behöver SuC är vid långresor (eller om man vill missbruka systemet om man är taxi
)
Så det kommer absolut bli ett val man får göra (kan också vara intressant om tillgången läggs på föraren eller bilen - kan vara intressant vid begagnat köp) Tror inte det kommer vara omöjligt att köpa till tillgång till SuC under begränsad tid eller på annat sätt mängdrabatt eller köpa till gratisladdning i efterskott.)
men det är ett val som varje person får göra (fast jag hatar att ta sådana beslut) och det beror mycket på vilken kostnad resp alternativ får. jag gissar att det kommer vara i storleken 1/10 av vad motsvarande bensin kostar. (kanske 1 kr milen om ic kostar 10 kr milen)
Undrar om ex taxibilar kommer få en särskilt avtal. (i storstadsmiljö där i huvudsak människor fraktas och inte så mycket bagage ser jag att taxibilarna kan betala av hela model3 bilen på något år och sedan göra supervinster om de belägrar de SuC som finns i t.ex. Stockholm)
Ser man genrellt så är majoriteten av bilresorna 5 km eller kortare. dessa klarar man att genomföra på laddningen man har hemma. Den enda gången man behöver SuC är vid långresor (eller om man vill missbruka systemet om man är taxi

Så det kommer absolut bli ett val man får göra (kan också vara intressant om tillgången läggs på föraren eller bilen - kan vara intressant vid begagnat köp) Tror inte det kommer vara omöjligt att köpa till tillgång till SuC under begränsad tid eller på annat sätt mängdrabatt eller köpa till gratisladdning i efterskott.)
men det är ett val som varje person får göra (fast jag hatar att ta sådana beslut) och det beror mycket på vilken kostnad resp alternativ får. jag gissar att det kommer vara i storleken 1/10 av vad motsvarande bensin kostar. (kanske 1 kr milen om ic kostar 10 kr milen)
Undrar om ex taxibilar kommer få en särskilt avtal. (i storstadsmiljö där i huvudsak människor fraktas och inte så mycket bagage ser jag att taxibilarna kan betala av hela model3 bilen på något år och sedan göra supervinster om de belägrar de SuC som finns i t.ex. Stockholm)
Har de sagt att man kommer kunna betala för bara en laddning, eller är det bara spekulation?
- lator
- Teslaägare
Bara undrar, hur köper man något som är gratis???Mickep skrev:eller köpa till gratisladdning i efterskott.)

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Ganska övertygad om att det bara är spekulation. För att systemet ska funka måste även de som åker långt sällan betala, skulle jag tro.Feddan skrev:Har de sagt att man kommer kunna betala för bara en laddning, eller är det bara spekulation?
vagt minne av att chademo adaptern krävde supercharging frikoppling, hoppas de kan göra de separata på 3'n, alternativt tillval med inbyggd chademo?
ms 76132 "Eleamore"