Hårdplast vs. mjukplast - vad föredrar ni?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6720
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hårdplast vs. mjukplast - vad föredrar ni?

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 10 dec 2025 00:29
AAKEE skrev: 09 dec 2025 09:34
iAkita skrev: 08 dec 2025 19:08
Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
…] Hårdplast i dörrsidorna så att det skramlar från allt man lägger där (tex en isskrapa) som inte består av mjukt tyg eller motsv.

Hård plast reflekterar mer ljud än mjuka material så bullret ombord blir antagligen högre med det.

Det är viktigt att det inte skramlar i bilen.
Det är viktigt att inredningen inte degraderar så den ser ut som 20 år efter tre år. Där har Tesla stora problem, som prioriterar ”billigt” så hårt att kvaliten på grejerna är nära noll.

Det är bra om det känns ombonat och upplevelse av kvalite. Dörrar som skramlar när man stänger den för att innehållet sitter löst går bort och kassaskåpsfeeling är bra. […
Som jag minns det så har det ju skrivits en del på forumet om att nya A6 e-tron inte längre har filtbeklädda dörrfack. Sen dess tror jag att den fått OEM borttagbara gummiinlägg som ligger längst ner i dörrfacken. Vet ju inte hur det är med dig, men personligen hade jag kunnat tänka mig att kompromissa med det här. Antar att isskrapan är en sån där platt bricka. Kan ju inte vara så svårt att hitta något som skulle kunna funka som fodral till en sån. Och resten som man vill stoppa ner i dörrfacken borde väl kunna gå att fixera tillräckligt med typ en lagom liten ihoprullad svart frottéhandduk eller dylikt.

Minns att jag föreslog ngt liknande i tråden om A6 e-tron, och att det fanns någon eller några som inte var beredda att göra den kompromissen. Men vem vet – dom kanske hade mer anknytning än som 'enbart' kund till t.ex. Tesla el. ngn annan biltillverkare med fältinklädda dörrfack…
Isskrapan är ofta snöig och isig på vintern även om man petar bort det mesta. Man vill ha den lättåtkomlig så den går greppa med handskar.
I -42C vill man inte ta av sig handskarna.

Nu är det ju inte bara isskrapan utan allt möjligt som man lägger där som kan skramla.
Världen går nog åt fel håll om allt bygger på att ta bort vettiga funktioner för att göra bilarna till billig skit.
Hoppas inte alla tillverkare följer efter Tesla här…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 7753
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hårdplast vs. mjukplast - vad föredrar ni?

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 10 dec 2025 01:03
SwedishAdvocate skrev: 10 dec 2025 00:29
AAKEE skrev: 09 dec 2025 09:34
iAkita skrev: 08 dec 2025 19:08
Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
…] Hårdplast i dörrsidorna så att det skramlar från allt man lägger där (tex en isskrapa) som inte består av mjukt tyg eller motsv.

Hård plast reflekterar mer ljud än mjuka material så bullret ombord blir antagligen högre med det.

Det är viktigt att det inte skramlar i bilen.
Det är viktigt att inredningen inte degraderar så den ser ut som 20 år efter tre år. Där har Tesla stora problem, som prioriterar ”billigt” så hårt att kvaliten på grejerna är nära noll.

Det är bra om det känns ombonat och upplevelse av kvalite. Dörrar som skramlar när man stänger den för att innehållet sitter löst går bort och kassaskåpsfeeling är bra. […
Som jag minns det så har det ju skrivits en del på forumet om att nya A6 e-tron inte längre har filtbeklädda dörrfack. Sen dess tror jag att den fått OEM borttagbara gummiinlägg som ligger längst ner i dörrfacken. Vet ju inte hur det är med dig, men personligen hade jag kunnat tänka mig att kompromissa med det här. Antar att isskrapan är en sån där platt bricka. Kan ju inte vara så svårt att hitta något som skulle kunna funka som fodral till en sån. Och resten som man vill stoppa ner i dörrfacken borde väl kunna gå att fixera tillräckligt med typ en lagom liten ihoprullad svart frottéhandduk eller dylikt.

Minns att jag föreslog ngt liknande i tråden om A6 e-tron, och att det fanns någon eller några som inte var beredda att göra den kompromissen. Men vem vet – dom kanske hade mer anknytning än som 'enbart' kund till t.ex. Tesla el. ngn annan biltillverkare med fältinklädda dörrfack…
Isskrapan är ofta snöig och isig på vintern även om man petar bort det mesta. Man vill ha den lättåtkomlig så den går greppa med handskar.
I -42C vill man inte ta av sig handskarna.

Nu är det ju inte bara isskrapan utan allt möjligt som man lägger där som kan skramla.
Världen går nog åt fel håll om allt bygger på att ta bort vettiga funktioner för att göra bilarna till billig skit.
Hoppas inte alla tillverkare följer efter Tesla här…
Ok…

Boden med omnejd är ju onekligen en lite annan värld än Skåne…

Tror det värsta jag upplevt här nere de senaste ~11 åren är –17C… Och det händer inte särskilt ofta (eller länge), och antagligen typ bara i vissa 'köldhål' i mitten av landskapet… Det var –12C några få timmar under en natt för några veckor sedan. Nu är det typ 9 plusgrader…

Sen är ju det tragiskt i och för sig. Anledningen till att det mestadels är så milt väder under vinterhalvåret här nere i den allra mest södra delen av landet är ju Man-Made Global Warming. Vi är ju nästan uppe vid 1,5 graders uppvärmning av atmosfären…

https://www.bbc.com/news/articles/cn4l927dj5zo
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6720
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hårdplast vs. mjukplast - vad föredrar ni?

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 10 dec 2025 01:27
AAKEE skrev: 10 dec 2025 01:03
SwedishAdvocate skrev: 10 dec 2025 00:29
AAKEE skrev: 09 dec 2025 09:34
iAkita skrev: 08 dec 2025 19:08
Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
…] Hårdplast i dörrsidorna så att det skramlar från allt man lägger där (tex en isskrapa) som inte består av mjukt tyg eller motsv.

Hård plast reflekterar mer ljud än mjuka material så bullret ombord blir antagligen högre med det.

Det är viktigt att det inte skramlar i bilen.
Det är viktigt att inredningen inte degraderar så den ser ut som 20 år efter tre år. Där har Tesla stora problem, som prioriterar ”billigt” så hårt att kvaliten på grejerna är nära noll.

Det är bra om det känns ombonat och upplevelse av kvalite. Dörrar som skramlar när man stänger den för att innehållet sitter löst går bort och kassaskåpsfeeling är bra. […
Som jag minns det så har det ju skrivits en del på forumet om att nya A6 e-tron inte längre har filtbeklädda dörrfack. Sen dess tror jag att den fått OEM borttagbara gummiinlägg som ligger längst ner i dörrfacken. Vet ju inte hur det är med dig, men personligen hade jag kunnat tänka mig att kompromissa med det här. Antar att isskrapan är en sån där platt bricka. Kan ju inte vara så svårt att hitta något som skulle kunna funka som fodral till en sån. Och resten som man vill stoppa ner i dörrfacken borde väl kunna gå att fixera tillräckligt med typ en lagom liten ihoprullad svart frottéhandduk eller dylikt.

Minns att jag föreslog ngt liknande i tråden om A6 e-tron, och att det fanns någon eller några som inte var beredda att göra den kompromissen. Men vem vet – dom kanske hade mer anknytning än som 'enbart' kund till t.ex. Tesla el. ngn annan biltillverkare med fältinklädda dörrfack…
Isskrapan är ofta snöig och isig på vintern även om man petar bort det mesta. Man vill ha den lättåtkomlig så den går greppa med handskar.
I -42C vill man inte ta av sig handskarna.

Nu är det ju inte bara isskrapan utan allt möjligt som man lägger där som kan skramla.
Världen går nog åt fel håll om allt bygger på att ta bort vettiga funktioner för att göra bilarna till billig skit.
Hoppas inte alla tillverkare följer efter Tesla här…
Boden med omnejd är ju onekligen en lite annan värld än Skåne…
Tror det värsta jag upplevt här nere de senaste ~11 åren är –17C…
-17C eller -10C för den delen,
räcker för att man inte ska vilja ta av handskarna tänker jag.
+/-0C i Stockholm…🥶

Jag hade faktiskt min bil ute tre dygn, parkerade i -37C som sjönk och blev -40 - -42C i Januari för två år sedan. -42C på morgonen officiell temperstur när jag skulle hem. Kollegorna var mest i samtal med sina familjer om bilar som inte startar .
Jag värmde ~20minuter före avfärd, klev in i en varm och go bil och åkte och laddade fullt på SuC (-37C) sedan körde jag 30 mil hem i -37 -> -32C (gick 70%, så ~ 43 mil räckvidd till 0km på skärmen).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar