Första upplevelsen av Tesla Servicecenter (Upplands Väsby)
Moderator: Redaktion
Första upplevelsen av Tesla Servicecenter (Upplands Väsby)
Hej på er! Ber om ursäkt för långt inlägg. Vill dela med mig av min upplevelse av Teslas service som förstagångs-ägare.
Hämtade en M3 2024 i mitten av september . Vid leverans fanns där ett par mindre lackskador som jag påtalade - personalen sa att jag fick boka service så skulle de buffa bort skadan.
Sagt och gjort bokade jag tid någon vecka senare. Hade vid den tiden märkt två andra problem. Högra framdörren var påtagligt lägre än övriga samt att ratten knakade (klickande plastljud). La in dessa tre och bokade på Kanalvägen 16 i Upplands Väsby.
Foto på skadan: Jag lämnade in bilen i måndags (21/10) där en tekniker följde med för att lyssna på ratten och kolla på resten. Klickandet hördes och skadan kanske gick att polera bort.
Två dagar senare ska jag hämta bilen och enligt kommentarerna på appen har allt gått att lösa. Ratten öppnades upp och ljuddämpande tejp lades. Dörren var ”over-flushed” och justerades. Lackskadan var borta.
Märker dock direkt att ratten fortfarande klickar så jag börjar ana ugglor i mossen. Kommer hem och lyser med mobillampan på skadan och det ser inte bra ut alls. Öppnar dessutom höger framdörr och märker att den låter konstigt, det går inte heller lika lätt att stänga som övriga dörrar.
Skadan efter Teslas ”fix”: Jag hör återigen av mig och de ursäktar samt ber mig boka ny tid. De ska nu skicka ut mobil tekniker för att kika på lacken och sedan ska jag in i mitten på november för resten. Känns sådär hela skiten om jag ska vara ärlig - var är kvalitetskontrollen? Vad är det för folk som jobbar på service centers?
Som grädde på moset såg jag efter tvätt igår på bilen att bilen har tre nya lackskador på höger framdörr , samma som de försökt fixa, slump? Tre punkter exakt lika långt ifrån varandra framför handtaget. Knappast stenskott då det är flera i närheten av varandra. Inget dörruppslag heller så det är på inbuktningen.
Hämtade en M3 2024 i mitten av september . Vid leverans fanns där ett par mindre lackskador som jag påtalade - personalen sa att jag fick boka service så skulle de buffa bort skadan.
Sagt och gjort bokade jag tid någon vecka senare. Hade vid den tiden märkt två andra problem. Högra framdörren var påtagligt lägre än övriga samt att ratten knakade (klickande plastljud). La in dessa tre och bokade på Kanalvägen 16 i Upplands Väsby.
Foto på skadan: Jag lämnade in bilen i måndags (21/10) där en tekniker följde med för att lyssna på ratten och kolla på resten. Klickandet hördes och skadan kanske gick att polera bort.
Två dagar senare ska jag hämta bilen och enligt kommentarerna på appen har allt gått att lösa. Ratten öppnades upp och ljuddämpande tejp lades. Dörren var ”over-flushed” och justerades. Lackskadan var borta.
Märker dock direkt att ratten fortfarande klickar så jag börjar ana ugglor i mossen. Kommer hem och lyser med mobillampan på skadan och det ser inte bra ut alls. Öppnar dessutom höger framdörr och märker att den låter konstigt, det går inte heller lika lätt att stänga som övriga dörrar.
Skadan efter Teslas ”fix”: Jag hör återigen av mig och de ursäktar samt ber mig boka ny tid. De ska nu skicka ut mobil tekniker för att kika på lacken och sedan ska jag in i mitten på november för resten. Känns sådär hela skiten om jag ska vara ärlig - var är kvalitetskontrollen? Vad är det för folk som jobbar på service centers?
Som grädde på moset såg jag efter tvätt igår på bilen att bilen har tre nya lackskador på höger framdörr , samma som de försökt fixa, slump? Tre punkter exakt lika långt ifrån varandra framför handtaget. Knappast stenskott då det är flera i närheten av varandra. Inget dörruppslag heller så det är på inbuktningen.
M3 RW Quicksilver 2024 - Nuvarande
Re: Första upplevelsen av Tesla Servicecenter (Upplands Väsby)
Som jag påstår efter att ha totalblåsts av Tesla:bj0rnis skrev: ↑27 okt 2024 15:12Hej på er! Ber om ursäkt för långt inlägg. Vill dela med mig av min upplevelse av Teslas service som förstagångs-ägare.
Foto på skadan:
IMG_7301.jpeg
Jag lämnade in bilen i måndags (21/10) där en tekniker följde med för att lyssna på ratten och kolla på resten. Klickandet hördes och skadan kanske gick att polera bort.
Skadan efter Teslas ”fix”:
IMG_7298.jpeg
Jag hör återigen av mig och de ursäktar samt ber mig boka ny tid. De ska nu skicka ut mobil tekniker för att kika på lacken och sedan ska jag in i mitten på november för resten. Känns sådär hela skiten om jag ska vara ärlig - var är kvalitetskontrollen? Vad är det för folk som jobbar på service centers?
IMG_7310.jpeg
-Ta inte emot en bil som inte är i det skick du förväntar dig. Det finns ingen som helst garanti att Tesla fixar det åt dig. Efter att ”smekmånaden” på två veckor (lagen om distansköp) är du 100% i Teslas händer och de kommer ha all makt de vill att säga ”its within spec”.
-Jag har ioffsg hört om andra bilmärken som undantagsvis orsakat någon repa etc vid verkstadsbesök men så ofta som det verkar ske hos Tesla är en helt ny dimension. Jag har klarat mig bra hos Tesla i Umeå. De kanske är försiktigare än genomsnittet hos Tesla.
Jag fick min baklucka ordentligt repad av mobil service som torkade bort grus med papper eller ngt liknande.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tråkigt att höra att det är fler som har liknande erfarenheter. Nu så här i efterhand skulle jag inte tagit emot bilen - dock var ju skadan så pass liten så tänkte att det var ett snabbt fix. Tänka sig så fel man kan ha.
Dock ska sägas att bemötandet jag fick hos servicecentret var riktigt bra och proffsigt. Därav chocken med resultatet.
Mobil tekniker kommer imorgon och ska kolla på leveransskadan samt den nya uppkomna. Jag uppdaterar med mer info! Lär bli en novell detta.
Dock ska sägas att bemötandet jag fick hos servicecentret var riktigt bra och proffsigt. Därav chocken med resultatet.
Mobil tekniker kommer imorgon och ska kolla på leveransskadan samt den nya uppkomna. Jag uppdaterar med mer info! Lär bli en novell detta.
M3 RW Quicksilver 2024 - Nuvarande
Eller så är lacken på Tesla sämst i branschen.AAKEE skrev: ↑27 okt 2024 15:23Som jag påstår efter att ha totalblåsts av Tesla:bj0rnis skrev: ↑27 okt 2024 15:12Hej på er! Ber om ursäkt för långt inlägg. Vill dela med mig av min upplevelse av Teslas service som förstagångs-ägare.
Foto på skadan:
IMG_7301.jpeg
Jag lämnade in bilen i måndags (21/10) där en tekniker följde med för att lyssna på ratten och kolla på resten. Klickandet hördes och skadan kanske gick att polera bort.
Skadan efter Teslas ”fix”:
IMG_7298.jpeg
Jag hör återigen av mig och de ursäktar samt ber mig boka ny tid. De ska nu skicka ut mobil tekniker för att kika på lacken och sedan ska jag in i mitten på november för resten. Känns sådär hela skiten om jag ska vara ärlig - var är kvalitetskontrollen? Vad är det för folk som jobbar på service centers?
IMG_7310.jpeg
-Ta inte emot en bil som inte är i det skick du förväntar dig. Det finns ingen som helst garanti att Tesla fixar det åt dig. Efter att ”smekmånaden” på två veckor (lagen om distansköp) är du 100% i Teslas händer och de kommer ha all makt de vill att säga ”its within spec”.
-Jag har ioffsg hört om andra bilmärken som undantagsvis orsakat någon repa etc vid verkstadsbesök men så ofta som det verkar ske hos Tesla är en helt ny dimension. Jag har klarat mig bra hos Tesla i Umeå. De kanske är försiktigare än genomsnittet hos Tesla.
Jag fick min baklucka ordentligt repad av mobil service som torkade bort grus med papper eller ngt liknande.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Tyvärr är du bara en av väldigt många som har dåliga erfarenheter av SC Upplands Visby. Jag har otaliga dåliga erfarenheter som har kostat mig ett gäng hundra tusen.
Ser knappt ut som en skada. Poleras bort på några minuter.
MY RWD Vit 2023
Intressant inlägg, minst sagt.
Jag har min bil inne där nu. Detta eftersom hö övre bärarm låter. Fick kostnadsförslag på att byta båda på enbart delar. (2021 med ca 4500 mil)
Nu är den inne. De ringer, säger att bakre övre är glapp (båda) och att även undre är glapp fram (båda).
I helvete att de får byta detta för 18k!!! På en bil som gått så lite.
När jag hämtar den för det vi kommit överrens om i första läget, då skall jag kontrollera om det verkligen är glapp i alla dessa bärarmar de ville byta.
För att vara mild, det är suspekt att det skulle vara så mycket glapp i alla bärarmar....
Jag har min bil inne där nu. Detta eftersom hö övre bärarm låter. Fick kostnadsförslag på att byta båda på enbart delar. (2021 med ca 4500 mil)
Nu är den inne. De ringer, säger att bakre övre är glapp (båda) och att även undre är glapp fram (båda).
När jag hämtar den för det vi kommit överrens om i första läget, då skall jag kontrollera om det verkligen är glapp i alla dessa bärarmar de ville byta.
För att vara mild, det är suspekt att det skulle vara så mycket glapp i alla bärarmar....
Om det stämmer är ju TS upplevelse ännu värre.
Jag har fått bra service på Upplands Väsby SC den senaste tiden. Min bild är att Tesla fortfarande accepterar saker som "in-spec" vid denna typ av ärenden som de flesta andra biltillverkare inte låtit lämna fabriken.
Dessvärre inget ovanligt på Tesla. Fått byte både övre och nedre fram på båda sidor, samt övre bak på båda sidor på vår M3P.deikoo skrev: ↑10 dec 2025 08:51Intressant inlägg, minst sagt.
Fick nu att bilen är färdig. Jo, att främre övre inte håller är vanligt. Resten, not so much.Teslaaa skrev: ↑10 dec 2025 10:06Dessvärre inget ovanligt på Tesla. Fått byte både övre och nedre fram på båda sidor, samt övre bak på båda sidor på vår M3P.deikoo skrev: ↑10 dec 2025 08:51Intressant inlägg, minst sagt.
Men, beskrivningen de ger i text nu, det är att bussningarna är "slitna". Inget glapp.
En bussning behöver inte bytas om det inte är glapp. En sliten bussning har glapp. Det är alltså en ren beskrivning av arbetet för att de ska slippa ta en fejd om att de försökt sälja på mig arbete som inte är nödvändigt!
Jag pratar alltså om detta med 14 års erfarenhet som servicerådgivare på olika bilmärken.
Jag kommer ALDRIG sätta min fot i väsby igen. Då har jag ändå 2 teslor.
Jag hade min X Raven inne för byte av undre länkarmar bak till de nya smidda istf de gamla original gjutna. Bytte dessa för att känna mig säkrare mot materialfel i de gamla, gratis byte dessutom.
Fick meddelande att de funnit glapp i övre länkarm ena sidan och lagt in nytt serviceärende att byta båda sidor till original vid senare tillfälle.
Har båda övre bytta till ställbara pga minska Teslas originala däckslitage.
Kom hem kollade glappet, mycket riktigt klonk, klonk, spel i yttre infästning. Skruvskallen visade tecken på att den hade rörts. Drog åt hjälpligt med en mindre nyckel och glappet försvann. Senare åtdragit med rätt moment.
Tesla har alltså enligt min mening avsiktligt skapat ett glapp! Till historien hör att besiktningen 1 månad tidigare inte noterat något glapp!
Frågan är vad hade kunnat hända på sikt, hade infästningen släppt med olycka som följd?!
Fick meddelande att de funnit glapp i övre länkarm ena sidan och lagt in nytt serviceärende att byta båda sidor till original vid senare tillfälle.
Kom hem kollade glappet, mycket riktigt klonk, klonk, spel i yttre infästning. Skruvskallen visade tecken på att den hade rörts. Drog åt hjälpligt med en mindre nyckel och glappet försvann. Senare åtdragit med rätt moment.
Tesla har alltså enligt min mening avsiktligt skapat ett glapp! Till historien hör att besiktningen 1 månad tidigare inte noterat något glapp!
Frågan är vad hade kunnat hända på sikt, hade infästningen släppt med olycka som följd?!
Läge att kolla samtliga armar de sagt är "slitna" då... även om de skrev att det inte var glapp, bara "slitna"Teslared skrev: ↑10 dec 2025 13:53Jag hade min X Raven inne för byte av undre länkarmar bak till de nya smidda istf de gamla original gjutna. Bytte dessa för att känna mig säkrare mot materialfel i de gamla, gratis byte dessutom.
Börjar ju nästan likna Solna Bilteknik i sin "prime" nu när man börjar läsa runt och får höra historier!
Sinnessjukt!
Kan även tillägga att min MS fick bärgas för dryga 2v sedan. Detta efter att den inte ville starta. 12v batteriet var orginal (2018) och eftersom det inte var kräm nog att slå till högvoltskontakterna även efter laddning av batteriet (mätte 11.7 under belastning) så köpte jag ett nytt batteri. Detta hjälpte inte utan Tesla väsby lokaliserade felet till batterivärmare. De sa även att 12v batteriet var paj! Jag ifrågasatte givetvis Detta då batteriet var mindre än 24h gammalt! De försvarade Detta o sa att värmaren hade kortslutning så det hade pajjat 12v batteriet.
Jag ville ha tillbaka batteriet, vilket jag fick.
Det är INGET fel på det batteriet, som jag misstänkte från början.
Så på 3 veckor så har de försökt lura mig 2ggr på ca 18k i merkostnad. 3k lyckades dom med!
Så, någon som behöver ett nytt 12v batteri till en MS? Jag har
Jag ville ha tillbaka batteriet, vilket jag fick.
Det är INGET fel på det batteriet, som jag misstänkte från början.
Så på 3 veckor så har de försökt lura mig 2ggr på ca 18k i merkostnad. 3k lyckades dom med!
Så, någon som behöver ett nytt 12v batteri till en MS? Jag har
- Gustafsson
- Teslaägare
Låter som något som bör återkopplas högre upp eller via någon app-återkoppling - kom det inte någon ny funktion för det nyligen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jo, det finns återkoppling i appen. Ska fylla i den. Man kan först skriva efter 24 timmar, det är dags nu!
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Lämna i appen OCH på https://echo.tesla.com
I värsta fall finns det några här på forumet som har ingångar
Tack, länken ville inte riktigt lira på mobilen om det är andra som försöker. Jag googlade upp länken istället så gick det bättre.T4s skrev: ↑11 dec 2025 17:57Lämna i appen OCH på https://echo.tesla.com
Har skrivit om båda tillfällena. De måste få höra hur jävla ruttet det är.
Jag måste haft tur alla gånger i Upplands Väsby för jag har bara bra erfarenheter därifrån.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!