+ sensorer och spakar.
Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Frågan är väl om L-modellen över huvud taget kommer till Europa. De flesta företags L-modeller säljs inte i Europa.flamman skrev: ↑14 sep 2025 21:49Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
Men visst, om försäljningen går dåligt i Europa kanske de vill försöka fylla upp Berlinfabriken bättre med L-modeller. Är väl mest en fråga om huruvida kostnaden för anpassningen av fabriken går att räkna hem mot vinsten på den ökade försäljningen.
I "vanliga" P tar dom ju redan ut max vad de kan ur batteriet, och den är ju på gränsen till för slö egentligen. Särskilt med LG-cellerna(med Panasonic, som vi ju inte får här, är det lite bättre). Med 100kg extra blir det förstås ännu segare.flamman skrev: ↑14 sep 2025 21:49Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Dessutom är det längre axelavstånd vilket gör den mindre rolig att svänga med.
Så nä, glöm det som sagt.
Många tillverkare har förlängda versioner i kina som inte säljs i europa.Maetlarv skrev: ↑14 sep 2025 22:36Frågan är väl om L-modellen över huvud taget kommer till Europa. De flesta företags L-modeller säljs inte i Europa.flamman skrev: ↑14 sep 2025 21:49Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Men visst, om försäljningen går dåligt i Europa kanske de vill försöka fylla upp Berlinfabriken bättre med L-modeller. Är väl mest en fråga om huruvida kostnaden för anpassningen av fabriken går att räkna hem mot vinsten på den ökade försäljningen.
Men i fallet med tesla är det ju en lösning för att få till en användbar 6/7-sits.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är synd att det är ovanligt med Isofix även i mitten bak och i främre passagerarsätet. Smidigt som tusan. I Teslas fall så är dock baksätet för smalt för att det ska gå in tre isofix-stolar i bredd.
Model Y LR AWD 2022
Nu är Model Y L (tillverkad i Kina) typgodkänd i EU.
52km längre WLTP än Model Y LR AWD med 19” (681km vs 629km) tack vare större batteri.
Kanske innebär försäljning (och lev?) Q1 2026:
52km längre WLTP än Model Y LR AWD med 19” (681km vs 629km) tack vare större batteri.
Kanske innebär försäljning (och lev?) Q1 2026:
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
No tow hitch, då blir den ingen succé.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Håller med, men de kanske fixar det.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- jimhalpert
- Teslaägare
Mycket spännande.
Avbokade precis min MY som skjutits upp två gånger nu. Våren blir onekligen intressant med en eventuell MY YL samt elbilsbonus som förhoppningsvis kan ge en lite extra för min nuvarande MY.
Avbokade precis min MY som skjutits upp två gånger nu. Våren blir onekligen intressant med en eventuell MY YL samt elbilsbonus som förhoppningsvis kan ge en lite extra för min nuvarande MY.
Intressant. Tänkte att YL skulle ersätta X här när de slutade importera den. Men sen återlanserade de ju X.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Tack för info!
Mkt intressant. Och verkar också bli 6-sitsig vilket är bra.
Mvh
Nilsson
Nilsson
- HerrNilsson
- Teslaägare
Och 6-sitsig också, det var ju för väl. Ryktades ju ett tag om att EU-varianten av Y L skulle vara 7-sitsig.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Kul om denna kommer till Sverige. Dragkrok tror jag inte blir en deal breaker.
Jag valde alltid dragkrok på mina tjänstebilar. Sen insåg jag att det användes 1-2 gånger om året. Insåg då snabbt att det blir enklare köpa en tjänst för transport än att betala förmånsvärde 3 år, samt behöva åka hämta / hyra släpvagn.
IKEA har till ex hemkörning för 399:- det är inte värt bängla med släp för dom pengarna.
Det skulle vara om man har något båt eller att man drer husvagn.
Jag valde alltid dragkrok på mina tjänstebilar. Sen insåg jag att det användes 1-2 gånger om året. Insåg då snabbt att det blir enklare köpa en tjänst för transport än att betala förmånsvärde 3 år, samt behöva åka hämta / hyra släpvagn.
IKEA har till ex hemkörning för 399:- det är inte värt bängla med släp för dom pengarna.
Det skulle vara om man har något båt eller att man drer husvagn.
Model 3 Highland 2024
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
Jag använder uteslutande dragkroken till att ha med cyklar i stort sett varje helg under sommarhalvåret. Att ha de upp på taket är inte ett alternativ, det blir för jobbigt och begränsande när man ska in i garaget.
MYP-26/M3-24
Dragkrok för cykelhållare går väl att montera oavsett.
Behöver inte vara typad för det.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Förutsatt att det finns passande dragkrok att få tag på. Tesla kan ju ha utformat bakre delen av bilen annorlunda....
Volvo PV 544 Special 1963
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Oj!
Här har jag en helt annan uppfattning.
Eller du kanske menar att det inte blir en deal breaker för just dig.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Den stora frågan är ju hur tesla ska undvika kannibalism på den 5-sitsiga model Y. Den 6-sitsiga behöver nog vara ganska mycket dyrare.
Man kan jämföra med VW Tiguan där det skiljt ca 30-40k mellan vanliga varianten och den större Allspace. Det känns som en rimlig skillnad även för vanliga Model Y och YL. Kanske lite mer pga högre grundpris.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)