Consumer report om äldre Teslor
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Consumer report om äldre Teslor
Kan detta verkligen stämma?
https://www.consumerreports.org/cars/wh ... 811658468/
Re: Consumer report om äldre Teslor
Vad är det som du tycker verkar konstigt? Jag tycker artikeln verkar rimlig.Melonsusk skrev: ↑15 dec 2025 19:01Kan detta verkligen stämma?
Jag tror också att det stämmer. De hade ju ett hyfsat kaos när de började leverera model 3 de första åren.
Men som de skrev i artikeln berömmer tidningen att de kommer ligga topp 10 framöver så bättre har det blivit.
Men som de skrev i artikeln berömmer tidningen att de kommer ligga topp 10 framöver så bättre har det blivit.
Min fråga är om folk med de äldre bilarna verkligen har så stora problem med bilarna att de hamnar sist i undersökningen. Och om det stämmer, vad kan det bero på?
Problemen är väl mest gamla S och X.
3 och Y brukar ligga högt när det gäller problemfrihet.
Enligt tyska ADAC ligger de t.o.m. högst.
3 och Y brukar ligga högt när det gäller problemfrihet.
Enligt tyska ADAC ligger de t.o.m. högst.
Det är väl inte konstigt att en helt nystartad biltillverkare med nya modeller och en ny framdrivningsteknik samt i övrigt en hel del nya lösningar på allt möjligt har lite problem i början. Jag är snarare imponerad av att Tesla har haft så pass lite sådana problem. Vi pratar ju om 5 till 10 år gamla bilar och detta med långsiktig kvalite är väldigt svårt.
För nya bilar säger ju consumer report att Tesla är mycket bättre.
För nya bilar kan man istället se att Rivian ligger sämst till och det är väl av samma skäl.
Äger en 8 årig S och gjort nu snart 35000km under detta år. Utan ett enda bekymmer. Hittills den mest pålitliga bilen jag någonsin ägt. Kanske haft tur. I så fall hoppas jag på att det fortsätter så.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Det är ett viktat resultat där stora och dyra fel räknas mer.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
How We Score Used-Car Reliability
Every year, Consumer Reports asks its members about problems they’ve had with their vehicles in the previous 12 months. For this analysis, we focused on the problems reported on cars from the 2016 to 2021 model years from a survey sample of more than 140,000 vehicles.
We studied 20 potential trouble areas, from nuisances—such as squeaky brakes and broken interior trim—to major issues, such as potentially expensive ones related to out-of-warranty engines, transmissions, electric vehicle batteries, and EV charging. We weighed the problems according to their severity to calculate an overall reliability score
The overall reliability (verdict) ratings from those six model years were averaged to create the used-brand reliability score. These ratings are based on owner-reported problems. We required at least five years of data for each brand.
Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
... och bromsar och länkarmar.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 10:36LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vid den tiden hade dom lite bättre ordning på bilarna, min första var 2014 och
då var det mer barndomsfel och redan 2015 var det bättre, så ytterligare något
år senare var det väl ganska stor skillnad vad jag vet. Handtagen
hade dom fortfarande problem med (åtminstone fram till 2020j och en del
strul med batterivärmaren tex (men även andra saker).
Min första hade mest problem första året (som många andra) men har sedan
rullat vidare mot snart 50 tusen mil utan fel förutom att den fick fel på stora batteriet
vilket blev ganska dyrt att laga men det gick bra iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
granlundii
Kvaliteten på bilarna har väl varit rätt varierande, vissa har få problem, andra många. Gissar att de inte längre kommer att vara sist om ett par år då det blir mera vikt på Model 3 och Model Y, men gissningsvis fortfarande ganska långt ner på listan.
Jag är ändå något skeptisk till deras driftssäkerhet på längre sikt, då jag upplever att Tesla nog i någon mån bär på det "amerikanska arvet", dvs. bilarna byggs kostnadseffektivt med lägre krav på långsiktig hållbarhet.
Jag är ändå något skeptisk till deras driftssäkerhet på längre sikt, då jag upplever att Tesla nog i någon mån bär på det "amerikanska arvet", dvs. bilarna byggs kostnadseffektivt med lägre krav på långsiktig hållbarhet.
Kia E-Niro 2020
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2014