Gjorde en frivillig kontroll av bilen på bilprovningen innan garantin gick ut. Där klagade man över att båda strålkastarna stod för högt. Jag har själv varit inne och pillat i inställningarna så det är nog delvis mitt eget fel. Jag fick en del helljusblinkningar tidigare.
Efter besök på bilprovningen gick jag in i servicemenyn och gjorde en så kallad fabriksåterställning av strålkastarna.
Tycker fortfarande ljusbilden känns okej och jag har inte fått alls många helljusblinkningar sedan dess.
Jag ska till Tesla verkstad i slutet av veckan. Jag undrar om ni tycker jag behöver göra en fabriksåterställning där vilket kostar 600 kr eller om en fabriksåterställning via service menyn ger samma resultat?
Någon som vet?
Tror ni annars killarna på kundmottagningen på verkstaden kan ta en snabb titt och svara om det behövs en kalibrering för 600 kr eller om de ser ut att stå rätt?
Fabriksåterställning strålkastare
Moderator: Redaktion
Re: Fabriksåterställning strålkastare
En bekant till mig fick sina strålkastare justerade på garantin när de pekade för högt på besiktningen.
Mina ligger för lågt enligt "experterna" på bilprovning. Ska till Örebro för åtgärd. Om jag börjar pilla själv så kommer de lysa upp och ner och hit och dit.Arn skrev: ↑15 dec 2025 22:39Gjorde en frivillig kontroll av bilen på bilprovningen innan garantin gick ut. Där klagade man över att båda strålkastarna stod för högt. Jag har själv varit inne och pillat i inställningarna så det är nog delvis mitt eget fel. Jag fick en del helljusblinkningar tidigare.
Efter besök på bilprovningen gick jag in i servicemenyn och gjorde en så kallad fabriksåterställning av strålkastarna.
Tycker fortfarande ljusbilden känns okej och jag har inte fått alls många helljusblinkningar sedan dess.
Jag ska till Tesla verkstad i slutet av veckan. Jag undrar om ni tycker jag behöver göra en fabriksåterställning där vilket kostar 600 kr eller om en fabriksåterställning via service menyn ger samma resultat?
Någon som vet?
Tror ni annars killarna på kundmottagningen på verkstaden kan ta en snabb titt och svara om det behövs en kalibrering för 600 kr eller om de ser ut att stå rätt?
- SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Jag ska in på garantireparation i annat ärende. Tesla har lagt till justering av strålkastare och dimljus för 0 kr på eget bevåg. Så det är nog någon kampanj de har för att bättra på besiktningsstatistiken.
Antingen gör du själv enligt denna guide: https://service.tesla.com/docs/ModelY/S ... 2Fem%3E%20.
Eller så lämnar du in till nån som kan. Att åka runt med "default"-kalibreringen eller lite godtyckligt pillande blir inte bra.
Det finns ett gäng klipp som visar hur man gör själv, t.ex:
Jag följde själv instruktionen i Teslas guide för min model 3 och har inte fått några blinkningar av mötande bilar
Eller så lämnar du in till nån som kan. Att åka runt med "default"-kalibreringen eller lite godtyckligt pillande blir inte bra.
Jag följde själv instruktionen i Teslas guide för min model 3 och har inte fått några blinkningar av mötande bilar
Svårigheten är att hitta en plats med ett golv som är absolut vågrätt. Alla parkeringar utomhus har ett fall för att leda bort regnvatten, så det fungerar inte. Och många garage har också fall för att leda bort droppande vatten från bilar.Joho skrev: ↑16 dec 2025 07:44Antingen gör du själv enligt denna guide: https://service.tesla.com/docs/ModelY/S ... 2Fem%3E%20.
Jag följde själv instruktionen i Teslas guide för min model 3 och har inte fått några blinkningar av mötande bilar![]()