manneson skrev: ↑17 dec 2025 12:13
I november avslöjades det att Volvo Cars valt att ta bort lidarsensorer från standardutrustningen i modellerna EX90 och ES90. Ett beslut som teknikchefen Anders Bell beskrev som en ”omgruppering” i synen på hur självkörande teknik ska utvecklas.
I stället för lidar blir maskinseende baserat på kamera och radar rätt väg.
Överlag har Luminars 2025 varit väldigt kaosartat. Grundaren och vd:n Austin Russell lämnade innan sommaren och nu har alltså bolaget, som vid börsnoteringen för fem år sedan värderades till omkring tre miljarder dollar, ansökt om konkurs.
Minns många här på forumet gjorde sig lustiga över Teslas beslut att inte använda LiDAR, och Volvos val att göra det.
Well, nu har vi facit.
https://www.nyteknik.se/elbilar/hanade- ... rs/4421735
Luminars existens baserades på att solid state lidar skulle ha hög efterfrågan i personbilssegmentet. Lidar behövs inte om det finns en ansvarig förare. Högupplöst radar och kameror verkar räcka för de flesta applikationer inom personbilar. Sedan har Hesai tagit många affärer från Luminar. Markanden är potentiellt stor, men Luminar hade ingen USP och konkurrensen är hård.
Volvo Cars säger: "Lidar kommer absolut vara en del i vårt fortsatta arbete för att nå högre och högre nivå av automatisering," dvs allt högre än L2.
https://www.intelmarketresearch.com/sol ... rket-10822
För robotaxi så är Lidar bra om man vill kunna hålla högupplösta kartor uppdaterade av flottan, men då funkar det inte med Luminars typ av lidar, utan man behöver en 360-lidar som snurrar.
Sedan tror jag fortfarande att det krävs för att kunna uppnå högre säkerhet i mörkerkörning och i vissa andra situationer, men HD-radar räcker långt.