Trafikkaos med Waymo
Moderator: Redaktion
Trafikkaos med Waymo
https://missionlocal.org/2025/12/sf-way ... -blackout/
Utan 5G funkar inte Waymos självkörning, maked you think. Kör Tesla med Starlink?
Utan 5G funkar inte Waymos självkörning, maked you think. Kör Tesla med Starlink?
Re: Trafikkaos med Waymo
Artikeln handlar om att förarlösa bilar blir tveksamma när trafikljusen inte fungerar. Vad har det med 5g att göra? Är teslas FSD beroende av oavbruten uppkoppling mot nätet?Melonsusk skrev: ↑21 dec 2025 10:31https://missionlocal.org/2025/12/sf-way ... -blackout/
Utan 5G funkar inte Waymos självkörning, maked you think. Kör Tesla med Starlink?
Re: Trafikkaos med Waymo
Hmm, tyckte jag såg något om 5G uppkoppling, men det var nog i en annan rubrik. Jag hittar ut själv. 
Re: Trafikkaos med Waymo
Men inte kan väl tesla vara beroende av stabil uppkoppling för att FSD ska fungera?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8193
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trafikkaos med Waymo
Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10044
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Trafikkaos med Waymo
Klarar de att tolka "polismans tecken"?TiborBlomhall skrev: ↑21 dec 2025 14:33Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Trafikkaos med Waymo
Betyder det att uppkopplingen är ASIL-klassad tro?TiborBlomhall skrev: ↑21 dec 2025 14:33Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8193
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trafikkaos med Waymo
Det sägs att de kan det.mikebike skrev: ↑21 dec 2025 15:11Klarar de att tolka "polismans tecken"?TiborBlomhall skrev: ↑21 dec 2025 14:33Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Re: Trafikkaos med Waymo
Jag vet inte varför det blev en ”outage” av detta. Det är pinsamt.Melonsusk skrev: ↑21 dec 2025 10:31https://missionlocal.org/2025/12/sf-way ... -blackout/
Utan 5G funkar inte Waymos självkörning, maked you think. Kör Tesla med Starlink?
Det jag vet är att man behöver kunna övervaka flottan, bedriva kundsupport och mycket annat för att kunna sköta en taxitjänst. Tesla har en starlinkantenn i alla ”robotaxi”-bilar och likt alla andra företag kommer de att ha 1:1 heltid på distans i början. Utmaningen är att komma till 1:10 eller helst 1:50.
Jag vet även att Waymo kör helt autonomt och det är troligen en fail-safe att de stannar alla bilar om något inte funkar som det ska. Det är ju dock knappast meningen att de ska stanna mitt i korsningar, så det ska bli intressant att höra vad dom säger om Waymo kommenterar.
Ang polismans tecken har Waymo klarat detta i minst tre år.
https://www.reddit.com/r/SelfDrivingCars/s/669VrrHCbx
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 833
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Trafikkaos med Waymo
Tror dom bara behöver lite mer LIDAR, eller hur?
Waymo's Most Embarrassing Day Ever Proves Elon Was Right (again)
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Waymo's Most Embarrassing Day Ever Proves Elon Was Right (again)
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Trafikkaos med Waymo
I den situationen verkar det absolut så. Att dra slutsatsen att Teslas teknik är allmänt bäst pga detta är en stretch…HerrNilsson skrev: ↑22 dec 2025 08:32Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Trafikkaos med Waymo
Rejäl halmgubbe. Eller julbock kanske?HerrNilsson skrev: ↑22 dec 2025 08:32Tror dom bara behöver lite mer LIDAR, eller hur?![]()
Waymo's Most Embarrassing Day Ever Proves Elon Was Right (again)
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Tror du Waymos bilar harr stannat mitt i vägen om de haft förare som Tesla
Vi får väl se hur Tesla klarar sig när de har 3000 bilar utan förare i bilen eller på distans. Både när det gäller olyckor och stopp.
Huruvida man kör vidare utan övervakning är en riskfråga och inte en teknisk begränsning.
Re: Trafikkaos med Waymo
Räcker med att titta på en Waymo för att se hur hopplöst efter de är.
Alla snurrande gizmos hjälper inte mkt när hjärna saknas.
Re: Trafikkaos med Waymo
Rekommenderas
https://open.substack.com/pub/avmarkets ... 100b-tesla
“But that’s a massive “if.” Tesla needs to prove they can achieve genuine autonomy first. They need to demonstrate their vision-based approach works as safely as Waymo's sensor-rich system. They need to show they can operate hundreds of vehicles across diverse conditions without constant human intervention. None of that has been proven yet.
I remain skeptical of Tesla’s timeline claims and wary of accepting their announcements at face value given the established pattern of overpromising. But skepticism shouldn't become reflexive dismissal.”
https://open.substack.com/pub/avmarkets ... 100b-tesla
“But that’s a massive “if.” Tesla needs to prove they can achieve genuine autonomy first. They need to demonstrate their vision-based approach works as safely as Waymo's sensor-rich system. They need to show they can operate hundreds of vehicles across diverse conditions without constant human intervention. None of that has been proven yet.
I remain skeptical of Tesla’s timeline claims and wary of accepting their announcements at face value given the established pattern of overpromising. But skepticism shouldn't become reflexive dismissal.”