manneson skrev: ↑23 dec 2025 12:00
Airlift skrev: ↑23 dec 2025 04:27
Tilläggas bör också att om man känner doften av förbränt och eller flygbränsle i kabinen när man taxar/är på marken är det absolut vanligaste att det är just det, avgaser/ångor från eget eller andra flygplan som dragits in via FRISKluftsintagen till A/c packs. Jfr med bilen i en bilkö.. så bara för att det luktar betyder inte att det rör sig om ett fume event.
Vet inte om det finns någon klar definition för ”fume event”? Som jag tolkar det är det subjektivt. Dvs ”nu är det så mycket rök så det är svårt att se” typ.
Eftersom bleed air vad jag förstår betyder att luften går via motorerna så kan ju en liten oljeläcka eller liknande betyda att ”lite” ”fumes” kommer med in i kabinen. Dvs det behöver inte bedömas som en full on ”fume event” för att luften skall vara skadlig.
Om man läser artiklarna och forumen som länkats ovan så tyder ju en del på att vissa motorer(pga design?) och flygbolag(pga bristande underhåll?) är mer drabbade än andra.
Återigen, flygplanstillverkarna vägrar ju installera luftkvalitetsmätare. Antagligen för att de är rädda för att bli stämda just pga dålig luftkvalitet.
Förövrigt en notering om Boeing 787:
”According to Boeing internal documents, eliminating the use of bleed air as a source of cabin air also translates into the "elimination of engine contaminants potentially entering cabin air supply".
Ja bleed air är varmluft från ett eller flera kompressorsteg, dvs före den komprimerade luften når brännkammaren.
Denna varma luft driver sen AC aggregat och trycksätter kabinen(matar in mer luft än man släpper ut..). Den kalla AC-luften mixas med varmluft(bleed air) för att uppnå önskvärd temperatur.
Enda sättet det kan kontamineras i kompressorn är oljeläckage (lager). Har man fått bränsle där har man isf fått nån rejäl kompressor-stall och förbränningen går baklänges, då har man betydligt allvarligare bekymmer än rök… även läckande lager är ett större problem i sak då tempereturen ligger nånstans 200-250grader på luften ut i bleed-air systemet.
Andra felkällor på kontaminerad luft kan således vara AC-aggregatet då även det består av en slags turbin/kompressor som såklart också behöver smörjas.
Största orsaken till kontaminering torde således vara att motorn drar in nånting utifrån, precis som när din bil tar luft utifrån..
Däremot hur ofta kanalerna rengörs, som kan jämföras med hur ofta du rengör tilluftskanaler och värmeväxlare i ett hus med FTX, det kan vara en intressant källa. Tänk damm, fukt och andra externs föroreningar som samlas i ett antal 100m rör, sen en kall dag när msn behöver mycket värme till kabin så hettas dessa upp. Dålig dag..
Men avgaser som sådant, ja då sätter jag mina trottlar på någon yttre faktor än internt motor.
Placeringen som sådan av motorerna, framförallt vid tail-wind vid startup/taxi kan göra att det blir lite som EGR, egna avgaser går runt och in i fram på motorn, till kompressorn, ut i bleed air.
Det är bra sug runt motorn kan man säga
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG