Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Väntrum model Y Juniper
Gillar man nybilslukt så får man säga till så dom inte lägger däcken i bilen. Gummilukt.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Nytt bud på inbytet, -10.000:- från förra, vilket är typ -25% då det inte är något jättenytt jag byter in. Kan ha klickat fel i deras inte helt lättbegripliga formulär så är något jag får försöka kolla med Tesla om som kommer hänvisa till sin samarbetspartner istället. Om det inte löser sig finns risken att man surar ur och avbokar bilen.
Känns nästan planerat från Teslas håll att inbytesofferten som man uppdaterat löpande i flera månader skulle gå ut några dagar innan leverans och slutfaktura skulle in.
Känns nästan planerat från Teslas håll att inbytesofferten som man uppdaterat löpande i flera månader skulle gå ut några dagar innan leverans och slutfaktura skulle in.
-
Grytet
- Referralkod: ts.la/fredrik982143
Min inbytesbil har laget på samma nivå hittills. Dock en skruttbil på ~4000 kr. Ny värdering imorgon, får se vad som hände då.
Skönt med nåt som inte kan sjunka så mycket. Köpa något skrot dom helt enkelt inte kan blåsa en på och sälja sin vanliga bil på annat vis känns som det helt klart smartaste.
Har rett ut detta nu, tydligen värderas bilen helt plötsligt till 32k istället för 42k. Det var oturligt att det kom just efter man bokat in upphämtningstid, slutfaktura damp in m.m. Sådant som måste göras klart snabbt "för att undvika förseningar".
Lutar åt att avbeställa nu, detta lämnade en alltför bitter smak i min mun och tog bort glädjen kring det hela.
Då kliver jag ur väntrummet för denna gång.
Hämtade en mycket fin Marine blue AWD i Trelleborg idag. Supersmidigt även med inbytet och trevlig personal.
Bilen känns mycket mer gedigen och premium än förra generationens Y som jag bytte in.
Också glad överraskning att man fick ca 1100km gratis supercharge inkluderat!
Hämtade en mycket fin Marine blue AWD i Trelleborg idag. Supersmidigt även med inbytet och trevlig personal.
Bilen känns mycket mer gedigen och premium än förra generationens Y som jag bytte in.
Måste haka på det här med inbytesbil och tycker att det suger ordentligt. Är nära att boka av allt. Väntar på en blå AWD. Första leveransen hade en EST på november. De visste redan då att den inte skulle komma innan årsskiftet då alla bilar går till Norge.
Vår inbytesbil är värd ca 25.000 kr. Förstår att man inte får det då detas underleverantör givetvis vill gå plus. Hade hoppats på 10.000 kr. Första gången blev jag bjuden 5.000 kr och orkar inte tjafsa då det är småpengar i det stora. Men nu kom sista inbytespriset där jag blev jag bjuden 1.300 kr. Bilen har inte rullat en meter så jag förstår inte hur den kan sjunka
Känner mig lurad!!
Kanske avbokar!
Vår inbytesbil är värd ca 25.000 kr. Förstår att man inte får det då detas underleverantör givetvis vill gå plus. Hade hoppats på 10.000 kr. Första gången blev jag bjuden 5.000 kr och orkar inte tjafsa då det är småpengar i det stora. Men nu kom sista inbytespriset där jag blev jag bjuden 1.300 kr. Bilen har inte rullat en meter så jag förstår inte hur den kan sjunka
Kanske avbokar!
Man förstod tidigt att 40k inbytesbonus handlade om att göra det bekvämt för en och inte direkt någon ekonomisk vinning, då deras initiala bud var långt under riddermark etc. Bud + 40k är ganska lätt att få.Marex skrev: ↑23 dec 2025 19:34Måste haka på det här med inbytesbil och tycker att det suger ordentligt. Är nära att boka av allt. Väntar på en blå AWD. Första leveransen hade en EST på november. De visste redan då att den inte skulle komma innan årsskiftet då alla bilar går till Norge.
Vår inbytesbil är värd ca 25.000 kr. Förstår att man inte får det då detas underleverantör givetvis vill gå plus. Hade hoppats på 10.000 kr. Första gången blev jag bjuden 5.000 kr och orkar inte tjafsa då det är småpengar i det stora. Men nu kom sista inbytespriset där jag blev jag bjuden 1.300 kr. Bilen har inte rullat en meter så jag förstår inte hur den kan sjunkaKänner mig lurad!!
Kanske avbokar!
Efter senaste budet just efter att man bokat leveranstid gäller inte kalkylen mer (timingen är intressant), utan det är korkat ekonomiskt att byta in bilen. Riktigt jävla dåligt att ändra villkoren såpass i sista sekund.
Frågan är om man orkar leta rätt på en bil som klarar trippen till lev. ställe innan upphämtningsdatum och man kan ge bort till Tesla för att 40k bonus eller bara avbokar och inväntar bättre tider.
Härligt, där jag själv ville vara så här precis innan jul. Grinchen kom dock...Tymrev skrev: ↑23 dec 2025 17:01Då kliver jag ur väntrummet för denna gång.
- Tellus
- Teslaägare
Angående inbytespriser. Tyvärr så verkar dom luras. Behövs chefsbyte på den positionen.
Vi bytte in en legacy Y mot en LR AWD Juniper i somras, dom sänkte inbyte rejält 2 gånger, vid andra sänkningen bokade vi av Juniper. Då höjde dom 27000kr! på inbytet
Vid köp av andra Juniper så tänkte jag luras tillbaka, bytte in skrotbil jag köpte för 7000kr. Tesla bjöd 485kr för den, trots marknadsvärde 7-9 tusen.
Sålde vinterhjulen separat för 1500kr på blocket, så min kostnad 5500kr och fick 40485kr.
På inbytesdagen fråga dom var vinterhjulen var, jag kommer inte ihåg hur jag klickade i om dom skulle vara med.
Jag sa ”ni får dra av på inbytespriset 485kr”
Dom var tvungna att ringa samtal
Slutade med att jag ändå fick 485+40000kr
Vi bytte in en legacy Y mot en LR AWD Juniper i somras, dom sänkte inbyte rejält 2 gånger, vid andra sänkningen bokade vi av Juniper. Då höjde dom 27000kr! på inbytet
Vid köp av andra Juniper så tänkte jag luras tillbaka, bytte in skrotbil jag köpte för 7000kr. Tesla bjöd 485kr för den, trots marknadsvärde 7-9 tusen.
Sålde vinterhjulen separat för 1500kr på blocket, så min kostnad 5500kr och fick 40485kr.
På inbytesdagen fråga dom var vinterhjulen var, jag kommer inte ihåg hur jag klickade i om dom skulle vara med.
Jag sa ”ni får dra av på inbytespriset 485kr”
Dom var tvungna att ringa samtal
Slutade med att jag ändå fick 485+40000kr
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Detta är också lite intressant,
[
{
"CurrencyType": "SEK",
"EstimateDate": "2025-10-09T15:12:20Z",
"EstimateProvider": "Autoproff",
"HasExpired": false,
"UpdatedBy": "AcqFinalOfferExpCron",
"Value": 46750
}
]
Detta finns via scriptet i samband med senaste inbytesofferten 22 dec (fick en till idag med samma pris, ingen uppdatering i skriptet denna gång).
Priset jag ser i inbytet i appen har däremot varierat lite, fram tills chocksänkningen igår. Lev. lämnar offert en gång, Tesla drar av lite, sedan var 30dag låter Tesla humöret stämma priset... som jag uppfattar det.
[
{
"CurrencyType": "SEK",
"EstimateDate": "2025-10-09T15:12:20Z",
"EstimateProvider": "Autoproff",
"HasExpired": false,
"UpdatedBy": "AcqFinalOfferExpCron",
"Value": 46750
}
]
Detta finns via scriptet i samband med senaste inbytesofferten 22 dec (fick en till idag med samma pris, ingen uppdatering i skriptet denna gång).
Priset jag ser i inbytet i appen har däremot varierat lite, fram tills chocksänkningen igår. Lev. lämnar offert en gång, Tesla drar av lite, sedan var 30dag låter Tesla humöret stämma priset... som jag uppfattar det.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Så gjorde jag, Tesla gav skambud på min gamla X90, så jag köpte en gammal Saab 9-5 för 6500:- och slängde in som inbyte, 467:- gav Tesla för den.85n skrev: ↑23 dec 2025 12:51Skönt med nåt som inte kan sjunka så mycket. Köpa något skrot dom helt enkelt inte kan blåsa en på och sälja sin vanliga bil på annat vis känns som det helt klart smartaste.
Har rett ut detta nu, tydligen värderas bilen helt plötsligt till 32k istället för 42k. Det var oturligt att det kom just efter man bokat in upphämtningstid, slutfaktura damp in m.m. Sådant som måste göras klart snabbt "för att undvika förseningar".
Lutar åt att avbeställa nu, detta lämnade en alltför bitter smak i min mun och tog bort glädjen kring det hela.
Nu har jag iaf kört hem min Juniper QS 4WD, mycket nöjd än så länge, mer intryck kommer i separat tråd när jag har lite fler mil på den.
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver (på ingång!)
Tesla borde fundera om dessa skambud verkligen lönar sig, när det börja hopa sig skrotfärdiga bilar på gården.fth skrev: ↑23 dec 2025 21:37Så gjorde jag, Tesla gav skambud på min gamla X90, så jag köpte en gammal Saab 9-5 för 6500:- och slängde in som inbyte, 467:- gav Tesla för den.85n skrev: ↑23 dec 2025 12:51Skönt med nåt som inte kan sjunka så mycket. Köpa något skrot dom helt enkelt inte kan blåsa en på och sälja sin vanliga bil på annat vis känns som det helt klart smartaste.
Lutar åt att avbeställa nu, detta lämnade en alltför bitter smak i min mun och tog bort glädjen kring det hela.![]()
Nu har jag iaf kört hem min Juniper QS 4WD, mycket nöjd än så länge, mer intryck kommer i separat tråd när jag har lite fler mil på den.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag antar att dom helt enkelt skrotar dessa bilar, vilket väl måste ses som positivt, hyfsat många skrot-fossiler som tas av vägarna i samband med Tesla-köp i höst tror jag85n skrev: ↑23 dec 2025 21:46Tesla borde fundera om dessa skambud verkligen lönar sig, när det börja hopa sig skrotfärdiga bilar på gården.fth skrev: ↑23 dec 2025 21:37Så gjorde jag, Tesla gav skambud på min gamla X90, så jag köpte en gammal Saab 9-5 för 6500:- och slängde in som inbyte, 467:- gav Tesla för den.85n skrev: ↑23 dec 2025 12:51Skönt med nåt som inte kan sjunka så mycket. Köpa något skrot dom helt enkelt inte kan blåsa en på och sälja sin vanliga bil på annat vis känns som det helt klart smartaste.
Lutar åt att avbeställa nu, detta lämnade en alltför bitter smak i min mun och tog bort glädjen kring det hela.![]()
/fth
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Tellus
- Teslaägare
Skrotbilarna är redan sålda innan vi lämnat dom, till någon firma som dom har avtal med, så tesla tar inte i dom. tror tesla fick ca 800kr för den jag fick 485kr för. Så bonusen, 40000kr är egentligen en rabatt på bilpriset.fth skrev: ↑23 dec 2025 21:57Jag antar att dom helt enkelt skrotar dessa bilar, vilket väl måste ses som positivt, hyfsat många skrot-fossiler som tas av vägarna i samband med Tesla-köp i höst tror jag85n skrev: ↑23 dec 2025 21:46Tesla borde fundera om dessa skambud verkligen lönar sig, när det börja hopa sig skrotfärdiga bilar på gården.fth skrev: ↑23 dec 2025 21:37Så gjorde jag, Tesla gav skambud på min gamla X90, så jag köpte en gammal Saab 9-5 för 6500:- och slängde in som inbyte, 467:- gav Tesla för den.85n skrev: ↑23 dec 2025 12:51Skönt med nåt som inte kan sjunka så mycket. Köpa något skrot dom helt enkelt inte kan blåsa en på och sälja sin vanliga bil på annat vis känns som det helt klart smartaste.
/fth
/fth
Skrotbilar kanske är bra för tvättfirmor?
Haha, som aktieägare stödjer jag inte detta. Inte heller att jag indirekt tvingas ut på en 7-8h äventyrsresa mot Tesla servicecenter med det billigaste från blocket.fth skrev: ↑23 dec 2025 21:57Jag antar att dom helt enkelt skrotar dessa bilar, vilket väl måste ses som positivt, hyfsat många skrot-fossiler som tas av vägarna i samband med Tesla-köp i höst tror jag85n skrev: ↑23 dec 2025 21:46Tesla borde fundera om dessa skambud verkligen lönar sig, när det börja hopa sig skrotfärdiga bilar på gården.fth skrev: ↑23 dec 2025 21:37Så gjorde jag, Tesla gav skambud på min gamla X90, så jag köpte en gammal Saab 9-5 för 6500:- och slängde in som inbyte, 467:- gav Tesla för den.85n skrev: ↑23 dec 2025 12:51Skönt med nåt som inte kan sjunka så mycket. Köpa något skrot dom helt enkelt inte kan blåsa en på och sälja sin vanliga bil på annat vis känns som det helt klart smartaste.
/fth
/fth
- Tellus
- Teslaägare
Kollade upp min inbytta skrotbil nu.
Den gick först till AUTOPROFF SVERIGE AB, sen till BASSEL INVESTMENT AB, sen till privatperson, på 1,5 månads tid.
Den gick först till AUTOPROFF SVERIGE AB, sen till BASSEL INVESTMENT AB, sen till privatperson, på 1,5 månads tid.