Försäkring för självrisk
Moderator: Redaktion
Försäkring för självrisk
Fick reklam om ”Mysafety” som ska täcka kostnaden för självrisken. 20.000kr/år tydligen.
Har ju en Highland 2025 och har THs halvförsäkring som jag förstått tar ut höga självriskskostnader.
Värt att skaffa Mysafety för 109kr/mån? Eller finns det andra billigare/bättre bolag?
Har ju en Highland 2025 och har THs halvförsäkring som jag förstått tar ut höga självriskskostnader.
Värt att skaffa Mysafety för 109kr/mån? Eller finns det andra billigare/bättre bolag?
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Försäkring för självrisk
Jag brukar ha OKQ8s backup under de månaderna som man reser mycket. Upp till 5k för självrisken men främst driftstopp och hotell som är nice via den.
Ingen aning om Mysafety men det låter lite bra för att vara sant. Rekommenderar dig att läsa förköps info och villkor när den gäller och inte gäller.
Frågan är hur de räknar självrisken om du redan har självrisksreducering i halvförsäkringen.
Ingen aning om Mysafety men det låter lite bra för att vara sant. Rekommenderar dig att läsa förköps info och villkor när den gäller och inte gäller.
Frågan är hur de räknar självrisken om du redan har självrisksreducering i halvförsäkringen.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Mysafety funkar bra.
Dotterbolag till Danska Tryg som äger Trygg-Hansa.
Dotterbolag till Danska Tryg som äger Trygg-Hansa.
Tesla MYLR -23
Tolkar jag det rätt med Mysafety. Säg att jag för en spricka i glastaket. Det kostar väl ca 16k om jag nyttjar TH? Då tar alltså Mysafety den kostnaden?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nja...maangee skrev: ↑24 dec 2025 09:11Fick reklam om ”Mysafety” som ska täcka kostnaden för självrisken. 20.000kr/år tydligen.
THs halvförsäkring har inte speciellt höga självrisker. Helt normala nivåer skulle jag säga.
Däremot har vagnskadegarantin som Tesla står för hög självrisk. 13.750 kr senast jag kollade.
Men har du TH halvförsäkring så ingår självriskreducering med 5.000 kr för vagnskadegarantin, så det blir 8.750 kr i självrisk på vagnskada.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Nja...
Riktigt så enkelt är det inte.
Om inte skadan överstiger självriskbeloppet så blir det inget försäkringsärende, och därmed går det inte att få ersättning för någon självrisk.
Just byte av glastak har legat precis under självriskbelopoet för vagnskadegarantin så där får man stå för hela kostnaden själv även om man har andra försäkringar som täcker eller reducerar självrisken.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Låter som att jag kör på THs halvförsäkring fram tills bilen blir tre år, sen får jag undersöka vad som blir bäst.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Du behöver anmäla en skada till vagnskadegarantin inom 30 dagar eller något liknande, du har efteråt tio år på dig att genomföra reparationen. Rätten att genomföra reparationen följer bilen vid ägarbyte. Anmäl skadan direkt, vänta med att byta tills kostnaden för bytet överstiger självrisken...Nicke Nyfiken skrev: ↑25 dec 2025 22:21Nja...
Om inte skadan överstiger självriskbeloppet så blir det inget försäkringsärende, och därmed går det inte att få ersättning för någon självrisk.
Just byte av glastak har legat precis under självriskbelopoet för vagnskadegarantin så där får man stå för hela kostnaden själv även om man har andra försäkringar som täcker eller reducerar självrisken.
Sen är det väl så att själva glaset kostar mindre än självrisken, men glaset plus arbete överstiger självrisken?
Det är för övrigt inte bara glastaket som täcks av försäkringen, även vanligt rutbyte täcks. Jag hade OKQ8 backup en period på förra bilen. Det gick plus minus noll eftersom jag fick ett stenskott i framrutan som gjorde att jag behövde byta framruta.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Att man har 10 år på sig att fixa en skada på den 3-åriga vagnskadegarantin har jag aldrig hört tidigare. Men det kanske är så. Men vem vill åka omkring med en skadad bil så länge? Är bilen trasig vill man oftast ha den fixad så fort som möjligt.Dinsdale skrev: ↑26 dec 2025 10:21Du behöver anmäla en skada till vagnskadegarantin inom 30 dagar eller något liknande, du har efteråt tio år på dig att genomföra reparationen. Rätten att genomföra reparationen följer bilen vid ägarbyte. Anmäl skadan direkt, vänta med att byta tills kostnaden för bytet överstiger självrisken...Nicke Nyfiken skrev: ↑25 dec 2025 22:21Nja...
Sen är det väl så att själva glaset kostar mindre än självrisken, men glaset plus arbete överstiger självrisken?
Det är för övrigt inte bara glastaket som täcks av försäkringen, även vanligt rutbyte täcks. Jag hade OKQ8 backup en period på förra bilen. Det gick plus minus noll eftersom jag fick ett stenskott i framrutan som gjorde att jag behövde byta framruta.
Komplett byte av glastaket, som var ts exempel, har legat precis under gränsen för självrisken på vagnskadegarantin. Vissa på forumet hävdar konspiration.
Allt övrigt glas går på halvförsäkringen så det har ingenting med den svinhöga självrisken på vagnskadan att göra, utan dår är det normal självrisk. Men självriskförsäkringen tar väl alla självrisker antar jag.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är omöjligt att säga vad som är bäst eftersom det beror på vad som händer, men jag har gjort som du skriver. Jag har gått + på den taktiken eftersom jag inte haft några skador på min bil. När bilen blev 3 år bytte jag försäkringsbolag och minskade min premie åtskilliga tusenlappar i jämförelse med TH helförsäkring.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015