maangee skrev: ↑19 nov 2025 11:20
Är det ngn som får igång blås mot framrutan vid minusgrader? Får manuellt trycks på ikonen för att det ska blåsa mot rutan.
Ska inte bilen prioritera det, blir ju immigt tänker jag.
Tesla har undermålig koll på vad de gör med programvaran:
-Vill man av någon anledning stänga hela värmeanläggningen slår den ofta på sig av sig själv eftersom den hotar med att det kan bli imma (trots att det inte alls blir det). Jag testade en del förbrukning i våras inför SECC, och då ör det bäst att jämföra med ACC avstängd. Bilen tjurade och slog igång den hela tiden samtidigt som det var noll risk för imma.
SAMTIDIGT:
Min S (och jag tror det var exakt lika med min M3P)
kör ofta INTE värmeblås på framrutan vilket gör att det immar igen framrutan.
Slår man manuellt på luft på framrutan avaktiveras all form av automatik så temperaturen hålls inte längre automatiskt i kupén. Fläkten går från max/medel/min till en siffra som oftast är för låg för att hålla värmen i kupén. Man märker det efter ett tag när det börjar vara kyligt. Det är extremt underkänt.
En riktig biltillverkare hade kört en köldtestkampanj, hittat svagheterna och fixat dessa. Iom att Tesla har sin OTA, så skulle det tom gå att ordna i efterhand - men nope, det är väl för dyrt att testa anser Tesla?
-Ingen av de andra bilarna med automatisk klima jag haft har slutat reglera värmen bara för att man vill styra luften på ett eget sätt.
-Ingen av de ovan nämnda bilarna har
inte blåst på framrutan i automatläget.
Någon gång då och då så kommer bilen på att den vill ha luft på framrutan självmant, men det är tyvärr långt ifrån alltid.
Min S (återigen, det var samma med min 3) har ojämn värme. Det är betydligt bättre i S men inte som i en riktig bil. Man får vara beredd på att frysa.
Ibland blir det kallt i kupen trots 22C inställt och det hjälper inte att höja värmen. Ibland är det kallt om benen men ok i övrigt.