Det jag irriterar mig på är de som mycket väl kunde ha laddat hemma eller på jobbet men ändå krånglar sig iväg till SC för att det är gratis. Börjar fundera om de här personerna är för snåla för att gå på dass hemma också eller om de åker till Ikea när nöden tränger på.
Det sura är att pga av dessa snåljåpar så kommer jag inte få möjlighet till fri SC på Model 3. I värsta fall måste jag betala per laddning, kWh eller tid.
Man passar väl på att gå på muggen på max medan man laddar
Har en elbil "SuC standard" innebär det att SuC:en elektriskt kan överföra laddström till bilen, INTE att laddstömmen är gratis/förbetald.
Detta är för mig en efterkonstruktion. Elon sa "will come with supercharging -- standard". Han gjorde en kort paus innan ordet standard. I mina öron helt uppenbart att han där och då menade att SuC skulle vara med på köpet för alla Model 3. Sen dess har han fått ge sig på den punkten, för att komma ner till 35k USD (och kanske för att inte riskera lika snabb överbelastning av SuC på många ställen).
Model 3 kommer ju med Supercharging, dock inte fri såvida du inte köper det paketet. Använder du Superchargers ofta så kan det vara värt att köp till paketet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har en elbil "SuC standard" innebär det att SuC:en elektriskt kan överföra laddström till bilen, INTE att laddstömmen är gratis/förbetald.
Detta är för mig en efterkonstruktion. Elon sa "will come with supercharging -- standard". Han gjorde en kort paus innan ordet standard. I mina öron helt uppenbart att han där och då menade att SuC skulle vara med på köpet för alla Model 3. Sen dess har han fått ge sig på den punkten, för att komma ner till 35k USD (och kanske för att inte riskera lika snabb överbelastning av SuC på många ställen).
Model 3 kommer ju med Supercharging, dock inte fri såvida du inte köper det paketet. Använder du Superchargers ofta så kan det vara värt att köp till paketet.
Intressant att se om valet av SuC eller inte påverkar när bilen blir producerad. Det har ju sagts att fullsmetade bilar blir producerade tidigare. Nu är ju inte SuC-tillgång en hårdvara, men kan ju ändå tänkas att de som väljer allt får bilen fortare?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tycker att det är jättebra om man inte blir påtvingad förbetald "gratis" SuC-laddning. Själv laddar jag i princip enbart hemma och på jobbet. Jag laddar vid SuC bara i undantagsfall, trots att jag har en SuC bara några kilometer ifrån jobbet. För mig hade det varit ekonomiskt betydligt mer fördelaktigt att betala SuC-laddning vid behov de få gångerna jag behöver det.
Bra att det verkar komma en sådan möjlighet med Model 3.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror det var oundviklig .Jag tror dock att man ändå betalar en slant för utbyggnaden (kanske 10 000 per såld bil, eftersom de är capable att ladda på SuC).
Det kan vara så att elkostnaden började bli för stor och det här kan vara ett sätt att komma tillrätta med det.(Det fanns en tid då folk svor över elräkningarna och det är inte omöjligt att elbolagen vill salta på en än gång) Att minska risken helt enkelt.
Nu är dock det intressanta inte OM utan HUR.
Hur skall tesla fakturera? Betalar man med kort på plats eller får man en räkning de få ggr man laddar?
Skall bli intressant att se vad det kommer att kosta.20k kr är nog en gräns, skulle det dra över 40k tror jag folk skulle dra sig, men det kan likväl vara 10k. Jag tror att tesla kommer fakturera vad det kostar+ en liten marginal.
Även om det är ekonomiskt oförsvarbart att för mitt körmönster förbetala suc för model 3 så kommer jag göra det annats försvinner frihetskänslan
Jag har funderat mycket på just det här också. Sen jag fick bilen 1:a oktober så har jag laddat på superchargers exakt sex gånger, allt från litegranna till fullt. Det finns inte en chans att jag rent ekonomiskt får valuta på vad jag redan betalt för supercharging. Men känslan att veta att jag kan köra vart som helst utan extra kostnad är fenomenal, och den vill jag inte bli av med.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Även om det är ekonomiskt oförsvarbart att för mitt körmönster förbetala suc för model 3 så kommer jag göra det annats försvinner frihetskänslan
Jag har funderat mycket på just det här också. Sen jag fick bilen 1:a oktober så har jag laddat på superchargers exakt sex gånger, allt från litegranna till fullt. Det finns inte en chans att jag rent ekonomiskt får valuta på vad jag redan betalt för supercharging. Men känslan att veta att jag kan köra vart som helst utan extra kostnad är fenomenal, och den vill jag inte bli av med.
Jag förstår dig! Men för mig är det tillräckligt att veta att jag över huvud taget kan ladda på en SuC vid behov, oavsett hur betalningen ser ut. Ännu så länge har ingen annan elbil den möjligheten och det finns inga annonserade bilmodeller i sikte som har utlovat nåt liknande. Att en och annan biltillverkare har antytt att det kommer att bli så räcker inte. Jag vill se resultat innan jag överväger nån annan bilmodell.
Tror det var oundviklig .Jag tror dock att man ändå betalar en slant för utbyggnaden (kanske 10 000 per såld bil, eftersom de är capable att ladda på SuC).
Det kan vara så att elkostnaden började bli för stor och det här kan vara ett sätt att komma tillrätta med det.(Det fanns en tid då folk svor över elräkningarna och det är inte omöjligt att elbolagen vill salta på en än gång) Att minska risken helt enkelt.
Nu är dock det intressanta inte OM utan HUR.
Hur skall tesla fakturera? Betalar man med kort på plats eller får man en räkning de få ggr man laddar?
Skall bli intressant att se vad det kommer att kosta.20k kr är nog en gräns, skulle det dra över 40k tror jag folk skulle dra sig, men det kan likväl vara 10k. Jag tror att tesla kommer fakturera vad det kostar+ en liten marginal.
En lösning som de kan ta betalt med är att koppla kontokort till Tesla-appen och sedan där låsa upp Supercharging. Antingen kan det vara kostnad för en viss tid för enstaka laddning som för typ 30 minuter eller för längre tid som t.ex. en vecka. Med tanke på vad Elon sa på aktieägarmötet lutar det åt betalning per gång. Priset ska ju vara mycket lägre än att tanka döda djur. Finns väl detta på plats för Model 3 kan jag tänka mig att det även slås på för Model S och Model X när det gäller kortare resor. Det är ju bara gratis för längre resor. Kan vara lite tricky att definiera "long distance" men om bilen stått stilla i timmar och sedan körs i mindre än 30 minuter för att ta sig till Supercharger så anser inte jag att det är "long distance". Visst kan det vara så att man tänkt sig köra 500 km efter det men då borde man ha laddat upp bilen mer innan. Är dock svårt att sätta upp i förväg mätbara regler som definierar en framtida handling...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Bara det går att betala per gång så är jag nöjd. Det kommer ta väldigt lång tid att komma upp i 20 000 kr laddkostnad med de kanske 1000 mil långkörningar som jag gör per år - speciellt eftersom man startar med bilen laddad så att det oftast antagligen bara blir en eller två laddningar på vägen.
Är övertygad om att Elon snubblade lite på orden eftersom han inte använde samma ord som visades i presentationen på eventet. När det gällde autopiloten så var han tydlig med att det var just hårdvaran som var inkluderad, och bakom ryggen på honom så stod det "Supercharger capable". Sen har det ändrats minst två gånger vilka ord som använts på Model 3-sidan hos Tesla, just nu står det bara "Supercharging" och inget mer.
Jag inser problemet med missbruk, och det är förstås svårt att komma åt i efterhand. Gissar också på att de inte vill ha något hårt regelverk kring hur SC får användas, det finns alltid fall där det är legitimt att ladda.
Jag kommer också att förbetala trots att det inte är det mest ekonomiska alternativet, främst för att jag vill stödja utbyggnaden av laddarna.
Annars håller jag med Mati, det är bra med alternativ. Både för kunden och Tesla. När konkurrensen ökar så måste man ha alternativ för de som inte kör längre sträckor speciellt ofta, och det är nog majoriteten av befolkningen. Speciellt viktigt blir det när bilarna går ner 1-2 prisklasser till. 20 000 är mycket på en bil i Golf klassen.
jonasl skrev:
Gissar också på att de inte vill ha något hårt regelverk kring hur SC får användas, det finns alltid fall där det är legitimt att ladda.
Det är väl det som är det fina med en betallösning, då kan man ha ett striktare regelverk eftersom det ändå finns ett alternativ. I dagsläget är det av eller på och då är det värre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Man kan ju tänka sig att eftersom energiförbrukningen på en M3 är lägre än för S eller X så kostar SuC-optionen också mindre. Om uppgraderingen kostar 10-15000 är det nog inte många som avstår. Det är också en fördel att kunna komplettera i efterhand om man inte har råd med detta från början (som med Modell S 60kWh) om man vill. Borde gå att ladda de nyare batterierna lite snabbare dessutom.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag har laddat på SuC ca 1000 mil på ett år och det motsvarar ca 20% av min körning. På tre år blir det kanske 3000 mil, dvs drygt 6kr/mil.
Möjligheten är ett måste, men andra betalsätt än på MS kan ju vara intressant beroende på sitt körmönster.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
kan inte vi i sekten sluta snacka gratis, det har aldrig varit gratis, världens dyraste hw-dongel har vi köpt/leasat, och vi har förbetalt laddning när vi är ute och reser..
/ordningsman off
35kusd inkl SuC har de sagt förr, dåligt att inte hålla det nu. Jag tycker är det är bra att det inte kommer inkluderat men då borde grundmodellen kosta tex 34k istället.
Troligen kan man köpa laddningspaket, 1mån, 1år, livslångt.
Jag tror inte att det kommer bli betallösningar med kort eller så. Däremot har nog tesla koll på vilken bil som tillhör vem och hur länge den laddas. Ett meddelande på skärmen "accepterar du kostnaden 2kr/min?" och sen dras det automatiskt från ditt kort skulle vara awesome. Mycket problem med SuC överbelastning skulle försvinna så.
Sen finns det en viss aspekt om har tjänstebil så är det enklare och betalningen läggs på företaget utan att det märks.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fan, hade såklart missat det. Måste medge att jag plockade den från Model 3 Owners Clubs forum och trodde den var "ny". Vilket väl bara visar att det råder snabb rundgång på minsta lilla smula av information mellan de olika forumen... Ska sluta kopiera sånt och hädanefter bara sprida min egen svada, jag lovar
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fan, hade såklart missat det. Måste medge att jag plockade den från Model 3 Owners Clubs forum och trodde den var "ny". Vilket väl bara visar att det råder snabb rundgång på minsta lilla smula av information mellan de olika forumen... Ska sluta kopiera sånt och hädanefter bara sprida min egen svada, jag lovar
Model 3 Owners Club måste vara en rätt exklusiv klubb än så länge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
OK, men nu spelar det inte längre nån roll exakt hur Musk formulerade sig på presentationen. Vad han än må ha menat eller velat i det ögonblicket så är det historia. Nu har de klargjort vad hur det kommer att vara. De är inte heller juridiskt bundna till vad som eventuellt sades på presentationen eftersom inga avtal om bilköp har ingåtts. Det som gäller i det ögonblicket man beställer en bil är det som man sedan kan hävda ska gälla vid leverans, inget annat. Att nu i efterhand tjafsa om vad Musk sade på presentationen är inte konstruktivt. Blicka framåt istället.
Personligen är det för mig tillräckligt att veta att 3:an kommer med möjlighet till snabbladdning. Om jag sen ska betala 20000 extra eller betala per laddning, det är mer av ett filosofisk spörsmål.
Håller med fullständigt! Orka tjafsa om vad Elon sa eller inte sa och vad det eventuellt kan ha betytt. Nu har de ju klargjort det och jag tror det blir en bra lösning till slut.
Off topic: jobbigt att det redan fanns en medlem med nästan samma namn och nästan samma åsikter som en själv.
Jag skulle gissa på att 90+% av köparna inte kommer att tjäna på att betala en engångssumma. Och majoriteten tänker nog främst på ekonomin i detta fall, speciellt om man ändå har tillgång till laddarna via någon form av betallösning. Det är trots allt så man är van att göra, man åker till macken, tankar och betalar. Ingen kommer att tycka att det är konstigt.
Den stora vinsten med denna lösning blir nog att man får betydligt mindre problem med lokal laddning. Frågan är väl om man förutom detta även måste ha ett striktare regelverk för de som väljer "free long distance" paketet. På chatten diskuterades en tänkbar lösning där man inte kan ladda regelbundet på en och samma laddare, "räknaren" för laddaren nollställs om man laddar hemma eller på en annan SuC. Blir intressant att se om man gör en sådan lösning, och i så fall om den går att överföra på befintliga S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
OK, men nu spelar det inte längre nån roll exakt hur Musk formulerade sig på presentationen. Vad han än må ha menat eller velat i det ögonblicket så är det historia. Nu har de klargjort vad hur det kommer att vara. De är inte heller juridiskt bundna till vad som eventuellt sades på presentationen eftersom inga avtal om bilköp har ingåtts. Det som gäller i det ögonblicket man beställer en bil är det som man sedan kan hävda ska gälla vid leverans, inget annat. Att nu i efterhand tjafsa om vad Musk sade på presentationen är inte konstruktivt. Blicka framåt istället.
Personligen är det för mig tillräckligt att veta att 3:an kommer med möjlighet till snabbladdning. Om jag sen ska betala 20000 extra eller betala per laddning, det är mer av ett filosofisk spörsmål.
Håller med fullständigt! Orka tjafsa om vad Elon sa eller inte sa och vad det eventuellt kan ha betytt. Nu har de ju klargjort det och jag tror det blir en bra lösning till slut.
Off topic: jobbigt att det redan fanns en medlem med nästan samma namn och nästan samma åsikter som en själv.
Haha! Då gör det inte så mycket om folk förväxlar oss, om vi tycker lika, alltså!