Tackräcken - Div frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Tackräcken - Div frågor

Inlägg av Jocce »

Försöker hålla mig med vissa frågor tills närmare leverans..men det är svårt ;) (Beställde i Torsdags...)

Blev som redan nämnts i annan tråd en S 85D. Längtar som bara den.
Tog panoramataket, bland annat för ljusinsläpp/ frihetskänslan, men också för att kunna montera takräcke (+ eventuellt cykelhållare eller takbox...)

Men lite frågor gällande detta efter diverse Googlingar:
1. Tesla har bytt fäste? Någon som har koll på om det verkligen är så?
2. Vad för takräcke skall man ha? Har NOLL erfarenhet av takräcken innan.
3. Hur snabbt / enkelt går det att montera på / av? (Av den videon jag såg verkade det ta en ganska bra stund att montera, men detta kanske bara är vid första montering?)
4. Vid avmontering, lämnas något fäste eller blir det "flush" och cleant som det aldrig hade varit monterat?
5. Erfarenhet av Cykelhållare? (MTB) Vad ska man ha? Hur enkelt är det att slänga upp cykeln på taket utan att skada bilen?
6. Takbox - Går det att använda vilken takbox som helst (igen då, NOLL erfarenhet av detta sen tidigare) på takräcket? För har ett antal vänner/arbetskamrater jag kan låna boxen av iallafall.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Re: Tackräcken - Div frågor

Inlägg av BigDaddyT »

Jocce skrev:
Försöker hålla mig med vissa frågor tills närmare leverans..men det är svårt ;) (Beställde i Torsdags...)

Blev som redan nämnts i annan tråd en S 85D. Längtar som bara den.
Tog panoramataket, bland annat för ljusinsläpp/ frihetskänslan, men också för att kunna montera takräcke (+ eventuellt cykelhållare eller takbox...)

Men lite frågor gällande detta efter diverse Googlingar:
1. Tesla har bytt fäste? Någon som har koll på om det verkligen är så?
2. Vad för takräcke skall man ha? Har NOLL erfarenhet av takräcken innan.
3. Hur snabbt / enkelt går det att montera på / av? (Av den videon jag såg verkade det ta en ganska bra stund att montera, men detta kanske bara är vid första montering?)
4. Vid avmontering, lämnas något fäste eller blir det "flush" och cleant som det aldrig hade varit monterat?
5. Erfarenhet av Cykelhållare? (MTB) Vad ska man ha? Hur enkelt är det att slänga upp cykeln på taket utan att skada bilen?
6. Takbox - Går det att använda vilken takbox som helst (igen då, NOLL erfarenhet av detta sen tidigare) på takräcket? För har ett antal vänner/arbetskamrater jag kan låna boxen av iallafall.

/Jocce

1. Ja Tesla bytte lite i juli 2015, framförallt så vände man på luckan som nu har gångjärnen på utsidan.

2. Till de nya Teslorna (efter juli 2015) finns det bara Whispbar samma som du får genom Tesla. Finns ett par tillbehör till den men inte lika mycket som Thule som annars är ett säkert kort.

3. Ganska så snabbt, man får in svängen. Använder man det en gång i månaden som jag så är det inga problem att slänga på och av för just det tillfället. Whispbar verkar dock vilja att man skall klistra på något litet skydd för lacken. Gissar att det inte ser så snyggt ut om de fyra klisterlapparna är kvar när man tar av räcket. Jag kommer nog skippa dem. Thule har aldrig haft sånt. se bara till att gummikuddar och tak är rent när man monterar så borde det vara lugnt.

4. Klisterlappana blir kvar om man monterat den

5. Ingen aning

6. Ingen aning

Thule har sagt att de antagligen kommer med en ny version inom kort som fungerar för de senaste Teslorna. Det som känns lite vanskligt med den är att i deras beskrivning skall man dra ner någon form av skruv som man sedan skruvar ur och slänger, för att sedam skruva i fästskruven. Det känns som att man gör detta för att gänga om Teslan och det är kanske inte helt 100.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Såg precis att nu har Thule kommit ut med takräcke till Teslor tillverkade senare än juli 2015.
Ligger på ca 2200kr om man skall ha de snygga aerodynamiska och ca 1700kr om man kör fyrkantsrören.

Enligt Whispbars hemsida finns det inga "original"-takräcken för de nyare Teslorna än.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

I butiken i Täby är ett Whispbar takräcke monterat på en av utställningsbilarna.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Jag monterade mina Wishbars för någon vecka sedan. Det gick smidigt, mycket smidigare än jag hade förväntat mig (20-30min första gången). Jag gissar det tar 15min eller liknande nu framgent. I min förpackning kom det inga klisterlappar eller annat för att skydda lacken. Det enda som ligger mot lacken är en gummibussning, sedan sitter allt annat i skruven och trycker mot gummit.

Jag har ännu inte köpt en box eller annat men funderar på om inte den flitigt rekommenderade Thule 900 boxen är den jag skulle köpa när det väl gäller.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

kangru skrev:
Jag monterade mina Wishbars för någon vecka sedan. Det gick smidigt, mycket smidigare än jag hade förväntat mig (20-30min första gången). Jag gissar det tar 15min eller liknande nu framgent. I min förpackning kom det inga klisterlappar eller annat för att skydda lacken. Det enda som ligger mot lacken är en gummibussning, sedan sitter allt annat i skruven och trycker mot gummit.

Jag har ännu inte köpt en box eller annat men funderar på om inte den flitigt rekommenderade Thule 900 boxen är den jag skulle köpa när det väl gäller.
Jag köpte thules flow, och är väldigt nöjd med den.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Lyfter denna lite.

Har nu fått bilen (Woho!) och kikar på takräcken!

Är det någon som hunnit skaffa Thules nya till Teslan?

Nöjda med dem?

Får hyffsat bra pris på dem av en bekant, så fungerar de bra / är lika smidiga osv så köper jag hellre det än Whispbaren som Tesla säljer, som kostar minst någon tusenlapp mer (pga min rabatt).
Men har någon dåliga erfarenheter av dem kan jag lätt lägga den extra tusenlappen på dem.

Kommer troligen mest köra Cykel på räcket (kommer köpa Thules cykelhållare också) och eventuellt någon enstaka gång takbox eller skidor.

Troligen blir det dock inte mer än att det sitter monterat några gånger per år (som väl är fallet för de flesta ;) )

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jocce skrev:
Är det någon som hunnit skaffa Thules nya till Teslan?

Nöjda med dem?
/Jocce
Jonas74 har dessa och har skrivit lite om dessa:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 485#p61485
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 960#p66960
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Skaffade mig en uppsättning Thule Wingbar. Mycket enkla att installera, se bara till att säkerställa om ni har nya eller gamla fästena på taket.
Jag kan inte jämföra med Whispbar eftersom jag aldrig har haft dem. Kan däremot jämföra med Thule SquareBar och WingBar är mycket tystare och lättare.

Kollade runt lite på priser men billigaste jag hittade var att gå in på Thules Concept Store i Malmö, 2337kr ink. moms

https://goo.gl/photos/juGYiSPNkNv4WWFV6
https://goo.gl/photos/oNmsResd1Nsgna7s6
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

BigDaddyT skrev:
Skaffade mig en uppsättning Thule Wingbar. Mycket enkla att installera, se bara till att säkerställa om ni har nya eller gamla fästena på taket.
Jag kan inte jämföra med Whispbar eftersom jag aldrig har haft dem. Kan däremot jämföra med Thule SquareBar och WingBar är mycket tystare och lättare.

Kollade runt lite på priser men billigaste jag hittade var att gå in på Thules Concept Store i Malmö, 2337kr ink. moms

https://goo.gl/photos/juGYiSPNkNv4WWFV6
https://goo.gl/photos/oNmsResd1Nsgna7s6
Har beställt Wingbar och Cykelhållare, men inte fått dem ännu! Så ska bli intressant :)

/Jocce
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Fick dem för någon månad sedan men inte provat!

Idag blev det premiär!

Fungerar bra, dock tror jag att jag (pga mina grova/tjocka däck) måste skaffa något extra spännband så att framgaffeln inte "vobblar" i högre farter.

110km/h gick bra, 115km/h kändes lite oroligt. (Dock aldrig egentligen orolig att den skull lossna...)

Skall köra kollegans cykel om en stund, får se om den har andra däck, om den står bättre.
DSC_2394_1.JPG
06027353-a10f-4325-aa1e-e0dd41169370.jpg

/Jocce
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det som är bra är att man alltid kan kolla genom taket så allt ser ok ut. Kändes säkrare även när jag körde med skidor att kunna se så inget håller på att lossna i högre farter.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Om det är thule du har så öppna inte luckan då den kan koldiera med de bakre fästen och gå sönder ca 50% går bra men bäst är att inte öppna alls
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

HelectriC skrev:
det som är bra är att man alltid kan kolla genom taket så allt ser ok ut. Kändes säkrare även när jag körde med skidor att kunna se så inget håller på att lossna i högre farter.
Känns skönt men också att man kanske blir orolig i onödan.
Tänker att spänner man grejerna ordentligt ska det inte vara nått problem. Har man glasluckan sitter man och kolla i "onödan" och analyserar varenda rörelse på taklasten, vilket innebär att man kanske oroar sig för något som inte är någon fara om man inte ens ser det...
Men ja, föredrar också att kunna kolla.
e5m1r skrev:
Om det är thule du har så öppna inte luckan då den kan koldiera med de bakre fästen och gå sönder ca 50% går bra men bäst är att inte öppna alls
Det är Thule. Är det även så med de nya?
Ska försöka komma ihåg att prova att montera med luckan öppen någon gång så man ser om det finns plats osv!

/Jocce
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Thule var och testade prototyper på min bil i början på veckan så de är inte ute ännu
Det verkar beröra bara det nya pano taket som introducerades mitten på 2015
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

e5m1r skrev:
Thule var och testade prototyper på min bil i början på veckan så de är inte ute ännu
Det verkar beröra bara det nya pano taket som introducerades mitten på 2015

Dom har redan gjort om dem en gång, då de i mitten av 2015 flyttade fästpunkterna. Men de kanske vill justera/ändra något mer?

/Jocce
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Utanför tre vapen ser jag. Där jobbar jag.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar