Dålig kvalité ruta Carglass
Moderator: Redaktion
Dålig kvalité ruta Carglass
Hej! Ville dela min erfarenhet och höra om fler varit med om samma. Bor i Stockholm och kör dagligen ökända 73an till Nynäshamn som är känd för stenskott. Har under mina 3 år som ägare av MYP fått hundratals stenar (överdriver inte) på vindrutan. Spelar ingen roll vilken fil, avstånd eller hastighet, samma varje dag nästan. Har haft Teslas originalruta och endast fått ett par små stenskott. Till slut resulterade det i alla fall i att jag fick en spricka, efter 3 år. Bytte ruta på Carglass då Watercircles har samarbete med dem. Resan första dagen med nya rutan fick jag en ganska liten sten i rutan, det blev ett stort stenskott direkt. Reparerade det tre dagar senare. Nästa stenskott kom ca 2 veckor senare. Jätteliten sten, stenskott igen. Stod ute med mycket snö på, vågade inte köra avfrostning då jag ville laga först men det hade ändå blivit en spricka över hela rutan. Hur är det möjligt att jag efter TVÅ små stenar på rutan och efter knappt EN månad har en sprucket ruta som måste bytas?! Har någon annan samma erfarenhet? Detta måste ju vara reklamationsgrundande?
Sandman
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Dålig kvalité ruta Carglass
Meddela detta till ert försäkringsbolag så dom kan reklamera rutan
Ni kanske då får byta till en bättre ruta (annan tillverkare)
Ni kanske då får byta till en bättre ruta (annan tillverkare)
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Otur kanske.
Min upplevelse är att Tesla har sämre original-glas än tex Audi.
Bägge Teslor har haft lite smårepor redan från leverans (vilket ioffsg skulle kunna bero på knarkarna i Kalifornien som bygger bilarna).
Framrutorna har blivit slitna mycket fortare än det har skett på mina Audis, sett till miltal.
(Då kör jag inte nära bakom varken med Audi eller Tesla. Teslans farthållare vill köra väldigt nära på längsta avståndet men jag reglerar avståndet med farthållaren om jag kör på AP).
Jag har satt hoppet till att en eftermarknadsruta håller ungefär samma kvalla som andra rutor gör.
Min upplevelse är att Tesla har sämre original-glas än tex Audi.
Bägge Teslor har haft lite smårepor redan från leverans (vilket ioffsg skulle kunna bero på knarkarna i Kalifornien som bygger bilarna).
Framrutorna har blivit slitna mycket fortare än det har skett på mina Audis, sett till miltal.
(Då kör jag inte nära bakom varken med Audi eller Tesla. Teslans farthållare vill köra väldigt nära på längsta avståndet men jag reglerar avståndet med farthållaren om jag kör på AP).
Jag har satt hoppet till att en eftermarknadsruta håller ungefär samma kvalla som andra rutor gör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hade ungefär samma oflyt för ett antal år sedan (på en Ford Mondeo) men
slapp självrisk en gång om jag minns rätt men det var för att dom bjussade
på en självrisk-eliminering en månad vid varje byte (man kunde köpa den
försäkringen om man ville ha längre än en månad).
Jag misstänkte felaktig montering med spänningar i rutan (typ montering av varm
ruta på kall bil eller liknande) eller felaktiga rutor men kom ingen vart…
Det var dock inte Carglass.
slapp självrisk en gång om jag minns rätt men det var för att dom bjussade
på en självrisk-eliminering en månad vid varje byte (man kunde köpa den
försäkringen om man ville ha längre än en månad).
Jag misstänkte felaktig montering med spänningar i rutan (typ montering av varm
ruta på kall bil eller liknande) eller felaktiga rutor men kom ingen vart…
Det var dock inte Carglass.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kontakta carglass så snart som möjligt, de brukar ha garanti på sina lagningar. Även om det sprack från det olagade stenskottet så kan de tänkas att de tar det. Har fått uppfattningen att de prioriterar nöjda kunder. Åtminstone här i trakten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag hade inte ett enda synligt stenskott på min Ps2 efter 1år och 3000mil varav ett gäng på fantastiska 73an. När jag körde hem från GBG så kom ett stenskott på E4an, två dagar senare (innan jag hunnit laga) kom två till på E4an, inom loppet av 15min på samma tur, det första gjorde en vanlig snöflinga, det andra tog långt ner på rutan och skapade en spricka på 3-4cm, en spricka som nu vuxit till 25cm. Det jag försöker få fram med detta inlägg är att otur driver stenskott på rutor...
Ska försöka vänta till maj med att byta rutan, men med 3000mil per år så brukar jag på alla bilar jag haft inkl tesla, byta rutan ungefär en gång per år.
Ska försöka vänta till maj med att byta rutan, men med 3000mil per år så brukar jag på alla bilar jag haft inkl tesla, byta rutan ungefär en gång per år.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag har nu kört över 10k mil i Skåne utan att få ett enda noterbart stenskott.
Synd om er i norr.
Synd om er i norr.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Sverige sticker tydligen ut i mängd stenskott jämfört med grannländerna. Det påstås att anledningen är vilken typ av grus som används, vissa storlekar av grus fastnar lättare i däcken: https://via.tt.se/pressmeddelande/41034 ... tenskotten
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Lagade ett stenskott hos Carglass under vintern 2024 och rutan sprack i samband med det vilket gjorde att Carglass bytte den utan självrisk för mig. Den har hållt sedan dess, över 15 tusen mil med kanske 7-8 stora stenskott. Kommer att byta den efter vintern är över hos Carglass.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Model S Plaid -23
Ett av det vanligaste enligt min uppfattning är att man ful-lagar vägar med löst grus och lite klister, vilket såklart antingen aldrig fastnar eller lossnar och orsakar stenskott.Dinsdale skrev: ↑04 jan 2026 12:18Sverige sticker tydligen ut i mängd stenskott jämfört med grannländerna. Det påstås att anledningen är vilken typ av grus som används, vissa storlekar av grus fastnar lättare i däcken: https://via.tt.se/pressmeddelande/41034 ... tenskotten
Ett till problem är extremt dåligt underhåll på vägnätet, med otaliga potthål etc. Asfalten som suttit i potthålen (etc.) blir lösa stenar.
Vägnätet är riktigt dåligt, jämfört med grannländer (då tänker jag mht liknande miljö/klimat). Det är även riktigt dåligt jämfört med en massa andra länder jag kört en del bil i.
Sverige gillar att ta vårt skatt och lägga på andra saker än vägnätet. Förutom stenskott så skadas fälgar och däck pga att vägunderhållet är kass.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag har aldrig fått ett stenskott som beror på "grus" efter sandning etc, såvitt jag vet. Nära på alla stenskott jag har fått har kommit från att de stenar som egentligen ska sitta fast i vägbanan inte gör det, och sprätter iväg.Dinsdale skrev: ↑04 jan 2026 12:18
Sverige sticker tydligen ut i mängd stenskott jämfört med grannländerna. Det påstås att anledningen är vilken typ av grus som används, vissa storlekar av grus fastnar lättare i däcken: https://via.tt.se/pressmeddelande/41034 ... tenskotten
Vi här uppe får inte stenskott som förstör rutan när det är kall vinter, även om det är sandat/grusat.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fick ett stenskott på vår PS4 för en månad sedan, kunde dock inte laga den eftersom det var i synfältet. Igår sprack rutanRemuz skrev: ↑04 jan 2026 12:01Jag hade inte ett enda synligt stenskott på min Ps2 efter 1år och 3000mil varav ett gäng på fantastiska 73an. När jag körde hem från GBG så kom ett stenskott på E4an, två dagar senare (innan jag hunnit laga) kom två till på E4an, inom loppet av 15min på samma tur, det första gjorde en vanlig snöflinga, det andra tog långt ner på rutan och skapade en spricka på 3-4cm, en spricka som nu vuxit till 25cm. Det jag försöker få fram med detta inlägg är att otur driver stenskott på rutor...
Stämmer det att man måste byta rutan hos Polestar och att typ Carglass inte är godkänt? Har Polestar Insurance.
-
Justin Time
Ta en titt på det man häller ut på vägarna nuförtiden, det är stenkross som är en mycket billigare produkt än riktig sand. Förr i tiden var det faktiskt sand man sandade med. Stenkrossen har en pricis lagom storlek för att fastna i däckmönstret och skickas i väg åt olika håll och hamna på våra bilar. Det spelar ingen roll hur man håller avstånd eller hastighet, det kan vara någon som kör om, någon man kommer ikapp eller möter. Stenarna är helt enkelt för stora, frågan är ju om de ens fungerar som halkskydd i den storleken de harAAKEE skrev:Jag har aldrig fått ett stenskott som beror på "grus" efter sandning etc, såvitt jag vet. Nära på alla stenskott jag har fått har kommit från att de stenar som egentligen ska sitta fast i vägbanan inte gör det, och sprätter iväg.Dinsdale skrev: ↑04 jan 2026 12:18
Vi här uppe får inte stenskott som förstör rutan när det är kall vinter, även om det är sandat/grusat.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Min bild är att det ibland är så slumpen ter sig.
Gällande Teslan så har den passerat 14 000 mil nu, inne på min andra rutan. Första byttes vid ~4000 mil p.g.a. stenskott väldigt nära kameran, ledde till en spricka rätt genom siktfältet för kameran och detta gav att jag inte kunde aktivera farthållaren.
Inga sprickor i den nya ännu men dock en hel del stenskott, främst på högra sidan. Inga stenskott är lagade
Så i mitt fall upplever jag inte eftermarknadsrutan som sämre.
Men åter, detta med slumpen. På en tidigare bil så hade jag spricka men väntade in tiden för besiktning, bytte på fredagen inför besiktning på måndagen. På lördagen får jag såklart ett stenskott i siktfältet vilket såklart gav en anmärkning på måndagens besiktning. Det kändes såklart inte så bra då, men har inte varit med om samma otur sedan dess.
Som jag förstått det så är detta med natursand (riktig sand) reglerat och att tillstånd beviljas mer restriktivt nu än vad det har gjort tidigare. Är väl samma sak för övriga industriella tillämpningar av natursand.Justin Time skrev: ↑04 jan 2026 17:07Ta en titt på det man häller ut på vägarna nuförtiden, det är stenkross som är en mycket billigare produkt än riktig sand. Förr i tiden var det faktiskt sand man sandade med.
Tesla Model Y Performance
Saxat från Motormännens hemsida, artikel från 16 Okt 2025.
Som tidningen Motor (4/25) rapporterat om pågår just nu en studie som tyder på att det finns ytterligare en viktig, och kanske avgörande, pusselbit i detta. Sverige sticker ut i Norden och här rapporteras ungefär dubbelt så många stenskott som i Norge och mer än dubbelt så många som i Finland. Studien som genomförs av Trafikverket i samarbete med forskningsinstitutet RISE analyserar var stenarna som blir till stenskott kommer ifrån.
– Studien, som inte publicerats ännu, riktar ljuset mot fastighetsägare och upphandlare som väljer fel sorts material för halkbekämpning, säger Jacob Sidenvall. Och där har kommuner ett stort ansvar när de upphandlar tjänster. Det handlar om både ekonomi och klimatpåverkan.
Forskningsstudien kan vara början på slutet av ett kostsamt samhällsproblem
Vassa stenar av fel gruskvalitet och storlek ökar risken för att stenar fastnar i däcken och för att vindrutan får skador när stenen träffar den. Inför kommande år väntas Trafikverket skärpa sina krav för entreprenörer som använder sten för halkbekämpning. Kommuner bör göra samma sak.
– Det finns som sagt fler faktorer till att stenskotten blivit fler, säger Jacob Sidenvall. Men den här forskningsstudien skulle kunna vara början på slutet av ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem. Vi uppmuntrar alla som har ansvar för halkbekämpning att följa resultatet av denna studie och att köpa rätt sorts sten.
Som tidningen Motor (4/25) rapporterat om pågår just nu en studie som tyder på att det finns ytterligare en viktig, och kanske avgörande, pusselbit i detta. Sverige sticker ut i Norden och här rapporteras ungefär dubbelt så många stenskott som i Norge och mer än dubbelt så många som i Finland. Studien som genomförs av Trafikverket i samarbete med forskningsinstitutet RISE analyserar var stenarna som blir till stenskott kommer ifrån.
– Studien, som inte publicerats ännu, riktar ljuset mot fastighetsägare och upphandlare som väljer fel sorts material för halkbekämpning, säger Jacob Sidenvall. Och där har kommuner ett stort ansvar när de upphandlar tjänster. Det handlar om både ekonomi och klimatpåverkan.
Forskningsstudien kan vara början på slutet av ett kostsamt samhällsproblem
Vassa stenar av fel gruskvalitet och storlek ökar risken för att stenar fastnar i däcken och för att vindrutan får skador när stenen träffar den. Inför kommande år väntas Trafikverket skärpa sina krav för entreprenörer som använder sten för halkbekämpning. Kommuner bör göra samma sak.
– Det finns som sagt fler faktorer till att stenskotten blivit fler, säger Jacob Sidenvall. Men den här forskningsstudien skulle kunna vara början på slutet av ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem. Vi uppmuntrar alla som har ansvar för halkbekämpning att följa resultatet av denna studie och att köpa rätt sorts sten.
Model 3 Highland 2024
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
- Zkronk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emil606168
Skulle inte mycket av stenskotten kunna förhindras med hjälp av stänkskydd i bak på bilarna?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jo, och det var därför det var lag på stänkskydd tidigare.
I södra Europa är detta inget problem, så EU körde över Sverige i den frågan, liksom lagen om tända bakljus.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tack för all input! De är helt klart ett problem både vilket grus man använder som halkbekämpning och kvalitén på lagningar. Min poäng är dock att allt annat lika har denna rutan antigen inbyggd otur eller dålig kvalité jämfört med föregående ruta
Ni som fått rutan bytt på garanti, hur har ni burit er åt?
Ni som fått rutan bytt på garanti, hur har ni burit er åt?
Sandman
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min kompis som har en Skoda Enyaq skall byta sin ruta för andra gången på knappt ett år.
3000 i självrisk (igen).
3000 i självrisk (igen).
Volvo PV 544 Special 1963