Skatteverket och en teoretisk fråga

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Skatteverket och en teoretisk fråga

Inlägg av Pontus »

Funderade på det nu när jag har min bil inne för lite justeringar. Jag har då fått låna en bil som kostar 65% mer än vad min egna tjänstebil kostar. Om jag skulle haft denna lånebilen större delen av en månad borde jag då ta upp ett större förmånsvärde? Och samma sak om jag skulle fått låna en bil som har ett betydligt mindre förmånsvärde?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Re: Skatteverket och en teoretisk fråga

Inlägg av ekenman »

Nej, det funkar inte riktigt så. Teorin är ganska långt från Praktiken. :)
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är en intressant fråga, och jag vet inte om jag hade vågat avfärda den så fort som att säga att det inte riktigt funkar så. Å ena sidan, har du flera olika förmånsbil under en månad ska du redovisa förmånsvärdet för den bil du haft större delen av månaden. Å andra sidan, förmånen ska kompensera för vad det hade kostat dig att ha bilen privat. Ditt företag har inga merkostnader för lånebilen, och du hade inte haft några merkostnader för lånebilen om du hade ägt din bil privat utan precis samma kostnader som annars, vilket talar för att förmånsvärdet inte borde justeras.

Ring skatteupplysningen på 0771–567 567 och fråga! Och posta svaret här sen!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

danni skrev:
Ja, eller ring 2 gånger och posta dom 2 olika svaren här :)
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
Det är en intressant fråga, och jag vet inte om jag hade vågat avfärda den så fort som att säga att det inte riktigt funkar så. Å ena sidan, har du flera olika förmånsbil under en månad ska du redovisa förmånsvärdet för den bil du haft större delen av månaden. Å andra sidan, förmånen ska kompensera för vad det hade kostat dig att ha bilen privat. Ditt företag har inga merkostnader för lånebilen, och du hade inte haft några merkostnader för lånebilen om du hade ägt din bil privat utan precis samma kostnader som annars, vilket talar för att förmånsvärdet inte borde justeras.

Är det inte möjligt att tillämpa regeln att om man inte nyttjar sin bil så slipper man betala förmån under denna tid också? Isf kanske man kan komma undan med att inte betala för någon förmån alls då ens bil är på lagning då lånebilen inte medför extra kostnad.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

chpaulin skrev:
danni skrev:

Är det inte möjligt att tillämpa regeln att om man inte nyttjar sin bil så slipper man betala förmån under denna tid också? Isf kanske man kan komma undan med att inte betala för någon förmån alls då ens bil är på lagning då lånebilen inte medför extra kostnad.
Nepp, lånebil är en förmån. Tillika en hyrbil om den betalas av bolaget eller försäkringsbolag. Frågade på detta då min var på Lack ett par veckor ...
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

gellerstam skrev:
Nepp, lånebil är en förmån. Tillika en hyrbil om den betalas av bolaget eller försäkringsbolag. Frågade på detta då min var på Lack ett par veckor ...
Ah gott då är det utrett :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

chpaulin skrev:
gellerstam skrev:
Om nu lånet är merparten av månaden så ska du justera förmånsvärde så det matchar lånebilen... Tänkvärt om du får en sunkig bil på långlån... Men kanske inget du nämner för ekonomiavdelningen när du får en Maybach som lånebil ... ;)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

gellerstam skrev:
chpaulin skrev:
gellerstam skrev:
Om nu lånet är merparten av månaden så ska du justera förmånsvärde så det matchar lånebilen... Tänkvärt om du får en sunkig bil på långlån... Men kanske inget du nämner för ekonomiavdelningen när du får en Maybach som lånebil ... ;)
Vad händer om man får en likvärdig låne Tesla men den är ifrån 2016 och min är från 2015, då skiljer det sig en del i förmånsvärde även om bilarna skulle vara likvärdiga?
Sådana här saker nämner man väl inte om det inte är så att man får en A4 i 2 månader i stället för sin Tesla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Pontus skrev:
gellerstam skrev:
chpaulin skrev:
gellerstam skrev:
Vad händer om man får en likvärdig låne Tesla men den är ifrån 2016 och min är från 2015, då skiljer det sig en del i förmånsvärde även om bilarna skulle vara likvärdiga?
Sådana här saker nämner man väl inte om det inte är så att man får en A4 i 2 månader i stället för sin Tesla.

Skatteverket kollar vid en revision fakturorna bolaget får. Där ser de vad företaget äger/leaser eller hyr för bil. Dessa bilar vill de se körjournal på eller att man betalar förmånsskatt rakt av på. Om man nu inte hittar andra förklaringar, vilket är svårt att göra med lite bättre bilar.

Det man däremot kan göra om man är av med bilen i 2 månader på service, det är att få ett intyg från verkstaden att bilen har varit där. Alltså kan man inte ha kört något privat med bilen, vilket då gör att man inte skall betala någon förmån för bilen. Om du sen fått en lånebil kan du ju mörka det. Så länge ni inte får en faktura på nån kostnad så är det ju ingen som ser den. Sen gäller det att inte få in nån form av drivmedel som kostnad i bolaget då heller. För har man det, ja då måste man intyga vad för bil det är man har kört då.

Men de på skatteverket är ibland riktigt nitiska och granskar allt. Samtidigt som de ibland litar på vad man säger rakt av.

Jag har fått en revision på mig, vilket slutade i att jag i företaget fick ca 15 papp åter, men åkte på förmånsskatt på en bil, vilket då blev ca 17 000kr. Nu efteråt vet jag hur jag kunde hanterat det annorlunda, men jag säger som Mona Sahlin, det är tufft att betala skatt :D
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar