Hjälp med optimala vinterinställningen för MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Racerpappa
Teslaägare

Hjälp med optimala vinterinställningen för MYP

Inlägg av Racerpappa »

MYP 24 med dubbfria Continental 255 45 20 (bäst i test på is av nordiska dubbfria). Problem, varje gång man släpper gasen så är regen för kraftig så bakändan sladdar till lite innan antisladd systemet rätar upp den. Det är ju inte farligt men känns inte tryggt. Vad jag läst mig till så är bilen som standard i princip bakhjulsdriven med all regen på bakaxeln. Har provat att ställa in regen i olika lägen men det verkar bara påverka i låga farter, inte i 60 km/h.

Har provat track mode, förutom att man inte kan använda navigatorn så fick det följande effekt. Ställer man ned regen till 35% så försvinner de obehagliga mikrosladdarna varje gång man släpper gasen, bra. Men istället så upplever jag att den sladdar mer även om jag ställt upp stabilitetshjälpen till max. Stabilitetshjälp på max verkar ingripa mindre än om man kör i vanligt chill mode. Varför visar symbolen att antisladd är avstängt när den är på max? Någon annan som upplever samma?

Finns det verkligen inget sätt att få bilen att bete sig normalt på vingervägar utan att köra med dubbdäck? Allt som krävs egentligen är ju ett vinterläge som ställer ned regen.

Jag har tidigare kört Volkswagen och Volvo med fyrhjulsdrift och dubbdäck som gått som lok på vintern. Vi har även en gammal framhjulsdriven V60 diesel med dubbfria Goodyear som känns mycket stabilare än Teslan. Bor i närförort till Stockholm så dubbdäck borde inte vara nödvändigt.
tesla2.jpg
tesla1.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Hjälp med optimala vinterinställningen för MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Racerpappa skrev: 05 jan 2026 11:26
MYP 24 med dubbfria Continental 255 45 20 (bäst i test på is av nordiska dubbfria). Problem, varje gång man släpper gasen så är regen för kraftig så bakändan sladdar till lite innan antisladd systemet rätar upp den. Det är ju inte farligt men känns inte tryggt. Vad jag läst mig till så är bilen som standard i princip bakhjulsdriven med all regen på bakaxeln. Har provat att ställa in regen i olika lägen men det verkar bara påverka i låga farter, inte i 60 km/h.

Har provat track mode, förutom att man inte kan använda navigatorn så fick det följande effekt. Ställer man ned regen till 35% så försvinner de obehagliga mikrosladdarna varje gång man släpper gasen, bra. Men istället så upplever jag att den sladdar mer även om jag ställt upp stabilitetshjälpen till max. Stabilitetshjälp på max verkar ingripa mindre än om man kör i vanligt chill mode. Varför visar symbolen att antisladd är avstängt när den är på max? Någon annan som upplever samma?

Finns det verkligen inget sätt att få bilen att bete sig normalt på vingervägar utan att köra med dubbdäck? Allt som krävs egentligen är ju ett vinterläge som ställer ned regen.

Jag har tidigare kört Volkswagen och Volvo med fyrhjulsdrift och dubbdäck som gått som lok på vintern. Vi har även en gammal framhjulsdriven V60 diesel med dubbfria Goodyear som känns mycket stabilare än Teslan. Bor i närförort till Stockholm så dubbdäck borde inte vara nödvändigt.
Glöm Trackmode helt och hållet om du vill ha en lugn och trygg bil.

Trackmode reducerar stabiliseringen och antispinn även om du har den på max, så därför lyser symbolen för att antisladd är avstängd. Trackmode är gjord för att köra på bana med bra grepp, inte för halka.

Det enda man kan göra för att förbättra egenskaperna vid halka är att använda Chill mode, vilket tyvärr inte reducerar regen på bakhjulen.

Men har man Enhance Commander (S3XY buttons) kan man manuellt reducera max regen och behålla alla andra hjälpmedel på max. Det är min rekommendation om man lider av "kicken" som uppstår om man kliver av gasen för snabbt på halt väglag.

Ja det är trist att det inte finns något "vinterläge" man kan välja för att få regen på alla fyra hjulen vid halka.
Kör man så stabiliseringssystemet ingriper så går bilen automatiskt in i ett kortvarigt 4WD läge, och då regenererar bilen med 60/40 fram/bak så man slipper kicken, men det varar bara ca 10 minuter. Sedan återgår den till normal bakhjlsdrift och nästa gång man släpper gasen hastigt så blir det en kick med bakändan igen.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

På Model Y finns ett "terrängläge" (det kan man även få på Model 3 LR med S3XY buttons). Normalt är bilen bakhjulsdriven, men framhjulsdriften kickar in vid behov. Med terrängläget aktiverat är bilen konstant fyrhjulsdriven. Kanske kan det läget också göra så att bilen regenererar på alla fyra hjulen. Kan vara värt att testa.
För egen del har jag aldrig haft problem med regenereringen vintertid, varken på min förra M3LR eller den nuvarande. Det jag stör mig mest på är att bilen lätt faller ut i rejäl understyrning om man kör för fort in i kurvorna i vinterväglag. Skulle välkomna lite mer "tailhappiness".
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 05 jan 2026 13:30
Det jag stör mig mest på är att bilen lätt faller ut i rejäl understyrning om man kör för fort in i kurvorna i vinterväglag. Skulle välkomna lite mer "tailhappiness".
Du behöver en sån med två motorer bak :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Jag tycker jag har kört mycket i snö och halka och visst kan baken svassa till lite, men har ändå svårt att förstå att vissa kan uppleva det så ofta. Jag menar inte att ni upplever det så utan frågan är om vi bedömer saker olika eller om väglag, bil och däck påverkar så pass mycket att det blir dessa skillnader?

Mitt råd är att man lär sig hur man använder gaspedalen, den är ju mer än en gaspedal med OPD. Sedan kanske man måste vänja sig vid att baken kan svaja/svassa till lite. Antisladd hämtar hem det så otroligt bra att det är ingen fara.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

På Model Y finns ett "terrängläge" (det kan man även få på Model 3 LR med S3XY buttons). Normalt är bilen bakhjulsdriven, men framhjulsdriften kickar in vid behov. Med terrängläget aktiverat är bilen konstant fyrhjulsdriven. Kanske kan det läget också göra så att bilen regenererar på alla fyra hjulen. Kan vara värt att testa.
Ja i "terrängläget" så regenererar bilen alltid med 50/50 fram/bak, vilket förhindra "kicken" med bakändan. MEN förutom att bilen blir slöare än i Chill mode så försvinner även antisladd och antispinn till största delen.
Och det vill man nog ha när det är så halt att bilen kickar med bakdelen när den regenererar.

AP blir också otillgänglig men den använder man väl ändå inte i sådana förhållande? Farthållaren funkar dock som vanligt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

xms67 skrev: 05 jan 2026 19:12

Mitt råd är att man lär sig hur man använder gaspedalen, den är ju mer än en gaspedal med OPD. Sedan kanske man måste vänja sig vid att baken kan svaja/svassa till lite. Antisladd hämtar hem det så otroligt bra att det är ingen fara.
Tycker inte att problemet har att göra med hur man använder gaspedalen vid vanlig OPD. Problemet som jag ser är om man överraskas av ett oväntat hinder så man plötsligt behöver bromsa på riktigt. Då kliver man av gasen hastigt för att flytta foten till bromspedalen. Då räcker det att man är i en svag sväng för att bakdelen ska kasta ut ganska ordentligt om det är riktigt halt. Och det går inte att säga att "det är ingen fara" bara för att man själv aldrig upplevt ett ordentligt bredställ pga regen.

Jag har kört på halkbana på sommaren med min bil och då vände det helt runt flera gånger när man skulle hålla jämn gas och sedan bromsa hastigt i en kurva. Antisladd hinner inte alltid med.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Nicke Nyfiken skrev: 06 jan 2026 00:37

Tycker inte att problemet har att göra med hur man använder gaspedalen vid vanlig OPD. Problemet som jag ser är om man överraskas av ett oväntat hinder så man plötsligt behöver bromsa på riktigt. Då kliver man av gasen hastigt för att flytta foten till bromspedalen. Då räcker det att man är i en svag sväng för att bakdelen ska kasta ut ganska ordentligt om det är riktigt halt. Och det går inte att säga att "det är ingen fara" bara för att man själv aldrig upplevt ett ordentligt bredställ pga regen.

Jag har kört på halkbana på sommaren med min bil och då vände det helt runt flera gånger när man skulle hålla jämn gas och sedan bromsa hastigt i en kurva. Antisladd hinner inte alltid med.
Det har du faktiskt rätt i. Men utan att vara oartig mot de som skriver om det här varje vinter undrar jag hur ofta de varit med om det. Handlar inte dessa inlägg oftast om mer vardagssituationer där man släppt gasen lite för snabbt.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2026 20:36
Ja i "terrängläget" så regenererar bilen alltid med 50/50 fram/bak, vilket förhindra "kicken" med bakändan. MEN förutom att bilen blir slöare än i Chill mode så försvinner även antisladd och antispinn till största delen.
Och det vill man nog ha när det är så halt att bilen kickar med bakdelen när den regenererar.

AP blir också otillgänglig men den använder man väl ändå inte i sådana förhållande? Farthållaren funkar dock som vanligt.
Då fungerar det annorlunda på Model Y jämfört med att ha aktiverat Terrängläget på Model 3 via S3XY buttons.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

xms67 skrev: 06 jan 2026 16:53

Det har du faktiskt rätt i. Men utan att vara oartig mot de som skriver om det här varje vinter undrar jag hur ofta de varit med om det. Handlar inte dessa inlägg oftast om mer vardagssituationer där man släppt gasen lite för snabbt.
Ja, borde inte dikena vara fulla av Teslor vintertid om detta är ett faktiskt problem?
Och varför skrivs det inte massor i tidningar och på elbilsfientliga sajter (typ carup) om att Teslor är livsfarliga på vintern?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Ja du har kanske helt rätt, men det är ett okänt problem för mig, så det tänkte jag inte ens på. :oops:

Har man problem med att det släpper bak vid vanlig OPD körning i halka, så har man antagligen inte lärt sig att hantera OPD i bra väglag heller, tänker jag. Och då är ditt tidigare råd väldigt relevant.

Den enda gången bakdelen kickar ut för mig är när man hastigt flyttar foten från gaspedalen till bromspedalen, som jag beskrivit i tidigare inlägg, i alla andra fall släpper man ju upp gasen sakta.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
elbilly

Inlägg av elbilly »

Nicke Nyfiken skrev: 06 jan 2026 17:52

Ja du har kanske helt rätt, men det är ett okänt problem för mig, så det tänkte jag inte ens på. :oops:

Har man problem med att det släpper bak vid vanlig OPD körning i halka, så har man antagligen inte lärt sig att hantera OPD i bra väglag heller, tänker jag. Och då är ditt tidigare råd väldigt relevant.

Den enda gången bakdelen kickar ut för mig är när man hastigt flyttar foten från gaspedalen till bromspedalen, som jag beskrivit i tidigare inlägg, i alla andra fall släpper man ju upp gasen sakta.

Är väl ett jag problem men man är van efter decennier av icke OPD.
Det funkar bra för det mesta och man tar det lugnt och kontrollerar hastighet med små förändringar av gasen.
Men sen när det väl är skarpt läge och det är ett oväntat stopp nära framför så märker jag att jag instinktivt släpper gas helt för att rulla fritt och vara beredd med bromsen.
Får hoppas man vänjer av sig framöver då detta inte är optimalt agerande.. :D
Skriv svar