Funkar inte adaptiva helljuset vid snö på marken?
Moderator: Redaktion
Re: Funkar inte adaptiva helljuset vid snö på marken?
Hej,
Har en Juniper. När det är snö på vägen eller i diket så tycker automatiken att det är för ljust för att slå igång det adaptiva helljuset.
Jag har köpt en s3xy knob och mappat en knapp till helljuset. När jag använder den så kan jag forcera igång det adaptiva helljuset trots snöbelagd väg.
Har en Juniper. När det är snö på vägen eller i diket så tycker automatiken att det är för ljust för att slå igång det adaptiva helljuset.
Jag har köpt en s3xy knob och mappat en knapp till helljuset. När jag använder den så kan jag forcera igång det adaptiva helljuset trots snöbelagd väg.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Enhance Auto fortsätter dra in pengar tack vare Teslas oförmågor...Joaven skrev: ↑05 jan 2026 09:46Hej,
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
För mig fungerade det igår kväll. Det låg minst tre dm snö på vägens sidor. Dock var bilen seg med att sätta igång helljuset och dess adaptiva funktion. Jag kunde nog köra uppemot en halvmil innan den bestämde sig för det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag brukar kunna övertala min S att slå igång det genom att hålla inne knappen som växlar mellan halvljus och adaptivt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag trixade med diverse inställningar och knapptryckningar, men vet inte vilket som hjälpte, eller om bilen ändå satt igång helljuset.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja, även om adaptiva helljuset fungerar väldigt bra på min S, tänder den för sent. Den kan även tjura med att tända när man kört genom samhällen på någon landsväg. Klickar man blir det inget men om man håller inne knappen (touchknapp på ratten i mitt fall) så ”övertalas den att dra igång helljuset.
Har nog fått igång det på detta sätt säkert 100ggr hittills så jag tror inte det är slumpen att bilen skulle komma på det själv samtidigt som man ”övertalar” den. Dock inte helt säker.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har nu kört typ 250 mil med min nya Juniper, och har inte riktigt blivit vän med helljuset ännu.
Första 100 milen genom Sverige i lördags så hade jag också en del problem med snöfallet, när det snöade ymnigt stängdes helljuset helt av vid många tillfällen.
Jag har dock haft problem även när det inte snöar. Ibland får jag inte igång helljuset öht med adaptivt påslaget. Håller jag knappen intryckt ser det ut som att det skall lås på (displayen "fyller i ringen"), men när jag släpper så slocknar det igen. Det enda sättet jag hittat i det läget är att slå på AP en bit, då slås adaptivt ljus alltid på.
Ljusblink tycker jag inte heller funkar bra, man kan ju vilja blinka även när adaptivt är påslaget, men då stänger iaf min bil av det, och jag behöver stänga av/slå på AP igen för att få igång det.
Har jag missat något, är det "by design" eller finns det bättre/enklare sätt att göra detta på? Jag kanske blir tvungen att browsa manualen i värsta fall, men det känns iaf inte som att detta fungerar intuitivt.
När det väl fungerar tycker jag dock det adaptiva helljuset är fantastiskt, i stort sett felfri avbländning, och bra drag i ljuset jämfört med min gamla X (jag körde bakom min dotter i Gamla Bettan en bit, och Juniper lyste upp vägen framför henne bättre än vad Bettan gjorde själv
).
/fth
Första 100 milen genom Sverige i lördags så hade jag också en del problem med snöfallet, när det snöade ymnigt stängdes helljuset helt av vid många tillfällen.
Jag har dock haft problem även när det inte snöar. Ibland får jag inte igång helljuset öht med adaptivt påslaget. Håller jag knappen intryckt ser det ut som att det skall lås på (displayen "fyller i ringen"), men när jag släpper så slocknar det igen. Det enda sättet jag hittat i det läget är att slå på AP en bit, då slås adaptivt ljus alltid på.
Ljusblink tycker jag inte heller funkar bra, man kan ju vilja blinka även när adaptivt är påslaget, men då stänger iaf min bil av det, och jag behöver stänga av/slå på AP igen för att få igång det.
Har jag missat något, är det "by design" eller finns det bättre/enklare sätt att göra detta på? Jag kanske blir tvungen att browsa manualen i värsta fall, men det känns iaf inte som att detta fungerar intuitivt.
När det väl fungerar tycker jag dock det adaptiva helljuset är fantastiskt, i stort sett felfri avbländning, och bra drag i ljuset jämfört med min gamla X (jag körde bakom min dotter i Gamla Bettan en bit, och Juniper lyste upp vägen framför henne bättre än vad Bettan gjorde själv
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
- mikebike
- Teslaägare
Funkar inte på min Y med spak.
Däremot funkar det att helljusblinka med det adaptiva helljuset "bländar av".
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, det är så det görs. Det är genom att hålla kvar touchknappen på ratten (yoken) som jag övertalar bilen att tända adaptiva.
(Funkar inte varje gång, det ska sägas)
Det är en liten osmidighet i systemet. Möter man någon som inte bländar av blir det att först till att motblända och sedan aktivera hellljuset igen. Inte supersmidigt men det tar ingen mental kraft och jämfört med andra dysfunktionaliteter så är det ingen biggie enligt mig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Du ser, spakarna där är inte alltid bättre!
Nä, skämt åsido - det går inte hålla i spaken på motsvarande sätt? Jag har förträngt hur det var med spaken där.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Nej, men det funkar som sagt att helljusblinka istället.AAKEE skrev: ↑05 jan 2026 15:20Du ser, spakarna där är inte alltid bättre!
Nä, skämt åsido - det går inte hålla i spaken på motsvarande sätt? Jag har förträngt hur det var med spaken där.
mikebike skrev: ↑05 jan 2026 15:22Nej, men det funkar som sagt att helljusblinka istället.AAKEE skrev: ↑05 jan 2026 15:20Du ser, spakarna där är inte alltid bättre!
Nä, skämt åsido - det går inte hålla i spaken på motsvarande sätt? Jag har förträngt hur det var med spaken där.![]()
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag upplever också problem med automatiken i snö.
Manuellt är det inget problem att trycka av/på, men den är ej lika duktig på automatisk läge sen innan snön kom.
Manuellt är det inget problem att trycka av/på, men den är ej lika duktig på automatisk läge sen innan snön kom.
MYLR Juniper