Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Machris »

Foluke skrev:
Jag har letat efter lämplig tråd. Jag väljer denna.
De senaste dagarna upplever jag att AP styr lite vingligare än tidigare. Det är lite störande eftersom jag inte kör så själv. Jag körde mellan Borås och Göteborg två gånger igår (4 enkelresor alltså.) AP var på mellan 95-99% av tiden. Vid varje påfart på motorvägen, i slutet av själva påfarten, drar AP mot höger en lite böj. Det känns som om den ger den heldragna linjen på höger sida av påfarten prioritet över motorvägsfilens streckade linje just när de båda linjerna är på väg att mötas.
Dessutom vinglar bilen mer nu på "rak" väg!
Vinglar klart mer den senaste veckan än innan. Har en 70-sträcka på väg till jobbet där jag alltid kopplar in AP o där har den tidigare legat som klistrad mellan linjerna. Nu är det som den blivit överkänslig o hela tiden försöker korrigera läget.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 949
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Jojo »

tehjimos skrev:
Är det inte nybyggt där? isåfall är min förklaring att inte speciellt många Teslor har kört där så den har inte "lärt" sig hur den ska köra där. Var exakt som du beskriver i Norra Stockholm förut, men har blivit mycket bättre med tiden.
Jag har åkt denna väg in i hel***e så många gånger, så om den inte lärt sig än, så är den verkligen trögfattad ;) .
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av jjmaskin »

Kan det vara en eller flera riktiga Bugs på kameran eller radar. Det är vansinnigt med insekter nu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av LarsL »

Den kanske är nervös för att det står skåpbilar parkerade på vägen. ;)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Den kanske är nervös för att det står skåpbilar parkerade på vägen. ;)
Nja, det verkar som att AP försöker vara "Bror Duktig"! Innan var den nöjd med att kalla sig "Beta" och styrde mer avspänt. Jag tror varken flugor eller släpvagnar har påverkat just den här funktionen. Jag var lite nyfiken om fler gjort samma iakttagelser.
Jag hade "folk" i bilen och skämdes lite över "vinglandet".
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Foluke »

Foluke skrev:
LarsL skrev:
Den kanske är nervös för att det står skåpbilar parkerade på vägen. ;)
Nja, det verkar som att AP försöker vara "Bror Duktig"! Innan var den nöjd med att kalla sig "Beta" och styrde mer avspänt. Jag tror varken flugor eller släpvagnar har påverkat just den här funktionen. Jag var lite nyfiken om fler gjort samma iakttagelser.
Jag hade "folk" i bilen och skämdes lite över "vinglandet".
Det lönar sig uppenbarligen att klaga på AP: n! Nu har ja kört samma sträcka igen, t o r. AP skötte sig exemplariskt! Inte en tillstymmelse till vinglande vare sig på rak väg eller vid påfarter. Dessutom var det första gången jag kunde överlåta körandet helt i en långsam kö! Helt perfekt. Efter att ha målat segelbåten i 30 graders värme var det en lisa att sitta där med AC på lagom temperatur, dricka en kall dricka och låta AP ta mig norrifrån genom Tingstadtunneln i högtrafiken!
(Vi har inga sådana köer i Borås-trafiken)
Vad har hänt? Jag fick en uppdatering igår. Kan ha inverkan.
För närvarade är AP "ovärderlig"!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av ivveh »

Skulle nog vilja säga att jag inte skulle köpa en Tesla utan AP. Känns som att köpa en smartphone utan datatrafik, i mitt fall. Köa runt i Gbg även om jag brukar undvika det som pesten. Men framför allt Sveriges otroligt tråkiga motorvägar i 100-120. Ibland kan ja tänka mig att köra manuellt om det är säkert o bränna på lite.
Jag valde att gå ner i batteri för att få den utrustning jag ville ha. Ångrar mig inte det minsta.
Älskar att köra bilen och "glömmer" gärna nått för att få köra igen, hhaha.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Peter Holm »

Hade en hyr-ICE med stjärna i nosen tidigare i veckan. Den hade konstantfarthållare

Jag har inte kört ICE eller konstantfarthållare på ganska länge. Efter detta äventyr, vilket jag kan hålla låda länge om, vet jag att BEV och AP är så nära absoluta krav det går att komma.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Gustafsson »

Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av 12man »

dottern sa häromdagen, du måste "plinga bilen", tyckte det var bättre när vi började prata
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Håller med helt och fullt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av BigDaddyT »

Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Håller med helt och fullt :)
Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade den :-)

Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.

På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Foluke »

BigDaddyT skrev:
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Håller med helt och fullt :)
Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade den :-)

Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.

På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre :-)
Jag har sett i andra trådar att just vid kö-körning har man ställt ner avståndet till framförvarande bil för att förhindra frestelser från andra att dyka in i luckan framför. Man väljer mellan 7 olika värden för avstånd! Vill man ha mindre lucka väljer man lägre värde. (Vrider på spaken för farthållaren.)
Beträffande filhållningen upplevde jag själv under mindre än en vecka en förvandling från orolig till lugn kvalitet. Möjlig mjukvaruuppdatering?
På så smala, krokiga vägar där AP inte är perfekt vill jag för egen del köra själv. Då är det ju roligt att köra bil! Då använder jag vägbanan som det passar mig! Inte som en algoritm får för sig att det skall vara.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av e5m1r »

Ap är ett måste för den som kör långt på motorvägar eller kör offta i köer
Rikvägar funkar över det stora hela men man måste vara mer på vakt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av BigDaddyT »

Jag har sett i andra trådar att just vid kö-körning har man ställt ner avståndet till framförvarande bil för att förhindra frestelser från andra att dyka in i luckan framför. Man väljer mellan 7 olika värden för avstånd! Vill man ha mindre lucka väljer man lägre värde. (Vrider på spaken för farthållaren.)
Tyvärr finns det inget läge 0 eller -1 som skulle behövts :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BigDaddyT skrev:
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Håller med helt och fullt :)
Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade den :-)

Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.

På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre :-)
När jag läser era upplevelser så undrar jag om det finns olika versioner av AP eller om bilarna bara uppträder så väldigt olika.

Jag kör med AP så gott som hela tiden när jag är utanför tätbebyggelse och skulle vilja påstå att den uppför sig exemplariskt på motorväg och landsväg. Det enda orosmomenten är vid backkrön då den ibland vinglar till lite åt höger, och när 1 körfält blir 2. Där brukar den välja vänsterfilen när den väl bestämmer sig.

Jag kör ständigt på E6an mellan Malmö och Göteborg och jag har hittills aldrig behövt ta över styrningen för att AP vinglat eller betett sig märkligt. Jag har även kört E4an Stockholm-Malmö utan att ta över styrningen en enda gång. Inte ens vid skifte av 2+1 vägarna i Småland.

Så upplevelsen att APn är dålig, och enbart fungerar hjälpligt på fina vägar, är helt främmande för mig.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av far1far2 »

Efter enmånaderstesten kan jag bara konstatera vad jag redan misstänkt. AP är en kul grej. Det bästa är adaptiva bromsar, helljusautomatiken. Filhållningen och omkörningsfunktionen är så mycket Beta att åtminstone jag upplevde den som närmast icke funktionell. Säkert bra för dom som kör mycket motorväg dagligen. Men för oss som kör 2-3 mil, mycket småvägar är den definitivt inte värd 32 lakan. Synd att man inte kan få broms- och ljusfunktionen för sej.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av mahulkp »

Nicke Nyfiken skrev:
BigDaddyT skrev:
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Håller med helt och fullt :)
Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade den :-)

Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.

På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre :-)
När jag läser era upplevelser så undrar jag om det finns olika versioner av AP eller om bilarna bara uppträder så väldigt olika.

Jag kör med AP så gott som hela tiden när jag är utanför tätbebyggelse och skulle vilja påstå att den uppför sig exemplariskt på motorväg och landsväg. Det enda orosmomenten är vid backkrön då den ibland vinglar till lite åt höger, och när 1 körfält blir 2. Där brukar den välja vänsterfilen när den väl bestämmer sig.

Jag kör ständigt på E6an mellan Malmö och Göteborg och jag har hittills aldrig behövt ta över styrningen för att AP vinglat eller betett sig märkligt. Jag har även kört E4an Stockholm-Malmö utan att ta över styrningen en enda gång. Inte ens vid skifte av 2+1 vägarna i Småland.

Så upplevelsen att APn är dålig, och enbart fungerar hjälpligt på fina vägar, är helt främmande för mig.
Håller med, stämmer väl med min upplevelse av AP.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av mahulkp »

far1far2 skrev:
Efter enmånaderstesten kan jag bara konstatera vad jag redan misstänkt. AP är en kul grej. Det bästa är adaptiva bromsar, helljusautomatiken. Filhållningen och omkörningsfunktionen är så mycket Beta att åtminstone jag upplevde den som närmast icke funktionell. Säkert bra för dom som kör mycket motorväg dagligen. Men för oss som kör 2-3 mil, mycket småvägar är den definitivt inte värd 32 lakan. Synd att man inte kan få broms- och ljusfunktionen för sej.
Det kan jag förstå, den är ju främst avsedd för mötesfria större vägar.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mahulkp skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
BigDaddyT skrev:
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Håller med helt och fullt :)
Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade den :-)

Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.

På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre :-)
När jag läser era upplevelser så undrar jag om det finns olika versioner av AP eller om bilarna bara uppträder så väldigt olika.

Jag kör med AP så gott som hela tiden när jag är utanför tätbebyggelse och skulle vilja påstå att den uppför sig exemplariskt på motorväg och landsväg. Det enda orosmomenten är vid backkrön då den ibland vinglar till lite åt höger, och när 1 körfält blir 2. Där brukar den välja vänsterfilen när den väl bestämmer sig.

Jag kör ständigt på E6an mellan Malmö och Göteborg och jag har hittills aldrig behövt ta över styrningen för att AP vinglat eller betett sig märkligt. Jag har även kört E4an Stockholm-Malmö utan att ta över styrningen en enda gång. Inte ens vid skifte av 2+1 vägarna i Småland.

Så upplevelsen att APn är dålig, och enbart fungerar hjälpligt på fina vägar, är helt främmande för mig.
Håller med, stämmer väl med min upplevelse av AP.
Vem håller du med? Vi har ju ganska olika uppfattning. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av mahulkp »

Nicke Nyfiken skrev:
mahulkp skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
BigDaddyT skrev:
Bjelke skrev:
Håller med helt och fullt :)
Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade den :-)

Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.

På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre :-)
När jag läser era upplevelser så undrar jag om det finns olika versioner av AP eller om bilarna bara uppträder så väldigt olika.

Jag kör med AP så gott som hela tiden när jag är utanför tätbebyggelse och skulle vilja påstå att den uppför sig exemplariskt på motorväg och landsväg. Det enda orosmomenten är vid backkrön då den ibland vinglar till lite åt höger, och när 1 körfält blir 2. Där brukar den välja vänsterfilen när den väl bestämmer sig.

Jag kör ständigt på E6an mellan Malmö och Göteborg och jag har hittills aldrig behövt ta över styrningen för att AP vinglat eller betett sig märkligt. Jag har även kört E4an Stockholm-Malmö utan att ta över styrningen en enda gång. Inte ens vid skifte av 2+1 vägarna i Småland.

Så upplevelsen att APn är dålig, och enbart fungerar hjälpligt på fina vägar, är helt främmande för mig.
Håller med, stämmer väl med min upplevelse av AP.
Vem håller du med? Vi har ju ganska olika uppfattning. ;)
Haha det har du rätt i ;-) Håller med Nicke Nyfiken, dvs min AP fungerar mycket väl i det den typ av vägar den är avsedd för.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av danni »

På motorväg sköter den sig bra. Förutom under specifika förhållanden som den har svårt med. Jag upptäckte på väg från Stockholm till Göteborg senast att kombinationen motljus och dåliga, lappade vägar är katastrofal. Bilen studsade som ett flipperspel över vägbanan när den jagade än den ena kanten i asfalten, än den andra, trots fin, rak, tvåfilig motorväg. Min fru var lite rädd att jag hade varit och nallat på vuxensaften.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
På motorväg sköter den sig bra. Förutom under specifika förhållanden som den har svårt med. Jag upptäckte på väg från Stockholm till Göteborg senast att kombinationen motljus och dåliga, lappade vägar är katastrofal. Bilen studsade som ett flipperspel över vägbanan när den jagade än den ena kanten i asfalten, än den andra, trots fin, rak, tvåfilig motorväg. Min fru var lite rädd att jag hade varit och nallat på vuxensaften.
Ha ha, hon kanske rentav föreslog att du skulle slå på autopiloten. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av Foluke »

danni skrev:
På motorväg sköter den sig bra. Förutom under specifika förhållanden som den har svårt med. Jag upptäckte på väg från Stockholm till Göteborg senast att kombinationen motljus och dåliga, lappade vägar är katastrofal. Bilen studsade som ett flipperspel över vägbanan när den jagade än den ena kanten i asfalten, än den andra, trots fin, rak, tvåfilig motorväg. Min fru var lite rädd att jag hade varit och nallat på vuxensaften.
Jamen lite så upplevde jag AP för en vecka sedan. Så klagade jag här på forumet och mindre än en vecka senare gick den perfekt, samma sträcka! Du skall se att din skärper sig nu när du klagat! :D
Klaga? Uppdatering? Troll? Förklara orsaken till beteendeförändringen, den som kan.
Model S P85D,
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?

Inlägg av kenhag »

Tror det är så att den lär sig hur den skall uppföra sig map hur föraren reagerar och korrigerar.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Skriv svar