Provade att ladda i ett uttag för motorvärmare med en fas över natten. Det var en liten säkring så jag satte ner laddström till 5A och lämnade den på i 12 timmar med Sentry avslaget.
Till min förvåning hade inte batteriet laddats alls.
5A borde ge strax över 1kW vilket borde innebära att Teslan slukar ca 1kW bara för att ha all nödvändig elektronik igång för laddning. Har någon mer konstaterat detta?
Enfasladdning
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Enfasladdning
Den kan absolut ladda på 5A enfas, men om ditt batteri var kallt när du kopplade in så räcker den effekten inte till att både värma batteriet och ladda.
Grundprincipen på vintern är att alltid koppla in vid ankomst när batteriet fortfarande är varmt.
Om ditt batteri redan är djupfryst så måste du nog hitta ett uttag med högre effekt, minst trefas 10-16A, för att ladda med någon rimlig hastighet.
/fth
Grundprincipen på vintern är att alltid koppla in vid ankomst när batteriet fortfarande är varmt.
Om ditt batteri redan är djupfryst så måste du nog hitta ett uttag med högre effekt, minst trefas 10-16A, för att ladda med någon rimlig hastighet.
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag körde 10A enfas i garaget i ca ett halvår innan jag fick igenom att installera riktiga laddare i föreningen. Det funkade, men gick väldigt långsamt. När det var riktigt kallt försvann nog nästan 1kW i timmen bara i omvandlingsförluster och för att värma batteriet.
Tack, intressant! Då är det nog kylan som är problemet, det var -25 här över natten!
Synd att man inte enkelt kan se batteritemp mm i appen typ i ett "advanced mode", vore intressant.
Synd att man inte enkelt kan se batteritemp mm i appen typ i ett "advanced mode", vore intressant.
MY LR AWD -24 HW4
10A enfas orkade precis tina upp mitt batteri (~ ett par grader) i min S vid -41 - -42C, men inte ladda.
13A hade antagligen orkat ladda men lycket sakta.
10A enfas hos svärmor väldigt långt norrut orkar ladda i -25C, men effektiviteten blur ganska låg då batterivärmen går ungefär halva tiden (och då laddar inte bilen under tiden).
13A gör stor skillnad här, då blir självuppvärmningen av batteriet märkbar och effektiviteten på laddningen dubbelt så bra, kanske 60% istället för 30%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Bästa är också att börja ladda direkt vid ankomst så att batteriet inte är djupfryst, då har jag fixat laddning med 10A även när det varit ganska kallt (fast nog inte kallare än -15).
Model Y LR AWD 2022
Ja, om man bara har tillgång till klen laddning.
Ladda vid ankomsthar vart korrekt för alla tillfällen tidigare, men sen värmepumpen kom finns det en klar fördel med att ladda med så hög effekt man kan vintertid och så nära inpå avfärden man kan - batteriet blir varmt och värmepumpen kan använda batterivärmen till att värma kupen, men kraftigt minskad förbrukning som följd. Man får alltså med sig extra gratis energi som värmer bilen. Laddar man ”tidigt” kyls bilen av och den energin är bortblåst.
Har man klen laddning, ladda direkt. Det gör att laddningen kommer igång på en gång, men batteriet kommer ändå vara så kallt att man inte har någon direkt nytta av värmen i batteriet.
Har man trefas 11kW, ladda så sent det går med 11 kW (helst inomhus om man har möjlighet). Bilen kommer dra märkbart mindre i kyla.
Jag kör bara ”ladda direkt” hos svärmor där det ofta är väldigt kallt vintertid (plus att all ström behövs).
Alla andra ställen är ”ladda sent” för mig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5