Långsam snabbladdning??
Moderator: Redaktion
- Cederloken
- Teslaägare
Långsam snabbladdning??
Har en MYSR-23 och var ute och långkörde ca-7 ute.
Första laddstoppet fick jag 75kW förvärmningen av batteriet hade varit igång ca 1h och laddade från ca 40%. Tänkte att det trottlade och ryckte på axlarna.
Andra laddstoppet fick jag 80kW förvärmningen hade gått i 2,5h och jag laddade från 6% ??? Tycker jag borde få närmare de dubbla eller är jag ute och simmar?
Första laddstoppet fick jag 75kW förvärmningen av batteriet hade varit igång ca 1h och laddade från ca 40%. Tänkte att det trottlade och ryckte på axlarna.
Andra laddstoppet fick jag 80kW förvärmningen hade gått i 2,5h och jag laddade från 6% ??? Tycker jag borde få närmare de dubbla eller är jag ute och simmar?
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Långsam snabbladdning??
Du är inte ute och simmar, igår körde jag i -29 och hade inte förvärmt, fick 90 kW ändå. Var på långresa nyligen, delvis i samma temperaturer. Dock förvärmning då och fick >200 kW även i den kylan. De stationer du snabbladdade på, är det rimligt att begränsningen satt där?Cederloken skrev: ↑08 jan 2026 08:11Har en MYSR-23 och var ute och långkörde ca-7 ute.
Tesla Model Y Performance
Du borde fått ca det dubbla i början av laddsessionen under normala omständigheter men delade du stolpe eller var det kanske bara högt tryck på stationen?Cederloken skrev: ↑08 jan 2026 08:11Har en MYSR-23 och var ute och långkörde ca-7 ute.
MY RWD Vit 2023
- Cederloken
- Teslaägare
Vid första laddstoppet var det vi och en till bil
Vid andra laddstoppet så var det nästan fullt på stationen.
Vid andra laddstoppet så var det nästan fullt på stationen.
Vilka stationer laddade du på?Cederloken skrev: ↑08 jan 2026 08:11Har en MYSR-23 och var ute och långkörde ca-7 ute.
Hade bilen stått ute innan avresan? Länge? Hur kallt var det?
Vintertid kan det ta en timme för en Dual motor att värma batteriet från låg temp till måltemperaturen 48C. RWD har bara en motor att värma batteriet med.
Med en RWD är det bara en motor med 3kW som värmer batteriet istället för 2 motorer och 6 kW.
Man kan alltså räkna med att det tar upp til 2h för en RWD att värma batteriet.
Du hade antagligen inte förvärmt tillräckllgt länge första gången.
Andra gången låter det som att stationens totala effekt begränsade.
Vid 40% kan man förvänta sig 90-180kW men de flesta verkar ligga på ~ 125 kW där.
Vid 6% borde du kunna få 180 kW vid optimala förhållanden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Cederloken
- Teslaägare
1a var i enköping och andra var i strängnäs.
Bilen hade stått ute. inför avresan inför andra laddningen så hade bilen stått på laddning som avbröts i samband med avfärden
Bilen hade stått ute. inför avresan inför andra laddningen så hade bilen stått på laddning som avbröts i samband med avfärden
Det matchar laddning 1.Cederloken skrev: ↑08 jan 2026 16:591a var i enköping och andra var i strängnäs.
Och två, med fullbelagt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Enköping är väl fortfarande V2? Om du har otur laddar någon annan på den stolpe som bildar par med din och då får du bara 75 kW max. Det kan med andra ord räcka med en annan bil på stationen, om ni står vid stolpar nära varandra.Cederloken skrev: ↑08 jan 2026 16:591a var i enköping och andra var i strängnäs.
Strängnäs har strulat för mig båda gångerna jag laddat där. Fått klen effekt, pga hög beläggning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det finns några hintar, får man stadigt 75kW-ish brukar det vara att man delar effekt. Får man bara drygt 30kW brukar stolpen vara paj (sägs att det är något slags limp mode när kylningen i stolpen är paj, men det är hörsägen) och då kan man byta stolpe bara. Har hänt mig i Söderhamn och i Härnösand. Funkade inte att bara plugga ur/i igen på samma stolpe.
När det är full beläggning kan det ju också vara stationens matning som begränsar.
När det är full beläggning kan det ju också vara stationens matning som begränsar.
Model Y LR AWD 2022
Ja, Enköping är fortfarande V2 enligt Tesla.
För att få delad effekt (bara på V2, ej V3/V4) gäller att ta stolpe med samma nummer, tex 2.
Är det bilar inkopplade på både 2A och 2B delar man på effekten.
Vilket man inte ska göra så på V2-stationer gäller att ta ett unikt nummer. Bara en bil på varje siffra så långt det går.
För att få delad effekt (bara på V2, ej V3/V4) gäller att ta stolpe med samma nummer, tex 2.
Är det bilar inkopplade på både 2A och 2B delar man på effekten.
Vilket man inte ska göra så på V2-stationer gäller att ta ett unikt nummer. Bara en bil på varje siffra så långt det går.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag har för mig att jag har sett att någon letade upp info om 36 kW, så ur minnet är det > än hörsägen. Vet inte om jag kan hitta det igen dock.
Det som sägs är att när kylningen är trasig ger laddaren en fix maxeffekt på 36 kW. Jag har råkat ut för det en gång.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5