30/42 mil och 30 minuters laddtid var acceptabelt när jag köpte bilen, men nu vill vi ha bättre "prestanda".holden skrev: ↑10 jan 2026 13:49Den är redan tillräckligt bra imo. Men jag skulle inte tacka nej till en bil som kunde ladda 0-100% på en minut och ha en räckvidd på 500 mil, det skulle ju totalt förändra elbilsägandet. Det jag diskuterar är på marginalen med befintlig teknik, där händer inget relevant.AAKEE skrev: ↑10 jan 2026 12:50För Tesla med sin mediokra laddning så blir ju stoppet längre.holden skrev: ↑10 jan 2026 12:07Undantagsfall finns alltid, väldigt få har behovet att regelbundet åka 50 mil i sträck utan stopp.mikebike skrev: ↑10 jan 2026 09:27Jag är definitivt beredd att betala extra för längre räckvidd och snabbare laddning. Kör 50 + 50 mil var sjätte vecka.holden skrev: ↑09 jan 2026 21:52Snabbare laddning är ju ett försäljningsargument riktat mot fossilbilsägare utan elbilserfarenhet, på marginalen har det liten eller ingen praktisk betydelse och detsamma gäller räckvidd. Den stora mittfåran av elbilsägare laddar hemma till vardags vilket varken utmanar räckvidden eller laddhastighet, ändå är det dessa parametrar som framhålls i samtliga media.
Det vore kanon att kunna köra hela sträckan utan laddstopp större delen av året och med ett kort stopp på vintern. Eller när man inte hinner/kan ladda fullt innan avfärd.
Bra räckvidd och snabb laddning är något jag är beredd att betala för.
Nu senast laddade vi två gånger på väg hem från landet.
50% längre räckvidd och halverad laddtid är värt att betala extra för. Dessutom får man garanterat bättre torkarautomatik och farthållare. Kanske rentav en växelspak också.