Backkamera model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Backkamera model S

Inlägg av Frisk »

Nyligen la backkameran av på min bil (Model S 75D från 2018)
Detta verkar vara ett ganska vanligt problem och jag antar det bara är att byta.

Söker jag lite hittar jag en uppsjö av kameror, från någon hundralapp upp till ett par tusenlappar. Nu är ju bilen några år gammal och jag tänker det kanske kommit bättre kameror än vad som monterades från fabrik. Är det någon som bytt kamera och har några rekommendationer? Någon som är bättre än original, någon som är lika bra men mycket billigare etc. Alla kommentarer är välkomna. Kanske det rent av bara är någon del om behöver lagas eller bytas?
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Backkamera model S

Inlägg av Henkens »

Denna köpte jag till min 2017.
Funka hur bra som helst. Bytte i höstas.

https://a.aliexpress.com/_EHvFFWy
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Tack för snabbt svar.
Köpte samma modell rakt av.
Hade den i handen innan helgen. Efter att ha kikat lite närmare inser jag att jag även kommer behöva ta bort bakre krom-panelen, vad använder jag för tape för att montera denna igen? Är den enbart tapead för att sitta på plats eller bidrar den även till att hålla tätt mot dim och backljus?
Användarvisningsbild
EV1
Teslaägare

Inlägg av EV1 »

Frisk skrev: 12 jan 2026 07:30
Tack för snabbt svar.
Köpte samma modell rakt av.
Hade den i handen innan helgen. Efter att ha kikat lite närmare inser jag att jag även kommer behöva ta bort bakre krom-panelen, vad använder jag för tape för att montera denna igen? Är den enbart tapead för att sitta på plats eller bidrar den även till att hålla tätt mot dim och backljus?
Jag använde dubbelhäftande gorillatejp som gav ett gott intryck, inga silikoner eller annat så tätningen hanteras nog av annat, använd värmepistol försiktigt och lämpliga plastbrytverktyg, och försiktighet vid brytning så inte "kromet" spricker. Finns åtminstone en bra video på Youtube som jag hade nytta av. Lönar sig att vara noggrann med tejpningen så det finns tejp överallt och rengöring med brakeclean på alla tejpytor innan. Och sen ett antal clips till bakluckeinredningen, svårt att klara av att demontera/montera den stora delen utan att något clips går sönder.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Tack för goda tips! Hoppas kunna ge mig på detta relativt snart.

Jag antar jag inte behöver koppla upp mig mot bilen och para kameran på något vis utan byta och aktivera en ny kalibrering?

I Teslas instruktion stod att man skulle koppla laptop mot bilen och kolla att kameran fungerade, i videos verkar man bara koppla in och aktivera bilens kamera för att se att den fungerar.
Användarvisningsbild
EV1
Teslaägare

Inlägg av EV1 »

Frisk skrev: 12 jan 2026 11:48
Tack för goda tips! Hoppas kunna ge mig på detta relativt snart.

Jag antar jag inte behöver koppla upp mig mot bilen och para kameran på något vis utan byta och aktivera en ny kalibrering?

I Teslas instruktion stod att man skulle koppla laptop mot bilen och kolla att kameran fungerade, i videos verkar man bara koppla in och aktivera bilens kamera för att se att den fungerar.
Det var bara att koppla ihop kabeln sen funkade allt perfekt, jag köpte min hos Tässla men det borde ju inte vara någon skillnad.
Lycka till!
Skriv svar