Autopilot?
Moderator: Redaktion
Autopilot?
Ni som fått era bilar levererade den här veckan eller förra, va era bilar förberedda för autopilot?
Ska hämta min på måndag, så ska bli kul att se om den har det eller inte.
Ska hämta min på måndag, så ska bli kul att se om den har det eller inte.
Re: Autopilot?
Din ska ha hårdvaran (den byggdes dagen innan min om man får tro leveransdatumtråden). Men man får betala mellanskillnaden mellan nya och gamla priset på teknikpaketet (4400 kr) för att få bekvämlighetsfunktionerna (säkerhetsfunktionerna ingår ändå). Tips är att kvitta det mot backsensorer om du beställde dem (de ingår numera). Detta gjorde jag, så det blev 100 kr lägre pris på den affären. Kolla med din DS!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag frågade min DS (som jag antar är samma som din DS), och han bekräftade det. Dessutom verkar det som att alla bilar byggda sedan slutet av september har sensorerna (så jag är rätt ok med att min blev lite lagom försenad sensorerna kom med).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Alla bilar byggda från slutet på september och senare har hårdvaran för autopilot funktionerna. Vill du ha alla funktioner aktiverade när de kommer så småningom, måste du har nya tech-paketet, som Bylund beskrev. Jag gjorde samma sak, dvs. kvittade parkeringssensorerna mot merkostnaden för nya tech-paketet så "kalaset" blev 100 kr mindre - skaplig dealRich-hard skrev:Hur kan du veta att din bil har hårdvaran??

It's better to burn out, than to fade away!
Vi väntar fortfarande på leverans, så vi kan inte titta på bilarna än...
Fick precis mail från Tesla: "Autopiloten är nu aktiverad på alla våra nya Model S"
Det var mycket snabbare än jag förväntande iaf!

Tänkte det jag också tills jag klickade på "läs mer", som var en länk till bloggposten från 2014-10-10, så jag undrar om de alls menar något mer än att hårdvaran är på plats, och de funktioner vi redan känner till är där (hastighetsöverträdelsevarning och varning för att man håller på att köra ur körfältet). "Senaste nytt" kanske ska tolkas som "Nytt sedan senaste nyhetsbrevet".
Jo, det kan ju vara så, men det är väl konstigt formulerat i mailet i så fall. "Autopilot har lanserats" som överskrift och sedan "Autopiloten är nu aktiverad på alla våra nya Model S". Kan vara missförstånd i översättningen - är det någon som har fått en bil med autopilot hårdvaran levererad ännu som kan kolla?bylund skrev:Tänkte det jag också tills jag klickade på "läs mer", som var en länk till bloggposten från 2014-10-10, så jag undrar om de alls menar något mer än att hårdvaran är på plats, och de funktioner vi redan känner till är där (hastighetsöverträdelsevarning och varning för att man håller på att köra ur körfältet). "Senaste nytt" kanske ska tolkas som "Nytt sedan senaste nyhetsbrevet".
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
SyndTiborBlomhall skrev:Lost in translation...

- Datordoktorn
- Teslaägare
Den här tråden föll lite i glömska känns det som....
Jag är oerhört nyfiken på hur mycket autopilotfunktioner som är aktiverade (om några) på de bilarna som levereras nu?
Nån som kan berätta lite om detta..?
Jag är oerhört nyfiken på hur mycket autopilotfunktioner som är aktiverade (om några) på de bilarna som levereras nu?
Nån som kan berätta lite om detta..?
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Om jag inte läst fel så har väl de amerikanska bilarna som levererats de senaste veckorna det som kallas för lane assist och acc. Det är ju en början i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Ingen egen erfarenhet (ännu) men efter samtal med en kille i Holland ställde jag frågan om allt fungerade nu vid leverans i december, men svaret var att det släpptes på efterhand när allt var testat och klart. Kanske någon som fått i november vet?
Bara vingelvarning och hastighetsgränsavläsning än så länge (levererad 26/11).
Samma som Bylund. Lev 26/11.
Jag har inte läst nånstans att någon fått ACC aktiverat på levererad bil. Källa på det?
Jag har inte läst nånstans att någon fått ACC aktiverat på levererad bil. Källa på det?
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Jag har lev datum 18 dec och fick mail i förrgår med följande text
"I am happy to confirm that your configuration has been modified as requested and your Model S Tech-Pack was upgraded to all currently available safety and convenience features."

"I am happy to confirm that your configuration has been modified as requested and your Model S Tech-Pack was upgraded to all currently available safety and convenience features."

Vad jag vet så har alla bilar som är tillverkade efter mitten av september hårdvaran för autopiloten men dem är inte helt färdiga med mjukvaran utan dem håller fortfarande på att förbättra den och ska skicka ut den som en mjukvaruuppdatering när allt är klart
Petter skrev:Samma som Bylund. Lev 26/11.
Ledsen jag försökte hitta tillbaka till det jag läst (har blivit mycket nu när jag precis beställt). Det var någon i USA som sa att han hade en lånebil med acc och var missnöjd med den, någon annan som kommentera att den var jättebra.
Nu när jag letade låtar alla kommentarer åt att det inte kommit ännu, kanske drömde jag bara...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Skall bli spännande att se följande: du står i kö bilen framför börjar backa, vad gör autopiloten 1.Tutar 2. Min bil backar också. 3."fickparkerar" ut ur filen. 4. Backar på bakomvarande. Fler förslag! 

Den kommer förmodligen hinna tajma in den framförvarande bilens backning genom
att backa själv i något, något långsammare takt och mjukt fånga upp bilen framför,
för att sedan dra på med full fart framåt precis innan den krockar med bilen bakom
och sedan bara skyffla bilen framför sig ett tag och därpå ge tecken, byta fil och
lugnt köra vidare.
att backa själv i något, något långsammare takt och mjukt fånga upp bilen framför,
för att sedan dra på med full fart framåt precis innan den krockar med bilen bakom
och sedan bara skyffla bilen framför sig ett tag och därpå ge tecken, byta fil och
lugnt köra vidare.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Från en dold högtalare kommer man få höra "men va f#n gör idioten" varpå en uppblåsbar gummihandske med endast ett mittenfinger på kommer att blåsas upp mitt på vindrutan. Därefter tutar den. Och kontaktar Tesla Motors advokater, som dyker upp som ett videosamtal på mittskärmen där de frånsäger sig ansvaret.
Eller möjligtvis svarsalternativ 2 ovan.

Eller möjligtvis svarsalternativ 2 ovan.
Jag tror att autopiloten inte går att aktivera i farter mindre än ca 30 km/t. Men det är bara vad jag trorlejon1 skrev:Skall bli spännande att se följande: du står i kö bilen framför börjar backa, vad gör autopiloten 1.Tutar 2. Min bil backar också. 3."fickparkerar" ut ur filen. 4. Backar på bakomvarande. Fler förslag!