Hej på er
Är det någon som lyckats gräva fram lite detaljer om elbilspremien som ju ska gå att söka från 18/3? Det jag specifikt funderar över är det här med gamla/billiga elbilar. Som premien är utformad går det ju (om du är tillräckligt lågavlönad) att köpa en elbil för 65000 och då i princip få den gratis. Men då kan ju detta vara en gammal/och risig elbil. Men vad händer om den går sönder/inte går att laga? Enligt 28§3 i förordningen står att Nvv ska besluta att inte fortsätta utbetalningen - men då riskerar ju personen (som ju sannolikt inte har så god ekonomi) att bli utan premien? Låter lite riskabelt och konstigt.
/F
Elbilspremien 2026
Moderator: Redaktion
Re: Elbilspremien 2026
Jag skummade igenom den tidigare idag, tyckte jag läste att den skulle betalas ut även om bilen skulle bli skrotad.
Re: Elbilspremien 2026
Sida 42, gällde visserligen trafikolycka: Om en elbil behöver skrotas till följd av en trafikolycka kan kostnaderna för bilen kvarstå, trots att
mottagaren av premien inte längre är registrerad som ägare eller brukare av elbilen. Naturvårdsverket
anser att det bör vara motiverat att kunna fortsätta att betala ut premien i dessa fall, trots att
mottagaren inte längre uppfyller kravet på registrering. Liknande lösningar fanns i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar och finns i förordningen (2024:627) om skrotningspremie till
privatpersoner vid köp eller leasing av elbil.
mottagaren av premien inte längre är registrerad som ägare eller brukare av elbilen. Naturvårdsverket
anser att det bör vara motiverat att kunna fortsätta att betala ut premien i dessa fall, trots att
mottagaren inte längre uppfyller kravet på registrering. Liknande lösningar fanns i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar och finns i förordningen (2024:627) om skrotningspremie till
privatpersoner vid köp eller leasing av elbil.