körläge Halt Underlag stänger av TC?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

elbilly

körläge Halt Underlag stänger av TC?

Inlägg av elbilly »

Enligt manualen så ska körläget "halt underlag" stänga av antisladd.
Men enligt andra forum jag sett på nätet så påstår dom att det inte stämmer.
Det ska dessutom visa en varning i displayen om detta när det är påslager enligt manual men någon sådan ser iaf inte jag.
Har slagit på det och försökt att provocera fram lite men det krävs väldigt mycket för att den ska släppa öht i detta läge även på högar av moddig snö.
Är det någon som vet hur det ligger till? Är antisladd fortfarande aktivt i detta läge?
Isf är detta det mest komfortabla vinterläget då dom små kasten med bakvagnen är borta.
Senast redigerad av elbilly, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: körläge Halt Underlag stänger av TC?

Inlägg av mikebike »

elbilly skrev: 13 jan 2026 14:31
Enligt manualen så ska körläget "halt underlag" stänga av antispinn.
Det ska dessutom visa en varning i displayen om detta när det är påslager enligt manual men någon sådan ser iaf inte jag.
Har slagit på det och försökt att provocera fram lite men det krävs väldigt mycket för att den ska släppa öht i detta läge även på högar av moddig snö.
Är det någon som vet hur det ligger till? Är antispinn fortfarande aktivt i detta läge?
Isf är detta det mest komfortabla vinterläget då dom små kasten med bakvagnen är borta.
Du blandar inte ihop antispinn med antisladd nu?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
elbilly

Inlägg av elbilly »

mikebike skrev: 13 jan 2026 15:06
elbilly skrev: 13 jan 2026 14:31
Enligt manualen så ska körläget "halt underlag" stänga av antispinn.
Är det någon som vet hur det ligger till? Är antispinn fortfarande aktivt i detta läge?
Du blandar inte ihop antispinn med antisladd nu?
Jo, editerade inlägget.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

"Slirstart har utformats för att göra det lättare att förflytta Model Y om den har fastnat i lera, snö, is osv. När slirstart aktiveras kan hjulen spinna, vilket gör det möjligt att gunga loss Model Y i en situation då hjulen har fastnat."

Alltså något man bara skall använda för att komma loss.

elbilly

Inlägg av elbilly »

mikebike skrev: 13 jan 2026 15:43
"Slirstart har utformats för att göra det lättare att förflytta Model Y om den har fastnat i lera, snö, is osv. När slirstart aktiveras kan hjulen spinna, vilket gör det möjligt att gunga loss Model Y i en situation då hjulen har fastnat."

Detta är inte slirstart såvitt jag förstått utan ett nytt körläge för model Y Juniper.
"Slippery Surface distributes traction evenly across all tires to provide more traction and stability during slippery conditions, such as rain, snow, or ice"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

elbilly skrev: 13 jan 2026 15:51

Detta är inte slirstart såvitt jag förstått utan ett nytt körläge för model Y Juniper.
"Slippery Surface distributes traction evenly across all tires to provide more traction and stability during slippery conditions, such as rain, snow, or ice"
Låter som Terrängläge.

"Terrängassistansen förbättrar väggreppet på ojämna och mjuka underlag, där en sida av fordonet kan förlora väggreppet medan den andra sidan fortfarande har grepp. När terrängassistansen är på, ger accelerationspedalen vridmomentet mer gradvis,"

elbilly

Inlägg av elbilly »

mikebike skrev: 13 jan 2026 16:38
elbilly skrev: 13 jan 2026 15:51

Låter som Terrängläge.

"Terrängassistansen förbättrar väggreppet på ojämna och mjuka underlag, där en sida av fordonet kan förlora väggreppet medan den andra sidan fortfarande har grepp. När terrängassistansen är på, ger accelerationspedalen vridmomentet mer gradvis,"
Det finns också så detta bör inte vara samma.
Y Juniper har Auto, Hal Yta och Off-Road.
Hal yta ger konstant fyrhjulsdrift som jag förstår och det är även körupplevelsen.
Det är inte heller några varningar i display om TC off vilket manual säger, så jag gissar den delen är fel och det helt enkelt är ett konstant fyrhjulsläge för vintern.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag tycker det låter som att Slippery Surface är som Terrängläge fast utan att TC och anti-krock stängs av.

Hoppas Enhance fixar så det går att aktivera även för oss med antika bilar :-) de har ju fixat terrängläge på Model 3.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

På min Y RWD finns terräng och TC off

TC off gör att bilen kan spinna lite, även i fart. Så man kan göra mycket små uppställ, sen griper ESP in.

När jag accelererar på hal yta, säg från 0-70km/t så kommer jag iväg mycket snabbare med TC off, på rak väg.
Känns lite så som antispinn systemen var förr, som tillät lite mer spinn och släpp.

Med commander kan man få riktigt drift mode, men det tråkiga är att man måste gå ur bilen för att funktionen ska stängas av.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
elbilly

Inlägg av elbilly »

jonasl skrev: 13 jan 2026 17:12
Jag tycker det låter som att Slippery Surface är som Terrängläge fast utan att TC och anti-krock stängs av.

Hoppas Enhance fixar så det går att aktivera även för oss med antika bilar :-) de har ju fixat terrängläge på Model 3.
Ja, jag kör med denna i vinterföret nu.
Det var inga problem med grepp förrut men detta är en nivå till.
Den plöjer som ett lok på räls genom allt och alla småkast med bakvagnen är borta.
Skriv svar