Tappade släpet ink dragkroken idag!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Inlägg av mussla »

TeslaMac skrev: 07 okt 2025 21:28
Kan bara instämma med tidigare inlägg, hade en Passat 2014 tidigare med elektrisk utfällbar och infällbar, dock med en plastlucka man fick plocka bort innan, denna lucka hade dock snabbfäste man kunde vrida på med fingrarna, behövdes inga extra verktyg som man behöver hos Tesla.
Tesla är nog 20 år efter alla övriga märken som erbjuder drag.
Kan man inte sätta på nåt drag som kan fällas in, eller finns inte det eller är det inte tillåtet?
Tesla verkar inte alls bry sig om drag. De gör inte ens något för att förbättra mjukvaran. Jag tänker då på att ta bort spökbilen som ser ut att slicka en i arslet när man har släp och att bilen inte lämnar trailer mode automatiskt när man kopplar från släpet. Jag vet att en del säger att det sistnämnda fungerar på deras bilar men på min gör det inte det och jag utgår från att det är avsiktligt eftersom bruksanvisningen säger att man manuellt måste gå in i menyn och stänga av trailer mode när man har kopplat från släpet.

Jag tror att det blir svårt att eftermontera elektrisk dragkrok.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Alpine
Teslaägare

Inlägg av Alpine »

Hände oss också i somras, väldigt obehagligt. Har inte använt den sen dess. Har Tesla felsökt TS krok?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Alpine skrev: 13 jan 2026 15:39
Hände oss också i somras, väldigt obehagligt. Har inte använt den sen dess. Har Tesla felsökt TS krok?
Felsökte ni er krok? Var den monterad korrekt och nyckeln ur t.ex?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Alpine
Teslaägare

Inlägg av Alpine »

Jag var inte med själv, lite oklart om nyckeln var i eller ej. Samtidigt borde den väl låsa, även om inte nyckeln är i eller? Det är väl mer till för att ingen ska kunna stjäla kroken?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Alpine skrev: 13 jan 2026 18:03
Jag var inte med själv, lite oklart om nyckeln var i eller ej. Samtidigt borde den väl låsa, även om inte nyckeln är i eller? Det är väl mer till för att ingen ska kunna stjäla kroken?
Ur ägarhandboken:

"Nyckeln går bara att ta bort om dragkroken är låst. Det visar att anslutningen är korrekt. Använd inte dragkroken om nyckeln inte har tagits bort"
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Låset i kroken borde kombineras med två mikrobrytare eller magnetsensorer som känner om dragkroken är monterad, och i så fall att låset har rätt position, så att man eljest kan få en varning på skärmen. Som det är nu är handhavandefel förenat med potentiell livsfara. Ett släp på fri fot kan lätt dräpa en fotgängare eller t.ex. en mötande motorcyklist.

Märkligt att bilen illpiper om bagageluckan inte gått i lås, men krokens lås är helt upp till primaten bakom spakarna.

Om man inte tar ur nyckeln måste man åtminstone böja sig ned och kolla att låsindikatorn verkligen är på det gröna området.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 14 jan 2026 08:32
Låset i kroken borde kombineras med två mikrobrytare eller magnetsensorer som känner om dragkroken är monterad, och i så fall att låset har rätt position, så att man eljest kan få en varning på skärmen. Som det är nu är handhavandefel förenat med potentiell livsfara. Ett släp på fri fot kan lätt dräpa en fotgängare eller t.ex. en mötande motorcyklist.

Märkligt att bilen illpiper om bagageluckan inte gått i lås, men krokens lås är helt upp till primaten bakom spakarna.

Om man inte tar ur nyckeln måste man åtminstone böja sig ned och kolla att låsindikatorn verkligen är på det gröna området.
Jag tycker lösningen är att man slutar med den här avtagbara skiten som man måste skita ned sig för att montera och inför fast installerade krokar som fälls ut. Inget handhavandefel kan uppstå.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Alpine skrev: 13 jan 2026 18:03
Har man inte stenkoll på hur det aktuella draget fungerar så är det lätt att man tror att det sitter, för rycker man kan det sitta som berget men kan man inte vrida nyckeln i rätt läge för att ta ut den så är den inte i rätt läge.

Jag hade ett sådant exempel nyligen, skulle dra fram en bil som inte var startbar. Det löstagbara draget (Westfalia) ville inte låsa i rätt läge p.g.a. smuts/rost/whatever så väl medveten om att det inte var i rätt läge så kopplade jag bogserlina och det släppte direkt trots att det inte gick att rucka på det minsta, testade med hammare och sparkar först men det satt helt stumt. Men som sagt, vid belastning så släppte det. Så det var bara att göra jobbet ordentligt med rengöringen till det gick att få i rätt läge... sen var det inga problem!
Tesla Model Y Performance
Skriv svar