Tesla är väl helt unika i att systemet slås av om man vill korrigera? Jag tycker att det är lika märkligt som klumpigt.
Zeekr 7X har också exakt samma upplägg. Och jag tror några kineser till.
Jag tycker tvärtom filhållare som inte klarar av att styra själva är konstiga. Som inte klarar av att hålla bilen inom filen när vägen svänger. Att man ändå måste svänga för hand. Vad är då meningen med det hela? Då kan man lika gärna styra själv.
Är systemet tillräckligt bra behöver man inte korrigera.
Men nu tycker jag att vi har kommit alldeles för långt ifrån trådämnet så nu tar jag på mig moderatorhatten och avslutar mitt eget inlägg.
Ja, Teslas filosofi är mer svart/vitt som du säger. Antingen är det autopiloten som styr och föraren övervakar, eller föraren som kör och bilen faktiskt övervakar vad du gör, och griper in i farliga situationer (autobroms, autosteeer).
Vissa andra tillverkares system har mer mjukare fördelning med att även när "autopiloten" (motsvarande system) är på är det främst föraren som förväntas styra i alla fall.
Det finns väl ingen implementation hos Tesla där bilen gör korrigerande styrning med Autosteer annat än Lane Departure Prevention (LDP) som är en del av det regelverk som Maetlarv hänvisade till som alla nya bilar i EU måste ha sedan 2024.
Tesla är väl helt unika i att systemet slås av om man vill korrigera? Jag tycker att det är lika märkligt som klumpigt.
Håller med, för mig gör det Teslas autostyrning oanvändbart i praktiken. Den Passat GTE jag hade från 2017 kändes modernare än min Tesla från 2024 i det avseendet.
Zeekr 7X har också exakt samma upplägg. Och jag tror några kineser till.
Jag tycker tvärtom filhållare som inte klarar av att styra själva är konstiga. Som inte klarar av att hålla bilen inom filen när vägen svänger. Att man ändå måste svänga för hand. Vad är då meningen med det hela? Då kan man lika gärna styra själv.
Är systemet tillräckligt bra behöver man inte korrigera.
Men nu tycker jag att vi har kommit alldeles för långt ifrån trådämnet så nu tar jag på mig moderatorhatten och avslutar mitt eget inlägg.
Det handlar inte om att andra system än Teslas skulle vara sämre på att hålla bilen i sin fil eller behöva mer hjälp från föraren. Ofta är det numera tvärt om så att andra tillverkares system är bättre på att hålla bilen i filen även om Tesla fortfarande är bra på det. Men andra system tillåter t ex att man styr undan för något hinder i filen utan att AP slås av eller att man justerar för att undvika ett mötande fordon som vinglar mot mittlinjen. Att Teslas AP inte klarar detta är en stor nackdel, det går inte att komma ifrån.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Detta är något jag förutspått länge och skrivit om här i 3-4 år. Då kanske det bara är ett par år kvar. Det går inte att sälja system utan mänsklig inblanding till fast kostnad.
Eller så är det ytterligare en FOMO-kampanj. Det har varit några sådana genom åren. En annan anledning skulle kunna vara liability. De har sålt något som inte levererats i tio år.
Detta är något jag förutspått länge och skrivit om här i 3-4 år. Då kanske det bara är ett par år kvar. Det går inte att sälja system utan mänsklig inblanding till fast kostnad.
Eller så är det ytterligare en FOMO-kampanj. Det har varit några sådana genom åren. En annan anledning skulle kunna vara liability. De har sålt något som inte levererats i tio år.
Mvh,
Nostradamus
Jag skulle nog föredra månadsprenumeration, beroende på vad priset blir per månad såklart. Det skulle bli att jag betalade för 1-3 månader på sommaren, plus kanske någon månad då det blev mycket resor med jobbet på hösten. Resten av år pluttar jag mest runt i närheten, då är FSD helt onödigt för egen del. Blir det inte dyrare än en tusenlapp i månaden skulle det vara värt det för mig åtminstone.
Funktioner i bilar som prenumerationstjänst har provats av flera men det tas inte väl emot av kunderna (som t ex fiaskot med månadsavgift för stolsvärme i BMW). Det krävs nog att FSD är väldigt mycket bättre än konkurrenternas motsvarande system i framtiden för att det ska flyga.
Mvh,
Nostradamus
Luktar FOMO, fanns det någon poäng med att sluta sälja så skulle man inte säga åt folk att dom ska skynda sig att köpa innan det försvinner utan ta bort det bara.
Lite som när man sa att priset bara kommer gå upp från 15 000$ eller vad det var för att nu kosta 8 000$
Möjligt att man tar bort det en period för att sedan börja sälja det igen till ett lägre pris, Tesla tjänar troligen betydligt bättre på att sälja än att köra abonnemang idag så länge dom inte höjer det priset avsevärt.
Funktioner i bilar som prenumerationstjänst har provats av flera men det tas inte väl emot av kunderna (som t ex fiaskot med månadsavgift för stolsvärme i BMW). Det krävs nog att FSD är väldigt mycket bättre än konkurrenternas motsvarande system i framtiden för att det ska flyga.
Jag tror att Tesla-kunder kanske är mer vana att prenumerera, med tanke på bilarnas Premium Connectivity som redan kostar 99 kronor i månaden för att koppla upp mot internet.
Jag har precis startat en omröstning för att ta reda på hur stor andel av Tesla-ägarna som redan idag prenumererar. Svara gärna! viewtopic.php?t=38506
Jag tror att Tesla-kunder kanske är mer vana att prenumerera, med tanke på bilarnas Premium Connectivity som redan kostar 99 kronor i månaden för att koppla upp mot internet.
Jag har precis startat en omröstning för att ta reda på hur stor andel av Tesla-ägarna som redan idag prenumererar. Svara gärna! viewtopic.php?t=38506
Många bilmärken har prenumeration för uppkoppling, så det är nog kunderna OK med. Tror det är svårare med renodlade features i bilen.
Mvh,
Nostradamus
Här är en annan vinkel på det, att det är för att minska ansvaret för att man säljer en produkt som man inte kan leverera.
This is meant to stop accruing more liability with every FSD purchase. It is extremely bearish on Tesla delivering unsupervised self-driving to consumer cars as promised.
Mvh,
Nostradamus
Här är en annan vinkel på det, att det är för att minska ansvaret för att man säljer en produkt som man inte kan leverera.
This is meant to stop accruing more liability with every FSD purchase. It is extremely bearish on Tesla delivering unsupervised self-driving to consumer cars as promised.
Ja, jag nämnde det som en teori med: "En annan anledning skulle kunna vara liability"
Nu när jag tänkte ett varv till så är den enklaste förklaringen är väl den troligaste.
Elon comp-paket:
Tranche #1; Sälj ackumulerat 20M bilar (automatiskt klar som faktor av tid)
Tranche #2: 10 M aktiva FSD subs.
Elon gör det Elon gör bäst mao.
Resten 1M bots, 1M robotaxi och kommer inte att hända under Elons livstid. Det var en ren smoke screen för att folk ska börja dregla över deras potentiella fantasiavkastning och bevilja paketet. Planen var alltid dessa 2. Well played.
Värde ungefär 20-30 miljarder dollar för att göra ingenting förutom att vänta i ett antal år.
Nästa troliga steg är:
FSD subs $49 / månaden eller aggressiva kampanjer för nya kunder i ett år.
Kanske dröjer ett tag eftersom Tesla behöver ha fler hw3+ på vägarna först. Inom 3-4 år händer detta.
Om nu HW3 stöds framöver. Över halva flottan är fortfarande HW3.
Fast liability problemet har de redan löst för nya kunder. Köper man en Tesla idag står det "Full Self-Driving (Supervised) $8,000". Det är den funktionen de redan har fungerande i USA som de säljer till köparna.
Kvar finns ett antal gamla kunder med gamla bilar som köpte "riktig FSD" på sin tid, med förhoppningen att få den någon gång i framtiden. Med tiden blir de en allt mindre andel av alla kunder, och i takt med att deras bilar säljs eller skrotas kommer det "problemet" försvinna med tiden. Det är därför FSD följer med bilen, inte köparen.
Nu när jag tänkte ett varv till så är den enklaste förklaringen är väl den troligaste.
Elon comp-paket:
Tranche #1; Sälj ackumulerat 20M bilar (automatiskt klar som faktor av tid)
Tranche #2: 10 M aktiva FSD subs.
Elon gör det Elon gör bäst mao.
Resten 1M bots, 1M robotaxi och kommer inte att hända under Elons livstid. Det var en ren smoke screen för att folk ska börja dregla över deras potentiella fantasiavkastning och bevilja paketet. Planen var alltid dessa 2. Well played.
Värde ungefär 20-30 miljarder dollar för att göra ingenting förutom att vänta i ett antal år.
Nästa troliga steg är:
FSD subs $49 / månaden eller aggressiva kampanjer för nya kunder i ett år.
Kanske dröjer ett tag eftersom Tesla behöver ha fler hw3+ på vägarna först. Inom 3-4 år händer detta.
Om nu HW3 stöds framöver. Över halva flottan är fortfarande HW3.
Mvh,
Nostradamus
Ja, Elon vinner väl inget personligen på att FSD säljs med engångssumma utan det enda viktiga är att tillräckligt många prenumerationer tecknas. Så det verkar vara en helt rimlig slutsats. Priset kommer sättas tillräckligt lågt för att Elon ska få ut sitt paket. Det kommer bli noll i prenumerationskostnad om det behövs för Elons bonus.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fast liability problemet har de redan löst för nya kunder. Köper man en Tesla idag står det "Full Self-Driving (Supervised) $8,000". Det är den funktionen de redan har fungerande i USA som de säljer till köparna.
Kvar finns ett antal gamla kunder med gamla bilar som köpte "riktig FSD" på sin tid, med förhoppningen att få den någon gång i framtiden. Med tiden blir de en allt mindre andel av alla kunder, och i takt med att deras bilar säljs eller skrotas kommer det "problemet" försvinna med tiden. Det är därför FSD följer med bilen, inte köparen.
Kanske idag med nya bilar. Knappast de 4M som har HW3.
Från 2016 till nyligen stod det på Teslas webbplats att alla Teslor har "all nödvändig hårdvara som kommer att krävas för full självkörelseförmåga i framtiden".
Från när jag köpte (hösten 2019):
Vidare fanns inga friskrivningar kring legala hinder.
Skulle Tesla komma till Robotaxi så innebär det alltså att några miljoner bilar kommer att behöva uppgraderas, rent legalt.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Det stämmer inte riktigt det där.
Från 2016 till nyligen stod det på Teslas webbplats att alla Teslor har "all nödvändig hårdvara som kommer att krävas för full självkörelseförmåga i framtiden".
fsd.png
Du säger exakt samma sak som mig. Det stod så förut men inte längre. Förut lovade Tesla för mycket. Men de kunder som köper FSD (Supervised) i USA idag köper exakt det Tesla redan har.
Det stämmer inte riktigt det där.
fsd.png
Du säger exakt samma sak som mig. Det stod så förut men inte längre. Förut lovade Tesla för mycket. Men de kunder som köper FSD (Supervised) i USA idag köper exakt det Tesla redan har.
Ja, jag var väldigt otydlig innan jag ändrade. Sorry.
Jag menar att om Tesla "löser" autonomi och det är lagligt så har man en jätte-liability på hårdvarusidan om de inte kan levererar det till alla som köpt FSD innan det hette FSDS och man ändrade texten om bilarnas framtids-kompabilitet.
Det kan tänkas vara så att man anser att alla bilar före något datum (2024-ish?) är föremål för denna liability. Tesla har varit vårdslösa i sina utfästelser. Det är mer normal marknadsföring nu, även om jag tycker att det är sjukt att man inte skriver att det inte är lagligt i Sverige.
Man borde inte erbjuda en produkt som inte är laglig att leverera.
Jag är ju orolig för att Legacy S/X inte kommer att typgodkännas för DCAS t ex pga saknas DMS-kamera.