En Tesla går ju fortfarande att köra även om den inte har kontakt med nätet. Dock försvinner förstås alla app-funktioner som förvärmning t.ex. Kartorna i GPS:en kommer inte heller uppdateras.elbilly skrev: ↑15 jan 2026 11:41Hur funkar dagens elbilar om tillverkaren försvinner?
Ta bort alla servers som tillverkare tillhandahåller från Tesla, Zeekr, Polestar tex.
Kommer bilarna fortfarande vara användbara?
Annars är detta något som framtidens elbilar behöver klara, att leva vidare på egen hand.
Vad behöver framtidens elbilar klara?
Moderator: Redaktion
-
tesla newbie
Re: Vad behöver framtidens elbilar klara?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
tesla newbie
Bra lista. Skulle vilja lägga till:jak skrev: ↑15 jan 2026 10:27Sedan är det saker som egentligen inte är specifika för elbilar:
- Bättre integration med appar, så jag kan göra en långreseplanering i ABRP (eller motsvarande) med tider, platser, laddning osv och få det helt synkat i bilen.
- Dog Mode/utility mode lätt tillgängliga/anpassningsbara, som kan hålla temp för husdjur, hålla kylväskor igång (12V och/eller 230V) med låst bil.
- Charge&Pay/Automatisk laddstart med roaming mellan olika laddnät.
- Möjlighet att hitta laddplatser med plats för släpvagn, och även se tillgänglighet på just de platserna i realtid på väg mot laddplatsen.
- Tester av olika elbilsmodeller inte bara sommar och kall vinter, utan också det som känns som "normalvintern" - växlande mellan -3 och +3, och slask.
- Tester av elbilsmodeller med olika släpvagnar på (t.ex. täckt litet släp vs tungt hästsläp vs husvagn) för att se hur förbrukning påverkas.
- Möjlighet att använda mer av assistanssystemen även när man kör med släpvagn.
- Uppvärmning/automatisk rengöring av kameror/radar som gör att förarstödsfunktionerna faktiskt fungerar även i slask.
- Automatisk dragkrok, där släpkontakten kommer fram så att den kan kopplas utan att ligga och krypa på marken
* Mer konsumentinformation om skillnader i förbrukning, räckvidd och laddhastighet mellan olika modeller.
Tittade nyligen på alla tre delarna av out of specs "Eastern Edge" där de körde från Maine till Key West. Mellan den långsammaste bilen (ID Buzz) och snabbaste (Lucid Gravity) skiljde det 6 timmar:
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det har jag gjort många gånger under körning, men jag kan hålla med om att det skulle vara trevligt med en bättre integrering av chargefinder än att köra det i webbläsaren.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Siffrorna från ”Eastern Edge” tycker jag bekräftar min tes, bortser man från Buzz så är tidsskillnaderna marginella, +/- ett par timmar på en >30 timmars resa är ju helt betydelselöst.tesla newbie skrev: ↑15 jan 2026 12:37Bra lista. Skulle vilja lägga till:jak skrev: ↑15 jan 2026 10:27Sedan är det saker som egentligen inte är specifika för elbilar:
- Bättre integration med appar, så jag kan göra en långreseplanering i ABRP (eller motsvarande) med tider, platser, laddning osv och få det helt synkat i bilen.
- Dog Mode/utility mode lätt tillgängliga/anpassningsbara, som kan hålla temp för husdjur, hålla kylväskor igång (12V och/eller 230V) med låst bil.
- Charge&Pay/Automatisk laddstart med roaming mellan olika laddnät.
- Möjlighet att hitta laddplatser med plats för släpvagn, och även se tillgänglighet på just de platserna i realtid på väg mot laddplatsen.
- Tester av olika elbilsmodeller inte bara sommar och kall vinter, utan också det som känns som "normalvintern" - växlande mellan -3 och +3, och slask.
- Tester av elbilsmodeller med olika släpvagnar på (t.ex. täckt litet släp vs tungt hästsläp vs husvagn) för att se hur förbrukning påverkas.
- Möjlighet att använda mer av assistanssystemen även när man kör med släpvagn.
- Uppvärmning/automatisk rengöring av kameror/radar som gör att förarstödsfunktionerna faktiskt fungerar även i slask.
- Automatisk dragkrok, där släpkontakten kommer fram så att den kan kopplas utan att ligga och krypa på marken
* Mer konsumentinformation om skillnader i förbrukning, räckvidd och laddhastighet mellan olika modeller.
Tittade nyligen på alla tre delarna av out of specs "Eastern Edge" där de körde från Maine till Key West. Mellan den långsammaste bilen (ID Buzz) och snabbaste (Lucid Gravity) skiljde det 6 timmar:
ee res.jpg
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
tesla newbie
Fast det intressanta är ju varför Buzz var så pass mycket långsammare. Den testade bilen hade hyfsat stort batteri (90 kwh ?) och laddade med nästan 200 kw som mest, men ändå tog det såpass mycket längre tid.
Tidigare svarade jag utifrån TS fråga - för de som inte kan ladda hemma. Skulle jag svara för osas som kan ladda hemma:
- Bättre laddinfrastruktur utefter vägarna, både vad gäller antal, och tillgänglighet. Det är segt när man stått i kö(vilket jag bara gjort två gånger) och när man sedan kopplat in laddkabeln så funkar det inte.
- Enkel betalning vid laddstationer, vilket väl i princip snart är genomfört med kortbetalning?
- Genomtänkt köstruktur vida laddstationer
- Effektivare batterier där en del av effektiviteten gått till lägre vikt och en del till längre räckvidd. Två veckor tog det för mig att bli av med räckvidsångesten och kanske fyra innan jag slutade tänka på räckvidd. Idag frågar folk hur långt kommer du med din bil? Jag kan inte svara på frågan, det är helt ointressant för mig, i alla fall så länge min bil har ungefär vad min MY -23 har i räckvidd. Skulle jag köpa en med WLTP på 300-400 km kanske jag skulle tänka på det mer.
- Bättre laddinfrastruktur utefter vägarna, både vad gäller antal, och tillgänglighet. Det är segt när man stått i kö(vilket jag bara gjort två gånger) och när man sedan kopplat in laddkabeln så funkar det inte.
- Enkel betalning vid laddstationer, vilket väl i princip snart är genomfört med kortbetalning?
- Genomtänkt köstruktur vida laddstationer
- Effektivare batterier där en del av effektiviteten gått till lägre vikt och en del till längre räckvidd. Två veckor tog det för mig att bli av med räckvidsångesten och kanske fyra innan jag slutade tänka på räckvidd. Idag frågar folk hur långt kommer du med din bil? Jag kan inte svara på frågan, det är helt ointressant för mig, i alla fall så länge min bil har ungefär vad min MY -23 har i räckvidd. Skulle jag köpa en med WLTP på 300-400 km kanske jag skulle tänka på det mer.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Dom hade tydligen en del problem med laddning och annat, det ska komma en video med analys av resultaten senare, då kanske man får veta mer detaljer.tesla newbie skrev: ↑15 jan 2026 13:57Fast det intressanta är ju varför Buzz var så pass mycket långsammare. Den testade bilen hade hyfsat stort batteri (90 kwh ?) och laddade med nästan 200 kw som mest, men ändå tog det såpass mycket längre tid.
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
Yes, iaf med CarPlay.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Kör ofta på Autobahn som ofta är mer parkeringsplats än motorväg pga tätt trafik och vägbyggen.manneson skrev: ↑12 jan 2026 02:32Jag behöver mer än dubbla räckvidden mot idag för att vara nöjd.
Det är inte acceptabelt att bara kunna köra 20 mil med de bästa bilarna i Autobahn-fart.
När man kan köra 4-5 timmar i 160kmh i sträck i motvind och regn, då är jag nöjd.
Supersnabb laddning är inte så hög prio, efter en sån stint vill man pausa ett tag ändå.
Själv behöver jag gå toaletten efter ca 3 timmar varför mer räckvidd än så inte är så nödvändigt (men kommer säkert komma med teknikutvecklingen).
MVH
Verkar vara många som är av annan åsikt och jag tror att man bör se detta i ett större perspektiv, men i mitt tycke är ALLTID förbrukningen av energi väldigt viktigt, det verkar som att en del biltillverkare nu även börjat inse detta och man jagar mer och mer även förbrukning/effektivitet på elbilar.Maw skrev: ↑13 jan 2026 08:22Varför skulle förbrukningen för en elbil vara viktigare än räckvidd och laddtid?TobbeW skrev: ↑13 jan 2026 06:58En liten funderare:
Vem letade ICE bil med så stor bränsletank som möjligt tidigare? Inte många vad jag vet, det var förbrukningen som var relevant och viktigt.
Det är förbrukningen/effektiviteten som är det viktiga, och den disskusionen hamnar oftast lite i skymundan när det gäller elbilar, där pratar man ofta om enbart räckvidd, vilket blir lite konstigt?
Effektiviteten/förbrukningen tycker jag är det viktiga, inte ett JÄTTE batteri med hur mkt energi lagrat som helst![]()
Förbrukningen på ICE är viktig eftersom det i hög grad påverkar driftskostnaderna, så är det inte med elbilar. Om elbilen drar 1,5 eller 1,8 kWh per mil har ingen större betydelse eftersom elen i de allra flesta fall är en väldigt liten del av kostnaden. Om man kan komma 25 eller 40 mil mellan laddstoppen vid långkörning och om laddstoppet tar 20 eller 45 minuter är däremot viktigt för många.
Elförbrukningen är nästan bara intressant som påverkansfaktor på räckvidd och laddtid, inte kostnad.
Vid en lägre förbrukning kan således batteriets vikt, storlek och kostnad reduceras.
Kostnaden för framdrivningen av fordonet skrev jag aldrig något om, men som jämförelse gjorde jag en 470 mils resa genom Europa i somras, uteslutande DC-laddning och främst på Tesla och Ionity. Kostnaden per mil för elen som förbrukades hamnade på 10.50:- och ca 2kWh per mil i förbrukning, givetvis mkt motorväg.
Den resan hade kostat samma pengar eller kanske mindre med en snål dieselbil...
I sammanhanget är kostnaden för drivmedel/energi ändå en väldigt liten faktor, såvida man inte kör väldigt, väldigt mkt..
Model 3 Performance Highland
Problemet om man optimerar för mycket är ju att i varje fall i Sverige (norra Europa) är vi fortfarande en del som drar släp/husvagn/båt/häst, drar iväg på skidsemester med takbox eller har lite annat rot för oss.
Om tillverkarna då utnyttjar den lägre energiförbrukningen efter hård optimering till att hålla igen på batteristorleken blir det besvärligare att använda bilen direkt man inte följer mall 1A.
Ett exempel på optimering är grunt däckmönster för att få bra energibetyg.
Och senast i förrgår backade jag med öppen dörr då det inte gick att se på annat sätt i en sväng, i mörker, i snö. På många nya bilar har man lagt in spärr mot öppen dörr.
Man kapar användbarheten på bilarna från flera håll.
Om tillverkarna då utnyttjar den lägre energiförbrukningen efter hård optimering till att hålla igen på batteristorleken blir det besvärligare att använda bilen direkt man inte följer mall 1A.
Och senast i förrgår backade jag med öppen dörr då det inte gick att se på annat sätt i en sväng, i mörker, i snö. På många nya bilar har man lagt in spärr mot öppen dörr.
Lösningen på det här är ju att bygga särskilda bilar för just vårt klimat, exempelvis har Volvo lagt om strategin från global till regional. Risken är väl att det leder till ökade priser, Tesla kommer nog inte göra så om jag får gissa.dragkrok skrev: ↑16 jan 2026 23:50Problemet om man optimerar för mycket är ju att i varje fall i Sverige (norra Europa) är vi fortfarande en del som drar släp/husvagn/båt/häst, drar iväg på skidsemester med takbox eller har lite annat rot för oss.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
De flesta biltillverkare erbjuder ju redan olika batterikapacitet för samma bilmodell så man kan välja efter behov. Även Tesla för Model 3 och Model Y. Har man inte behov av ett stort 84 kWh batteri för att klara särskilt krävande förhållanden och tycker effektivitet är jätteviktigt så kan man välja en Model Y med 60(?) kWh batteri istället. Det kommer nog fortsätta vara så tills batterierna kan ha tillräckligt hög kapacitet utan att det kostar för mycket, väger för mycket och tar för mycket plats. Generellt så kommer batterikapaciteten i bilarna att öka över tid även fortsättningsvis.holden skrev: ↑17 jan 2026 02:01Lösningen på det här är ju att bygga särskilda bilar för just vårt klimat, exempelvis har Volvo lagt om strategin från global till regional. Risken är väl att det leder till ökade priser, Tesla kommer nog inte göra så om jag får gissa.dragkrok skrev: ↑16 jan 2026 23:50Problemet om man optimerar för mycket är ju att i varje fall i Sverige (norra Europa) är vi fortfarande en del som drar släp/husvagn/båt/häst, drar iväg på skidsemester med takbox eller har lite annat rot för oss.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Är det inte lite motsägelsefullt att säga att effektivitet ALLTID är väldigt viktigt och samtidigt välja att köra runt i en M3P som har relativt dålig effektivitet och stort batteri? En vanlig M3 rwd är mycket mer effektiv och klarar sig lika bra med ett mindre batteri så länge körförhållandena inte är för dåliga…TobbeW skrev: ↑16 jan 2026 21:08Verkar vara många som är av annan åsikt och jag tror att man bör se detta i ett större perspektiv, men i mitt tycke är ALLTID förbrukningen av energi väldigt viktigt, det verkar som att en del biltillverkare nu även börjat inse detta och man jagar mer och mer även förbrukning/effektivitet på elbilar.Maw skrev: ↑13 jan 2026 08:22Varför skulle förbrukningen för en elbil vara viktigare än räckvidd och laddtid?TobbeW skrev: ↑13 jan 2026 06:58En liten funderare:
Vem letade ICE bil med så stor bränsletank som möjligt tidigare? Inte många vad jag vet, det var förbrukningen som var relevant och viktigt.
Det är förbrukningen/effektiviteten som är det viktiga, och den disskusionen hamnar oftast lite i skymundan när det gäller elbilar, där pratar man ofta om enbart räckvidd, vilket blir lite konstigt?
Effektiviteten/förbrukningen tycker jag är det viktiga, inte ett JÄTTE batteri med hur mkt energi lagrat som helst![]()
Förbrukningen på ICE är viktig eftersom det i hög grad påverkar driftskostnaderna, så är det inte med elbilar. Om elbilen drar 1,5 eller 1,8 kWh per mil har ingen större betydelse eftersom elen i de allra flesta fall är en väldigt liten del av kostnaden. Om man kan komma 25 eller 40 mil mellan laddstoppen vid långkörning och om laddstoppet tar 20 eller 45 minuter är däremot viktigt för många.
Elförbrukningen är nästan bara intressant som påverkansfaktor på räckvidd och laddtid, inte kostnad.
Vid en lägre förbrukning kan således batteriets vikt, storlek och kostnad reduceras.
Kostnaden för framdrivningen av fordonet skrev jag aldrig något om, men som jämförelse gjorde jag en 470 mils resa genom Europa i somras, uteslutande DC-laddning och främst på Tesla och Ionity. Kostnaden per mil för elen som förbrukades hamnade på 10.50:- och ca 2kWh per mil i förbrukning, givetvis mkt motorväg.
I sammanhanget är kostnaden för drivmedel/energi ändå en väldigt liten faktor, såvida man inte kör väldigt, väldigt mkt..![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Bilen är energieffektiv, det är bara hjulen som rullar lite trögt.Maw skrev: ↑17 jan 2026 11:00Är det inte lite motsägelsefullt att säga att effektivitet ALLTID är väldigt viktigt och samtidigt välja att köra runt i en M3P som har relativt dålig effektivitet och stort batteri? En vanlig M3 rwd är mycket mer effektiv och klarar sig lika bra med ett mindre batteri så länge körförhållandena inte är för dåliga…TobbeW skrev: ↑16 jan 2026 21:08Verkar vara många som är av annan åsikt och jag tror att man bör se detta i ett större perspektiv, men i mitt tycke är ALLTID förbrukningen av energi väldigt viktigt, det verkar som att en del biltillverkare nu även börjat inse detta och man jagar mer och mer även förbrukning/effektivitet på elbilar.Maw skrev: ↑13 jan 2026 08:22Varför skulle förbrukningen för en elbil vara viktigare än räckvidd och laddtid?TobbeW skrev: ↑13 jan 2026 06:58En liten funderare:
I sammanhanget är kostnaden för drivmedel/energi ändå en väldigt liten faktor, såvida man inte kör väldigt, väldigt mkt..![]()
![]()
Jag har twistat det!
Plaid (åt det dåliga Performance-hållet).
Ändå en av de mest energieffektiva bilarna på SECC
Bilden är inte från SECC, utan från en annan resa. Mest 110-120-väg men även 30km 80-väg. Tiden beror på att vi satt ~ 15 min i bilen och pratade hos min polare innan jag körde hem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja, så är det ofta, även fyrhjulsdrift och extra vikt minskar effektiviteten. Allt det är bättre på exempelvis en M3 standard rwd än på en M3P. Jag skulle säga att även hjulen är en del av bilens effektivitet även om hjulen är lätta att byta ut. Jag skulle t ex säkert få en mycket effektivare bil om jag bytte ut mina hjulen mot mer energieffektiva alternativ eftersom drivlinan i ID7 redan är väldigt effektiv.AAKEE skrev: ↑17 jan 2026 12:02Bilen är energieffektiv, det är bara hjulen som rullar lite trögt.Maw skrev: ↑17 jan 2026 11:00Är det inte lite motsägelsefullt att säga att effektivitet ALLTID är väldigt viktigt och samtidigt välja att köra runt i en M3P som har relativt dålig effektivitet och stort batteri? En vanlig M3 rwd är mycket mer effektiv och klarar sig lika bra med ett mindre batteri så länge körförhållandena inte är för dåliga…TobbeW skrev: ↑16 jan 2026 21:08Verkar vara många som är av annan åsikt och jag tror att man bör se detta i ett större perspektiv, men i mitt tycke är ALLTID förbrukningen av energi väldigt viktigt, det verkar som att en del biltillverkare nu även börjat inse detta och man jagar mer och mer även förbrukning/effektivitet på elbilar.Maw skrev: ↑13 jan 2026 08:22Varför skulle förbrukningen för en elbil vara viktigare än räckvidd och laddtid?TobbeW skrev: ↑13 jan 2026 06:58En liten funderare:
![]()
Man kan alltid göra som du har gjort med din bil och lägga pengar och resurser på att göra en (relativt) ineffektiv bil mer effektiv. När det är som i ditt fall att drivlinan är effektiv och luftmotståndet utöver hjulen är lågt så kan man komma långt men om man vill spara naturresurser och pengar i första hand och tycker att prestanda av olika slag är sekundärt så är det ju bättre att köpa det effektiva alternativet med litet batteri och tvåhjulsdrift från början.
Det är förstås kul att ”trimma” sin bil att bli mer energieffektiv och jag har absolut inga invändningar mot att man gör det om man vill
VW ID.7 GTX Tourer -25
Min modd är ren räckvidds-relaterad.Maw skrev: ↑17 jan 2026 12:13Ja, så är det ofta, även fyrhjulsdrift och extra vikt minskar effektiviteten. Allt det är bättre på exempelvis en M3 standard rwd än på en M3P. Jag skulle säga att även hjulen är en del av bilens effektivitet även om hjulen är lätta att byta ut. Jag skulle t ex säkert få en mycket effektivare bil om jag bytte ut mina hjulen mot mer energieffektiva alternativ eftersom drivlinan i ID7 redan är väldigt effektiv.AAKEE skrev: ↑17 jan 2026 12:02Bilen är energieffektiv, det är bara hjulen som rullar lite trögt.Maw skrev: ↑17 jan 2026 11:00Är det inte lite motsägelsefullt att säga att effektivitet ALLTID är väldigt viktigt och samtidigt välja att köra runt i en M3P som har relativt dålig effektivitet och stort batteri? En vanlig M3 rwd är mycket mer effektiv och klarar sig lika bra med ett mindre batteri så länge körförhållandena inte är för dåliga…TobbeW skrev: ↑16 jan 2026 21:08Verkar vara många som är av annan åsikt och jag tror att man bör se detta i ett större perspektiv, men i mitt tycke är ALLTID förbrukningen av energi väldigt viktigt, det verkar som att en del biltillverkare nu även börjat inse detta och man jagar mer och mer även förbrukning/effektivitet på elbilar.Maw skrev: ↑13 jan 2026 08:22
Varför skulle förbrukningen för en elbil vara viktigare än räckvidd och laddtid?
![]()
Man kan alltid göra som du har gjort med din bil och lägga pengar och resurser på att göra en (relativt) ineffektiv bil mer effektiv. När det är som i ditt fall att drivlinan är effektiv och luftmotståndet utöver hjulen är lågt så kan man komma långt men om man vill spara naturresurser och pengar i första hand och tycker att prestanda av olika slag är sekundärt så är det ju bättre att köpa det effektiva alternativet med litet batteri och tvåhjulsdrift från början.
Det är förstås kul att ”trimma” sin bil att bli mer energieffektiv och jag har absolut inga invändningar mot att man gör det om man vill![]()
Världen innehåller egentligen alldeles tillräckligt med energi, och i vart fall i min position med massor av vattenkraft och vindkraft så är bilen såpass miljövänlig att 150Wh/km eller 250Wh/km inte egentligen påverkar miljön negativt. Låg förbrukning är såklart inte negativt heller, men vi belastar inte miljön med någon CO2 genom att ha lite högre förbrukning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Helt enigAAKEE skrev: ↑17 jan 2026 12:24Min modd är ren räckvidds-relaterad.Maw skrev: ↑17 jan 2026 12:13Ja, så är det ofta, även fyrhjulsdrift och extra vikt minskar effektiviteten. Allt det är bättre på exempelvis en M3 standard rwd än på en M3P. Jag skulle säga att även hjulen är en del av bilens effektivitet även om hjulen är lätta att byta ut. Jag skulle t ex säkert få en mycket effektivare bil om jag bytte ut mina hjulen mot mer energieffektiva alternativ eftersom drivlinan i ID7 redan är väldigt effektiv.AAKEE skrev: ↑17 jan 2026 12:02Bilen är energieffektiv, det är bara hjulen som rullar lite trögt.Maw skrev: ↑17 jan 2026 11:00Är det inte lite motsägelsefullt att säga att effektivitet ALLTID är väldigt viktigt och samtidigt välja att köra runt i en M3P som har relativt dålig effektivitet och stort batteri? En vanlig M3 rwd är mycket mer effektiv och klarar sig lika bra med ett mindre batteri så länge körförhållandena inte är för dåliga…TobbeW skrev: ↑16 jan 2026 21:08
Verkar vara många som är av annan åsikt och jag tror att man bör se detta i ett större perspektiv, men i mitt tycke är ALLTID förbrukningen av energi väldigt viktigt, det verkar som att en del biltillverkare nu även börjat inse detta och man jagar mer och mer även förbrukning/effektivitet på elbilar.
![]()
Det är förstås kul att ”trimma” sin bil att bli mer energieffektiv och jag har absolut inga invändningar mot att man gör det om man vill![]()
Världen innehåller egentligen alldeles tillräckligt med energi, och i vart fall i min position med massor av vattenkraft och vindkraft så är bilen såpass miljövänlig att 150Wh/km eller 250Wh/km inte egentligen påverkar miljön negativt. Låg förbrukning är såklart inte negativt heller, men vi belastar inte miljön med någon CO2 genom att ha lite högre förbrukning.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Visst är väl en M3P väldigt effektiv jämfört prestanda/ biltyp? 
Sedan handlar detta inte om personliga val, jag skriver detta i ett bredare spektrum än så, och hur man än vrider och vänder på detta kommer förbrukningen av energi att vara en viktig faktor på framtidens elbilar, det är jag helt övertygad om, och det är framtidens elbilar som tråden handlar om och vad dessa elbilar måste klara av.
All energi som förbrukas har en direkt eller indirekt påverkan på bla CO2 utsläpp osv.
Sedan handlar detta inte om personliga val, jag skriver detta i ett bredare spektrum än så, och hur man än vrider och vänder på detta kommer förbrukningen av energi att vara en viktig faktor på framtidens elbilar, det är jag helt övertygad om, och det är framtidens elbilar som tråden handlar om och vad dessa elbilar måste klara av.
All energi som förbrukas har en direkt eller indirekt påverkan på bla CO2 utsläpp osv.
Senast redigerad av TobbeW, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance Highland
Ja, absolut om man prioriterar acceleration.
Troligtvis den mest energieffektiva bil man kan köpa i den kombinationen av biltyp och prestanda, kanske också det enda alternativet
VW ID.7 GTX Tourer -25