BMW iX3
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX3
Spanade in iX3 på Arlanda i veckan och har två reflektioner. Den känns väldigt liten invändigt framförallt i baksätet men även bagagen. Den tiltade skärmen är inte speciellt tilltalande varför inte bara göra den rak kan man undra.
MY RWD Vit 2023
Enligt testerna så är baksätet i klass med Model Y.
Tre vuxna får plats i baksätet. De var förvånad över verklig storlek då bilen ser mindre ut.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Upplever den som mindre än MY i verkligheten (invändigt). Kollade specarna iX3 har 1750 liter och MY ca 2000 med fällda baksäten. Tre vuxna får plats men den som sitter i mitten får det tajt. Utvänding känns det ganska bullig ungefär som MY men mycket trubbigare front.
MY RWD Vit 2023
Tre storväxta grabbar och en lite mindre fick plats i baksätet och det var över förväntat. Där en var bland annat Peter Esse…Freez skrev: ↑16 jan 2026 13:48Upplever den som mindre än MY i verkligheten (invändigt). Kollade specarna iX3 har 1750 liter och MY ca 2000 med fällda baksäten. Tre vuxna får plats men den som sitter i mitten får det tajt. Utvänding känns det ganska bullig ungefär som MY men mycket trubbigare front.
Peter sa att iX3:an är en av få bilar med så bra utrymme i baksätet mellansuvsegmentet. Det var bara Model Y som har samma tom kanske bättre?
iX3:an har därmed betydligt mer utrymme än min Q8 E-tron i baksätet. För i den kan knappt tre normalstora vuxna sitta.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Hur är det i iX:en. Är den större än iX3 i baksätet?Nect skrev: ↑16 jan 2026 16:41Tre storväxta grabbar och en lite mindre fick plats i baksätet och det var över förväntat. Där en var bland annat Peter Esse…Freez skrev: ↑16 jan 2026 13:48Upplever den som mindre än MY i verkligheten (invändigt). Kollade specarna iX3 har 1750 liter och MY ca 2000 med fällda baksäten. Tre vuxna får plats men den som sitter i mitten får det tajt. Utvänding känns det ganska bullig ungefär som MY men mycket trubbigare front.
Peter sa att iX3:an är en av få bilar med så bra utrymme i baksätet mellansuvsegmentet. Det var bara Model Y som har samma tom kanske bättre?
iX3:an har därmed betydligt mer utrymme än min Q8 E-tron i baksätet. För i den kan knappt tre normalstora vuxna sitta.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Ingen aning faktiskt. Jag har bara snöat in och kolla på alla genomgångar av iX3:an!Rennwagen skrev: ↑16 jan 2026 16:50Hur är det i iX:en. Är den större än iX3 i baksätet?Nect skrev: ↑16 jan 2026 16:41Tre storväxta grabbar och en lite mindre fick plats i baksätet och det var över förväntat. Där en var bland annat Peter Esse…Freez skrev: ↑16 jan 2026 13:48Upplever den som mindre än MY i verkligheten (invändigt). Kollade specarna iX3 har 1750 liter och MY ca 2000 med fällda baksäten. Tre vuxna får plats men den som sitter i mitten får det tajt. Utvänding känns det ganska bullig ungefär som MY men mycket trubbigare front.
Men den borde ha bättre? Den räknas väl inte som mellanklass som Model Y, XC60, X5 etc.
Många säger samma sak om iX3 namnet gör att man tror att det ska vara en väldigt liten bil. Men utrymmesmässig är deb som en X5:a.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
SwedishAdvocate
Varje gång det förkommer ett litervärde för en Tesla så brukar ju det vara alla liter. Dvs, som ifall man kunde fylla utrymmet med en vätska. Är det likadant för dom där 1750 litrarna för iX3, eller finns det ännu fler liter i iX3 ovanför något tänkt plan i det där bagageutrymmet med ett fällt baksäte?…Freez skrev: ↑16 jan 2026 13:48Upplever den som mindre än MY i verkligheten (invändigt). Kollade specarna iX3 har 1750 liter och MY ca 2000 med fällda baksäten. Tre vuxna får plats men den som sitter i mitten får det tajt. Utvänding känns det ganska bullig ungefär som MY men mycket trubbigare front.
Och trubbig front är ju bra om man vill få till ett lågt luftmotstånd. 'En aning' förenklat, men se t.ex. "Streamlined Half-body" nedan…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
Men ytterst är det väl ett rent designval. På ungefär samma sätt som de designmässigt valde att 'gå tillbaka' till mindre, smalare och mer vertikalt orienterade njurar i fronten…
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E28)

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Det är den officiella förklaringen, att föraren ska nå allt väsentligt utan att behöva sträcka sig och tappa fokus på vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
Men ytterst är det väl ett rent designval. På ungefär samma sätt som de designmässigt valde att 'gå tillbaka' till mindre, smalare och mer vertikalt orienterade njurar i fronten…
![]()
Framtiden får utvisa om den är bra eller dålig.
Ungefär som när Tesla tog bort hela instrumentpanelen i Model 3 när det begav sig.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Vad jag kunnat se på videos så är allt det väsentliga placerat längst ned på rad på skärmen. Inte på den ytan närmast föraren. Hade sett bättre ut om sidorna på skärmen varit likadan på båda änden, nu ser det bara för konstigt ut oavsett funktion.Nect skrev: ↑16 jan 2026 17:34Det är den officiella förklaringen, att föraren ska nå allt väsentligt utan att behöva sträcka sig och tappa fokus på vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
Ungefär som när Tesla tog bort hela instrumentpanelen i Model 3 när det begav sig.
Trubbig front på iX3 är snarare cube när det gäller fronten än en stream lined half body.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:06
Och trubbig front är ju bra om man vill få till ett lågt luftmotstånd. 'En aning' förenklat, men se t.ex. "Streamlined Half-body" nedan…
Bilderna avser förövrigt luftmotståndet på hela figuren. Jämför man profilbilden på en iX3 och en streamlined half body så är det inte speciellt lika. BMW har såklart arbetat med luftmotståndet men design väger nog lika högt som luftmotståndet hos designavdelningen.
Man förstår att det är en del luftmotstånd mär man står bredvid fronten, den är ganska stor / hög.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SwedishAdvocate
Cd för iX3 är ju 0,24. För första Y var det 0,23. För Juniper tydligen 0,22. Om iX3 hade haft ett lika sluttande bakparti som Y hade ju den Cd-siffran varit bättre…AAKEE skrev: ↑16 jan 2026 17:58Trubbig front på iX3 är snarare cube när det gäller fronten än en stream lined half body.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:06
Bilderna avser förövrigt luftmotståndet på hela figuren. Jämför man profilbilden på en iX3 och en streamlined half body så är det inte speciellt lika. BMW har såklart arbetat med luftmotståndet men design väger nog lika högt som luftmotståndet hos designavdelningen.
Man förstår att det är en del luftmotstånd mär man står bredvid fronten, den är ganska stor / hög.
Men Cd tar ju inte hänsyn till frontarea. Där har ju Shooting brakes/Tourings/Estates (vanliga bilar med kombibaklucka) ett rent fysikaliskt övertag jämfört med SUVar/Crossovers som iX3 och Y.
-
SwedishAdvocate
Estetik är ju individuellt som så mkt annat. Jag tycker den form BMW valt på mittskärmen linjerar bättre med ratten än en vanlig rektangulär/fyrkantig skärm gör. Men det här kan man ju så klart tycka olika om.Teslaaa skrev: ↑16 jan 2026 17:52Vad jag kunnat se på videos så är allt det väsentliga placerat längst ned på rad på skärmen. Inte på den ytan närmast föraren. Hade sett bättre ut om sidorna på skärmen varit likadan på båda änden, nu ser det bara för konstigt ut oavsett funktion.Nect skrev: ↑16 jan 2026 17:34Det är den officiella förklaringen, att föraren ska nå allt väsentligt utan att behöva sträcka sig och tappa fokus på vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Apropå estetik så är samtliga rattaralternativ till iX3 fula!SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 18:54Estetik är ju individuellt som så mkt annat. Jag tycker den form BMW valt på mittskärmen linjerar bättre med ratten än en vanlig rektangulär/fyrkantig skärm gör. Men det här kan man ju så klart tycka olika om.Teslaaa skrev: ↑16 jan 2026 17:52Vad jag kunnat se på videos så är allt det väsentliga placerat längst ned på rad på skärmen. Inte på den ytan närmast föraren. Hade sett bättre ut om sidorna på skärmen varit likadan på båda änden, nu ser det bara för konstigt ut oavsett funktion.Nect skrev: ↑16 jan 2026 17:34Det är den officiella förklaringen, att föraren ska nå allt väsentligt utan att behöva sträcka sig och tappa fokus på vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
SwedishAdvocate
Det kan jag hålla med om. Men tycker M-sportratten iallafall är mindre ful än den där 4-ekerdesignen ovan…mikebike skrev: ↑16 jan 2026 18:57Apropå estetik så är samtliga rattaralternativ till iX3 fula!SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 18:54Estetik är ju individuellt som så mkt annat. Jag tycker den form BMW valt på mittskärmen linjerar bättre med ratten än en vanlig rektangulär/fyrkantig skärm gör. Men det här kan man ju så klart tycka olika om.Teslaaa skrev: ↑16 jan 2026 17:52Vad jag kunnat se på videos så är allt det väsentliga placerat längst ned på rad på skärmen. Inte på den ytan närmast föraren. Hade sett bättre ut om sidorna på skärmen varit likadan på båda änden, nu ser det bara för konstigt ut oavsett funktion.Nect skrev: ↑16 jan 2026 17:34Det är den officiella förklaringen, att föraren ska nå allt väsentligt utan att behöva sträcka sig och tappa fokus på vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20
Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
![]()
![]()

Instämmer helt!mikebike skrev: ↑16 jan 2026 18:57Apropå estetik så är samtliga rattaralternativ till iX3 fula!SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 18:54Estetik är ju individuellt som så mkt annat. Jag tycker den form BMW valt på mittskärmen linjerar bättre med ratten än en vanlig rektangulär/fyrkantig skärm gör. Men det här kan man ju så klart tycka olika om.Teslaaa skrev: ↑16 jan 2026 17:52Vad jag kunnat se på videos så är allt det väsentliga placerat längst ned på rad på skärmen. Inte på den ytan närmast föraren. Hade sett bättre ut om sidorna på skärmen varit likadan på båda änden, nu ser det bara för konstigt ut oavsett funktion.Nect skrev: ↑16 jan 2026 17:34Det är den officiella förklaringen, att föraren ska nå allt väsentligt utan att behöva sträcka sig och tappa fokus på vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20
![]()
![]()
![]()
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
iX3: 2.62m^2 x 0.24 =0,629 m²SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 18:35Cd för iX3 är ju 0,24. För första Y var det 0,23. För Juniper tydligen 0,22. Om iX3 hade haft ett lika sluttande bakparti som Y hade ju den Cd-siffran varit bättre…AAKEE skrev: ↑16 jan 2026 17:58Trubbig front på iX3 är snarare cube när det gäller fronten än en stream lined half body.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:06
Men Cd tar ju inte hänsyn till frontarea. Där har ju Shooting brakes/Tourings/Estates (vanliga bilar med kombibaklucka) ett rent fysikaliskt övertag jämfört med SUVar/Crossovers som iX3 och Y.
Y Juniper 2.66m^2 x 0.22=0,585 m²
+ 7.5% på Model Y.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ratten gjorde mig mer åksjuk än skärmenSwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 18:54Estetik är ju individuellt som så mkt annat. Jag tycker den form BMW valt på mittskärmen linjerar bättre med ratten än en vanlig rektangulär/fyrkantig skärm gör. Men det här kan man ju så klart tycka olika om.Teslaaa skrev: ↑16 jan 2026 17:52Vad jag kunnat se på videos så är allt det väsentliga placerat längst ned på rad på skärmen. Inte på den ytan närmast föraren. Hade sett bättre ut om sidorna på skärmen varit likadan på båda änden, nu ser det bara för konstigt ut oavsett funktion.Nect skrev: ↑16 jan 2026 17:34Det är den officiella förklaringen, att föraren ska nå allt väsentligt utan att behöva sträcka sig och tappa fokus på vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
![]()
-
SwedishAdvocate
Var hittar du värdena för frontarea?AAKEE skrev: ↑16 jan 2026 19:36iX3: 2.62m^2 x 0.24 =0,629 m²SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 18:35Cd för iX3 är ju 0,24. För första Y var det 0,23. För Juniper tydligen 0,22. Om iX3 hade haft ett lika sluttande bakparti som Y hade ju den Cd-siffran varit bättre…AAKEE skrev: ↑16 jan 2026 17:58Trubbig front på iX3 är snarare cube när det gäller fronten än en stream lined half body.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:06
+ 7.5% på Model Y.
För Y är det data från EU-godkännandet på https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... 00784/1391SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 19:52Var hittar du värdena för frontarea?AAKEE skrev: ↑16 jan 2026 19:36iX3: 2.62m^2 x 0.24 =0,629 m²SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 18:35Cd för iX3 är ju 0,24. För första Y var det 0,23. För Juniper tydligen 0,22. Om iX3 hade haft ett lika sluttande bakparti som Y hade ju den Cd-siffran varit bättre…AAKEE skrev: ↑16 jan 2026 17:58Trubbig front på iX3 är snarare cube när det gäller fronten än en stream lined half body.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:06
+ 7.5% på Model Y.
(Det brukar även fungera att googla fram ett CoC. Vi ser dem inte i Swe men i de flesta övriga länder får man ett när man äger bilen).
iX3:
BMW’s officiella data: https://www.press.bmwgroup.com/global/ ... 8EN/636975
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Äger en nyare X1:a och har ägt många BMWs genom livet men jag ser faktiskt inga likheter med denna designen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
MY RWD Vit 2023
-
SwedishAdvocate
Poängen var inte en rent fysisk likhet, utan det konceptuella i att använda icke-symmetrisk design. Det gjorde dom i interiören i E28. Och det gör de nu igen i iX3. Och jag tänker framförallt på mittkonsolen i E28 som är vinklad åt föraren.Freez skrev: ↑16 jan 2026 21:27Äger en nyare X1:a och har ägt många BMWs genom livet men jag ser faktiskt inga likheter med denna designen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
Jag tror skärmen sitter vinkelrätt i bilen i bägge ledder. Som jag mins det i vart fall.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 21:36Poängen var inte en rent fysisk likhet, utan det konceptuella i att använda icke-symmetrisk design. Det gjorde dom i interiören i E28. Och det gör de nu igen i iX3. Och jag tänker framförallt på mittkonsolen i E28 som är vinklad åt föraren.Freez skrev: ↑16 jan 2026 21:27Äger en nyare X1:a och har ägt många BMWs genom livet men jag ser faktiskt inga likheter med denna designen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
Sen har man konstlat till det med att inte ha en square skärm, bara en designfråga så då får man ju avgöra själv vad man tycker.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skärmen är inte vinklad mot föraren. Men den är utformad ungefär som ett parallellogram.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 21:36Poängen var inte en rent fysisk likhet, utan det konceptuella i att använda icke-symmetrisk design. Det gjorde dom i interiören i E28. Och det gör de nu igen i iX3. Och jag tänker framförallt på mittkonsolen i E28 som är vinklad åt föraren.Freez skrev: ↑16 jan 2026 21:27Äger en nyare X1:a och har ägt många BMWs genom livet men jag ser faktiskt inga likheter med denna designen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
MY RWD Vit 2023
-
SwedishAdvocate
Det är tydligen lite knepigt att diskutera design i text på ett diskussionsforum…Freez skrev: ↑16 jan 2026 23:38Skärmen är inte vinklad mot föraren. Men den är utformad ungefär som ett parallellogram.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 21:36Poängen var inte en rent fysisk likhet, utan det konceptuella i att använda icke-symmetrisk design. Det gjorde dom i interiören i E28. Och det gör de nu igen i iX3. Och jag tänker framförallt på mittkonsolen i E28 som är vinklad åt föraren.Freez skrev: ↑16 jan 2026 21:27Äger en nyare X1:a och har ägt många BMWs genom livet men jag ser faktiskt inga likheter med denna designen.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2026 17:20Det är ju gammal BMW-tradition att tilta delar av instrumentbrädan åt föraren. Se t.ex. interiören från E28 nedan. Som jag minns det så är förklaringen i den här nya iX3 att den vänstra delen av skärmen ska hamna närmre förarens högerhand.
![]()
Ja. Skärmen är inte vinklad mot föraren. Men den är icke-symmetrisk i x- och y-axeln. Och mittkonsolen som är vinklad mot föraren i E28 är väl icke-symmetrisk i x-, y- och z-axeln. Så, som sagt… Poängen är att båda är uttryck för icke-symmetrisk design. Men visst – det handlar inte om exakt samma typ av icke-symmetrisk design.