Volvo EX60
Moderator: Redaktion
Re: Volvo EX60
https://www.volvocars.com/se/news/artic ... -charging/
Det som jag blev nästan mest glad över från ett pressmeddelande förra veckan var följande:
Det som jag blev nästan mest glad över från ett pressmeddelande förra veckan var följande:
Men sen kom jag på att det kanske inte är så bra som jag först trodde. Det kanske bara är samma som nuvarande elbilarna från Volvo, alltså:Slutligen, eftersom detta är en elbil med färre rörliga delar, behöver den inte servas lika ofta som en bil med förbränningsmotor. Kort sagt är EX60 en elbil utan kompromisser, designad för att ge frihet i en ny, helt elektrisk era
Vilket i så fall är lite beiget. Behöva serva så ofta som var 3000 mil, när VW och Tesla har obegränsat med mil, VW dock också 24 månader. Men kör man mer än 1500 per år är VW bättre än (nuvarande) elbilarna från Volvo i alla fall. Hoppas EX60 får längre intervall.Serviceschemat för din Volvo beror på vilken typ av bil du har:
Bensin-, diesel- och hybridbilar bör servas var 12:e månad eller var 30 000:e kilometer, beroende på vad som inträffar först.
Helt elektriska bilar bör servas var 24:e månad eller var 30 000:e kilometer, beroende på vad som inträffar först.
Förstår poängen, men kör man t.ex. 3000 mil/år, då är det nog en del i tjänsten också gissar jag? Vill man inte göra en service då och se så allt är ok för 1-2000kr/år?GustavE skrev: ↑18 jan 2026 23:36https://www.volvocars.com/se/news/artic ... -charging/
Men sen kom jag på att det kanske inte är så bra som jag först trodde. Det kanske bara är samma som nuvarande elbilarna från Volvo, alltså:Slutligen, eftersom detta är en elbil med färre rörliga delar, behöver den inte servas lika ofta som en bil med förbränningsmotor. Kort sagt är EX60 en elbil utan kompromisser, designad för att ge frihet i en ny, helt elektrisk era
Vilket i så fall är lite beiget. Behöva serva så ofta som var 3000 mil, när VW och Tesla har obegränsat med mil, VW dock också 24 månader. Men kör man mer än 1500 per år är VW bättre än (nuvarande) elbilarna från Volvo i alla fall. Hoppas EX60 får längre intervall.Serviceschemat för din Volvo beror på vilken typ av bil du har:
Bensin-, diesel- och hybridbilar bör servas var 12:e månad eller var 30 000:e kilometer, beroende på vad som inträffar först.
Helt elektriska bilar bör servas var 24:e månad eller var 30 000:e kilometer, beroende på vad som inträffar först.
Är man orolig så kan man lämna in den så någon får titta på den. Man blir inte förbjuden att lämna in den bara för att det inte är ett krav.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Nej, körde mer än 10000 mil med min MY utan service en enda gång. Var suveränt!backe skrev: ↑19 jan 2026 07:22Förstår poängen, men kör man t.ex. 3000 mil/år, då är det nog en del i tjänsten också gissar jag? Vill man inte göra en service då och se så allt är ok för 1-2000kr/år?GustavE skrev: ↑18 jan 2026 23:36https://www.volvocars.com/se/news/artic ... -charging/
Och då vet man att man bmir blåst av alla tillverkare som kräver service…
Ptjaa, man lägger pengar där man tycker de gör nytta. Jag servade vår Polestar 1 gång/år (körde ca 3k mil/år) till en kostnad av under 2k/tillfälle, då ingick även kupéluftfilter. Är det att bli blåst?A76 skrev: ↑19 jan 2026 12:17Nej, körde mer än 10000 mil med min MY utan service en enda gång. Var suveränt!backe skrev: ↑19 jan 2026 07:22Förstår poängen, men kör man t.ex. 3000 mil/år, då är det nog en del i tjänsten också gissar jag? Vill man inte göra en service då och se så allt är ok för 1-2000kr/år?GustavE skrev: ↑18 jan 2026 23:36https://www.volvocars.com/se/news/artic ... -charging/
Tjaa, när jag följer bl a detta forum ser jag helt andra summor för åtgärder inom garantitiden som i min bok borde vara kostnadsfria…
Men som sagt - vad som anses prisvärt varierar mellan oss individer
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Tittar man på problemen som Tesla har jämfört med de andra jämförbara så skulle jag gärna kolla det själv med jämna mellanrum om bilen var en så central del i mitt liv som den verkar vara för dig, men som tur är så behöver vi inte tycka likadant. Dock skulle du troligen få problem med garantier om Tesla anser att du inte genomfört kontroller på de saker som dom skriver om i sin dokumentation.A76 skrev: ↑19 jan 2026 12:17Nej, körde mer än 10000 mil med min MY utan service en enda gång. Var suveränt!backe skrev: ↑19 jan 2026 07:22Förstår poängen, men kör man t.ex. 3000 mil/år, då är det nog en del i tjänsten också gissar jag? Vill man inte göra en service då och se så allt är ok för 1-2000kr/år?GustavE skrev: ↑18 jan 2026 23:36https://www.volvocars.com/se/news/artic ... -charging/
Jag tycker t.ex. också att det är bra att det är obligatoriskt med brandskyddskontroll av mina eldstäder hemma med jämna mellanrum, fanns det inget krav så skulle jag troligen börja missa det över tid och rätt vad det är så blir det något allvarligt fel med möjliga stora konsekvenser för mig, min familj eller grannar, men säkerhet kan man ha olika inställning till
https://www.dagensps.se/motor/ny-lista- ... tten-igen/Tesla sticker ut i de yngsta klasserna
I kategorin två till tre år gamla bilar hamnar Tesla Model Y sist med en anmärkningsvärt hög andel allvarliga fel.
Även Tesla Model 3 placerar sig långt ner i listan.
Det innebär att Teslas relativt nya modeller underkänns betydligt oftare än genomsnittet för motsvarande åldersgrupp.
Enligt rapporten ligger snittet för alla bilar i denna kategori på 6,5 procent, medan Teslas siffror är mer än dubbelt så höga.
Återkommande problem gäller bland annat hjulupphängning och chassikomponenter, områden som enligt besiktningsdata ofta leder till anmärkningar.
Detta mönster har noterats tidigare och syns nu tydligt även i den senaste genomgången.
Ska väl räcka med besiktningen för att hitta allvarliga fel?backe skrev: ↑19 jan 2026 13:16Tittar man på problemen som Tesla har jämfört med de andra jämförbara så skulle jag gärna kolla det själv med jämna mellanrum om bilen var en så central del i mitt liv som den verkar vara för dig, men som tur är så behöver vi inte tycka likadant. Dock skulle du troligen få problem med garantier om Tesla anser att du inte genomfört kontroller på de saker som dom skriver om i sin dokumentation.A76 skrev: ↑19 jan 2026 12:17Nej, körde mer än 10000 mil med min MY utan service en enda gång. Var suveränt!backe skrev: ↑19 jan 2026 07:22Förstår poängen, men kör man t.ex. 3000 mil/år, då är det nog en del i tjänsten också gissar jag? Vill man inte göra en service då och se så allt är ok för 1-2000kr/år?GustavE skrev: ↑18 jan 2026 23:36https://www.volvocars.com/se/news/artic ... -charging/
Jag tycker t.ex. också att det är bra att det är obligatoriskt med brandskyddskontroll av mina eldstäder hemma med jämna mellanrum, fanns det inget krav så skulle jag troligen börja missa det över tid och rätt vad det är så blir det något allvarligt fel med möjliga stora konsekvenser för mig, min familj eller grannar, men säkerhet kan man ha olika inställning till
https://www.dagensps.se/motor/ny-lista- ... tten-igen/Tesla sticker ut i de yngsta klasserna
I kategorin två till tre år gamla bilar hamnar Tesla Model Y sist med en anmärkningsvärt hög andel allvarliga fel.
Det innebär att Teslas relativt nya modeller underkänns betydligt oftare än genomsnittet för motsvarande åldersgrupp.
Enligt rapporten ligger snittet för alla bilar i denna kategori på 6,5 procent, medan Teslas siffror är mer än dubbelt så höga.
Återkommande problem gäller bland annat hjulupphängning och chassikomponenter, områden som enligt besiktningsdata ofta leder till anmärkningar.
Detta mönster har noterats tidigare och syns nu tydligt även i den senaste genomgången.
Det är väl hela syftet för dess existens
Jag tycker att en kontroll innan bilen har gått 10 000 mil eller längre är klart att rekommendera och är en väldigt liten del av den totala kostnaden, men vi behöver inte tycka likadant.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 13:23Ska väl räcka med besiktningen för att hitta allvarliga fel?backe skrev: ↑19 jan 2026 13:16Tittar man på problemen som Tesla har jämfört med de andra jämförbara så skulle jag gärna kolla det själv med jämna mellanrum om bilen var en så central del i mitt liv som den verkar vara för dig, men som tur är så behöver vi inte tycka likadant. Dock skulle du troligen få problem med garantier om Tesla anser att du inte genomfört kontroller på de saker som dom skriver om i sin dokumentation.A76 skrev: ↑19 jan 2026 12:17Nej, körde mer än 10000 mil med min MY utan service en enda gång. Var suveränt!backe skrev: ↑19 jan 2026 07:22Förstår poängen, men kör man t.ex. 3000 mil/år, då är det nog en del i tjänsten också gissar jag? Vill man inte göra en service då och se så allt är ok för 1-2000kr/år?GustavE skrev: ↑18 jan 2026 23:36https://www.volvocars.com/se/news/artic ... -charging/
Men sen kom jag på att det kanske inte är så bra som jag först trodde. Det kanske bara är samma som nuvarande elbilarna från Volvo, alltså:
Vilket i så fall är lite beiget. Behöva serva så ofta som var 3000 mil, när VW och Tesla har obegränsat med mil, VW dock också 24 månader. Men kör man mer än 1500 per år är VW bättre än (nuvarande) elbilarna från Volvo i alla fall. Hoppas EX60 får längre intervall.
När jag inför garantis slut letade efter en vettig kontroll för att hitta eventuella fel så var besiktningen den som gav mest för pengarna. Slutade dock ändå med att jag bokade en delkontroll på fram/bakvagn för 269kr. För att resten kunde jag kontrollera själv.backe skrev: ↑19 jan 2026 13:38Jag tycker att en kontroll innan bilen har gått 10 000 mil eller längre är klart att rekommendera och är en väldigt liten del av den totala kostnaden, men vi behöver inte tycka likadant.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 13:23Ska väl räcka med besiktningen för att hitta allvarliga fel?backe skrev: ↑19 jan 2026 13:16Tittar man på problemen som Tesla har jämfört med de andra jämförbara så skulle jag gärna kolla det själv med jämna mellanrum om bilen var en så central del i mitt liv som den verkar vara för dig, men som tur är så behöver vi inte tycka likadant. Dock skulle du troligen få problem med garantier om Tesla anser att du inte genomfört kontroller på de saker som dom skriver om i sin dokumentation.
Kollade även andra aktörer och deras ”service” och vilka punkter som ingick, majoriteten av punkterna kunde jag kontrollera själv.
Nej, men du målar upp det som en säkerhetsrisk att inte göra så och likställer med hus som kan brinna ned.backe skrev: ↑19 jan 2026 13:38Jag tycker att en kontroll innan bilen har gått 10 000 mil eller längre är klart att rekommendera och är en väldigt liten del av den totala kostnaden, men vi behöver inte tycka likadant.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 13:23Ska väl räcka med besiktningen för att hitta allvarliga fel?backe skrev: ↑19 jan 2026 13:16Tittar man på problemen som Tesla har jämfört med de andra jämförbara så skulle jag gärna kolla det själv med jämna mellanrum om bilen var en så central del i mitt liv som den verkar vara för dig, men som tur är så behöver vi inte tycka likadant. Dock skulle du troligen få problem med garantier om Tesla anser att du inte genomfört kontroller på de saker som dom skriver om i sin dokumentation.
Det kan vara lämpligt för att upptäcka och laga fel innan dom blir ännu dyrare.
Men rent säkerhetsmässigt så bör dessa allvarliga fel hittas av besiktningen.
Klart det är en större risk att du får problem i kritiska komponenter på din bil om du gör en kontroll efter 10 000 mil än efter t.ex. 3000 mil. Länken jag la med tidigare så såg man en del problem med framvagn och hjulupphängning, får du problem där så kan du ganska lätt hamna på fel sida vägen med möjliga allvarliga konsekvenser.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 15:23Nej, men du målar upp det som en säkerhetsrisk att inte göra så och likställer med hus som kan brinna ned.backe skrev: ↑19 jan 2026 13:38Jag tycker att en kontroll innan bilen har gått 10 000 mil eller längre är klart att rekommendera och är en väldigt liten del av den totala kostnaden, men vi behöver inte tycka likadant.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 13:23Ska väl räcka med besiktningen för att hitta allvarliga fel?backe skrev: ↑19 jan 2026 13:16Tittar man på problemen som Tesla har jämfört med de andra jämförbara så skulle jag gärna kolla det själv med jämna mellanrum om bilen var en så central del i mitt liv som den verkar vara för dig, men som tur är så behöver vi inte tycka likadant. Dock skulle du troligen få problem med garantier om Tesla anser att du inte genomfört kontroller på de saker som dom skriver om i sin dokumentation.
Även med eldstäder så skiljer man på hur mycket man brukar den, frekvent så är det besiktning efter 3 år, annars 6 år.
Beror på hur mycket man kör också.backe skrev: ↑19 jan 2026 15:30Klart det är en större risk att du får problem i kritiska komponenter på din bil om du gör en kontroll efter 10 000 mil än efter t.ex. 3000 mil. Länken jag la med tidigare så såg man en del problem med framvagn och hjulupphängning, får du problem där så kan du ganska lätt hamna på fel sida vägen med möjliga allvarliga konsekvenser.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 15:23Nej, men du målar upp det som en säkerhetsrisk att inte göra så och likställer med hus som kan brinna ned.backe skrev: ↑19 jan 2026 13:38Jag tycker att en kontroll innan bilen har gått 10 000 mil eller längre är klart att rekommendera och är en väldigt liten del av den totala kostnaden, men vi behöver inte tycka likadant.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 13:23Ska väl räcka med besiktningen för att hitta allvarliga fel?backe skrev: ↑19 jan 2026 13:16
Tittar man på problemen som Tesla har jämfört med de andra jämförbara så skulle jag gärna kolla det själv med jämna mellanrum om bilen var en så central del i mitt liv som den verkar vara för dig, men som tur är så behöver vi inte tycka likadant. Dock skulle du troligen få problem med garantier om Tesla anser att du inte genomfört kontroller på de saker som dom skriver om i sin dokumentation.
https://www.dagensps.se/motor/ny-lista- ... tten-igen/
Även med eldstäder så skiljer man på hur mycket man brukar den, frekvent så är det besiktning efter 3 år, annars 6 år.
För runt 1500/år så besiktigar du redan vid 4500 mil
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag tillhör de som kör mer än medel (~4000 mil/år), förlitar mig helt på mig själv och besiktningen. Trots de körsträckorna så har jag aldrig blivit stående eller involverad i en olycka relaterat till bristande underhåll.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 15:41Beror på hur mycket man kör också.backe skrev: ↑19 jan 2026 15:30Klart det är en större risk att du får problem i kritiska komponenter på din bil om du gör en kontroll efter 10 000 mil än efter t.ex. 3000 mil. Länken jag la med tidigare så såg man en del problem med framvagn och hjulupphängning, får du problem där så kan du ganska lätt hamna på fel sida vägen med möjliga allvarliga konsekvenser.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 15:23Nej, men du målar upp det som en säkerhetsrisk att inte göra så och likställer med hus som kan brinna ned.
Besiktningen är duktiga på att hitta glappande länkarmar och liknande i förtid, när de börjar bli riktigt dålig så känns det. Känner man inte att ratten skakar eller vibrerar, ja då är det nog bra att lämna in den till märkesverkstaden regelbundet. På tidigare fordon har jag även råkat ut för hjulmuttrar som lossnat, det märks så tydlig när det börjar knacka och vibrera. För mig är det helt osannolikt hur man kan lyckas tappa hjul efter vägarna, är man döv så borde man ju ändå känna vibrationerna?
Fossilaren vi har nu, den fick sin första besiktning vid 17 000 mil. Har idag passerat 30 000 mil, det har gått några länkarmar och antingen har besiktningen noterat det eller så har jag känt glappet vid hjulskifte vinter/sommar. Bilen har dock aldrig hamnat i diket p.g.a. detta.
Teslan hann passera 12 000 mil innan sin första besiktning, aldrig varit inne på kontroll. Begynnande glapp i övre länkarmen bak, det lades dock ingen anmärkning på det utan mer "nice to know". Så det tar vi till våren!
Tesla Model Y Performance
Jag har också haft massa fossilare som jag lämnat in för regelbunden service efter intervall eller efter vad bilen säger till om.Arctic Drifter skrev: ↑19 jan 2026 16:43Jag tillhör de som kör mer än medel (~4000 mil/år), förlitar mig helt på mig själv och besiktningen. Trots de körsträckorna så har jag aldrig blivit stående eller involverad i en olycka relaterat till bristande underhåll.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 15:41Beror på hur mycket man kör också.backe skrev: ↑19 jan 2026 15:30Klart det är en större risk att du får problem i kritiska komponenter på din bil om du gör en kontroll efter 10 000 mil än efter t.ex. 3000 mil. Länken jag la med tidigare så såg man en del problem med framvagn och hjulupphängning, får du problem där så kan du ganska lätt hamna på fel sida vägen med möjliga allvarliga konsekvenser.
Besiktningen är duktiga på att hitta glappande länkarmar och liknande i förtid, när de börjar bli riktigt dålig så känns det. Känner man inte att ratten skakar eller vibrerar, ja då är det nog bra att lämna in den till märkesverkstaden regelbundet. På tidigare fordon har jag även råkat ut för hjulmuttrar som lossnat, det märks så tydlig när det börjar knacka och vibrera. För mig är det helt osannolikt hur man kan lyckas tappa hjul efter vägarna, är man döv så borde man ju ändå känna vibrationerna?
Fossilaren vi har nu, den fick sin första besiktning vid 17 000 mil. Har idag passerat 30 000 mil, det har gått några länkarmar och antingen har besiktningen noterat det eller så har jag känt glappet vid hjulskifte vinter/sommar. Bilen har dock aldrig hamnat i diket p.g.a. detta.
Teslan hann passera 12 000 mil innan sin första besiktning, aldrig varit inne på kontroll. Begynnande glapp i övre länkarmen bak, det lades dock ingen anmärkning på det utan mer "nice to know". Så det tar vi till våren!
Jag har aldrig varit med om att dom samtidigt har hittat andra allvarliga fel som dom har fixat samtidigt.
Dom större fel som har hänt har man upptäck själv först på ett eller anant sätt och då bokat in egen tid för att titta på detta specifikt.
Mmm, å andra sidan kan ett par besök för några långsjalar dessutom fördubbla garantin vad avser ålder och miltal. Så är det i fallet med vår nyare bil, 5 år och 10 000 mil förlängs till 10 år och 20 000 mil om jag sköter de första två servicetillfällena. Första servicen kostade ca 2 500:- inklusive luftfilter, borde gälla även den andra (möjligen med tillägg för ett byte av kylvätska). I skenet av det kan jag förstå om tillverkaren vill serva bilen, kolla slitage och passa på att tanka ur servicedata vid ett par tillfällen.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 17:06Jag har också haft massa fossilare som jag lämnat in för regelbunden service efter intervall eller efter vad bilen säger till om.Arctic Drifter skrev: ↑19 jan 2026 16:43Jag tillhör de som kör mer än medel (~4000 mil/år), förlitar mig helt på mig själv och besiktningen. Trots de körsträckorna så har jag aldrig blivit stående eller involverad i en olycka relaterat till bristande underhåll.elbilly skrev: ↑19 jan 2026 15:41Beror på hur mycket man kör också.backe skrev: ↑19 jan 2026 15:30Klart det är en större risk att du får problem i kritiska komponenter på din bil om du gör en kontroll efter 10 000 mil än efter t.ex. 3000 mil. Länken jag la med tidigare så såg man en del problem med framvagn och hjulupphängning, får du problem där så kan du ganska lätt hamna på fel sida vägen med möjliga allvarliga konsekvenser.
Jag har aldrig varit med om att dom samtidigt har hittat andra allvarliga fel som dom har fixat samtidigt.
Dom större fel som har hänt har man upptäck själv först på ett eller anant sätt och då bokat in egen tid för att titta på detta specifikt.
När jag ser kostnaderna som drabbar folk vid t ex motor- eller värmepumpshaverier ökar värdet av ett sådant paket. Inte alltid man tänker på det
Nu vet jag inte hur Volvo tänker göra med EX60, men det vore väl smakfullt om de kunde låta sig inspireras av koncernsyskonet?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Tycker den är riktigt snygg och väldigt klassiskt Volvo trots att den har ett modernare formspråk.
Jag hoppas att den blir bra i övrigt också så kommer jag definitivt kolla på Volvo igen, jag hade 6 Volvo i rad innan jag bytte till elbil och skulle gärna gå tillbaka.
-
Force-Walker
Du menar väl EX90?Force-Walker skrev: ↑20 jan 2026 08:41
Skrivit det tidigare, här är en bild på XC70, tycker dom är väldigt lika varandra.
MY RWD Vit 2023
https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... addhybrid/Freez skrev: ↑20 jan 2026 08:53Du menar väl EX90?Force-Walker skrev: ↑20 jan 2026 08:41
Skrivit det tidigare, här är en bild på XC70, tycker dom är väldigt lika varandra.
Beställd: BMW iX3 50 xDrive M Sport
Den hade jag missat. Är väldigt lik EX90 dock. Är det tidningen som gissar eller finns det en officiell bild/info från Volvo?Jossi skrev: ↑20 jan 2026 08:55https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... addhybrid/Freez skrev: ↑20 jan 2026 08:53Du menar väl EX90?Force-Walker skrev: ↑20 jan 2026 08:41
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 2 gång.
MY RWD Vit 2023
Ptjaa, i morgon vet vi ju. Men vad vi har koll på är ju att det svensk/tyska bolaget Holyvolt har någon form av patent för tekniken som enligt spekulationerna används i tillverkningen av Donut Labs presenterade batterier (screen printing). Holyvolt är ju en intressant företagsbildning, både Volvo och Wallenberg i ägarleden och Robbie Leten som styrelseordförande i bolaget sedan hösten 2024.Baeckman skrev: ↑17 jan 2026 18:42Vild teori: Donut Lab Battery i Volvo EX60...![]()
Donut Labs nya solid state batteri är ju troligen en pseudo-kondensator som kommer tillverkas genom screenprint teknologi. Donut Lab har med hjälp av Nordic Nano tagit fram en nanopasta (med pläterade kolnanorör) som kan printas till batteri med hög energidensitet, supersnabb laddning mm. Pastan används i tillverkningsutrustning som baseras på screen printing teknologi. Holyvolt verkar vara specialister på denna teknik. Volvo är delägare i Holyvolt. Tillverkningslinor ska vara snabba och enkla att sätta upp. Kostnadsmässigt bra mycket billigare att sätta upp en sån fabrik jämfört med traditionella batterier. Holyvolt har också ett patent på att tillverka en sån typ av batteri. Kanske därför som Volvos satsning i Novo Energy i dagarna lagts på is. Det har helt enkelt kommit en bättre, billigare teknik som har betydligt enklare tillverkningsprocess.
Visst vore det roligt om denna bomb briserar på onsdag? Tidsmässigt passar det ju in med Donut Labs batteripresentation från CES för ett antal dagar sedan. Deras CEO sa ju att det enbart är veckor tills detaljer kommer ut om tekniken i batterierna. Alla förväntar sig att det är Verges motorcyklar, med dessa batterier, som kommer rivas isär när de snart levereras. Men, tänk om det är Volvo som levererar detaljer på onsdag! Det vore något.
Man kan ju hoppas.![]()
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... i-holyvolt
Och - redan 2024, med 3 anställda, omsätter de 106 MKr med 7.2 KMr i resultat. Det tyska bolaget har jag inte koll på men då de anställer screen-printingspecialister med placering i Munchen förefaller kanske initial teknikutveckling (och tillverkning?) finnas där?
Det är ju onekligen så att produkten beskriven på Holylabs hemsida ( https://www.holyvolt.com/#battery ) har stora likheter med Donut Labs mock-up från CES: Personligen har jag väl tänkt att den annonserade räckvidden och laddningskaraktären tyder på moderbolagets batteriteknik (Geely) som bland annat finns i Zeekrs 7-serie. Men det vore ju kul om Du får rätt i morgon - tala om att skaka om i branschen och att Europa skulle återta(?) initiativet över batteriteknik... Jag kommer i alla fall att följa presentationen i morgon med intresse
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
Force-Walker
EX60 läckte ju med bilder på en blå bil häromdagen, denna svarta fanns på reddit, är tydligen från en broschyr.Freez skrev: ↑20 jan 2026 09:01Den hade jag missat. Är väldigt lik EX90 dock. Är det tidningen som gissar eller finns det en officiell bild/info från Volvo?Jossi skrev: ↑20 jan 2026 08:55https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... addhybrid/Freez skrev: ↑20 jan 2026 08:53Du menar väl EX90?Force-Walker skrev: ↑20 jan 2026 08:41
Om man får spinna vidare lite på denna galna men roliga teori så verkar Verges leverans av motorcyklar med det nya batteriet inte ske förrän kanske i april enligt någon intervju. Kommer inte ihåg vilken video det var i. Det är ju lite längre bort än några veckor... Då passar Volvos presentation imorgon bättre in.roffe_s skrev: ↑20 jan 2026 09:03Ptjaa, i morgon vet vi ju. Men vad vi har koll på är ju att det svensk/tyska bolaget Holyvolt har någon form av patent för tekniken som enligt spekulationerna används i tillverkningen av Donut Labs presenterade batterier (screen printing). Holyvolt är ju en intressant företagsbildning, både Volvo och Wallenberg i ägarleden och Robbie Leten som styrelseordförande i bolaget sedan hösten 2024.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... i-holyvolt
Och - redan 2024, med 3 anställda, omsätter de 106 MKr med 7.2 KMr i resultat. Det tyska bolaget har jag inte koll på men då de anställer screen-printingspecialister med placering i Munchen förefaller kanske initial teknikutveckling (och tillverkning?) finnas där?
Det är ju onekligen så att produkten beskriven på Holylabs hemsida ( https://www.holyvolt.com/#battery ) har stora likheter med Donut Labs mock-up från CES:
Holyvolt.jpg
Personligen har jag väl tänkt att den annonserade räckvidden och laddningskaraktären tyder på moderbolagets batteriteknik (Geely) som bland annat finns i Zeekrs 7-serie. Men det vore ju kul om Du får rätt i morgon - tala om att skaka om i branschen och att Europa skulle återta(?) initiativet över batteriteknik... Jag kommer i alla fall att följa presentationen i morgon med intresse![]()
Som sagt, imorgon kanske vi får veta mer. Jag kommer sitta klistrad vid presentationen och hålla tummarna.