Skall bli spännande att se följande: du står i kö bilen framför börjar backa, vad gör autopiloten 1.Tutar 2. Min bil backar också. 3."fickparkerar" ut ur filen. 4. Backar på bakomvarande. Fler förslag!
Jag tror att autopiloten inte går att aktivera i farter mindre än ca 30 km/t. Men det är bara vad jag tror
efyertsom en av de stoa dragplåstren med autopiloten är just kökörning tror jag att du har fel.
I fallet ovan är nummer två sannolikast. Om inte annat så juridiskt, det är den bakomvarandes problem att handskas med situationen, inte ditt. Om bilen skulle stå still eller försöka byta fil så blir ansvaret helt plötsligt ditt, och det öppnar för övrigt för alternativet att bilen helt enkelt figurativt kastar händerna i luften och överlämnar det hela till chauffören som faktiskt oavsett har huvudansvaret.
I fallet ovan är nummer två sannolikast. Om inte annat så juridiskt, det är den bakomvarandes problem att handskas med situationen, inte ditt. Om bilen skulle stå still eller försöka byta fil så blir ansvaret helt plötsligt ditt, och det öppnar för övrigt för alternativet att bilen helt enkelt figurativt kastar händerna i luften och överlämnar det hela till chauffören som faktiskt oavsett har huvudansvaret.
Nu tänkte du nog lite fel. Det är praxis att den som backar bör ansvaret. Alltså skulle teslan stå still om den vill följa jurudiken. (Om ingen backar är det däremot oftast bakomvarande som har ansvar för situationen, vid t.ex kraftig inbromsning av framförvarande bil.)
Förare som backar får oftast ensam eller till största delen bära skulden. Det ligger i sakens natur att den som backar har väjningsplikt mot andra trafikanter.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
I fallet ovan är nummer två sannolikast. Om inte annat så juridiskt, det är den bakomvarandes problem att handskas med situationen, inte ditt. Om bilen skulle stå still eller försöka byta fil så blir ansvaret helt plötsligt ditt, och det öppnar för övrigt för alternativet att bilen helt enkelt figurativt kastar händerna i luften och överlämnar det hela till chauffören som faktiskt oavsett har huvudansvaret.
Nu tänkte du nog lite fel. Det är praxis att den som backar bör ansvaret. Alltså skulle teslan stå still om den vill följa jurudiken. (Om ingen backar är det däremot oftast bakomvarande som har ansvar för situationen, vid t.ex kraftig inbromsning av framförvarande bil.)
Förare som backar får oftast ensam eller till största delen bära skulden. Det ligger i sakens natur att den som backar har väjningsplikt mot andra trafikanter.
Ok det köper. Då tror jag nog man satsar på att stå still Eller helt enkelt överlämna det hela till chaffisen.
I fallet ovan är nummer två sannolikast. Om inte annat så juridiskt, det är den bakomvarandes problem att handskas med situationen, inte ditt. Om bilen skulle stå still eller försöka byta fil så blir ansvaret helt plötsligt ditt, och det öppnar för övrigt för alternativet att bilen helt enkelt figurativt kastar händerna i luften och överlämnar det hela till chauffören som faktiskt oavsett har huvudansvaret.
Nu tänkte du nog lite fel. Det är praxis att den som backar bör ansvaret. Alltså skulle teslan stå still om den vill följa jurudiken. (Om ingen backar är det däremot oftast bakomvarande som har ansvar för situationen, vid t.ex kraftig inbromsning av framförvarande bil.)
Förare som backar får oftast ensam eller till största delen bära skulden. Det ligger i sakens natur att den som backar har väjningsplikt mot andra trafikanter.
Ok det köper jag, när jag tänker närmare efter på situationen så är det ganska klart. . Då tror jag nog man satsar på att stå still Eller helt enkelt överlämna det hela till chaffisen.
Undrar om händelsen loggas av bilen så att man kan bevisa att man blivit på backad?
Ja det skulle vara bra att kunna använda kameran som tittar framåt som dashcam. I vissa länder (tex Ryssland) kör de alltid med dashcam just för att kunna visa bevis vid olyckor.
Fan! Jag älskar forumet, tack för en kul "debatt"!! jag är säkert den äldste! 70 i februari Kan kanske ibland bidra med lite erfarenhet efter ca 200 bilar varav ca7-8 bland värdens intressantaste bilar genom tiderna (en bok). Hade "Distronic" på en S merca redan 1999, min CLS 2010 varnade om jag överskred linjen utan att först blinka, varnade om det fanns en bil dolda vinkeln och läste av hastighetsskyltar. Valde nästan en BMW 6 serie för några år sedan pga att den hade avståndsradar som funkade ner till 0.
Återigen tack all!
God Jul! Olle
Ja, det är inga nyheter egentligen bara väldigt smart paketerat som autopilot... (Lite som ipod vs mp3 spelare). Sen är det ju trevligt att det "ingår" i ett relativt billigt teknikpaker. Hörde att MBs avstånds radar kostade 60kkr, vilket är lite saftigt.