Det sorgliga är ju att farthållaren fungerade helt ok innan Tesla kopplade ur radarn. Jag beställde min Model Y i oktober 2020, och när jag insåg att väntan skulle bli lång köpte jag en Model 3 som jag fick 8/12 2020 och hade i 14 månader. Hade farthållaren fungerat så dåligt som den gör nu hade jag inte hämtat ut min beställda MY.
Ge möjlighet till en farthållare som bara håller farten, inget avstånd, inga filbyten, ingenting, bara håll farten konstant...
Är inte det olagligt i nya bilar sen X år tillbaka?…
Jag vet inte om du är ironisk här men min bil har det alternativet om jag vill.
Varför skulle det vara förbjudet?
Får väl erkänna att jag inte hängt med.
Så är det bara Tesla som inte erbjuder en sån här 'simpel', basic, 'dum' farthållarfunktion?
Det sorgliga är ju att farthållaren fungerade helt ok innan Tesla kopplade ur radarn. Jag beställde min Model Y i oktober 2020, och när jag insåg att väntan skulle bli lång köpte jag en Model 3 som jag fick 8/12 2020 och hade i 14 månader. Hade farthållaren fungerat så dåligt som den gör nu hade jag inte hämtat ut min beställda MY.
Ge möjlighet till en farthållare som bara håller farten, inget avstånd, inga filbyten, ingenting, bara håll farten konstant...
Så är det bara Tesla som inte erbjuder en sån här 'simpel', basic, 'dum' farthållarfunktion?
Jag kan inte uttala mig om det är BARA Tesla. Men min Volkswagen ID.4 (från -24) och kollegans XC60 har alternativet att bara köra ”dum” farthållare iaf. Lagkravet har jag för mig är ”front collision assist” som ska panikbromsa vid hinder framför bilen.
Farthållare med avståndshållning verkar vara standard på EX60, eller? Det är bara lane keep som är tillval om jag förstått det rätt?
Jag kan inte uttala mig om det är BARA Tesla. Men min Volkswagen ID.4 (från -24) och kollegans XC60 har alternativet att bara köra ”dum” farthållare iaf. Lagkravet har jag för mig är ”front collision assist” som ska panikbromsa vid hinder framför bilen.
Farthållare med avståndshållning verkar vara standard på EX60, eller? Det är bara lane keep som är tillval om jag förstått det rätt?
Jag har funktionen i min polestar2. Använder den aldrig då den adaptiva farthållaren i stort fungerar på samma sätt med undantaget att den bromsar ner om någon bil dyker upp. Att istället förlita sig på nödbromsen känns onödigt.
Det finns även en fartbegränsare som gör att bilen inte svarar på gaspådrag bortom skyltad hastighetsgräns. Använder inte heller den.
Tesla sänkte just privatleasingpriserna på model Y med närmare 30%. Man kan nog säga Volvo inte har en chans nu om plånboken får bestämma...
Fast så bra är inte Model Y om man jämför med andra. Och har man minsta moraliska betänkligheter så försvinner den.
Juniper är ett bra steg i rätt riktning men det är ju programvaran som står ut för Tesla. Bilen börjar arta sig fint men där får man ju tro att både Volvo och BMW gör bättre bilar.
Men ja, till slut blir det ekonomiska så lockande att man kan vika sig
Frågan är vad Volvo och BMW är så mycket bättre på numera. Tycker nya Model Y Juniper känns riktigt bra byggd och den går riktigt tyst på vägen. Dock känns ju Volvos och BMWs interiörer mer påkostade än Teslas enkla bräda med stor skärm i mitten. Där Tesla halkar efter på riktigt är väl räckvidd och snabbladdning och det känns inte som de har något intresse att förbättra de områdena heller.
- Andrahands värde
- Verkstäder
- Apple CarPlay
- V2G/V2L/V2H
- AC laddning
- DC laddning
- Spec av bagage utrymme på ett ärligt sätt (VDA)
- Ljus interiört
- Ljud interiört
- Fysiska spakar/knappar för viktiga funktioner.
- Två skärmar (en är bara extremt fattigt, ex vis Renault Twingo har två skärmar..)
Etc etc.
Tesla kommer få mycket svårt att sälja sin föråldrade platform annat än på pris. Dvs med dåliga marginaler.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Tesla sänkte just privatleasingpriserna på model Y med närmare 30%. Man kan nog säga Volvo inte har en chans nu om plånboken får bestämma...
Desperat sänkning av Tesla.
Varumärket Tesla är ändå kört i Sverige ändå, så folk kommer välja Volvo eller andra bilar.
Kan du berätta mer om hur Tesla är kört i Sverige? Har inga siffror, men får allmänkänsla att folk är mer positivt inställda till varumärket. I alla fall här på landet. Men vi har mindre sheep mentality här
Varumärket Tesla är ändå kört i Sverige ändå, så folk kommer välja Volvo eller andra bilar.
Kan du berätta mer om hur Tesla är kört i Sverige? Har inga siffror, men får allmänkänsla att folk är mer positivt inställda till varumärket. I alla fall här på landet. Men vi har mindre sheep mentality här
Så länge "landet" ligger i Sverige så sjunker efterfrågan uppenbarligen väldigt kraftigt, januari(t.o.m. dags dato) 2026 är ner jämfört med januari 2025 som var kraftigt ner jämfört med januari 2024, kollar man helår vilket är mer statistiskt rättvist så tappade 2025 ca 70% mot 2024. Sen kanske just din by har gått från 1 -> 2 Tesla och därigenom dubblerat mängden Teslor, men om man ser den större bilden så är det nedgång.
Sen tyder väl kraftiga sänkningar på priserna inte direkt på att man har en alltför god efterfrågan.
Och ser du att känslan är att det går bättre än tidigare i Sverige så får du gärna visa ditt resonemang.
Varumärket Tesla är definitivt inte kört. Tesla och kinesiska bilmärken som Xpeng kommer skåpa ut Volvo. Maken på så dålig service som jag fått av Volvo har jag aldrig fått hos någon annan än de andra stora märkena t ex BMW och Mercedes. Min C40 som jag byggde kostade 725 000 kr men levererades med en trasig framaxel och Volvo lät mig köra runt med klonkande och slamrande framaxel i 9 månader därför att de inte hade en lösning på hur man lagar det. Man ville heller inte häva köpet. Så Volvo är inte ett dugg bättre än andra. Och ja Teslas stereo är bättre än B&W. Det är enbart Dynaudio i vissa VW och Xpeng som är bättre.
Volvo förstår nog att deras största chans är företagsköpare. Privatpersoner får de svårt med på dessa prisnivåer.
Tesla däremot är det tvärtom för just nu. Företagen vill inte ha med dem att göra, men för privatpersoner är pris alltid centralt. De kommer ta många köpare nu med privatleasingkampanjen.
Så länge "landet" ligger i Sverige så sjunker efterfrågan uppenbarligen väldigt kraftigt, januari(t.o.m. dags dato) 2026 är ner jämfört med januari 2025 som var kraftigt ner jämfört med januari 2024, kollar man helår vilket är mer statistiskt rättvist så tappade 2025 ca 70% mot 2024. Sen kanske just din by har gått från 1 -> 2 Tesla och därigenom dubblerat mängden Teslor, men om man ser den större bilden så är det nedgång.
Sen tyder väl kraftiga sänkningar på priserna inte direkt på att man har en alltför god efterfrågan.
Och ser du att känslan är att det går bättre än tidigare i Sverige så får du gärna visa ditt resonemang.
Tack för siffrorna! Stämmer säkert det du säger om "byn".
Jag kan inte visa dig något, bara märker att folk pratar gott om märket. Ju eller de pratar mer varmt så att säga. Förra året var det bara nazism och dylikt. Folk på jobbet tänker sig skaffa en Tesla vilket var helt uteslutet förr.
Tack för siffrorna! Stämmer säkert det du säger om "byn".
Jag kan inte visa dig något, bara märker att folk pratar gott om märket. Ju eller de pratar mer varmt så att säga. Förra året var det bara nazism och dylikt. Folk på jobbet tänker sig skaffa en Tesla vilket var helt uteslutet förr.
Teslas utmaning i Sverige är storföretagen. De flesta har tagit bort Tesla som valbar bil efter fackens påtryckningar. Jag har flera kollegor som vill beställa en Tesla men får inte utan "tvingas" istället välja en annan bil typ ID7 eller Polestar2/4. Jag tror EX60 kommer bli en attraktiv tjänstebil trots sitt höga pris eftersom det är en Volvo. Av någon anledning så ekar fortfarande varumärket svenskt trots att det numera är kinesiskt .
Mina föräldrar har fått ut nya BMW bilar med trasiga insprutningsmunstycken och krokig vevaxel .
En vevaxel måste ju vara krokig för att fungera . Fast kanske inte krokig på det sätt som dina föräldrar råkade ut för.
Nej den var så krokig att bilen svartrök. Ny BMW 318i E30.
Ok, tråkig upplevelse. BMW E30 slutade dock tillverkas för mer än 30 år sedan, jag hänger en del på BMW-forum och kamkedjor och xdrive har man läst en hel del om men just krokig vevaxel är det nog första gången jag läser om, så förhoppningsvis har de höjt sin produktionskvalitet sedan E30-tiden.
Mina föräldrar har fått ut nya BMW bilar med trasiga insprutningsmunstycken och krokig vevaxel .
En vevaxel måste ju vara krokig för att fungera . Fast kanske inte krokig på det sätt som dina föräldrar råkade ut för.
Nej den var så krokig att bilen svartrök. Ny BMW 318i E30.
Ok, tråkig upplevelse. BMW E30 slutade dock tillverkas för mer än 30 år sedan, jag hänger en del på BMW-forum och kamkedjor och xdrive har man läst en hel del om men just krokig vevaxel är det nog första gången jag läser om, så förhoppningsvis har de höjt sin produktionskvalitet sedan E30-tiden.
Jo, det var mest menat som en ankedot för att visa att andra bilar än Tesla kan ha problem från fabrik. Det är också den enda BMW som de haft med det problemet .
Anser ni att Ex60n kan ersätta en MY för en trebarnsfamilj (15,13 och 9 år) rakt av?
Jag tänker primärt på baksätesbredd, mittplats och lastkapacitet.
Läste att EX60n är smalare än XC60n och blev lite oroad... Om man är nere på VW-bredd så är man ju körd.
Barnen sitter ok i baksätet i MY då mittplatsen är helt ok att sitta på
Det skiljer 3 mm i bredd.
Bra jämförelse, baksätet kommer ca 5 minuter in.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Volvo förstår nog att deras största chans är företagsköpare. Privatpersoner får de svårt med på dessa prisnivåer.
Tesla däremot är det tvärtom för just nu. Företagen vill inte ha med dem att göra, men för privatpersoner är pris alltid centralt. De kommer ta många köpare nu med privatleasingkampanjen.
Detta är ganska intressant. Tesla har faktiskt markant mycket fler privatköpare än t.ex. BMW. Privatpersoner har kanske inte heller råd att betala för signalera något godhetsvärde. Vet flera företag som helt bojkottar Tesla bland annat för att dom inte tecknar kollektivavtal.
Volvo däremot kommer bli överösta av beställningar från företag. Nu är Sverige en liten marknad för Tesla men man ska inte underskatta vad ett varumärke kan vara värt. Blir jobbigt sälja bilar och framför allt tjäna pengar om man säljer ett varumärke som flest antal inte vill förknippas med.
Model 3 Highland 2024
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
Ni företagare som fått offert vad har ni fått för rabatter?
10% på tillbehör, något lägre på bilen. Blev en hyfsad hög med pengar ändå.
Jag och mina Tesla-körande bröder tillbringade en timme i 7X idag - i både LR och Privilege-version. Det är onekligen en mycket bra bil, så frågan jag ändå kommer att ställa mig är hur mycket bättre XC60 är? Jag vill nog ändå provköra Volvon för att själv försöka utröna svaret, om än dröjsmålet innebär en längre leveranstid…
Jag tycker inte ratten är hiskeligt ful. Det verkar finnas två versioner. En med ljussituationer ram och en med svart. Den svarta såg helt ok ut. Den är inte lika rektangulär och otymplig som ett annat märke ( vi vet vilket).
Priset… jag tror det kommer vara relativt enkelt att få 10% rabatt, men är ändå rätt högt. Nu jämför jag med model y som börjar på UNDER 500 kör. Jag tror att begagnade om 2-3 år efter värdeminskning kommer vara ett bra köp.
Jag har inte ekonomin eller nyttan att köpa nytt. Så för mig är värde tapp inte ett problem. Svenska företag kommer patriotiskt att leasa denna så det kommer ut och synas på gatorna. Kommer det bli en lika stor framgång som xc60? Kanske men är inte helt dundersäker. Pris är en faktor. Kinakonkurrensen en annan.