Tesla slutar sälja FSD 14 februari

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla slutar sälja FSD 14 februari

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla will stop selling FSD after Feb 14.

FSD will only be available as a monthly subscription thereafter.

— Elon Musk (@elonmusk) January 14, 2026

Om en månad, på alla hjärtans dag slutar Tesla sälja sin självkörande mjukvara FSD Supervised. Efter det kommer man bara kunna prenumerera på den, enligt ett meddelande på X från Elon Musk.

Idag kan man antingen välja att köpa FSD Supervised i USA för $8 000 eller prenumerera på funktionen för $99 i månaden.

För en dryg månad sedan bjöd Tesla alla ägare med HW4 utrustade bilar på 30 dagars gratis FSD Supervised. En dryg miljon Teslaägare har fått pröva på den senaste, mycket kapabla versionen av mjukvaran.

Nu när provperioden är över har säkert en del av dem tagit steget och köpt eller börjat prenumerera på funktionen. Att betala $8 000 för en ny funktion på en gammal bil var nog ett ganska stort steg för många, då är nog $99 i månaden mer lockande.

Att många nog väljer prenumeration istället för dyr inköp är väl en sak. Men varför helt ta bort valmöjligheten att kunna göra ett engångsköp?

Vissa pekar på Elon Musks senaste ersättningspaket, där en av de 12 punkterna som måste uppnås är att Tesla ska nå 10 miljoner aktiva FSD prenumeranter. Fast läser man det finstilta i den överenskommelsen står det “at least 10 million subscriptions over a consecutive three-month period through accounts established with the Company that provide access to FSD by means of a single payment to the Company for an indefinite period or repeat purchase”. De får alltså räkna in även dem som köper hela paketet på en gång.

Andra menar att det helt enkelt är ett sätt för företaget att pusha dem som tvekar inför köp att slå till nu.

Tesla sägs vid årsskiftet haft mellan 1-1,5 miljoner FSD kunder runt om i världen. En okänd andel av dem hade köpt funktionen. Vissa redan för många år sedan. Vissa i länder där de än idag inte har fått tillgång till någon som helst funktionalitet.

Den stora frågan är därför just hur Tesla tänker hantera oss i Europa? Inte kan de lansera en prenumeration på en mjukvara som inte ens får användas i våra länder? Eller hoppas de få lansera FSD Supervised i Europa också redan nästa månad? Nederlänska vägverket är dock inte alls lika säkra på det som Tesla velat göra gällande.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-slutar ... -februari/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Tesla slutar sälja FSD 14 februari

Inlägg av spacecoin »

Bra spaning om EU! Det blir intressant att se hur de gör.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

99 dollar/mån är alldeles för dyrt, det måste ner på en prisnivå liknande streamingtjänster som Netflix, Spotify etc.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Kan man prenumerera 2 månader på semestern? Är kanske mest då man behöver det...
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Sportbilsentusiasten skrev: 15 jan 2026 11:54
Kan man prenumerera 2 månader på semestern? Är kanske mest då man behöver det...
Som det är utformat idag så kan man det. Det finns ingen bindningstid för FSDS prenumeration, man prenumererar en månad i taget.
Det är nog därför Elons ersättningspaket stipulerar 10 miljoner användare tre månader i rad som ett utav målen, för att undvika enstaka toppar kring storhelger.

Hur det blir efter 14 februari vet vi inte än.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

TiborBlomhall skrev: 15 jan 2026 12:24
Sportbilsentusiasten skrev: 15 jan 2026 11:54
Som det är utformat idag så kan man det. Det finns ingen bindningstid för FSDS prenumeration, man prenumererar en månad i taget.
Det är nog därför Elons ersättningspaket stipulerar 10 miljoner användare tre månader i rad som ett utav målen, för att undvika enstaka toppar kring storhelger.

Hur det blir efter 14 februari vet vi inte än.
Mycket bra och smart. Då kan man som kund testa...och sedan bestämma om man fortsätter eller ej
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Hmm, köpte EAP med bilen delvis med anledningen att steget till FSD inte skulle bli så stort när/om det skulle bli aktuellt. Frågan är nu om man har något för det? Rabatt på prenumerationen för EAP-kunder? Men men, vi har ju ännu ingen aning om vad de har för planer för Europa.

För övrigt är jag smått allergisk mot prenumerationstjänster. Buy once, cry once, liksom...
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

SIR N skrev: 15 jan 2026 21:17
Hmm, köpte EAP med bilen delvis med anledningen att steget till FSD inte skulle bli så stort när/om det skulle bli aktuellt. Frågan är nu om man har något för det? Rabatt på prenumerationen för EAP-kunder? Men men, vi har ju ännu ingen aning om vad de har för planer för Europa.

För övrigt är jag smått allergisk mot prenumerationstjänster. Buy once, cry once, liksom...
Tycker du EAP är värt pengarna? Funkar automatisk parkering och automatiska filbyten på motorväg bra?
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jacob88004

Inlägg av qnx »

vrid_i_skogen skrev: 15 jan 2026 22:07
SIR N skrev: 15 jan 2026 21:17

Tycker du EAP är värt pengarna? Funkar automatisk parkering och automatiska filbyten på motorväg bra?
Köpte av samma anledning som SIR N - tänkte att det blir lättare att hosta upp 30-ish tusen kr när väl FSD finns i Sverige, även hela beloppet. Men det känns inte särskilt bra nu om det blir prenumeration men till samma kostnad. Vi får se hur de gör, i värsta fall blir det bortkastade pengar.

Eller, bortkastade är väl att ta i. EAP:n fungerar skitbra med parkering (dock backar alltid) och motovägarna med. Över förväntan faktiskt, när jag insåg att den körs på en gammal tech-stack. Men är auto-parkering och körning på motorväg värt 30 tusen? Nej, det kan jag inte påstå. Tanken var som sagt att ha ett lättare insteg till FSD, och detta verkar inte ske nu när de övergår till endast prenumeration.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
LEC
Teslaägare

Inlägg av LEC »

Jag undrar om den nya prisplanen angår Europa också. Jag har EAP på en HW3-bil och har länge tänkt köpa FSD men avvaktat tills FSD blir tillåtet i EU. Borde man committa och punga upp 40k kr nu och hoppas att FSD inte dröjer allt för länge, eller ska man hålla fast vid EAP och hoppas påp att det ger någon typ av förmån i framtiden?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

LEC skrev: 20 jan 2026 22:31
Jag undrar om den nya prisplanen angår Europa också. Jag har EAP på en HW3-bil och har länge tänkt köpa FSD men avvaktat tills FSD blir tillåtet i EU. Borde man committa och punga upp 40k kr nu och hoppas att FSD inte dröjer allt för länge, eller ska man hålla fast vid EAP och hoppas påp att det ger någon typ av förmån i framtiden?
Jag tycker du ska vänta till du ser att din bil är typgodkänd för DCAS. Baserat på historiken med Tesla så är det bättre att vänta. Jag hoppas att Tesla gör en FSD v12 för EU för HW3, men det är långt ifrån säkert.

Sedan får du ju rätt många månaders prenumeration för 40 papp. Om du krockar illa med bilen är hela summan dessutom godnatt.

Ska du verkligen ha kvar bilen i 40 månader till osv.
Användarvisningsbild
LEC
Teslaägare

Inlägg av LEC »

spacecoin skrev: 20 jan 2026 23:07

Jag tycker du ska vänta till du ser att din bil är typgodkänd för DCAS. Baserat på historiken med Tesla så är det bättre att vänta. Jag hoppas att Tesla gör en FSD v12 för EU för HW3, men det är långt ifrån säkert.
Tack, riktigt bra poäng!
Sedan får du ju rätt många månaders prenumeration för 40 papp. [...]
Skillnaden är väl att om jag köper kan jag antingen (om Tesla tillåter just då) överföra FSD till nästa bil och om inte så får bilen med FSD högre andrahandsvärde, så en enkel månadskalkyl räcker inte, utan snarare är det "mellanskillnaden" på 38 800 kr och vad FSD kan vara värt i andra hand som får avgöra hur många månader jag skulle kunna prenumerera för samma pris.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

LEC skrev: 21 jan 2026 10:10

Tack, riktigt bra poäng!
Skillnaden är väl att om jag köper kan jag antingen (om Tesla tillåter just då) överföra FSD till nästa bil och om inte så får bilen med FSD högre andrahandsvärde, så en enkel månadskalkyl räcker inte, utan snarare är det "mellanskillnaden" på 38 800 kr och vad FSD kan vara värt i andra hand som får avgöra hur många månader jag skulle kunna prenumerera för samma pris.
Det är för många okända för att fatta ett beslut tycker i alla fall jag. Transfer kan försvinna och det har använts som ett kampanjverktyg ibland historiskt. Det är ingen rättighet.. Det kan även hända att de med EAP får ett nedsatt prenumerationspris osv. Det kan ju även vara så att de som köpt EAP fortfarande kan uppgradera till FSD efter 14 feb.

Om FSD gör att bilens andrahandspris går upp är tveksamt. Knappast med 40k i vart fall. Vi har eller inte sett hur FSD-stacken beter sig på HW3 i EU, eller om det kommer alls.

Jag skulle avvakta, men det är svårt att veta vad som är rätt och fel för dig med anledning av ovanstående.

Man kan göra något roligare för 40 papp om det bränner i fickan. :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
LEC
Teslaägare

Inlägg av LEC »

Lycka till!
Amen to that!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Om FSD börjar funka som i US så kommer andrahandsvärdet stiga.

Jag fick FSD gratis 2019 till en model 3, gjorde nyligen FSD transfer till ny Model Y.
Det kom förfrågan om det automatiskt i ett av stegen i appen vid beställning.

Vet ej om det fortfarande finns kvar.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

För er som har FSD på äldre bil
IMG_7714.jpeg
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Dom lär ju inte fått något levererat heller så det känns ju som återbetalning är det enda rimliga... nej, Teslas lösning är "köp ny bil"
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev: 22 jan 2026 19:52
Dom lär ju inte fått något levererat heller så det känns ju som återbetalning är det enda rimliga... nej, Teslas lösning är "köp ny bil"
Fake it til you make it. 10 år. 🎂
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

spacecoin skrev: 21 jan 2026 10:16
LEC skrev: 21 jan 2026 10:10

Tack, riktigt bra poäng!
Det är för många okända för att fatta ett beslut tycker i alla fall jag. Transfer kan försvinna och det har använts som ett kampanjverktyg ibland historiskt. Det är ingen rättighet.. Det kan även hända att de med EAP får ett nedsatt prenumerationspris osv. Det kan ju även vara så att de som köpt EAP fortfarande kan uppgradera till FSD efter 14 feb.

Om FSD gör att bilens andrahandspris går upp är tveksamt. Knappast med 40k i vart fall. Vi har eller inte sett hur FSD-stacken beter sig på HW3 i EU, eller om det kommer alls.

Jag skulle avvakta, men det är svårt att veta vad som är rätt och fel för dig med anledning av ovanstående.

Lycka till!
Har någon som köpt FSD, fått det borttaget av Tesla med SW-uppdatering?
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

FSD lär fungera utmärkt men hur många betalar för det. Jag kör inte så mycket eller tycker det är jobbigt att köra.

Däremot skulle många äldre vilja ha det så de kan återfå sin mobilitet.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev: 25 jan 2026 21:08
FSD lär fungera utmärkt men hur många betalar för det. Jag kör inte så mycket eller tycker det är jobbigt att köra.

Däremot skulle många äldre vilja ha det så de kan återfå sin mobilitet.
Det skulle ju vara livsfarligt om människor som slutat köra bil för att man känner sig osäker skulle ta på sig uppgiften att övervaka bilens framfart.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Jag syftar på den dagen det inte behövs någon övervakning. Vilket i EU:s tempo kan komma innan vi får FSD.
Skriv svar