current skrev: ↑23 jan 2026 21:20
Ni företagare som fått offert vad har ni fått för rabatter?
Medelm i Företagarna: 7% på bilens grundpris, 10% på tillval. Jag gjorde en jämförelse mellan en EX60 P10 och en Tesla Model Y LR; körsträcka 2000 mil, 125k (ink moms) första förhöjd, 50% restvärde på EX60 och 51% på Y:n, 36 månaders finansiell leasing.
EX60: Med några få tillval (tonade rutor, dragkrok, skyddspaket) så hamnade bilen på lite drygt 760k före rabatt, 713k efter. Leasingkostnad per månad:
7095 kr. Ränta ej specificerad. Ex moms.
Model Y: Inga tillval, dragkrok ingår, bilen kostar 650k, inga rabatter, leasingkostnad per månad:
4189 kr. 0% ränta. Ex moms.
Så EX60:n kostar 36 x (7095-4189) = 104616 kr mer under 36 månader. Frågan är om EX60:ns andrahandsvärde är så pass mycket bättre i slutet av leasingperioden? Man kan dessutom leasa Tesla i 48 och 60 månader med 0% ränta, med månadskostnaden 3792 och 3380, med 45% och 41% restvärde. Vi brukar köra bilarna längre än 36 månader, nuvarande Model 3:or är snart 5 år gamla. Så man skulle i princip kunna leasa två Model Y för ungefär samma månadskostnad som en EX60.
Men det svåra i kalkylen är andrahandsvärdet, det gäller de flesta bilar idag, men särskilt på Tesla där det är omöjligt att förutspå, ett Tweet kan paja marknaden. I USA/Kanada så försvinner grundläggande Autopilot från 14 februari (på nya bilar) och kvar blir bara en smart farthållare. Kostnad för prenumeration av FSD (Autopilot/Enhanced försvinner) blir $99/månad, d v s runt 1000 kr/månad. Jag kan bara tala för mig själv, men om de gör likadant i Europa så är det nog droppen som får en nästan full bägare att rinna över för Tesla.
Som småföretagare känns svårare än någonsin att välja bil, EX60 lär vara så populär detta år att Volvo kommer inte att behöva köra några kampanjer, Tesla kan (bör) uppgradera sina bilar med större batteri och 800V-system då deras teknik har gått från att vara i framkant till att numera jämföras med bilar i mellanmjölk-klassen. Det lär inte vara bra för andrahandsvärdet på bilar uttagna just före uppgraderingen. Bristen på bra alternativ gör att vi kanske kör våra nuvaranade bilar ytterligare ett år, men håller utkik efter erbjudanden som är "svåra att så emot". Kanske Zeekr 7X/GT? EX60? Just nu sitter vi still i båten och väntar på napp.