TCO elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

TCO elbil

Inlägg av Freez »

Teknikens Värld har räknat fram totalkostnaden för att äga och köra en elbil. Att en bil inte direkt är en spargris visste vi men vissa märken är dyrare än andra. Tesla M3/Y står sig bra i konkurrensen. Dyrast är P4, 001, A6, EV9, G9, i4, i5 mfl. Volvo EX90 116 kr/mil :lol: .

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ora-elbil/
IMG_0013.jpeg
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: TCO elbil

Inlägg av Jerker »

Intressant att trots en lång lista är långt ifrån alla elbilar som säljs idag med på den. Det har gått framåt!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Man behöver väl upp i 3000 mil / år för att klå TCO för en ICE över fem år gissar jag. Inte för att jag skulle överväga en ändå.

Värdeminskningen på alla elbilar är tuff både i kronor och i % jfr en ICE. Så länge inte batterierna blir bättre och billigare så lär det inte ändra sig.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 26 jan 2026 08:59
Man behöver väl upp i 3000 mil / år för att klå TCO för en ICE över fem år gissar jag. Inte för att jag skulle överväga en ändå.

Värdeminskningen på alla elbilar är tuff både i kronor och i % jfr en ICE. Så länge inte batterierna blir bättre och billigare så lär det inte ändra sig.
Just denna undersökning baserades på 2000 mil per år i 3 år.

Jag tänker också att det är värdeminskningen som är problemet för elbilar. Ofta väldigt dyra i inköp vilket ger en högre värdeminskning/år. Om man schabloniserar brukar man räkna med att en bil är värd 50-60% av inköpspriset efter 3 år. Om bilen kostar 400 eller 700 i inköp gör det så klart stor skillnad på kostnaden för värdeminskning per mil. Men det är nog inte så många som reflekterar över att deras bil kostar faktiskt kostar mellan 50-100 kr/mil.
MY RWD Vit 2023
backe

Inlägg av backe »

Min Cupra Tavascan VZ(AWD) hamnar på 36,18/mil inkl vinterhjul(el tillkommer, i mitt fall < 3kr/mil), så den står sig rätt bra ändå.

Den är privatleasad så det blir extra enkelt att räkna ut någorlunda korrekt.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

backe skrev: 26 jan 2026 09:23
Min Cupra Tavascan VZ(AWD) hamnar på 36,18/mil inkl vinterhjul(el tillkommer, i mitt fall < 3kr/mil), så den står sig rätt bra ändå.

Låter som du har en riktigt bra privatleasing deal.

Enligt Teknikens Värld landar den på 71,7 kr/mil vid eget ägande.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Min förra Tesla SR+ 2019 som var personalbilsleasad slutade på 30,61 kr/mil, 6377 kr/månad. 2500 mil/år. Då var verkligen allt medräknat: p-avgifter, tvättar, glasskador, spricka i taket, lackskada, handkontrollen jag köpte till spelen, trängselskatter...

Skulle jag sälja min 3 LR jag har idag som gått 8500 mil på tre år så skulle det förmodligen sluta på cirka 52 kr/milen, 12.000 kr/månad.

Mycket pengar men det är 10 kr/mil bättre än Teknikens världs kalkyl och då är det en AWD, inte RWD som de kalkylerat på. Hade hamnat på 7:e plats i tabellen med bara småbilar framför.
Senast redigerad av SIR N, redigerad totalt 4 gång.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Roade mig med att räkna på TCO på min Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023 77kwh.

Så här efter 27 månaders ägande och 6800 mil har den kostat ca 41 kr/mil, vilket är lite dyrare än vad jag hoppades på men ändå helt ok. Har räknat med räntekostnad, inköpskostnad vinterhjul, värdefall, service, laddning, skatt, försäkring och elbilsbonus. Jag har inte räknat med kapitalförlust om jag investerat kontantinsatsen. Efter avdrag för ersättning som jag får för mil i tjänsten blir det ca 35 kr/mil. Då fick jag 80 000 kr rabatt, 5,99% ränta vid köp, nu är den 3,74%, och 50 000 kr i bonus vid inköp.

Det som dragit ner kalkylen mest är ett högre värdefall än jag trodde, räknar med att den är värd ca 370 000 kr nu efter 6800 mil. Det som står ut med Ioniq 5 är att den är billig att försäkra. Något dyra servicekostnader (ca 5000 kr/år i snitt för mig), men inget som påverkar kalkylen jättemycket.

Jag är rätt sugen på att byta upp mig, men något som har mer räckvidd och inte innebär några försämringar på annat innebär flera tusen kr till i månaden, så jag lär ha kvar denna ett tag. Den är tillräckligt bra och faktiskt väldigt prisvärd, även om den har sina egenheter. Att ha kvar den ett par år till lär sänka TCO en del, särskilt då nybilsgarantin är 5 år.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 2 gång.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
backe

Inlägg av backe »

Freez skrev: 26 jan 2026 09:29
backe skrev: 26 jan 2026 09:23

Låter som du har en riktigt bra privatleasing deal.

Enligt Teknikens Värld landar den på 71,7 kr/mil vid eget ägande.
Det har jag, 6030 kr/mån inkl försäkring, 2000mil/år, service och vinterhjul.
Nu kör jag inte så långt så jag har 1000mil/år, så jag betalar 5197kr/månad inkl allt exkl. drivmedel.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Alla bilar går ju att göra mer eller mindre smarta köp på, man får titta efter rabatter vid köp och kolla runt ordentligt när man ska sälja. Min ID4 GTX som är 8 månader gammal och har gått 1750 mil har jag fått bud på vid nuvarande mil. Om jag räknar in värdefall, ränta, försäkring, elkostnad och skatt har den hittills kostat mig 36 kr/mil. Värdefallet framöver kan nog bli större dock och dra upp milkostnaden något. Min tidigare XC40 som inte hann rulla lika långt/månad kostade ca 85kr/min.

I övrigt tycker jag att milkostnad är sådär intressant. Jag vill ha en elbil som jag gillar och jag vill köra dit jag vill utan att fundera över marginalkostnaden.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Baeckman

Inlägg av Baeckman »

Intressant tråd.

Jag drog ut ett kontoutdrag från banken över de senaste 4 åren för att få fram alla kostnader för min privatleasade bil. Jag hade min Skoda Enyaq 80X Sport Line i så gott som 48 månader. Jag lämnade tillbaka den i december. Utöver pl-avgiften (med rörlig ränta) har jag haft följande kostnader; vinterdäck för 19000 samt skatt på 4*360. Jag betalade dessutom för en skada på bilen på 3000 kronor vid återlämnandet (vilket man hade behövt laga på en köpt bil också). Service och försäkring på 2000 mil om året ingick i avgiften. Jag har inte räknat in elkostnaden. Laddar mest på jobbet för 1 krona kWh så kanske 3 kronor milen i snitt.

Summerat blev det 48 betalningar som i snitt kostat 7860 kronor. Det ger en milkostnad på 48 kr/mil över mina 7900 mil. Jämför man med Teknikens Världs siffror så räknar de på 67 kronor milen. Tycker runt 50 kronor milen inklusive allt är helt okej siffror. Tror inte privatköp och försäljning hade blivit billigare. Jag har också kvar ett par fina vinterhjul vilka ska ju säljas. Det putsar ju siffrorna lite till.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Mina sista avgasbilar hade jag bra koll på totalkostnaden på. De landade båda på runt 40 kr / mil. En leasad 2017 VW Touran 150hk med automat/drag. En Audi A6 2006 som vi körde i från 6000 till 12000 mil (2014-2017). Touranen kostade dubbelt så mycket i leasingpeng som Audin tappade i värde, men Audin var 50% törstigare och kostade pengar i service, däck, reparationer.

Men en bra leasingdeal är svårslagen om den passar behoven!

Model 3 SR+ kostade några kronor mer per mil men inte så mycket. Model Y LR vi kör nu går ju inte att summera förrän vi säljer den men jag räknar med minst 50 kr / mil om vi kör den några år till.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Ser inte priser i bilden och kommer inte åt artikeln men ps2 jag har nu kostade första året (3000mil) 78.752kr för lease och försäkring. El laddad på andra platser än hemma är 2.753kr, el laddad i övrigt gissar jag på 4.500kr. Vinterhjul vet jag först när jag är klar men om jag periodiserar dom på ett år av tre och förväntat värde är 0kr efter tre år 9.000kr.

Totalt 31,66kr/mil

Nu år2 måste jag byta ruta vilket blir 1.600kr i självrisk, sedan får vi se vad som kommer mer.

Edit: Hade nog haft liknande kostnadsmassa på 2000mil, kanske lite mindre el. Med samma bas blir det ju 47,50kr/mil som jämförelse då.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Remuz skrev: 26 jan 2026 14:14
Ser inte priser i bilden och kommer inte åt artikeln men ps2 jag har nu kostade första året (3000mil) 78.752kr för lease och försäkring. El laddad på andra platser än hemma är 2.753kr, el laddad i övrigt gissar jag på 4.500kr. Vinterhjul vet jag först när jag är klar men om jag periodiserar dom på ett år av tre och förväntat värde är 0kr efter tre år 9.000kr.

Totalt 31,66kr/mil

Nu år2 måste jag byta ruta vilket blir 1.600kr i självrisk, sedan får vi se vad som kommer mer.

Edit: Hade nog haft liknande kostnadsmassa på 2000mil, kanske lite mindre el. Med samma bas blir det ju 47,50kr/mil som jämförelse då.
Gör ett nytt försök med listan. Hoppas detta syns bättre?
Skärmavbild 2026-01-26 kl. 14.28.20.png
Skärmavbild 2026-01-26 kl. 14.29.06.png
MY RWD Vit 2023
manneson

Inlägg av manneson »

Alla mina bilar har kostat under 20kr/mil inkl allt.
Senaste nu ligger under 10kr. 😁
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 26 jan 2026 15:52
Alla mina bilar har kostat under 20kr/mil inkl allt.
Senaste nu ligger under 10kr. 😁
Min senaste avgasbil kostade närmare 20 kr/mil bara i bränsle 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Dags att plocka fram mitt gamla favoritstörningsmoment: det orimliga i att dela upp ägandekostnad per mil.

Varför är det dumt?

1) För att den faktor som påverkar siffran allra mest, antal mil man kör, inte har ett dugg med själva bilen att göra.

2) För att antal mil påverkar i ”fel” riktning, dvs ju fler mil man kör desto billigare blir milkostnaden, till skillnad från den verkliga kostnaden som ju blir högre ju mer man kör.

3) För att ”kronor per mil” leder en till att tro att det rör sig om ett linjärt förhållande, när det inte är det. Kostar bilen 100 kr per mil att köra så förleds man att tro att det kostar 200 kr att köra 2 mil, men så är det ju inte.

4) För att milkostnaden saknar relevans i en budget. 156 kr per mil, vad innebär det för plånboken?

Istället, menar jag, bör man använda månadskostnaden som jämförelsetal. Det skulle lösa alla ovanstående problem:

1) Antal mil man kör påverkar relativt lite.

2) Antal mil påverkar i rätt riktning - ju mer man kör, desto dyrare blir månadskostnaden.

3) Man kan lättare se vad varje körd mil kostar genom att variera milsiffran i sin modell.

4) Man får en siffra som inte bara är ett jämförelsetal mellan bilmodeller, utan också är direkt användbart för att se vilken bilmodell som passar ens budget.

Är det bara jag som tycker på det här viset?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerka skrev: 26 jan 2026 23:04
…] Är det bara jag som tycker på det här viset?
Nej.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson

Inlägg av manneson »

Dags att plocka fram mitt gamla favoritstörningsmoment: det orimliga i att dela upp ägandekostnad per mil.

Varför är det dumt?

1) För att den faktor som påverkar siffran allra mest, antal mil man kör, inte har ett dugg med själva bilen att göra.

2) För att antal mil påverkar i ”fel” riktning, dvs ju fler mil man kör desto billigare blir milkostnaden, till skillnad från den verkliga kostnaden som ju blir högre ju mer man kör.

3) För att ”kronor per mil” leder en till att tro att det rör sig om ett linjärt förhållande, när det inte är det. Kostar bilen 100 kr per mil att köra så förleds man att tro att det kostar 200 kr att köra 2 mil, men så är det ju inte.

4) För att milkostnaden saknar relevans i en budget. 156 kr per mil, vad innebär det för plånboken?

Istället, menar jag, bör man använda månadskostnaden som jämförelsetal. Det skulle lösa alla ovanstående problem:

2) Antal mil påverkar i rätt riktning - ju mer man kör, desto dyrare blir månadskostnaden.

3) Man kan lättare se vad varje körd mil kostar genom att variera milsiffran i sin modell.

4) Man får en siffra som inte bara är ett jämförelsetal mellan bilmodeller, utan också är direkt användbart för att se vilken bilmodell som passar ens budget.

Nja helt dumt är det inte.
Kör man väldigt lite så blir det med detta mått väldigt tydligt att man kanske bör transportera sig på annat sätt.
Tex när jag bodde i Sthlm city så var det mer ekonomiskt för mig att ta taxi istället.

Kör man tvärtom väldigt mycket blir det också tydligt hur tex specifik drivmedelsförbrukning, servicekostnader etc påverkar.
Terlmeister

Inlägg av Terlmeister »

Exakt så. Det är stor skillnad på vad det kostar att äga en bil och vad det kostar att använda den. För att göra artikeln användbar borde man bryta ut den fasta avgiften och sedan visa marginalkostnaden per mil. Man skulle kunna presentera det i olika intervall, till exempel 1 000, 2 000 eller 3 000 mil per år. Som det är nu tror folk felaktigt att varje enskild mil kostar 60–70 kronor, när den faktiska milkostnaden för en extra resa ofta är betydligt lägre.

lawe

Inlägg av lawe »

Så är det. Jag har accepterat en hög ägandekostnad för min tämligen oekonomiska Q8 för att jag gillar flera aspekter av den. Samtidigt gillar jag den tämligen låga marginalkostnaden för varje ny resa. Milkostnad är för mig ett konstigt begrepp. Bilen blir ju inte billigare för att jag kör mer.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Varför är det dumt?

Vill du hellre kolla på månadskostnaden är det bara att i det här fallet ta milkostnaden x 167 :) . Teknikens Världs undersökning baseras på 2000 mil per år i 3 år. En ganska vanlig körsträcka.
MY RWD Vit 2023
Terlmeister

Inlägg av Terlmeister »

Nja i den månadskostnaden är marginalkostnaden per mil med så det är ju inte den "fasta" månadskostnaden för att bara ha bilen på uppfarten och inte får man ut vad marginalkostnaden per mil är vilket jag tror många skulle tycka vore intressant.
Freez skrev: 27 jan 2026 08:10
Vill du hellre kolla på månadskostnaden är det bara att i det här fallet ta milkostnaden x 167 :) . Teknikens Världs undersökning baseras på 2000 mil per år i 3 år. En ganska vanlig körsträcka.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Terlmeister skrev: 27 jan 2026 09:00
Nja i den månadskostnaden är marginalkostnaden per mil med så det är ju inte den "fasta" månadskostnaden för att bara ha bilen på uppfarten och inte får man ut vad marginalkostnaden per mil är vilket jag tror många skulle tycka vore intressant.
Freez skrev: 27 jan 2026 08:10
Denna modell som Teknikens Värld använder baseras som sagt på 2000 mil per år eller 167 per månad i 3 år. Deras kalkyl ger en väldigt bra indikation. Att göra en räknesnurra som funkar för alla scenarior, miltal och flera bilmodeller blir väldigt svårt.

Det största misstaget många gör är att underskatta kostnaden för värdeminskningen som man egentligen bara vet exakt först när man sålt bilen.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Överslagsräkning för mig ~44 kr/mil

Inräknat är: Värdeminskning, försäkring, skatt, el, reparation, finansieringskostnad.

Så enligt tabellen känns det ju helt ok, men 632 750 kr för dryga 3,5 år så blir det drygt 14 000 kr/mån.

50 % efter 3 år hade varit en dröm, jag räknar med att landa på runt 30 % efter 4 år.
Tesla Model Y Performance
Skriv svar