Vintertest

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vintertest

Inlägg av AAKEE »

Freez skrev: 26 jan 2026 12:36
AAKEE skrev: 24 jan 2026 22:05
Bilen går bara 8km/h med farthållaren på 90.
Detta pga ”dålig sikt”. Vädret var dock strålande, det fanns inga moln eller dimma inom 20 mils radie.
IMG_0132.jpeg

Den kör så sakta i ovanstående att den varnar för att parkeringshjälpen är kass.
IMG_0133.jpeg

Som om inte det räckte, bara 6 km/h på 100-väg med 100 inställt.
IMG_0143.jpeg

Efter ~ 1.5h körning lessnade bilen på att jag försökte använda farthållare. Och stängde helt sonika av hela AP med farthållare och allt.
Som jag skrivit tidigare har jag aldrig råkat ut för ovan problem. I 99% av fallen funkar farthållaren kanon. Väldigt märkligt att det kan skilja så mycket mellan bilarna.
Jag körde 240 km med otillgänglig farthållare eller som ville köra <10km/h i lördags.

Nu kör jag hem, 240km till med samma problem.

Det är ingen smuts på framrutan eller is/frost:
Problemet har vart på bägge mina Teslor sedan man stängde av radarn på den förra.
IMG_0262.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 26 jan 2026 14:04
mikebike skrev: 26 jan 2026 13:49
Niklas Z skrev: 26 jan 2026 12:54
mikebike skrev: 26 jan 2026 12:45
Sedan kan man undra över vad som menas med "kanon"?
Du har aldrig några spökbromsningar (mjuka eller hårda) och bilen håller bra avstånd till framförvarande fordon i alla väder?
Så var min gamla Volvo, samt att den hade Resume och ökade hastigheten när man blinkade vänster för att köra om långsammare fordon.
Vad klassar man som spökbromsningar?
Min bil kan ibland bromsa in onödigt mycket, t ex om det finns en bil på en påfart när jag kommer åkande på en landsväg. Är det en spökbromsning? Läget var helt under kontroll och bromsning var inte nödvändig, men bilen bromsade som om den ville ta det säkra före det osäkra. Eller måste inbromsningen vara oförklarlig för att klassas som spökbromsning?
Klassas onödig hastighetsnedsättning pga att kurvassitsansen griper in i onödan?
Svaren på dessa frågor påverkar svaret på frågan om min bil spökbromsar.

När det gäller väder kan jag inte dra mig till minnes att den nuvarande bilen haft problem med det, men jag har kanske haft tur med väderleken. Däremot hade min förra Model 3 LR problem med vissa former av väder, på så sätt att farthållaren inte fungerade i någon sorts meningsfull bemärkelse vid vissa väderförhållanden.
Ja, alla onödiga inbromsningar är spökbromsningar, även om bilen "tar det säkra före det osäkra". Att kurvassistansen går in helt omotiverat, t ex. på raksträckor, är definitivt spökbromsningar.
Ovanstående fall är "nya" för mig, d.v.s. de fanns inte när jag köpte bilen. Inte heller hos min föregående Model 3.

Likaså alla fartsänkningar som alltid sker på samma platser, t.ex. E4 strax söder om Dalälven, E14 väster om Sundsvall och 153 öster om Varberg.
Sådant förekommer, men är inte vanligt. Jag kör i stort sett bara på farthållaren, inte AP.
mikebike skrev: 26 jan 2026 13:49
Att bilen håller för kort avstånd till framförvarande bil är också nytt. Men du menar att din bil alltid håller mer än 3 sekunders avstånd oavsett väder?
Jag vill inte att min bil ska hålla mer än 3 sek avstånd, snarare 2, så det har jag inte provat. Tre sekunder är för långt.
Jag kör också bara med farthållare.

3 sekunder är det rekommenderade minimiavståndet, så det är rimligt att bilen klarar av att hålla minst det.
Min bil håller max 3 sekunder, vid god sikt. Vid sämre sikt är det snarare 2 sekunder och bromsar då bilen framför är vi nere på 1 sekund. Om det inte är halt.

Men då kan vi konstatera enstaka inbromsningar p.g.a. geografi/kartdata, kurvassistans och bilar på påfartsramper är att betrakta som "kanon".
Troligen skulle du då anse att min gamla Volvo var "fantastisk" vid en jämförelse. 8-)

Skälv har jag lite högre krav. Jag tycker att en ny bil skall vara väsentligt bättre än en 10 år gammal. ;)
Enligt min måttstock var Volvons farthållare "bra" och den i Teslan var "ok" men ändrades till "delvis oanvändbar".
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

AAKEE skrev: 26 jan 2026 14:08
Freez skrev: 26 jan 2026 12:36
AAKEE skrev: 24 jan 2026 22:05
Bilen går bara 8km/h med farthållaren på 90.
Detta pga ”dålig sikt”. Vädret var dock strålande, det fanns inga moln eller dimma inom 20 mils radie.
IMG_0132.jpeg

Den kör så sakta i ovanstående att den varnar för att parkeringshjälpen är kass.
IMG_0133.jpeg

Som om inte det räckte, bara 6 km/h på 100-väg med 100 inställt.
IMG_0143.jpeg

Efter ~ 1.5h körning lessnade bilen på att jag försökte använda farthållare. Och stängde helt sonika av hela AP med farthållare och allt.
Som jag skrivit tidigare har jag aldrig råkat ut för ovan problem. I 99% av fallen funkar farthållaren kanon. Väldigt märkligt att det kan skilja så mycket mellan bilarna.
Jag körde 240 km med otillgänglig farthållare eller som ville köra <10km/h i lördags.

Nu kör jag hem, 240km till med samma problem.

Det är ingen smuts på framrutan eller is/frost:
Problemet har vart på bägge mina Teslor sedan man stängde av radarn på den förra.
IMG_0262.jpeg
Låter inget vidare. Det har jag aldrig varit med om och som sagt jag är väldigt nöjd med min MY inkl farthållaren.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 26 jan 2026 14:16

3 sekunder är det rekommenderade minimiavståndet, så det är rimligt att bilen klarar av att hålla minst det.
Min bil håller max 3 sekunder, vid god sikt. Vid sämre sikt är det snarare 2 sekunder och bromsar då bilen framför är vi nere på 1 sekund. Om det inte är halt.
Jag vet att det rekommenderas, men för de allra flesta körförhållanden är 3 sek med råge tillräckligt, så jag har aldrig det för mig ointressanta fallet med mer än 3 sekunder. Är halka ett problem brukar jag köra manuellt. Det gjorde jag även innan jag köpte min första Tesla.
Däremot tycker jag det är svagt att farthållaren är så seg på att reagera när framförvarande fordon ökar eller minskar farten. Det betyder att den kommer för nära i bland, men också för långt bort ibland.

Men då kan vi konstatera enstaka inbromsningar p.g.a. geografi/kartdata, kurvassistans och bilar på påfartsramper är att betrakta som "kanon".
Troligen skulle du då anse att min gamla Volvo var "fantastisk" vid en jämförelse. 8-)

Skälv har jag lite högre krav. Jag tycker att en ny bil skall vara väsentligt bättre än en 10 år gammal. ;)
Enligt min måttstock var Volvons farthållare "bra" och den i Teslan var "ok" men ändrades till "delvis oanvändbar".
Jag har inte använt orden "kanon" och "fantastisk". Jag tycker Teslans farthållare gott och väl är tillräckligt bra för det jag vill få ut av den, att kunna vila högerbenet under långfärd. Det påståendet gäller min nya bil. Min gamla fungerade inte tillräckligt bra exempelvis vid dålig väderlek.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 26 jan 2026 15:29

Jag vet att det rekommenderas, men för de allra flesta körförhållanden är 3 sek med råge tillräckligt, så jag har aldrig det för mig ointressanta fallet med mer än 3 sekunder. Är halka ett problem brukar jag köra manuellt. Det gjorde jag även innan jag köpte min första Tesla.
Däremot tycker jag det är svagt att farthållaren är så seg på att reagera när framförvarande fordon ökar eller minskar farten. Det betyder att den kommer för nära i bland, men också för långt bort ibland.

Jag har inte använt orden "kanon" och "fantastisk". Jag tycker Teslans farthållare gott och väl är tillräckligt bra för det jag vill få ut av den, att kunna vila högerbenet under långfärd. Det påståendet gäller min nya bil. Min gamla fungerade inte tillräckligt bra exempelvis vid dålig väderlek.
Nej, sorry, det var Freez som använde det uttrycket.
"Tillräckligt bra" alltså.

Hur tycker du farthållaren fungerar i förhållande till andra bilar då?

Jag har haft adaptiv farthållare i tre av mina egna Volvo och kört lite med Pappas Mercedes och Teslas var sämre, och efter urkopplingen av radarn så är den mycket sämre.
Den är definitivt inte tillräckligt bra om den bara fungerar halva sträckan mellan Stockholm och Sundsvall vintertid eller om det är dåligt väder.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 26 jan 2026 15:39

Jag har haft adaptiv farthållare i tre av mina egna Volvo och kört lite med Pappas Mercedes och Teslas var sämre, och efter urkopplingen av radarn så är den mycket sämre.
Den är definitivt inte tillräckligt bra om den bara fungerar halva sträckan mellan Stockholm och Sundsvall vintertid eller om det är dåligt väder.
Jag har inte kollat andra bilar. När jag provar bilar är det inte farthållaren som står i fokus, utan andra egenskaper.

Jag har kört exakt 1900 mil med min nuvarande Tesla sedan jag hämtade ut den i maj och den fungerar bra. Inte ens med min förra Tesla har jag varit med om något som liknar att bara kunna köra halva sträckan Stockholm – Sundsvall på farthållaren. Sådana körningar eller längre gör jag väldigt ofta, inte minst i och med att jag brukar åka utomlands med bilen ett par gånger per år. För min del är det ett krav att bilen ska klara det på farthållaren. Jag skulle få problem med högerbenet annars. Hade farthållaren strejkat halva sträckan mellan Stockholm och Sundsvall hade jag fått fnatt, men jag har aldrig varit med om något sådant. Inte ens nära.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 26 jan 2026 15:56
mikebike skrev: 26 jan 2026 15:39

Jag har inte kollat andra bilar. När jag provar bilar är det inte farthållaren som står i fokus, utan andra egenskaper.

Jag har kört exakt 1900 mil med min nuvarande Tesla sedan jag hämtade ut den i maj och den fungerar bra. Inte ens med min förra Tesla har jag varit med om något som liknar att bara kunna köra halva sträckan Stockholm – Sundsvall på farthållaren. Sådana körningar eller längre gör jag väldigt ofta, inte minst i och med att jag brukar åka utomlands med bilen ett par gånger per år. För min del är det ett krav att bilen ska klara det på farthållaren. Jag skulle få problem med högerbenet annars. Hade farthållaren strejkat halva sträckan mellan Stockholm och Sundsvall hade jag fått fnatt, men jag har aldrig varit med om något sådant. Inte ens nära.
Men har du inte haft några bilar tidigare med adaptiv farthållare?

Jag har iscias i höger skinka/ben och det blir nästan olidligt när jag inte kan byta sittställning p.g.a. strejkande farthållare.
Jag använde definitivt farthållaren när jag provkörde Tesla första gången och hade farthållaren i min Model 3 fungerat lika illa som den gör i min Model Y numera hade jag aldrig plockat ut någon Model Y.
Nu har jag förhandlat till mig en timmes provkörning av Zeekr 7X i Jönköping och jag skall verkligen testa farthållaren. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 26 jan 2026 19:55
Men har du inte haft några bilar tidigare med adaptiv farthållare?

Jag har iscias i höger skinka/ben och det blir nästan olidligt när jag inte kan byta sittställning p.g.a. strejkande farthållare.
Jag använde definitivt farthållaren när jag provkörde Tesla första gången och hade farthållaren i min Model 3 fungerat lika illa som den gör i min Model Y numera hade jag aldrig plockat ut någon Model Y.
Nu har jag förhandlat till mig en timmes provkörning av Zeekr 7X i Jönköping och jag skall verkligen testa farthållaren. ;)
Nej, bilarna före Teslorna har haft "dum" farthållare. Men det har ingen större relevans.
Trots att jag inte har ischias är det mycket viktigt för mig att jag, precis som du beskriver, kan byta sittställning under långfärder. Jag ifrågasätter inte alls din upplevelse, eller din beskrivning av hur din bil fungerar. Men det verkar som att olika exemplar fungerar mer eller mindre bra (även om Tesla påstår att bilarna i samtliga fall är "within spec").
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Farthållaren i Teslor som hade radar var stabil, precis som vilken skitbil som helst med radarfarthållare.

När Tesla stängde av radarn blev avståndet generellt märkbart kortare.
För mörker är avståndet generellt kortare nu, och det varierar ganska mycket när man kommer ikapp någon eller framförvarande minskar farten.

Jag kör alltid på maxavståndet och tvingas oftast handreglera avståndet genom att tuna ned inställd fart.

Ligger man oftast på Teslas original avstånd kommer man blästra motorhuven och rutan, i vart fall under stora delar av året här uppe.

Min S såldes med högupplöst radar och jag tror det fungerade med radar i början stabila avstånd, reagerade tidigt när framförvarande bromsade och inte korta avstånd i mörker, men efter någon tid blev det likadant med min S som med model 3 när radarn stängdes.

Jag förstår tex storstadsmänniskor som aödrig kör längre bak än Teslas 2.5s, men jag är inte nöjd med det som maximalt avstånd. Max avstånd borde vara det dubbla och vill man köra närmare och blästra bilen skulle man då kunna minska till avstånd 3 eller 4 eller nåt.

Den här undermåliga funktionen, som dessutom inte fungerar på vinterväg är en av anledningarna till att jag antagligen inte köper Tesla igen, trots att jag faktiskt gillar grundbilen jag har rätt skarpt.

Men system som inte fungerar, tex en parkeringshjälp som skulle innebära skadad bil om man litar på den tilltalar mig inte alls.

Om man tänker sig världens skönaste tofflor, väldigt sköna, kanske till och med snygg design. Sedan sätter man in en massa nålar i sulan som trycks in i foten när man tagit på tofflan och ställer sig upp….ungefär så attraktivt är det när man förstör hjälpsystemen som fungerar på alla andra bilar men som inte fungerar på Tesla för att man är Girig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar