Niklas Z skrev: ↑26 jan 2026 14:04
mikebike skrev: ↑26 jan 2026 13:49
Niklas Z skrev: ↑26 jan 2026 12:54
mikebike skrev: ↑26 jan 2026 12:45Sedan kan man undra över vad som menas med "kanon"?
Du har aldrig några spökbromsningar (mjuka eller hårda) och bilen håller bra avstånd till framförvarande fordon i alla väder?
Så var min gamla Volvo, samt att den hade Resume och ökade hastigheten när man blinkade vänster för att köra om långsammare fordon.
Vad klassar man som spökbromsningar?
Min bil kan ibland bromsa in onödigt mycket, t ex om det finns en bil på en påfart när jag kommer åkande på en landsväg. Är det en spökbromsning? Läget var helt under kontroll och bromsning var inte nödvändig, men bilen bromsade som om den ville ta det säkra före det osäkra. Eller måste inbromsningen vara oförklarlig för att klassas som spökbromsning?
Klassas onödig hastighetsnedsättning pga att kurvassitsansen griper in i onödan?
Svaren på dessa frågor påverkar svaret på frågan om min bil spökbromsar.
När det gäller väder kan jag inte dra mig till minnes att den nuvarande bilen haft problem med det, men jag har kanske haft tur med väderleken. Däremot hade min förra Model 3 LR problem med vissa former av väder, på så sätt att farthållaren inte fungerade i någon sorts meningsfull bemärkelse vid vissa väderförhållanden.
Ja, alla onödiga inbromsningar är spökbromsningar, även om bilen "tar det säkra före det osäkra". Att kurvassistansen går in helt omotiverat, t ex. på raksträckor, är definitivt spökbromsningar.
Ovanstående fall är "nya" för mig, d.v.s. de fanns inte när jag köpte bilen. Inte heller hos min föregående Model 3.
Likaså alla fartsänkningar som alltid sker på samma platser, t.ex. E4 strax söder om Dalälven, E14 väster om Sundsvall och 153 öster om Varberg.
Sådant förekommer, men är inte vanligt. Jag kör i stort sett bara på farthållaren, inte AP.
mikebike skrev: ↑26 jan 2026 13:49
Att bilen håller för kort avstånd till framförvarande bil är också nytt. Men du menar att din bil alltid håller mer än 3 sekunders avstånd oavsett väder?
Jag vill inte att min bil ska hålla mer än 3 sek avstånd, snarare 2, så det har jag inte provat. Tre sekunder är för långt.
Jag kör också bara med farthållare.
3 sekunder är det rekommenderade minimiavståndet, så det är rimligt att bilen klarar av att hålla
minst det.
Min bil håller
max 3 sekunder, vid god sikt. Vid sämre sikt är det snarare 2 sekunder och bromsar då bilen framför är vi nere på 1 sekund. Om det inte är halt.
Men då kan vi konstatera enstaka inbromsningar p.g.a. geografi/kartdata, kurvassistans och bilar på påfartsramper är att betrakta som "kanon".
Troligen skulle du då anse att min gamla Volvo var "fantastisk" vid en jämförelse.
Skälv har jag lite högre krav. Jag tycker att en ny bil skall vara väsentligt bättre än en 10 år gammal.
Enligt min måttstock var Volvons farthållare "bra" och den i Teslan var "ok" men ändrades till "delvis oanvändbar".