Vad kan det vara som låter så här?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tpalsson
Teslaägare

Inlägg av tpalsson »

Ljudet kommer när jag stiger ur bilen, hörs inte inifrån vad jag märkt - men har iofs oftast radion igång.
Verkar som det stängs av tillsammans med belysningen..
Tror inte är varje gång jag stannar heller..

Har lagt ärende, men är nyfiken på om någon har något Bosse bildoktor svar. Bilen är 1,5 år så det ska väl gå på garantin iaf.

manneson

Re: Vad kan det vara som låter så här?

Inlägg av manneson »

Nån kompressor som är på väg att ge upp?
Kolla felkoder i servicemode.

Kul ljud förövrigt. 😆
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det är fläkten till luftintaget där fram under regskylten som skrapar emot små isbitar när den snurrar. Det påstods iaf av Tesla på förra model 3 när jag felanmälde den. Det kan stämma då ljudet bara uppstår när det är kallt. Videon där nere är när fläkten varvar ner/stängs av.

Ingen åtgärd gjordes på min förra model 3 och iom att det är samma oljud vid samma väderlek på den nya antar jag att det är "per design". Har inte anmält det på denna. Blir intressant att höra vad de svarar, posta gärna det.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

https://www.tmodel3.com/module_cooling_ ... -2389.html
Fläkten på gamla modellen men den ser säkert likadan ut nu
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
tpalsson
Teslaägare

Inlägg av tpalsson »

Dinsdale skrev: 27 jan 2026 06:22
Det är fläkten till luftintaget där fram under regskylten som skrapar emot små isbitar när den snurrar. Det påstods iaf av Tesla på förra model 3 när jag felanmälde den. Det kan stämma då ljudet bara uppstår när det är kallt. Videon där nere är när fläkten varvar ner/stängs av.

Ingen åtgärd gjordes på min förra model 3 och iom att det är samma oljud vid samma väderlek på den nya antar jag att det är "per design". Har inte anmält det på denna. Blir intressant att höra vad de svarar, posta gärna det.
Kan nog stämma... bilen stod inne i garage inatt (+5 grader i garaget) och nu lät det inte något efter att jag landade på jobbet (6km färd).. skönt om det vore så!!

Hittade på Highland manualen, liknande sida som du länkade till... Inget jag gör själv :)
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... 879FC.html
Användarvisningsbild
tpalsson
Teslaägare

Inlägg av tpalsson »

Dinsdale skrev: 27 jan 2026 06:22

Jag var välkommen att komma ner till Uppsala för "serviceåtgärd" ... Det har dock inte låtit något idag så jag kommer avvakta med att boka in servicen.

Jag tror och hoppas det var något tillfälligt, typ lite is runt fläkthuset som nu förhoppningsvis smält och är borta.
Skriv svar