Volvo EX60
Moderator: Redaktion
Re: Volvo EX60
Enligt Teknikens Värld har Tesla M3/Y en förhållandevis låg TCO. Värdeminskning är en stor del av kostnaden vilket innebär att M3/Y står sig bättre i värde än de flesta konkurrenter. Se tråd:
viewtopic.php?p=876260#p876260
Hur EX60 landar kan vi bara spekulera om men om vi tittar på Volvos andra elbilar i listan står de sig ännu bättre.
viewtopic.php?p=876260#p876260
Hur EX60 landar kan vi bara spekulera om men om vi tittar på Volvos andra elbilar i listan står de sig ännu bättre.
MY RWD Vit 2023
Du glömde kontantinsatsen i hans exempel, vilket gör skillnaden mindre än hälften. Exemplet visar skillnad i utgift med ett uppskattat andrahandsvärde och inte skillnad i kostnad mellan de två.manneson skrev: ↑26 jan 2026 17:43Jag hittar inte på något, jag parafraserade Thomas inlägg ovan där han räknade. 4k vs 7k är en rejäl skillnad och nästa halva priset...toppo skrev: ↑26 jan 2026 17:19Absolut ett uppskattat andrahandsvärde, men manneson hittade (felaktigt) på att man fick två Model Y för en EX60 vilket inte stämmer någonstans.Teslaaa skrev: ↑26 jan 2026 17:13Det du säger är också 100% ett uppskattat andrahandsvärde.toppo skrev: ↑26 jan 2026 16:53Fast det där är ju 100% ett uppskattat andrahandsvärde. En EX60 kommer ha långt mycket högre andrahandsvärde än 50%.
Tesla har varit populära i Sverige och hållit värdet bra, men den absoluta majoriteten vill inte köpa/köra/äga en Tesla utan ett bilmärke de känner sig van med.
Vill inte? Model Y var väl mest sålda bilen? (Två år i rad om jag inte minns fel?)
Ja, Model Y var mest sålda bilen men sett till hur många bilar som säljs i Model Ys storleksklass så köpte de flesta svenskar en annan bil. Dvs de flesta vill inte ha en Model Y.
Hur vet du det? Jag kan lika godtyckligt påstå att de flesta valde andra märken för att de inte kunde/fick välja Tesla.
Numera är Tesla begränsat på tjänstebilssidan, det stämmer. Det var det dock inte under rekordåret 2023 och trots det så köpte de flesta i Sverige andra bilar.
Man får göra sina egna bedömningar, jag vet vad jag tror.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Kolla på denna video från 22:20-25:00. En doktor i statistik som lever på att analysera beg-priser pratar om Tesla och hur andrahandsvärdet har fluktuerat.mussla skrev: ↑26 jan 2026 16:35Jag känner inte igen att andrahandsvördet skulle vara sämre pp Telsa än på andra elbilar. Du får gärna visa lite exempel på detta.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 16:28Nu är min bil äldre än 3 år, men jag har haft en bevakning på beggade Tesla Model 3 sedan leasingen började närma sig 36 månader och det hände definitivt något med andrahandsvärdet våren 2025 efter att Musk flippade ur med diverse fascitioda uttalanden, gjorde sieg heil på möten och lovade spara minst "3000 miljarder" ur USA:s budget (16 miljarder har kunnat verifieras). Teslas försäljning gick ned 60-70% i Sverige och det påverkade naturligtvis även andrahandsmarkanden.manneson skrev: ↑26 jan 2026 16:01Förstår inte varför så många håller på och upprepar detta som om det vore fakta. Det stämmer inte.
Även när mediedrevet var som värst så var det OMÖJLIGT att köpa en 3 år gammal Tesla för under 50% av nypriset. Jag har själv jagat som en tok senaste åren på kvd, bilia outlet mfl för att ”klippa” en Tesla till bra pris men det har inte gått.
Kort sagt har deras prisjusteringar och medieuppmärksamheten haft NOLL påverkan på andrahandsmarknaden. Tesla har fortsatt högst andrahandsvärde av alla elbilsmärken, enda undantaget i Sverige är Volvo(pensionärer gillar EX40…).
Bra för Teslaägare I guess, tråkigt för mig som gärna vill ha en till bra pris.
Efter att ketaminet gått ur kroppen och Musk tog ett steg tillbaka från DOGE, så bromsade fallet och andrahandsvärdet "återhämtade" sig något. Under hösten så ringde t o m bilfirmor upp och ville köpa våra 3:or till avsevärt bättre pris än vad tesla erbjuder i inbyte. Bra bilar behåller normalt sitt andrhandsvärde och det har inte sjunkit nämnvärt sedan i somras på våra bilar, det finns en video på Alriks Bilar (YT) där en expert förklarar varför. Men Musk har visat att han är oberäknelig och mer eller mindre skiter i sina befintliga kunder, så Tesla måste ha ett "offer you can't refuse" för att vi ska välja Tesla igen. Det finns en anledning att Tesla har 0% ränta.
M3 LR AWD EAP 2021
Jag tolkar hans inlägg som att han lägger 125k i insats för båda bilarna.toppo skrev: ↑26 jan 2026 18:08Du glömde kontantinsatsen i hans exempel, vilket gör skillnaden mindre än hälften. Exemplet visar skillnad i utgift med ett uppskattat andrahandsvärde och inte skillnad i kostnad mellan de två.manneson skrev: ↑26 jan 2026 17:43Jag hittar inte på något, jag parafraserade Thomas inlägg ovan där han räknade. 4k vs 7k är en rejäl skillnad och nästa halva priset...toppo skrev: ↑26 jan 2026 17:19Absolut ett uppskattat andrahandsvärde, men manneson hittade (felaktigt) på att man fick två Model Y för en EX60 vilket inte stämmer någonstans.Teslaaa skrev: ↑26 jan 2026 17:13Det du säger är också 100% ett uppskattat andrahandsvärde.toppo skrev: ↑26 jan 2026 16:53
Fast det där är ju 100% ett uppskattat andrahandsvärde. En EX60 kommer ha långt mycket högre andrahandsvärde än 50%.
Tesla har varit populära i Sverige och hållit värdet bra, men den absoluta majoriteten vill inte köpa/köra/äga en Tesla utan ett bilmärke de känner sig van med.
Vill inte? Model Y var väl mest sålda bilen? (Två år i rad om jag inte minns fel?)
Ja, Model Y var mest sålda bilen men sett till hur många bilar som säljs i Model Ys storleksklass så köpte de flesta svenskar en annan bil. Dvs de flesta vill inte ha en Model Y.
Hur vet du det? Jag kan lika godtyckligt påstå att de flesta valde andra märken för att de inte kunde/fick välja Tesla.
Numera är Tesla begränsat på tjänstebilssidan, det stämmer. Det var det dock inte under rekordåret 2023 och trots det så köpte de flesta i Sverige andra bilar.
De flesta har inte råd med en ny bil för 600+k, men de flesta skulle garanterat vilja ha råd.
Som många redan sagt så är Model Y Sveriges ”nya V70”. Man ser dem verkligen överallt i villaförorterna.
Återigen, visa något som tappat mindre än Tesla.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 18:31Kolla på denna video från 22:20-25:00. En doktor i statistik som lever på att analysera beg-priser pratar om Tesla och hur andrahandsvärdet har fluktuerat.mussla skrev: ↑26 jan 2026 16:35Jag känner inte igen att andrahandsvördet skulle vara sämre pp Telsa än på andra elbilar. Du får gärna visa lite exempel på detta.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 16:28Nu är min bil äldre än 3 år, men jag har haft en bevakning på beggade Tesla Model 3 sedan leasingen började närma sig 36 månader och det hände definitivt något med andrahandsvärdet våren 2025 efter att Musk flippade ur med diverse fascitioda uttalanden, gjorde sieg heil på möten och lovade spara minst "3000 miljarder" ur USA:s budget (16 miljarder har kunnat verifieras). Teslas försäljning gick ned 60-70% i Sverige och det påverkade naturligtvis även andrahandsmarkanden.manneson skrev: ↑26 jan 2026 16:01Förstår inte varför så många håller på och upprepar detta som om det vore fakta. Det stämmer inte.
Även när mediedrevet var som värst så var det OMÖJLIGT att köpa en 3 år gammal Tesla för under 50% av nypriset. Jag har själv jagat som en tok senaste åren på kvd, bilia outlet mfl för att ”klippa” en Tesla till bra pris men det har inte gått.
Kort sagt har deras prisjusteringar och medieuppmärksamheten haft NOLL påverkan på andrahandsmarknaden. Tesla har fortsatt högst andrahandsvärde av alla elbilsmärken, enda undantaget i Sverige är Volvo(pensionärer gillar EX40…).
Efter att ketaminet gått ur kroppen och Musk tog ett steg tillbaka från DOGE, så bromsade fallet och andrahandsvärdet "återhämtade" sig något. Under hösten så ringde t o m bilfirmor upp och ville köpa våra 3:or till avsevärt bättre pris än vad tesla erbjuder i inbyte. Bra bilar behåller normalt sitt andrhandsvärde och det har inte sjunkit nämnvärt sedan i somras på våra bilar, det finns en video på Alriks Bilar (YT) där en expert förklarar varför. Men Musk har visat att han är oberäknelig och mer eller mindre skiter i sina befintliga kunder, så Tesla måste ha ett "offer you can't refuse" för att vi ska välja Tesla igen. Det finns en anledning att Tesla har 0% ränta.
Alla andra har rasat mer.
Som ”doktorn” säger går Tesla starkt nu eftersom de har få svaga punkter.
Jo, jag visade skillnad i månadskostnad, inte TCO. Självklart så har inte två Y samma totalkostnad som en EX60, men om man ser till kända kostnander så är EX60 rejält mycket dyrare. Det vi bara kan gissa är andrahandsvärdet vilket sannolikt kommer att vara bättre på en Volvo. Om jag jämför min 3:a med en V60 T6 MY21, en bil som vi tittade på, så var vår 3:a ungefär 100k dyrare efter att ha dragit av elbilsbonusen. Idag så är min bil runt 30-40k billigare än en V60 T6 med samma miltal på begmarknaden. Det kan alltså löna sig att betala ränta på en EX60 även om det gör bilen 100k dyrare.toppo skrev: ↑26 jan 2026 18:08Du glömde kontantinsatsen i hans exempel, vilket gör skillnaden mindre än hälften. Exemplet visar skillnad i utgift med ett uppskattat andrahandsvärde och inte skillnad i kostnad mellan de två.manneson skrev: ↑26 jan 2026 17:43Jag hittar inte på något, jag parafraserade Thomas inlägg ovan där han räknade. 4k vs 7k är en rejäl skillnad och nästa halva priset...toppo skrev: ↑26 jan 2026 17:19Absolut ett uppskattat andrahandsvärde, men manneson hittade (felaktigt) på att man fick två Model Y för en EX60 vilket inte stämmer någonstans.Teslaaa skrev: ↑26 jan 2026 17:13Det du säger är också 100% ett uppskattat andrahandsvärde.toppo skrev: ↑26 jan 2026 16:53
Fast det där är ju 100% ett uppskattat andrahandsvärde. En EX60 kommer ha långt mycket högre andrahandsvärde än 50%.
Ytterligare en fråga är: vad händer om Teslas aktiekurs krashar? Teslas börsvärde är större än Toyota, BYD, GM, MB, BMW och VW tillsammans, trots att deras försäljning planat ut. Visst, fler kan försvinna men ingen lever så mycket på löften om mirakel som Tesla. Och i framtiden så kan Volvo vara en rebadged Zeekr.
M3 LR AWD EAP 2021
Jag är osäker på vad du menar.manneson skrev: ↑26 jan 2026 18:50Återigen, visa något som tappat mindre än Tesla.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 18:31Kolla på denna video från 22:20-25:00. En doktor i statistik som lever på att analysera beg-priser pratar om Tesla och hur andrahandsvärdet har fluktuerat.mussla skrev: ↑26 jan 2026 16:35Jag känner inte igen att andrahandsvördet skulle vara sämre pp Telsa än på andra elbilar. Du får gärna visa lite exempel på detta.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 16:28Nu är min bil äldre än 3 år, men jag har haft en bevakning på beggade Tesla Model 3 sedan leasingen började närma sig 36 månader och det hände definitivt något med andrahandsvärdet våren 2025 efter att Musk flippade ur med diverse fascitioda uttalanden, gjorde sieg heil på möten och lovade spara minst "3000 miljarder" ur USA:s budget (16 miljarder har kunnat verifieras). Teslas försäljning gick ned 60-70% i Sverige och det påverkade naturligtvis även andrahandsmarkanden.manneson skrev: ↑26 jan 2026 16:01
Förstår inte varför så många håller på och upprepar detta som om det vore fakta. Det stämmer inte.
Som ”doktorn” säger går Tesla starkt nu eftersom de har få svaga punkter.
M3 LR AWD EAP 2021
En V60 är ingen elbil. Som du själv skriver var den betydligt billigare i inköp och därför faller värdet helt naturligt inte lika kraftigt.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 18:57Jo, jag visade skillnad i månadskostnad, inte TCO. Självklart så har inte två Y samma totalkostnad som en EX60, men om man ser till kända kostnander så är EX60 rejält mycket dyrare. Det vi bara kan gissa är andrahandsvärdet vilket sannolikt kommer att vara bättre på en Volvo. Om jag jämför min 3:a med en V60 T6 MY21, en bil som vi tittade på, så var vår 3:a ungefär 100k dyrare efter att ha dragit av elbilsbonusen. Idag så är min bil runt 30-40k billigare än en V60 T6 med samma miltal på begmarknaden. Det kan alltså löna sig att betala ränta på en EX60 även om det gör bilen 100k dyrare.toppo skrev: ↑26 jan 2026 18:08Du glömde kontantinsatsen i hans exempel, vilket gör skillnaden mindre än hälften. Exemplet visar skillnad i utgift med ett uppskattat andrahandsvärde och inte skillnad i kostnad mellan de två.manneson skrev: ↑26 jan 2026 17:43Jag hittar inte på något, jag parafraserade Thomas inlägg ovan där han räknade. 4k vs 7k är en rejäl skillnad och nästa halva priset...toppo skrev: ↑26 jan 2026 17:19Absolut ett uppskattat andrahandsvärde, men manneson hittade (felaktigt) på att man fick två Model Y för en EX60 vilket inte stämmer någonstans.
Ytterligare en fråga är: vad händer om Teslas aktiekurs krashar? Teslas börsvärde är större än Toyota, BYD, GM, MB, BMW och VW tillsammans, trots att deras försäljning planat ut. Visst, fler kan försvinna men ingen lever så mycket på löften om mirakel som Tesla. Och i framtiden så kan Volvo vara en rebadged Zeekr.
En EX60 däremot är en elbil som är betydligt dyrare i inköp. Dvs med den logiken borde det rimligtvis bli tvärtom, den tappar MER i värde.
Han säger inget om att Tesla skulle ha tappat mer i andrahandsvärde än övriga. Det han säger är att priset fluktuerat(vilket det gör för alla). Men det från extremt höga nivåer till lite över det normala, för att nu på sistone återgå till extremt höga nivåer.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 19:01Jag är osäker på vad du menar.manneson skrev: ↑26 jan 2026 18:50Återigen, visa något som tappat mindre än Tesla.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 18:31Kolla på denna video från 22:20-25:00. En doktor i statistik som lever på att analysera beg-priser pratar om Tesla och hur andrahandsvärdet har fluktuerat.mussla skrev: ↑26 jan 2026 16:35Jag känner inte igen att andrahandsvördet skulle vara sämre pp Telsa än på andra elbilar. Du får gärna visa lite exempel på detta.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 16:28
Nu är min bil äldre än 3 år, men jag har haft en bevakning på beggade Tesla Model 3 sedan leasingen började närma sig 36 månader och det hände definitivt något med andrahandsvärdet våren 2025 efter att Musk flippade ur med diverse fascitioda uttalanden, gjorde sieg heil på möten och lovade spara minst "3000 miljarder" ur USA:s budget (16 miljarder har kunnat verifieras). Teslas försäljning gick ned 60-70% i Sverige och det påverkade naturligtvis även andrahandsmarkanden.
Som ”doktorn” säger går Tesla starkt nu eftersom de har få svaga punkter.Doktorn beskriver precis det jag skrev tidigare.
Han bekräftar alltså att Teslas andrahandsvärde är extremt starkt.
manneson skrev: ↑26 jan 2026 19:08Han säger inget om att Tesla skulle ha tappat mer i andrahandsvärde än övriga. Det han säger är att priset fluktuerat(vilket det gör för alla). Men det från extremt höga nivåer till lite över det normala, för att nu på sistone återgå till extremt höga nivåer.Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 19:01Jag är osäker på vad du menar.manneson skrev: ↑26 jan 2026 18:50Återigen, visa något som tappat mindre än Tesla.
Som ”doktorn” säger går Tesla starkt nu eftersom de har få svaga punkter.Doktorn beskriver precis det jag skrev tidigare.
Han bekräftar alltså att Teslas andrahandsvärde är extremt starkt.
M3 LR AWD EAP 2021
Den var ju det fram till för ett och ett halvt år sen. Nu är det ju inte längre en populär modell.manneson skrev: ↑26 jan 2026 18:42Jag tolkar hans inlägg som att han lägger 125k i insats för båda bilarna.toppo skrev: ↑26 jan 2026 18:08Du glömde kontantinsatsen i hans exempel, vilket gör skillnaden mindre än hälften. Exemplet visar skillnad i utgift med ett uppskattat andrahandsvärde och inte skillnad i kostnad mellan de två.manneson skrev: ↑26 jan 2026 17:43Jag hittar inte på något, jag parafraserade Thomas inlägg ovan där han räknade. 4k vs 7k är en rejäl skillnad och nästa halva priset...toppo skrev: ↑26 jan 2026 17:19Absolut ett uppskattat andrahandsvärde, men manneson hittade (felaktigt) på att man fick två Model Y för en EX60 vilket inte stämmer någonstans.
De flesta har inte råd med en ny bil för 600+k, men de flesta skulle garanterat vilja ha råd.
Som många redan sagt så är Model Y Sveriges ”nya V70”. Man ser dem verkligen överallt i villaförorterna.
Läs inlägget från mussla som du själv citerade igen…Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 19:28manneson skrev: ↑26 jan 2026 19:08Han säger inget om att Tesla skulle ha tappat mer i andrahandsvärde än övriga. Det han säger är att priset fluktuerat(vilket det gör för alla). Men det från extremt höga nivåer till lite över det normala, för att nu på sistone återgå till extremt höga nivåer.
Han bekräftar alltså att Teslas andrahandsvärde är extremt starkt.Mellan 22:20 och 25:00 pratar de om precis det jag beskriver tidigare, att andrahandsvärdet dippade, "man skulle ha köpt en Tesla i somras", samt att det sedan har återhämtat sig. Som jag också skrev.
”Jag känner inte igen att andrahandsvördet skulle vara sämre pp Telsa än på andra elbilar. Du får gärna visa lite exempel på detta.”
Ditt exempel visar INTE detta. ”Doktorn” säger inget om att värdet skulle vara sämre än på andra elbilar, tvärtom. Även under ”dippen” var andrahandsvärdet lika starkt som övriga, nu är det högre än övriga igen.
Återigen, om Tesla hade rasat i värde så hade jag köpt en omedelbums. Men de har aldrig varit under 50% på tre år gamla bilar, vilket brukar anses som ett normalt och rimligt värdefall.
En vanlig Model Y LR kostade en bra bit över 750000 under hösten 2022 och de gick definitivt att köpa begagnad för betydligt under 50% av 750k tre år senare, hösten 2025.manneson skrev: ↑26 jan 2026 16:01Förstår inte varför så många håller på och upprepar detta som om det vore fakta. Det stämmer inte.
Ditt påstående att Tesla aldrig tappat över 50% på tre år är definitivt felaktigt
Teslor har generellt dåligt andrahandsvärde jämfört med t ex VW eller Volvo, men under perioder av prishöjningar så har det förstås gått bra att sälja sin begagnade Tesla till bra pris.
Jag misstänker att du jämför tre år gamla bilar mot dagens priser och då kan det förstås se ut som att andrahandsvärdet är ok, men de tre år gamla bilarna kostade mycket mer som nya fram till januari 2023 än vad de gör nu.
Du skryter ju för övrigt själv om att du sålde din ID4 till en fantastisk vinst, jag misstänker att Teslan du hade på den tiden du kallade dig Taliz inte hade lika bra andrahandsvärde även om det var under perioden utan värdeminskningar för elbilar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Uppenbarligen blir man klokare med åldernmanneson skrev: ↑26 jan 2026 17:00Den absoluta majoriteten idag är pensionärer. Men tiderna ändras och dagens yngre och medelålders är inte lika intresserade av Volvo som tidigare generationer. Dvs nästa generation pensionärer väljer andra märken.toppo skrev: ↑26 jan 2026 16:53Fast det där är ju 100% ett uppskattat andrahandsvärde. En EX60 kommer ha långt mycket högre andrahandsvärde än 50%. Jämför med XC60 laddhybrid som var storsäljare för 6-7 år sedan, det var väldigt länge som XC60 laddhybrid inte gick att köpa begagnad för under 500 tkr, de flesta såldes begagnade för 600 tkr. Jag har själv en kompis som sommaren 2023 betalde 659 tkr för en begagnad XC60 T8. Det är först efter att Nordic Edition-kampanjen (med rabatt på 100-150 tkr) lanserades för ca ett år sedan som begagnatpriserna på XC60 laddhybrid började komma ner till 400 tkr, då pratar vi 5 år gamla bilar. Tesla har varit populära i Sverige och hållit värdet bra, men den absoluta majoriteten vill inte köpa/köra/äga en Tesla utan ett bilmärke de känner sig van med. Första årsmodellen av EX60 kommer hålla värdet mycket bra, och har man dessutom bilarna länge så kommer detta gynna EX60 än mer mot konkurrenterna.
Att påstå att en EX60 kommer ha långt högre andrahandsvärde än 50% är ungefär som att påstå att börsen kommer vara 50% högre om 5 år.
Det vet INGEN. Det kan likväl gå åt motsatt håll.
De senaste årens höga andrahandsvärden har ju berott på att nybilspriserna ökat enormt, samt att folk haft mycket pengar att spendera pga låga boräntor/billig finansiering.
Men nej helt seriöst så kan de inte vara bara pensionärer med tanke på hur Volvo säljer i Sverige.
Däremot är de en premium bil och då kostar de mer än andra mer normala bilar. De är helt enkelt olika vad man önskar lägga pengarna på. En billig bil eller en dyrare premium bil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nej, man blir bekvämare med åldern och vill inte ha förändringar/tänka nytt. Man väljer/gör som man alltid gjort.chaffis75 skrev: ↑27 jan 2026 07:12Uppenbarligen blir man klokare med åldernmanneson skrev: ↑26 jan 2026 17:00Den absoluta majoriteten idag är pensionärer. Men tiderna ändras och dagens yngre och medelålders är inte lika intresserade av Volvo som tidigare generationer. Dvs nästa generation pensionärer väljer andra märken.toppo skrev: ↑26 jan 2026 16:53Fast det där är ju 100% ett uppskattat andrahandsvärde. En EX60 kommer ha långt mycket högre andrahandsvärde än 50%. Jämför med XC60 laddhybrid som var storsäljare för 6-7 år sedan, det var väldigt länge som XC60 laddhybrid inte gick att köpa begagnad för under 500 tkr, de flesta såldes begagnade för 600 tkr. Jag har själv en kompis som sommaren 2023 betalde 659 tkr för en begagnad XC60 T8. Det är först efter att Nordic Edition-kampanjen (med rabatt på 100-150 tkr) lanserades för ca ett år sedan som begagnatpriserna på XC60 laddhybrid började komma ner till 400 tkr, då pratar vi 5 år gamla bilar. Tesla har varit populära i Sverige och hållit värdet bra, men den absoluta majoriteten vill inte köpa/köra/äga en Tesla utan ett bilmärke de känner sig van med. Första årsmodellen av EX60 kommer hålla värdet mycket bra, och har man dessutom bilarna länge så kommer detta gynna EX60 än mer mot konkurrenterna.
Att påstå att en EX60 kommer ha långt högre andrahandsvärde än 50% är ungefär som att påstå att börsen kommer vara 50% högre om 5 år.
De senaste årens höga andrahandsvärden har ju berott på att nybilspriserna ökat enormt, samt att folk haft mycket pengar att spendera pga låga boräntor/billig finansiering.![]()
Men nej helt seriöst så kan de inte vara bara pensionärer med tanke på hur Volvo säljer i Sverige.
Däremot är de en premium bil och då kostar de mer än andra mer normala bilar. De är helt enkelt olika vad man önskar lägga pengarna på. En billig bil eller en dyrare premium bil.
Givetvis finns det köpare i alla kategorier, det har ju tex alltid varit en familjebil. Då främst köpt ny som förmånsbil och sedan beggad av privatperson.
Men återigen, tiderna förändras och idag väljer många, särskilt yngre, andra märken istället.
Det finns en anledning till att bilmodeller blir större och större och dyrare och dyrare. Det är en strategi biltillverkarna använder för att de i förstnämnde stycket tenderar att fortsätta köpa samma modell som de gjort tidigare, dvs de tvingas betala mer och mer för varje gång de byter.
Man kanske aldrig varit intresserad av en Mercedes eller BMW för att de känns onödigt dyrt och grannarna kanske skulle börja undra. Men plötsligt betalar man, utan att riktigt reflektera över det, samma eller tom mer för en Volvo..
1. Var har jag skrivit att Tesla har sämre andrahandsvärde än "andra elbilar"?manneson skrev: ↑27 jan 2026 05:15Läs inlägget från mussla som du själv citerade igen…Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 19:28manneson skrev: ↑26 jan 2026 19:08Han säger inget om att Tesla skulle ha tappat mer i andrahandsvärde än övriga. Det han säger är att priset fluktuerat(vilket det gör för alla). Men det från extremt höga nivåer till lite över det normala, för att nu på sistone återgå till extremt höga nivåer.
Han bekräftar alltså att Teslas andrahandsvärde är extremt starkt.Mellan 22:20 och 25:00 pratar de om precis det jag beskriver tidigare, att andrahandsvärdet dippade, "man skulle ha köpt en Tesla i somras", samt att det sedan har återhämtat sig. Som jag också skrev.
”Jag känner inte igen att andrahandsvördet skulle vara sämre pp Telsa än på andra elbilar. Du får gärna visa lite exempel på detta.”
Ditt exempel visar INTE detta. ”Doktorn” säger inget om att värdet skulle vara sämre än på andra elbilar, tvärtom. Även under ”dippen” var andrahandsvärdet lika starkt som övriga, nu är det högre än övriga igen.
Återigen, om Tesla hade rasat i värde så hade jag köpt en omedelbums. Men de har aldrig varit under 50% på tre år gamla bilar, vilket brukar anses som ett normalt och rimligt värdefall.
2. Jag har skrivit att Teslas andrahandsvärde har fluktuerat och att "det kan förändras av ett Tweet": det är precis vad Alrik och doktorn pratar om videon:
Alrik säger "Teslorna då", "de hade ju det där dippet. Man skulle ha köpt Tesla för ett halvår sedan", Doktorn svarar "Ja, för ett halvår sedan, innan sommaren. Exakt så.", Alrik säger "När det var som stökigast med Elon Musk skulle man ha köpt en Tesla och [sedan] sålt, så skulle man ha tjänat pengar.", doktorn svarar "Ja, nej men det är ju precis så. Det har varit väldigt volatila priser och Tesla har ju överhuvudtaget varit väldigt volatila."
Har ni problem med vad doktorn säger får ni ta upp det med honom.
M3 LR AWD EAP 2021
Känns som att det saknas någon info när en 63000kr dyrare bil får en månadskostnad som totalt ger 104616kr högre slutnota. Med liknande restvärde (50 vs 51%). Förklaras det med ränteskillnaden? Vad är kontantinsatsen för de båda bilarna?Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 09:58Medelm i Företagarna: 7% på bilens grundpris, 10% på tillval. Jag gjorde en jämförelse mellan en EX60 P10 och en Tesla Model Y LR; körsträcka 2000 mil, 125k (ink moms) första förhöjd, 50% restvärde på EX60 och 51% på Y:n, 36 månaders finansiell leasing.
EX60: Med några få tillval (tonade rutor, dragkrok, skyddspaket) så hamnade bilen på lite drygt 760k före rabatt, 713k efter. Leasingkostnad per månad: 7095 kr. Ränta ej specificerad. Ex moms.
Model Y: Inga tillval, dragkrok ingår, bilen kostar 650k, inga rabatter, leasingkostnad per månad: 4189 kr. 0% ränta. Ex moms.
Så EX60:n kostar 36 x (7095-4189) = 104616 kr mer under 36 månader. Frågan är om EX60:ns andrahandsvärde är så pass mycket bättre i slutet av leasingperioden? Man kan dessutom leasa Tesla i 48 och 60 månader med 0% ränta, med månadskostnaden 3792 och 3380, med 45% och 41% restvärde. Vi brukar köra bilarna längre än 36 månader, nuvarande Model 3:or är snart 5 år gamla. Så man skulle i princip kunna leasa två Model Y för ungefär samma månadskostnad som en EX60.
Men det svåra i kalkylen är andrahandsvärdet, det gäller de flesta bilar idag, men särskilt på Tesla där det är omöjligt att förutspå, ett Tweet kan paja marknaden. I USA/Kanada så försvinner grundläggande Autopilot från 14 februari (på nya bilar) och kvar blir bara en smart farthållare. Kostnad för prenumeration av FSD (Autopilot/Enhanced försvinner) blir $99/månad, d v s runt 1000 kr/månad. Jag kan bara tala för mig själv, men om de gör likadant i Europa så är det nog droppen som får en nästan full bägare att rinna över för Tesla.
Som småföretagare känns svårare än någonsin att välja bil, EX60 lär vara så populär detta år att Volvo kommer inte att behöva köra några kampanjer, Tesla kan (bör) uppgradera sina bilar med större batteri och 800V-system då deras teknik har gått från att vara i framkant till att numera jämföras med bilar i mellanmjölk-klassen. Det lär inte vara bra för andrahandsvärdet på bilar uttagna just före uppgraderingen. Bristen på bra alternativ gör att vi kanske kör våra nuvaranade bilar ytterligare ett år, men håller utkik efter erbjudanden som är "svåra att så emot". Kanske Zeekr 7X/GT? EX60? Just nu sitter vi still i båten och väntar på napp.
125k ink moms, det står i texten. Det är vad vi kan tänka oss att gå in med, oavsett bil. Tesla har 0% ränta medan Volvo inte specificerar den, men chatGPT (min bankir och finansiella rådgivare) säger att räntan är cirka 1,7%. Det är lågt för Volvo. En viktig skillnad är att den första förhöjda hyran amorterar en större del av Teslans värde än för Volvon, vilket gör att det blir mindre kvar att amortera ned på Teslan till restvärdet, som dessutom är 51%, inte 50%. Skillnad i månadskostnader blir därför till synes större än skillnad i priser.-AG- skrev: ↑27 jan 2026 09:05Känns som att det saknas någon info när en 63000kr dyrare bil får en månadskostnad som totalt ger 104616kr högre slutnota. Med liknande restvärde (50 vs 51%). Förklaras det med ränteskillnaden? Vad är kontantinsatsen för de båda bilarna?Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 09:58Medelm i Företagarna: 7% på bilens grundpris, 10% på tillval. Jag gjorde en jämförelse mellan en EX60 P10 och en Tesla Model Y LR; körsträcka 2000 mil, 125k (ink moms) första förhöjd, 50% restvärde på EX60 och 51% på Y:n, 36 månaders finansiell leasing.
EX60: Med några få tillval (tonade rutor, dragkrok, skyddspaket) så hamnade bilen på lite drygt 760k före rabatt, 713k efter. Leasingkostnad per månad: 7095 kr. Ränta ej specificerad. Ex moms.
Model Y: Inga tillval, dragkrok ingår, bilen kostar 650k, inga rabatter, leasingkostnad per månad: 4189 kr. 0% ränta. Ex moms.
Så EX60:n kostar 36 x (7095-4189) = 104616 kr mer under 36 månader. Frågan är om EX60:ns andrahandsvärde är så pass mycket bättre i slutet av leasingperioden? Man kan dessutom leasa Tesla i 48 och 60 månader med 0% ränta, med månadskostnaden 3792 och 3380, med 45% och 41% restvärde. Vi brukar köra bilarna längre än 36 månader, nuvarande Model 3:or är snart 5 år gamla. Så man skulle i princip kunna leasa två Model Y för ungefär samma månadskostnad som en EX60.
Men det svåra i kalkylen är andrahandsvärdet, det gäller de flesta bilar idag, men särskilt på Tesla där det är omöjligt att förutspå, ett Tweet kan paja marknaden. I USA/Kanada så försvinner grundläggande Autopilot från 14 februari (på nya bilar) och kvar blir bara en smart farthållare. Kostnad för prenumeration av FSD (Autopilot/Enhanced försvinner) blir $99/månad, d v s runt 1000 kr/månad. Jag kan bara tala för mig själv, men om de gör likadant i Europa så är det nog droppen som får en nästan full bägare att rinna över för Tesla.
Som småföretagare känns svårare än någonsin att välja bil, EX60 lär vara så populär detta år att Volvo kommer inte att behöva köra några kampanjer, Tesla kan (bör) uppgradera sina bilar med större batteri och 800V-system då deras teknik har gått från att vara i framkant till att numera jämföras med bilar i mellanmjölk-klassen. Det lär inte vara bra för andrahandsvärdet på bilar uttagna just före uppgraderingen. Bristen på bra alternativ gör att vi kanske kör våra nuvaranade bilar ytterligare ett år, men håller utkik efter erbjudanden som är "svåra att så emot". Kanske Zeekr 7X/GT? EX60? Just nu sitter vi still i båten och väntar på napp.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Jag tror du missade min smile, de var ett skämt..manneson skrev: ↑27 jan 2026 08:19Nej, man blir bekvämare med åldern och vill inte ha förändringar/tänka nytt. Man väljer/gör som man alltid gjort.chaffis75 skrev: ↑27 jan 2026 07:12Uppenbarligen blir man klokare med åldernmanneson skrev: ↑26 jan 2026 17:00Den absoluta majoriteten idag är pensionärer. Men tiderna ändras och dagens yngre och medelålders är inte lika intresserade av Volvo som tidigare generationer. Dvs nästa generation pensionärer väljer andra märken.toppo skrev: ↑26 jan 2026 16:53Fast det där är ju 100% ett uppskattat andrahandsvärde. En EX60 kommer ha långt mycket högre andrahandsvärde än 50%. Jämför med XC60 laddhybrid som var storsäljare för 6-7 år sedan, det var väldigt länge som XC60 laddhybrid inte gick att köpa begagnad för under 500 tkr, de flesta såldes begagnade för 600 tkr. Jag har själv en kompis som sommaren 2023 betalde 659 tkr för en begagnad XC60 T8. Det är först efter att Nordic Edition-kampanjen (med rabatt på 100-150 tkr) lanserades för ca ett år sedan som begagnatpriserna på XC60 laddhybrid började komma ner till 400 tkr, då pratar vi 5 år gamla bilar. Tesla har varit populära i Sverige och hållit värdet bra, men den absoluta majoriteten vill inte köpa/köra/äga en Tesla utan ett bilmärke de känner sig van med. Första årsmodellen av EX60 kommer hålla värdet mycket bra, och har man dessutom bilarna länge så kommer detta gynna EX60 än mer mot konkurrenterna.
De senaste årens höga andrahandsvärden har ju berott på att nybilspriserna ökat enormt, samt att folk haft mycket pengar att spendera pga låga boräntor/billig finansiering.![]()
Givetvis finns det köpare i alla kategorier, det har ju tex alltid varit en familjebil. Då främst köpt ny som förmånsbil och sedan beggad av privatperson.
Men återigen, tiderna förändras och idag väljer många, särskilt yngre, andra märken istället.
Det finns en anledning till att bilmodeller blir större och större och dyrare och dyrare. Det är en strategi biltillverkarna använder för att de i förstnämnde stycket tenderar att fortsätta köpa samma modell som de gjort tidigare, dvs de tvingas betala mer och mer för varje gång de byter.
Man kanske aldrig varit intresserad av en Mercedes eller BMW för att de känns onödigt dyrt och grannarna kanske skulle börja undra. Men plötsligt betalar man, utan att riktigt reflektera över det, samma eller tom mer för en Volvo..
Och jo man blir på många sätt klokare med ålder, bekväma kan både unga och gamla vara..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jo såg det men uppfattade att det bara gällde finansieringen av Teslan. Så totalt över tre år om man ignorerar inflationen (bara delar 125000kr med 36) så kostar (om restvärdet gäller):Tomas L skrev: ↑27 jan 2026 09:53125k ink moms, det står i texten. Det är vad vi kan tänka oss att gå in med, oavsett bil. Tesla har 0% ränta medan Volvo inte specificerar den, men chatGPT (min bankir och finansiella rådgivare) säger att räntan är cirka 1,7%. Det är lågt för Volvo. En viktig skillnad är att den första förhöjda hyran amorterar en större del av Teslans värde än för Volvon, vilket gör att det blir mindre kvar att amortera ned på Teslan till restvärdet, som dessutom är 51%, inte 50%. Skillnad i månadskostnader blir därför till synes större än skillnad i priser.-AG- skrev: ↑27 jan 2026 09:05Känns som att det saknas någon info när en 63000kr dyrare bil får en månadskostnad som totalt ger 104616kr högre slutnota. Med liknande restvärde (50 vs 51%). Förklaras det med ränteskillnaden? Vad är kontantinsatsen för de båda bilarna?Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 09:58Medelm i Företagarna: 7% på bilens grundpris, 10% på tillval. Jag gjorde en jämförelse mellan en EX60 P10 och en Tesla Model Y LR; körsträcka 2000 mil, 125k (ink moms) första förhöjd, 50% restvärde på EX60 och 51% på Y:n, 36 månaders finansiell leasing.
EX60 10567kr/mån
MY 7661kr/mån
1. Ditt inlägg citerade mussla och insinuerade just det.Tomas L skrev: ↑27 jan 2026 08:291. Var har jag skrivit att Tesla har sämre andrahandsvärde än "andra elbilar"?manneson skrev: ↑27 jan 2026 05:15Läs inlägget från mussla som du själv citerade igen…Tomas L skrev: ↑26 jan 2026 19:28manneson skrev: ↑26 jan 2026 19:08Han säger inget om att Tesla skulle ha tappat mer i andrahandsvärde än övriga. Det han säger är att priset fluktuerat(vilket det gör för alla). Men det från extremt höga nivåer till lite över det normala, för att nu på sistone återgå till extremt höga nivåer.
2. Jag har skrivit att Teslas andrahandsvärde har fluktuerat och att "det kan förändras av ett Tweet": det är precis vad Alrik och doktorn pratar om videon:
Alrik säger "Teslorna då", "de hade ju det där dippet. Man skulle ha köpt Tesla för ett halvår sedan", Doktorn svarar "Ja, för ett halvår sedan, innan sommaren. Exakt så.", Alrik säger "När det var som stökigast med Elon Musk skulle man ha köpt en Tesla och [sedan] sålt, så skulle man ha tjänat pengar.", doktorn svarar "Ja, nej men det är ju precis så. Det har varit väldigt volatila priser och Tesla har ju överhuvudtaget varit väldigt volatila."
Har ni problem med vad doktorn säger får ni ta upp det med honom.
Eller vad var annars poängen med ditt svar till honom?
2. Vad spelar det för roll att det fluktuerar lite på höga nivåer? Du har påstått att andrahandsvärdet varit dåligt. Ingenting du fått fram har påvisat det.
Jag såg som sagt presentationen på premiären, har inte sett bilen IRL ännu men har några funderingar ändå.
Exteriört ser jag inga problem med den och interiört så skulle jag kunna lära mig att leva med den.
Lite fundersam på detta med karmlösa dörrarna faktiskt, men det verkar fungera bara man förvärmer bilen som jag idag är väldigt dålig på... Ingen idé med fasta scheman då jag åker både till och från arbetet på så olika tider.
Det jag tyckte var smart var den delbara botten i bagaget, varför har ingen tänkt på det tidigare?
Men, den största besvikelsen var ändå priset. Det är lite för högt, visst RWD-versionen ligger relativt bra men en SUV bör vara AWD.
Byggde ihop en P10 Ultra (då det inte gick att få vissa saker som jag vill ha i en Plus) så hamnade den på drygt 840K, har även provbyggt en MB GLC som då hamnar på ca 865K. Nu har jag inte vart inne hos någon av dessa ÅF och fått skarpa offerter då det är ca ett år kvar innan jag tänkte byta bil.
Men är det liknande prisskillnad när det blir aktuellt så lär det troligen inte bli en Volvo då.
Exteriört ser jag inga problem med den och interiört så skulle jag kunna lära mig att leva med den.
Lite fundersam på detta med karmlösa dörrarna faktiskt, men det verkar fungera bara man förvärmer bilen som jag idag är väldigt dålig på... Ingen idé med fasta scheman då jag åker både till och från arbetet på så olika tider.
Det jag tyckte var smart var den delbara botten i bagaget, varför har ingen tänkt på det tidigare?
Men, den största besvikelsen var ändå priset. Det är lite för högt, visst RWD-versionen ligger relativt bra men en SUV bör vara AWD.
Byggde ihop en P10 Ultra (då det inte gick att få vissa saker som jag vill ha i en Plus) så hamnade den på drygt 840K, har även provbyggt en MB GLC som då hamnar på ca 865K. Nu har jag inte vart inne hos någon av dessa ÅF och fått skarpa offerter då det är ca ett år kvar innan jag tänkte byta bil.
Men är det liknande prisskillnad när det blir aktuellt så lär det troligen inte bli en Volvo då.
Ptjaa, då lär vi byta ungefär samtidigt. Jag har offert på P12 Ultra.Erxon skrev: ↑27 jan 2026 19:38Jag såg som sagt presentationen på premiären, har inte sett bilen IRL ännu men har några funderingar ändå.
VVV - den gamla slogan ”Volvos Värde Varar” lär gälla även denna bil. Den kommer att sälja som tusan här i Sverige. På sitt goda rykte och med hjälp av ett duktigt ÅF-nät och service i varenda håla. Med största sannolikhet kommer inte mjukvara att vara något större bekymmer i denna bil, något har de lärt sig med EX90/P3. Företagen kommer att älska bilen, därmed kommer Volvo att sälja allt de kan få fram under det första året för de priser som nu annonserats och om 3 år kommer andrahandsköparna att köa för bilen.
Så för den som är företagare lär TCO för de tre åren man i normalfallet behåller bilen att bli vettigt, detta tack vare andrahandsvärdet. Jag har kört ett tiotal tjänstebilar hitintills, däribland en handfull Volvo. Trots körsträckor på drygt 4 000 mil/år har vi alltid fått runt 60% i restvärde på bilarna. Där har Volvo legat i topp, i alla fall enligt min personliga erfarenhet. Och den väger rätt högt i f t alla olyckskorpar och Krösamajor med oklar agenda som kraxar i trådar som denna.
Om det är värt det? Jag får pröjsa ca 100-250 kkr extra för nöjet att köra en EX60 i f t några av alternativen. Så alternativen kan procentuellt sett sjunka mer utan att tappa mer i reellt värde. När allt kommer omkring får det avgöras när jag provkört bilarna, trots att jag beställt de senaste tre bilarna vid presentationen. Men då har utbudet varit mindre och alternativen färre.
De karmlösa fönstren oroar jag mig inte för, vår nuvarande bil fungerar klanderfritt utan att vi förvärmer särskilt mycket och utan att listerna smörjs. Men då lever vi vårt liv i den landsände som normalt är något kallare och med lägre luftfuktighet vintertid. Volvo lär ju ha gjort sin hemläxa, jag tänker att vårt klimat inte kommer som någon överraskning just med denna plattform.
Utifrån det jag söker kommer jag som vanligt att vara kall i analysen men varm i genomförandet, beslutet lär i slutändan fattas med ”maggropskänslan”. Så brukar det bli
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Sportbilsentusiasten
Ja priset var för högt.
Är priset för högt, spelar ofta egenskaperna mindre roll. Finns inte ekonomin kan bilen vara bäst, blir inget köp ändå.
Tror därför vi får se billigare versioner tids nog.
Eller så vill Volvo sälja lyxbilar bara, vore trist.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Prissättningen beror på att de stora företagskunderna med ramavtal får rabatter på typ 10%, så fungerar ju de gamla bilmärkena. Om jag inte minns fel gav väl Tesla ingen som helst rabatt när Hertz skulle köpa 100 000 bilar, det var så att säga prutat och klart.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld