Freez skrev: ↑30 jan 2026 09:00
roffe_s skrev: ↑30 jan 2026 06:18
manneson skrev: ↑30 jan 2026 04:57
Tomas L skrev: ↑29 jan 2026 09:33
manneson skrev: ↑27 jan 2026 17:36
1. Ditt inlägg citerade mussla och insinuerade just det.
Eller vad var annars poängen med ditt svar till honom?
2. Vad spelar det för roll att det fluktuerar lite på höga nivåer? Du har påstått att andrahandsvärdet varit dåligt. Ingenting du fått fram har påvisat det.
Ingemar Stenmark svarade en gång en journalist att "Hä löns int förklara för den som int begrip".
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Du påstår först att Teslas värdefall är större än andra, men när du ombeds presentera fakta så refererar du till en ”doktor” som säger att det fluktuerat.
Fluktuera och större värdefall än andra är två helt olika saker.
Svårare än så är det inte.
Det är förvisso vanvettigt OT i denna tråd, men här ett exempel med Model Y LR i en mindre hedrande position under fjolåret:
https://offert.bilbetyg.se/artiklar/bil ... t-i-varde/
De ägare som haft oturen att se nybilspriserna sänkas med sexsiffriga belopp sedan man köpt sin Tesla förstår vad som avses. Det är även en bild som jag vet har bekräftats av vissa fleet managers för större firmor. Men det finns naturligtvis andra enskilda ägare som vissa tider, under prishöjningar, sett värdet försvaras bra. Frågan gäller ju endast andrahandsvärdet, därmed inverkar ju inte effekterna av t ex nollräntekampanjer och därmed lägre kapitalkostnader under ägandet på bilden ovan.
Så - nu kan vi kanske återgå till trådämnet?
Enligt Teknikens Värld har MY lägre TCO än de flesta konkurrenter (värdeminskningen är en stor del av TCO). Se tråd:
viewtopic.php?p=876453#p876453
Mmm, jag har sett den artikeln och den är inte tillämplig för alla situationer i livet. Några exempel:
1 - I TCO kompenserar finansieringskampanjer till exempel ett sämre andrahandsvärde. De flesta större företag jag känner till använder egna samarbetspartners för finansiering av leasing och drar därför inte nytta av den typen av erbjudanden.
2 - Tesla har en historik av dyra reparationskostnader och relativt lång reparationstid i händelse av skada eller olycka (avstånd till verkstad, kostnader för ersättningsbil). Att garantitiden är kort och en attityd av ”within specs” har även nämnts som en belastning. Detta drabbar förhoppningsvis inte enskilda men har Du en hyfsad flotta blir sannolikheten för problem större. Och problem hatar alla tjänstemän med denna typ av befattning. Syns det dessutom i deras exceltabeller över kostnader blir uppförsbacken brant.
3 - TCO-undersökningen är baserad på en viss geografi och ett visst antal mil/tid, kör Du mer eller mindre per år förändras bilden beroende på fasta kostnader. Och beroende på hur länge bilen driftas ökar även inverkan av t ex kostnaden för helförsäkring. Den beaktar med största sannolikhet inte heller plötsliga prissänkningar utan gör bedömningen utifrån framtida scenarier.
Så det är säkert inte något fel på undersökningen, den är bara inte tillämplig i denna tråd. Merparten av potentiella kunder till EX60 blir sannolikt företag.
Som privatperson blir t ex nollränta och inbyteskampanjer en lockande faktor, det är vi överens om.
Mina 2p