Tesla slutar tillverka S och X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Maetlarv

Re: Tesla slutar tillverka S och X

Inlägg av Maetlarv »

ErransEgo skrev: 29 jan 2026 21:50
SwedishAdvocate skrev: 29 jan 2026 21:08
vrid_i_skogen skrev: 29 jan 2026 19:04
Jag är ledsen o någon kände sig överkörd av mina teorier. Har följt tech I över 25 år och för mig är det ingen skillnad mellan Tesla och t ex Google eller Facebook. Man samlar in data. Bilarna tjänar ett enda syfte; de är glorifierade datainsamlare. Väg, trafik och kartdata. Jag är själv en av dem som nyligen köpt en Tesla trots vetskap om detta. De konkurrerar inte med andra biltillverkare även om alla på detta forum tror det. De samlar in data och kommer fatta alla beslut för att samla in den så billigt som möjligt. Det går ingenstans på bilen att se hur mycket data och hur ofta bilen skickar "hem" men jag kan lova att de 8 kamerorna inte är där för att tjäna föraren i första hand utan för att samla in data. Inget fel i det i sig men att tro att Tesla vill konkurrera med andra biltillverkare med kvalitet och annat gör bara att jag stänger av. Man behöver lyfta blicken långt högre än average Joe som äger en Tesla bil orkar göra eller förstår. Sen kan vissa kalla mig det ena eller det andra men det säger mer om er än om mig.
Och slutmålet med det här är då alltså autonoma transporter och humanoida robotar. Eller?
Nu hoppar jag in här.
Ja, själva ”bilen” för folket är död för Tesla, det är slut med utvecklingen av dessa framöver.

De väntar bara på att skala upp självkörandet.
Genom abonnemang så har några beräknat att Tesla kommer tjäna mer per månad än på helåret 2025.
Det bygger på 2030 kommer det finnas många miljoner Tesla fordon med FSD och ca 80% av ägarna kommer betala abonnemang.

Vidare
xAI hänger ihop med alla fordon och produkter här under.
Grok ska styra alla robotar, fordonen osv
Chipfabriker ska byggas, för att träna och byggas in i produkterna
Batterier och solceller för energi till gruppen
SpaceX och Starlink för rymd, AI, kommunikation mellan produkterna.
X för media, bank, Handel, styrning (everything app)
Boring för infrastruktur
Neuralink för människor
Osv
Med full kontroll och rådighet över hela kedjan från början till slut
Har lite svårt att förstå hur du tänker där, bilen för folket är död och bilutvecklingen är det slut med ändå skall man tjäna massa pengar på FSD-abbonemang framöver? Känns ju lite som en återvändsgränd? Återväxten blir väl dålig?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Att bilmodellen är ”gammal” behöver inte i sig vara negativt, modellerna har ju de facto uppdaterats påtagligt med Highland, Juniper och senaste refresh för S + X. Den ursprungliga S är ju inte jämförbar med en Plaid annat än att karosserna liknar varandra.
Andra tillverkare har ju lyckats förädla/modernisera sina modeller, t.ex. Golf,Passat, Corolla,Yaris mfl.
Det skulle Tesla också kunna om man ville.
Svårt att förstå att de inte vill/kan göra det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
manneson

Inlägg av manneson »

Det är lite lustigt att Tesla aldrig investerade i ”lite ny plåt”(well, aluminium…), dvs att ändra formen lite. Det gör ju andra tillverkare med 7-8 års marginal normalt.
Tror den hade sålt rejält mkt bättre då.

Tittar man på försäljningsvolymerna på tex 7-serien, S-klass, A8 osv så har deras siffror ofta dubblats eller mångdubblats när de släppt ”ny” modell.
Köpare till bilar i denna klassen vill nämligen ha det senaste. De är mer känsliga för det än köpare i lägre prisklasser.
Ingen skulle köpa en ny S-klass som ser mer eller mindre likadan ut som den gjorde för 15 år sedan.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

vrid_i_skogen skrev: 29 jan 2026 22:32
Jag vet inte på vilka fler sätt jag ska förklara det som händer egentligen medan ni vill diskutera model 2 och annat oväsentligt. Jag ska prata samma språk så att ni som tvivlar förstår. Om Tesla vore en biltillverkare med bilar som huvudprodukt så skulle Microsoft vara en datortillverkare och Google och Facebook mobiltillverkare. Men dessa är lika mycket datortillverkare och mobiltillverkare som Tesla är biltillverkare. Tesla kommer sälja sin mjukvara i olika paketeringar framöver. Låt säga om 5-10 år. Bilförsäljning är mycket sekundärt eftersom de primärt vill få andra tillverkare att anta deras mjukvaror och då blir alla dessa tillverkares fordon nya datainsamlare osv osv. Det är så många dimensioner bort från vissa här som inte ser längre bort än de egna skorna slutar. Jag förstår att ni affektivt vill att Tesla är en biltillverkare men det är inte vad Tesla primärt är. De är ett mjukvaruföretag. De skiter egentligen i autonom körning av det ena eller andra fordonsslaget. De vill licensiera ut sin mjukvara till de som nödgas betala för att de inte har resurser att dammsuga upp den själva. Likaså som att en Windows 11 dator, Mac OS dator osv är datainsamlare av rang och skickar "hem" massvis av data. För att hälla bensin på elden så är det faktiskt så att Apple enheter spionerar 5-10 gånger mer på sina användare än övriga enheter. Jag har studerat detta så jag vet. Därav t ex så använder jag Android.
Skillnaden med dina exempel är ju att Microsoft aldrig tjänat pengar på att sälja datorer. Tidigare tjänade de pengar på att sälja Windows-licenser till datorbyggare, mest de stora likt HP, Dell, etc. Men även en liten del till privatpersoner. Numera tjänar de massvis med pengar på att sälja mjukvarulicenser, serverkapacitet och kringliggande tjänster till framförallt företag.

Google och Facebook har aldrig tjänat pengar på att sälja mobiltelefoner, de har alltid haft som största inkomst att sälja reklamvisningar.

Men Tesla har än så länge aldrig tjänat pengar på annat än bilar och batteripack. Bilförsäljningen har alltid stått för den absoluta, överlägsna majoriteten av intäkterna. De har INGEN som köper eller licensierar deras mjukvara. De har inte ens någon avdelning eller ansvarig för att försöka sälja den.

Tesla har också en av branschens striktaste avtal gällande användning av fordonsdata, och en av de absolut lättaste sätten för en konsument att inte ge/dra tillbaka sitt medgivande för Teslas möjlighet att samla in och använda fordonsdata.

Tack vare GDPR så är också informationen om vad de samlar in hårt reglerat. Så det går enkelt (nåja, relativt enkelt, om man pallar med all juridisk sakprosa) att läsa sig till vad de samlar in och hur den används. Där kan man se att VW samlar in AVSEVÄRT mer information från bilarna än vad Tesla gör, och även använder denna information för att sälja marknadsföringsinformation - om man som konsument godkänt det genom att bocka i ”rätt ruta”. Tesla å sin sida använder INTE informationen till marknadsföringsaktiviteter och förbinder sig också att INTE dela datat med 3:e part. Faktumet är att Volkswagen tjänar mer pengar på insamlad information än vad Tesla gör. Betyder det alltså enligt dig att Volkswagen inte heller är en biltillverkare?

Genom samma dokumentation (och genom att att analysera trafiken en iPhone respektive Android skickar över nätverket) så är det också en väldigt smal sak att konstatera att en Android delar avsevärt mer information med Google än vad en iPhone gör med Apple. Likt jämförelsen mellan VW och Tesla är det också enkelt att kolla på deras finansiella rapporter för att konstatera att Google tjänar pengar på att sälja din data (likt VW), Apple gör det inte - de tjänar pengar på att sälja en hårdvaruprodukt och tillhörande abonnemang till dig (likt Tesla).

Sen spelar det ingen roll att jag likt dig också tycker att Googles hemautomation och röstassistent är så fruktansvärt överlägsen Apples alternativ - för det är den. 🙂
Användarvisningsbild
85n
Teslaägare

Inlägg av 85n »

Maetlarv skrev: 29 jan 2026 22:42
Jag är ledsen o någon kände sig överkörd av mina teorier. Har följt tech I över 25 år och för mig är det ingen skillnad mellan Tesla och t ex Google eller Facebook. Man samlar in data. Bilarna tjänar ett enda syfte; de är glorifierade datainsamlare. Väg, trafik och kartdata. Jag är själv en av dem som nyligen köpt en Tesla trots vetskap om detta. De konkurrerar inte med andra biltillverkare även om alla på detta forum tror det. De samlar in data och kommer fatta alla beslut för att samla in den så billigt som möjligt. Det går ingenstans på bilen att se hur mycket data och hur ofta bilen skickar "hem" men jag kan lova att de 8 kamerorna inte är där för att tjäna föraren i första hand utan för att samla in data. Inget fel i det i sig men att tro att Tesla vill konkurrera med andra biltillverkare med kvalitet och annat gör bara att jag stänger av. Man behöver lyfta blicken långt högre än average Joe som äger en Tesla bil orkar göra eller förstår. Sen kan vissa kalla mig det ena eller det andra men det säger mer om er än om mig.
Och slutmålet med det här är då alltså autonoma transporter och humanoida robotar. Eller?
Nu hoppar jag in här.
Ja, själva ”bilen” för folket är död för Tesla, det är slut med utvecklingen av dessa framöver.

Genom abonnemang så har några beräknat att Tesla kommer tjäna mer per månad än på helåret 2025.
Det bygger på 2030 kommer det finnas många miljoner Tesla fordon med FSD och ca 80% av ägarna kommer betala abonnemang.

Vidare
Boring för infrastruktur
Neuralink för människor
Osv
Har lite svårt att förstå hur du tänker där, bilen för folket är död och bilutvecklingen är det slut med ändå skall man tjäna massa pengar på FSD-abbonemang framöver? Känns ju lite som en återvändsgränd? Återväxten blir väl dålig?
Typ närmaste två åren FSDs, kraftig tillväxt där det tillåts och det drar ner försäkringskostnader, ökar säkerheten för dig och din familj. Sedan S-kurva när Privat FSDu tar över, 2028-2029 när man fått nog många mil på FSDu Robotaxi och det tillåts på bred font inkl bilen din ut å köra taxi. Sedan ännu en S-kurva där bilägande upphör. Kan hända det blir ett tvärt stopp, om Tesla fortsätter sälja bilar så är det som Nvidia gör nu, skickar ut en allmosa i form av svin dyra grafikkort till entusiaster och ser det som någon form av PR antagligen, då det segmentet gått ifrån 90% till 10% marknadsandel på mindre än ett decennium.
-26 MY LR AWD
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

85n skrev: 30 jan 2026 07:49
Nu hoppar jag in här.

Vidare
Boring för infrastruktur
Neuralink för människor
Osv
Typ närmaste två åren FSDs, kraftig tillväxt där det tillåts och det drar ner försäkringskostnader, ökar säkerheten för dig och din familj. Sedan S-kurva när Privat FSDu tar över, 2028-2029 när man fått nog många mil på FSDu Robotaxi och det tillåts på bred font inkl bilen din ut å köra taxi. Sedan ännu en S-kurva där bilägande upphör. Kan hända det blir ett tvärt stopp, om Tesla fortsätter sälja bilar så är det som Nvidia gör nu, skickar ut en allmosa i form av svin dyra grafikkort till entusiaster och ser det som någon form av PR antagligen, då det segmentet gått ifrån 90% till 10% marknadsandel på mindre än ett decennium.
Att min egen bil ska ut på egen hand och jobba som robotaxi på nätterna, eller att de flesta inte ska äga en bil, har vi i 10 år fått höra ska komma inom 12 månader mha FSD. Men ingen har lyckats förklara för mig varför jag inte skulle vilja äga min egen bil. Eller varför jag skulle vilja låna ut min egen bil till vilt främmande, ofta fulla, människor med alla risker det innebär mot en spottstyver i ersättning för att de ska slippa ragla hem från krogen på egna ben. Jag hyr ju inte ut min bil idag heller. Det kommer inte att hända även om Tesla mot all förmodan skulle få FSD att fungera utan övervakning med nuvarande sensorer.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

Maw skrev: 30 jan 2026 08:19

Nu hoppar jag in här.

Vidare
Boring för infrastruktur
Neuralink för människor
Osv
Att min egen bil ska ut på egen hand och jobba som robotaxi på nätterna, eller att de flesta inte ska äga en bil, har vi i 10 år fått höra ska komma inom 12 månader mha FSD. Men ingen har lyckats förklara för mig varför jag inte skulle vilja äga min egen bil. Eller varför jag skulle vilja låna ut min egen bil till vilt främmande, ofta fulla, människor med alla risker det innebär mot en spottstyver i ersättning för att de ska slippa ragla hem från krogen på egna ben. Jag hyr ju inte ut min bil idag heller. Det kommer inte att hända även om Tesla mot all förmodan skulle få FSD att fungera utan övervakning med nuvarande sensorer.
Du har missuppfattat. Ingen kommer att tvinga dig, varken att erbjuda eller ta skjuts. Konceptet finns redan idag men utan robot och kallas därför bara taxi för enskilda resor eller Turo för längre hyresperioder.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Den dag självkörande taxibilar blir slår igenom kommer de garanterat ägas av företag. De kommer ha en egen serviceorganisation och bilarna får köra in och laddas, servas, städas och tvättas regelbundet. Inte en chans att privatbilar kommer användas i det syftet.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Maw skrev: 30 jan 2026 08:19

Nu hoppar jag in här.

Vidare
Boring för infrastruktur
Neuralink för människor
Osv
Att min egen bil ska ut på egen hand och jobba som robotaxi på nätterna, eller att de flesta inte ska äga en bil, har vi i 10 år fått höra ska komma inom 12 månader mha FSD. Men ingen har lyckats förklara för mig varför jag inte skulle vilja äga min egen bil.
Tanken är så här: när man slipper mänskliga taxicahufförer så går priset för taxiresor ner. Samtidigt kan tjänsten bli mer flexibel eftersom man slipper alla bivillkor som kommer med mänskliga taxichaufförer: toalettbesök, mat, vilopauser, begränsade arbetspass etc. Då kan man använda robotaxi även för resor man inte använder taxi för idag, som längre turer. I förlängningen ska detta leda till att det blir många fler taxibilar i cirkulation och det går snabbare och smidigare att använda dem. Då når man en brytpunkt när det inte längre finns någon anledning att äga en egen bil. För de flesta, det kommer ju alltid finnas de som ändå vill ha en egen bil. Och det kommer ju inte bli aktuellt för de som bor i glesbygd där det aldrig kommer finnas underlag för att ha stora flottor cirkulerande robotaxis.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Gustafsson skrev: 29 jan 2026 23:04
Att bilmodellen är ”gammal” behöver inte i sig vara negativt, modellerna har ju de facto uppdaterats påtagligt med Highland, Juniper och senaste refresh för S + X. Den ursprungliga S är ju inte jämförbar med en Plaid annat än att karosserna liknar varandra.
Andra tillverkare har ju lyckats förädla/modernisera sina modeller, t.ex. Golf,Passat, Corolla,Yaris mfl.
Det skulle Tesla också kunna om man ville.
Svårt att förstå att de inte vill/kan göra det.
Det kan de förstås men vill inte. De flesta biltillverkare har en cykel där de gör en refresh efter 3-4 år och släpper en helt ny modell på ny plattform vart 7-8 år. Att ta fram en ny plattform kostar i storleksordningen 10-50 miljarder. Musk vill väl inte lägga de pengarna på något så tråkigt som en ny personbil med ratt. Det finns ingen uppsida med det eftersom Teslas aktie inte värderas utifrån framtida försäljning av personbilar, utan helt andra saker. Tesla kommer inte sälja några personbilar om tio år. De har ju redan committat till det genom att inte fortsätta utvecklingen av nya modeller. Försäljningen av 3/Y-plattformen har redan börjat vika, och inom om ett par år skulle de behöva lansera nya modeller på ny plattform för att fortsätta vara konkurrenskraftiga. Om de inte gör det (vilket allt tyder på) kommer bilförsäljningen börja dö ut om några år.
Skriv svar