Model Y LFP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Model Y LFP

Inlägg av Nogo »

Någon annan med LFP som upplever att DC-laddningen har blivit försämrad? Kommer in med 22 grader förvärmt batteri vid 15%, får 67kW. Förr nådde jag 170kW med samma temperatur.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y LFP

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 30 jan 2026 23:40
Någon annan med LFP som upplever att DC-laddningen har blivit försämrad? Kommer in med 22 grader förvärmt batteri vid 15%, får 67kW. Förr nådde jag 170kW med samma temperatur.
Intressant!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Vid 30-33 grader nånstans med 45% i SoC låg jag ändå kvar på 70kW. Det har inte med låg batteritemp tycker jag, men det står så i bilen när jag får dessa hastigheterna.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 31 jan 2026 10:09
Vid 30-33 grader nånstans med 45% i SoC låg jag ändå kvar på 70kW. Det har inte med låg batteritemp tycker jag, men det står så i bilen när jag får dessa hastigheterna.
Vad är normal förvärmningstemp för SuC på LFP/CATL?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson

Inlägg av manneson »

Du har väl rullat rätt många mil?
Det kanske börjar bli lite slitet så det fått en annan laddprofil som safear mer.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev: 31 jan 2026 10:41
Nogo skrev: 31 jan 2026 10:09
Vad är normal förvärmningstemp för SuC på LFP/CATL?
Normal förvärmningstemp vet jag inte men jag vet om att jag har alltid fått 170kW redan vid 22 grader. Som varmast när jag har stått ett tag har jag haft som mest 38-45 grader i batteriet.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

manneson skrev: 31 jan 2026 10:42
Det kanske börjar bli lite slitet så det fått en annan laddprofil som safear mer.
Från 170 till 70kW? Det är ju sjukt dåligt.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 31 jan 2026 11:31
Är det flera oberoende laddningar?

22C låter nästan lågt.

Jag hade gissat att den ville ha 30-40C.

Hur beter den sig sommartid vid låmgkörning? Gör den någon batteriförvärmning alls om man navigerar mot SUC ?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson

Inlägg av manneson »

Nogo skrev: 31 jan 2026 11:31
Du lär väl fortfarande få 170kw, bara att det kanske krävs högre temp än tidigare, just för att slita mindre.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Jag har också fått 70 kW som mest på min Highland LFP senaste två laddningarna, en per vecka. Jag har ingen extra hårdvara så jag vet inte hur varmt batteriet var. Förvärmning en timme ungefär. I bilen stod det att hastigheten begränsades av att batteriet var kallt.
Ankom med 13% första veckan, 8% andra veckan eller nåt sånt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 31 jan 2026 15:32
Jag har också fått 70 kW som mest på min Highland LFP senaste två laddningarna, en per vecka. Jag har ingen extra hårdvara så jag vet inte hur varmt batteriet var. Förvärmning en timme ungefär. I bilen stod det att hastigheten begränsades av att batteriet var kallt.
En LFP värmer ju bara med en motor, bedömt halva effekten = dubbla tiden. Man borde få räkna med dubbla tiden för att batteriet ska vara varmt nogz

Jag har dock inte koll på vilken temp som batteriet blir om bilen får göra en full förkonditionering.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Intressant, jag förvärmer också i drygt i en timme. Minns du utetemperaturen? Har varit -2 ungefär här. Så 22 grader har jag lyckats få på en timme. Det är samma sak med 30 grader.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 31 jan 2026 15:35
En LFP värmer ju bara med en motor, bedömt halva effekten = dubbla tiden. Man borde få räkna med dubbla tiden för att batteriet ska vara varmt nogz

Jag har dock inte koll på vilken temp som batteriet blir om bilen får göra en full förkonditionering.
Det stämmer inte. Värmepumpen värmer batteriet till största delen. Märker ingen direkt skillnad på uppvärmningstid vs awd. Uppåt 9kW dras när jag förvärmer Y LFP
Innan värmepumpen kom 2021 så stämmer dock påståendet, 3,5kW vs 7kW. Men alla LFP har värmepump.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 31 jan 2026 21:59

Det stämmer inte. Värmepumpen värmer batteriet till största delen. Märker ingen direkt skillnad på uppvärmningstid vs awd. Uppåt 9kW dras när jag förvärmer Y LFP
Innan värmepumpen kom 2021 så stämmer dock påståendet, 3,5kW vs 7kW. Men alla LFP har värmepump.
Om det är kallt ute och du behöver värme till kupen?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Nogo skrev: 31 jan 2026 19:34
Intressant, jag förvärmer också i drygt i en timme. Minns du utetemperaturen? Har varit -2 ungefär här. Så 22 grader har jag lyckats få på en timme. Det är samma sak med 30 grader.
Vid laddning första veckan var det kanske -5 eller nåt, andra -2 om jag minns rätt. Jag hade laddat batteriet dagen innan avfärd båda gångerna, förvärmde enligt schema innan jag åkte hemifrån på morgonen. Minns att jag hade pluttarna som indikerar lägre regen på 1/4 av stapeln vid avfärd båda gångerna. Körde sedan 1,5h utan förvärmning, bilen parkerad med sentry under dagen, sedan 1h hemåt med förvärmning till supercharger där jag fick glädjas åt hela 70kW.

Men jag tror inte nödvändigtvis det är fel. Min förra model 3 hade också LFP och vintertid när vi skulle åka långt började den alltid förvärma direkt vid avfärd trots att det var över 2h till första laddstoppet i kallare väder än så här. Men då blev det också tillräckligt uppvärmt. En timme är nog för kort tid.

Vintertid var förbrukningen sjukt hög på gamla bilen, 220 eller nåt sånt till första laddstoppet om resan krävde snabbladdning. Mellan första och andra laddstoppet drog den rejält mycket mindre. Efter sista laddstoppet drog den som på sommaren. Det är störande att bilen inte startar förvärmningen till supercharger när den är ansluten till laddaren fast man har skickat en rutt från telefonen. Den vet ju redan innan avfärd att resan kräver snabbladdning. Antar att det är för att Tesla vill tjäna mer pengar, genom att bara värma under färd krävs kanske två laddstopp när det annars hade räckt med ett.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

En LFP värmer ju bara med en motor, bedömt halva effekten = dubbla tiden. Man borde få räkna med dubbla tiden för att batteriet ska vara varmt nog
Borde inte det även gälla LR RWD som iaf på model 3 har annan batterityp? LR RWD har ju också bara en motor.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Dinsdale skrev: 01 feb 2026 07:00
En LFP värmer ju bara med en motor, bedömt halva effekten = dubbla tiden. Man borde få räkna med dubbla tiden för att batteriet ska vara varmt nog
Borde inte det även gälla LR RWD som iaf på model 3 har annan batterityp? LR RWD har ju också bara en motor.
Jo.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jo, jag menade ju inte att ingen annan bil gör så också. Svårt komma ihåg att säkra faktabeskrivningen i inläggen så den gäller allt 😅
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 01 feb 2026 06:58

Vid laddning första veckan var det kanske -5 eller nåt, andra -2 om jag minns rätt. Jag hade laddat batteriet dagen innan avfärd båda gångerna, förvärmde enligt schema innan jag åkte hemifrån på morgonen. Minns att jag hade pluttarna som indikerar lägre regen på 1/4 av stapeln vid avfärd båda gångerna. Körde sedan 1,5h utan förvärmning, bilen parkerad med sentry under dagen, sedan 1h hemåt med förvärmning till supercharger där jag fick glädjas åt hela 70kW.

När man förkonditionerar för avfärd värms batteriet bara så att regen fungerar, så några plusgrader (4-8, eller max 10C) för alla faktabaserade värden jag sett.

När man kör långt i kyla med en Tesla med värmepump kommer inte batteriet bli varmt, utan det blir kvar ungefär i temperaturområdet som precis tillåter att regen fungerar. All överskottsvärme (från kylvatten från motor(-er)) tar värmepumpen för att värma kupen.

Navigerar man mot en Supercharger på långt avstånd i kyla så börjar bilen ned att inte ta värme från batteriet först så att batteriet sakta blir varmare vilket gör att det blir mindre ren batterivärme som behövs. När bilen räknat ut att det behövs startar aktiva batterivärme.

I vart fall tidigare, även med värmepump, så har vi haft trådar här om dålig laddhastighet och att man janske bara navigerat i en timme mot Superchargern. Ur minnet har folk med LFP sagt att batterivärmen börjat uppemot 2h före.

Mjukvara kan ju ha ändrat hur bilarna beter sig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 31 jan 2026 21:59

Man kan se active heating target för batterivärmen i SMT. Kollar man den medan man navigerar mot SuC, kanske helst just innan inkoppling så ser man vad bilen siktar på.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Ska köra till Norrland fr.o.m i mars, får se om det är likadant med 2 timmars förvärmning och därefter varmt batteri till nästa SuC. Om det inte funkar som det ska får man ta sin Model S istället.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 01 feb 2026 10:34
Ska köra till Norrland fr.o.m i mars, får se om det är likadant med 2 timmars förvärmning och därefter varmt batteri till nästa SuC. Om det inte funkar som det ska får man ta sin Model S istället.
Du kan nog helt enkelt starta en navigering mot en SuC som är, säg 30-60minuter bort och kika i SMT vad bilen säger som active battery heating target är.

Många skriver att LFP är jättekänsliga för kyla (både här och i grupper på Facebook).

Största skillnaden är nog egentligen att om bilen behöver 5kW för att värma kupen så behöver den det oavsett om det är en RWD LFP eller en Dual motor LR.
Med 60 kWh istället för 80 kWh så blir det en avsevärd skillnad om man kör i tre timmar.

15kWh för kupevärme är 25% på en RWD men bara 19% på en LR.
Jag gissar på att det är en mindre skillnad sommartid för dig (förutsätter att den når 170kW) men en större vintertid.

Teslalogger har inga data på att mjukvaran skruvat ned laddhastigheten. Tvärtom ser senaste loggade (2025.44) riktigt bra ut.
180kW till ~ 40%.

Jag skulle absolut inte tro att ditt batteri börjat tröttna. Har du nått 25K mil har du cirka 700 FCE, vilket är en bråkdel av vad LFP-cellerna tål.
Forskningstesterna visar inte på att interna resistansen far iväg, tvärtom är LFP bra på det.

Jag gissar på att låg laddhastighet berott på låg batteritemperatur.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev: 01 feb 2026 09:30
Dinsdale skrev: 01 feb 2026 06:58

När man förkonditionerar för avfärd värms batteriet bara så att regen fungerar, så några plusgrader (4-8, eller max 10C) för alla faktabaserade värden jag sett.

När man kör långt i kyla med en Tesla med värmepump kommer inte batteriet bli varmt, utan det blir kvar ungefär i temperaturområdet som precis tillåter att regen fungerar. All överskottsvärme (från kylvatten från motor(-er)) tar värmepumpen för att värma kupen.

Navigerar man mot en Supercharger på långt avstånd i kyla så börjar bilen ned att inte ta värme från batteriet först så att batteriet sakta blir varmare vilket gör att det blir mindre ren batterivärme som behövs. När bilen räknat ut att det behövs startar aktiva batterivärme.

I vart fall tidigare, även med värmepump, så har vi haft trådar här om dålig laddhastighet och att man janske bara navigerat i en timme mot Superchargern. Ur minnet har folk med LFP sagt att batterivärmen börjat uppemot 2h före.

Mjukvara kan ju ha ändrat hur bilarna beter sig.
Intressant att det bara är några plusgrader som batteriet värms till. Kanske borde skaffa scan my tesla.

Det kom nån uppdatering för två år sen kanske som ändrade beteendet lite. Innan dess stod det att bilen förvärmde konstant till första laddstoppet. Efter uppdateringen ändrades det så att notisen efter ett tag kommer och går. Jag märkte ingen skillnad i laddhastighet oavsett, men det är möjligt att det drog lite mindre ström efter uppdateringen.

Hur varmt blir batteriet vid laddning (11kW) tro? Om det blir varmare av att laddas än att förvärma kan man ju "förvärma" genom att ladda istället. Om kvartspriserna tillåter.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev: 01 feb 2026 09:12
Jo, jag menade ju inte att ingen annan bil gör så också. Svårt komma ihåg att säkra faktabeskrivningen i inläggen så den gäller allt 😅
Lugnt, jag har tänkt fråga vid andra tillfällen men har glömt. Så det var bara därför.

Fast det kanske ändå blir en skillnad till LR:s fördel iom annan batterityp? Blir inte "vanliga" batterier varmare när de laddas ur än vad LFP blir? Den värmeutvecklingen kanske gör att vanliga batteriet behöver kortare tid trots bara en motor.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 01 feb 2026 12:43
Intressant att det bara är några plusgrader som batteriet värms till. Kanske borde skaffa scan my tesla.

Det kom nån uppdatering för två år sen kanske som ändrade beteendet lite. Innan dess stod det att bilen förvärmde konstant till första laddstoppet.
Vi måste skilja på Förkonditionering för avfärd och Förkonditionering före Supercharging.

Även om det står i appen ”förkonditionerar batteri och värmer kupen” så värms aldrig batteriet om batteriet är lika varmt eller varmare än de 5-10C vi pratar om.

Förkonditionering före avfärd
syftar till att batteriet ska kunna ta emot regenerering ( = laddning). Det innebär att batteriet värms till 4-10C. Man får inte ladda lithiumbatterier när battericellerna är minusgrader, speciellt inte regen som ger ganska mycket laddeffekt.
När vi läser celltemp så är det meat troligt en givare som står för hela ”brickens” temp dvs 44 till 86 celler. Pga det krävs en marginal så ingen del av någon cell är minusgrader innan man släpper på regen.

-Min M3P värmde till 6-8C, eller kanske snarare 6-7C men ibland kanske det hann bli 7-8C innan man klev in i bilen. Alltid samma under 2.5 år.
-Min MSP värmer till 5C, slår av batterivärmen vid 4,5C och batteriet når ~5C på tiden för avfärd. Någon gång har det hunnit bli 6-7C också. Motorerna värmer med statorn som blir ~50-70C eller nåt, och det blir såklart en eftersläpning i värmeöverföringen.
-Någon har visat en bild på någon Y som var 10C vid avfärd. Inte riktigt kvalitetssäkrat att bilen värmt batteriet dit. Jag tror flera andra vittnat om 6-8C, precis som min M3P.

Förkonditionering för snabbladdning

Syftar till att tillåta hög laddström utan att det ska uppstå lithium plating i någon nämnvärd omfattning. Cellernas interna resistans som bromsar laddhastigheten minskar med hög temperatur. Teslas lindade celler i LR/P är egentligen inte byggda för snabbladdning och ska egentligen laddas under minst 3-4 timmar.
För att minska interna resistansen och minska risken/möngden lithium plating så värma batterierna mycket men vid Förkonditionering för avfärd.
För model 3/Y LR/P är det ~48C som är måltemperaturen vid ankomst till SuC. Batterierna fortsätter alltid värmas aktivt med batterivärme till ~55C när man kopplar in bilen i Superchargern.
Efter detta låter bilen batteriet bli ännu varmare, för Panasonic cellerna som användes tidigare stiger temperaturen till ~58C och någon riktig kylning av cellerna görs inte före 60C.
För LG-cellerna låter bilen cellerna nå ~62-63C eftersom de laddar långsamt och interna motståndet minskar med temperatur så körs de varmare. Batteriet kyls inte egentligen innan 65C.

Min model S, som har 26% mer kapacitet än 3/Y LR/P får en lägre C-rate vilket gör attbatteriet inte förvärms lika mycket på väg till en supercharger. Den värms till 33.5C.
Batterivärmen när man kopplat in bilen går dock fortfarande till ~55C och batteroöiet når ~56C efter supercharging.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar