LFP-batterier blir ungefär lika varma. Det är aningen mindre intern resistans i LFP och aningen bättre verkningsgrad (mindre förluster).Dinsdale skrev: ↑01 feb 2026 12:45Lugnt, jag har tänkt fråga vid andra tillfällen men har glömt. Så det var bara därför.AAKEE skrev: ↑01 feb 2026 09:12Jo, jag menade ju inte att ingen annan bil gör så också. Svårt komma ihåg att säkra faktabeskrivningen i inläggen så den gäller alltDinsdale skrev: ↑01 feb 2026 07:00Borde inte det även gälla LR RWD som iaf på model 3 har annan batterityp? LR RWD har ju också bara en motor.AAKEE skrev: ↑31 jan 2026 15:35En LFP värmer ju bara med en motor, bedömt halva effekten = dubbla tiden. Man borde få räkna med dubbla tiden för att batteriet ska vara varmt nogDinsdale skrev: ↑31 jan 2026 15:32Jag har också fått 70 kW som mest på min Highland LFP senaste två laddningarna, en per vecka. Jag har ingen extra hårdvara så jag vet inte hur varmt batteriet var. Förvärmning en timme ungefär. I bilen stod det att hastigheten begränsades av att batteriet var kallt.
Ankom med 13% första veckan, 8% andra veckan eller nåt sånt.![]()
Fast det kanske ändå blir en skillnad till LR:s fördel iom annan batterityp? Blir inte "vanliga" batterier varmare när de laddas ur än vad LFP blir? Den värmeutvecklingen kanske gör att vanliga batteriet behöver kortare tid trots bara en motor.
Stora skillnaden här skulle kunna vara att tesla använder CATL LFP med ternära celler, dvs inte de lindade cellerna som har mycket svårt med hög laddström. Man kan tänka sig att dessa celler bara behöver görvärmas till ~ 30C eller något istället för 48C som 3/Y LR/P.
Porsches senaste som laddar med 325kW från 0-60% eller lite mer förvärms bara till ~30C.
Det beror på att man har använt en celltyp som klarar höga laddströmmar.