Ashlee Vances bok om Musk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Ashlee Vances bok om Musk

Inlägg av Jerker »

Jag vill rekommendera biografin över Elon Musk som Ashlee Vance skrivit och som nu översatts till svenska. Jag har ju också läst boken om Tesla Motors, men den här är mer djuplodande om Musk som person och jag måste säga att jag först nu börjar fatta vad som skiljer honom från andra entreprenörer, varför han lyckas där andra misslyckas. Och varför han kommer att lyckas att skicka människor till Mars och ta dem tillbaka till jorden igen.

Har aldrig intresserat mig särskilt för SpaceX förut men det var mycket intressant läsning om hur han har revolutionerat rymdindustrin på bara några år!

Rekommenderas för hängmattan i sommar!
Elon Musk.PNG
kenhag
elbilist

Re: Ashlee Vances bok om Musk

Inlägg av kenhag »

Köpte min på Google Play och läste i mobilen. Funkade bra!
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag håller med om att den är läsvärd. Jag läste den dock på engelska.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

kenhag skrev:
Köpte min på Google Play och läste i mobilen. Funkade bra!
Samma här! Både på mobilen och datorn, allt eftersom vad som passade bäst.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Jätteavis på er som fixar o läsa/lyssna böcker! :)
Den verkar kanonbra.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

drakbane skrev:
Den verkar kanonbra.
Ja det är kanon även om det var länge sedan jag tog mig tid att läsa en bok. Finns den som ljudbok? Den borde i så fall nästan ingå i köpet av bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det är så tätt med information i denna bok, att jag nu funderar på om jag ska läsa den igen för att komma ihåg saker bättre. Läste den i Portugal förra året, och vi ska ju dit i år igen... :p
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

drakbane skrev:
Den verkar kanonbra.
Ljudböcker i bilen funkar kanon, tycker jag. Men man måste lära sig att varva ner och lyssna. Det funkar inte att lyssna på samma sätt som till bladderradio Nix-megafon osv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
drakbane skrev:
Den verkar kanonbra.
Ja det är kanon även om det var länge sedan jag tog mig tid att läsa en bok. Finns den som ljudbok? Den borde i så fall nästan ingå i köpet av bilen.
Den finns som ljudbok på engelska på Storytel, men den svenska översättningen verkar inte finnas som ljudbok, inte än iaf.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

drakbane skrev:
Den verkar kanonbra.
Det är ytterst sällan jag läser böcker nuförtiden. Jag lyssnar däremot massor. När jag sitter i bilen, klipper gräset, städar, snickrar på huset osv. Det är ett utmärkt sätt att orka göra tråkiga saker. När hjärnan behöver arbeta går det däremot inte.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

LarsL skrev:
drakbane skrev:
Den verkar kanonbra.
Ljudböcker i bilen funkar kanon, tycker jag. Men man måste lära sig att varva ner och lyssna. Det funkar inte att lyssna på samma sätt som till bladderradio Nix-megafon osv.
+1 Det och pod-caster.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det var ett litet tag sedan jag läste boken men var det inte något gnabb där enligt Vance mellan ac propulsion och Tesla om rätten till deras motor? Det kändes lite som att Musk använde senaste aktieägarmötets trip down the memory lane som slagträ riktat direkt mot några av delarna i boken som han inte riktigt höll med om. Bla att det skulle vara gnabb mellan ac propulsion och Tesla. Bara jag som överdriver Elons långsinthet eller nån mer som fick samma känsla?
Både boken och aktieägarmötet bra underhållning så inget ont om nån av dom, bara lite enkel hobbypsykologianalys av vår tids bästa hopp till människans överlevnad och hur hans sinne fungerar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Daoops skrev:
Det var ett litet tag sedan jag läste boken men var det inte något gnabb där enligt Vance mellan ac propulsion och Tesla om rätten till deras motor? Det kändes lite som att Musk använde senaste aktieägarmötets trip down the memory lane som slagträ riktat direkt mot några av delarna i boken som han inte riktigt höll med om. Bla att det skulle vara gnabb mellan ac propulsion och Tesla. Bara jag som överdriver Elons långsinthet eller nån mer som fick samma känsla?
Både boken och aktieägarmötet bra underhållning så inget ont om nån av dom, bara lite enkel hobbypsykologianalys av vår tids bästa hopp till människans överlevnad och hur hans sinne fungerar.
Nu minns inte jag heller riktigt, men boken är ju full av beskrivningar av tvister mellan Musk och andra. Och visst verkar han vara långsint! Och närmast besatt av att det är hans version av händelser som ska återges.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Instämmer i lovsången. Finns också som ljudbok på svenska (Storytel)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
Det är så tätt med information i denna bok, att jag nu funderar på om jag ska läsa den igen för att komma ihåg saker bättre... :p
Är inte det vanligt med böcker? Senast läste jag en bok om strängteorin. Jag hittade den på biblioteket. Det var minsann inte lätt att behålla allt i huvudet även om det var begripligt skrivet. Jag är nästan lika aningslös som innan jag läste boken. Får nog låna den en gång till. Eller ska jag kanske läsa den där Elon-boken? Så som en sann sektmedlen ska göra liksom...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Är inte det vanligt med böcker?
Mja. Nu är jag ingen bokmal, men nog händer det väl framför allt med amerikanska böcker att dom lägger ut orden något alldeles extra (får dom betalt per ord eller per sida månne?).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
mati skrev:
Mja. Nu är jag ingen bokmal, men nog händer det väl framför allt med amerikanska böcker att dom lägger ut orden något alldeles extra (får dom betalt per ord eller per sida månne?).
Jo, så är det, men det gäller mest undervisningsböcker. Där ska ju känslan av att boken innehåller massor av information ingjutas i köparen, därav alla dessa tegelstensböcker. Dessutom älskar amerikanerna ordbajseri. Det märks också när man ser på amerikanska Youtubare. De svamlar en jävla massa innan de kommer till saken.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Surfaren skrev:
mati skrev:
Jo, så är det, men det gäller mest undervisningsböcker. Där ska ju känslan av att boken innehåller massor av information ingjutas i köparen, därav alla dessa tegelstensböcker. Dessutom älskar amerikanerna ordbajseri. Det märks också när man ser på amerikanska Youtubare. De svamlar en jävla massa innan de kommer till saken.
Är det inte en svensk podd som också har väldigt svårt att komma till sak?

Kunde inte låta bli :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
När jag gick i skolan så betygsattes vi alltid utifrån antal ord vi skrev i våra uppsatser och tentor. Sista halvtimmen gick åt för att räkna ord. Galet. Till och med i ämnen som fysik tvingades vi att skriva ihjäl oss. Bara för att få ihop en massa ord = bra betyg. Kvantitet värderades minst lika högt som kvalitet. Så var iaf i Tyskland, kanske är det likadant i Amerikat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Jerker skrev:
Surfaren skrev:
mati skrev:
Är det inte en svensk podd som också har väldigt svårt att komma till sak?

Kunde inte låta bli :lol:
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar