Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum model Y Juniper
Äntligen!
Inbytet gick smärtfritt. Det kollar mer noggrant om bilen är värd mer, min täckte kontantinsatsen. Han kollade att nycklarna funkade och att bilen gick och köra fram och bak, that's it. Inbytesbilen vart redan såld sa han.
Inga konstigheter. Köpte med total självkörningsförmåga så nu får man hoppas att regelverket kommer ikapp.
Inbytet gick smärtfritt. Det kollar mer noggrant om bilen är värd mer, min täckte kontantinsatsen. Han kollade att nycklarna funkade och att bilen gick och köra fram och bak, that's it. Inbytesbilen vart redan såld sa han.
Inga konstigheter. Köpte med total självkörningsförmåga så nu får man hoppas att regelverket kommer ikapp.
Grattis och skönt att den långa väntan är över. Jag funderar på att ändra från quicksilver till vit och ta självkörning istället….juniper42 skrev: ↑06 feb 2026 16:29Äntligen!
side.jpg
back.jpg
Vitt är snyggt, och inte så jobbigt och hålla rent ändå. Köper bra kallavfettning och sen bara att spola av.
Min förra vart en svart, gillade den också. Men nu blev det en vit.
Gällande självkörning, tror att det blir en grej under 2026, förhoppningsvis under första halvan, och då först under uppseende. alltså inte att allt sker av sig självt och man kan sova i bilen medans den kör dig någonstans. Det kommer långt snare.
Gällande självkörning, tror att det blir en grej under 2026, förhoppningsvis under första halvan, och då först under uppseende. alltså inte att allt sker av sig självt och man kan sova i bilen medans den kör dig någonstans. Det kommer långt snare.
Enda nackdelen med vit är att den ser mindre ut och jag tror ofta att gamal MY är en M3, annars är det en riktigt fin vit färg när den är nytvättad och står i solen.juniper42 skrev: ↑06 feb 2026 19:23Vitt är snyggt, och inte så jobbigt och hålla rent ändå. Köper bra kallavfettning och sen bara att spola av.
Självkörning vore fint men med alla jobbiga EU regler så får vi inte ens ha Grok i bilen ju.
Börjar bli så trött på EU att jag funderar på att starta ett anti EU parti
Fan, nu är det nästan så man vill avbryta köpet, är första gångsköpare, så har inte direkt någon anknytning till Tesla, aldrig ägt en, beställde 8nov 25, framflyttad nu för 6e gången, leverans intervall nu 10-31mars, är väl extremt tveksamt att det håller, men ponera att det blir då så är det mer än 5månaders väntetid, det kan ju inte vara rätt, vin och reg lyser med sin frånvaro, frågan är om jag beställt något helt udda som är omöjligt att producera, model y, awd long range, vit med svart klädsel....
Vet att detta är ett tesla forum, men har inte ägt elbil tidigare, har någon har ett bra alternativ? Allt intressant förutom polestar, bara vägrar polestar...
Vet att detta är ett tesla forum, men har inte ägt elbil tidigare, har någon har ett bra alternativ? Allt intressant förutom polestar, bara vägrar polestar...
Fenix skrev: ↑07 feb 2026 13:32Fan, nu är det nästan så man vill avbryta köpet, är första gångsköpare, så har inte direkt någon anknytning till Tesla, aldrig ägt en, beställde 8nov 25, framflyttad nu för 6e gången, leverans intervall nu 10-31mars, är väl extremt tveksamt att det håller, men ponera att det blir då så är det mer än 5månaders väntetid, det kan ju inte vara rätt, vin och reg lyser med sin frånvaro, frågan är om jag beställt något helt udda som är omöjligt att producera, model y, awd long range, vit med svart klädsel....
Bara att härda ut, inte så många veckor kvar så har du den. Men kontakta Tesla och fråga om dom kan påskynda leveransen och säg att du funderar på att avbeställa så kanske det går snabbare.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Fenix skrev: ↑07 feb 2026 13:32Fan, nu är det nästan så man vill avbryta köpet, är första gångsköpare, så har inte direkt någon anknytning till Tesla, aldrig ägt en, beställde 8nov 25, framflyttad nu för 6e gången, leverans intervall nu 10-31mars, är väl extremt tveksamt att det håller, men ponera att det blir då så är det mer än 5månaders väntetid, det kan ju inte vara rätt, vin och reg lyser med sin frånvaro, frågan är om jag beställt något helt udda som är omöjligt att producera, model y, awd long range, vit med svart klädsel....
Håll ut, det är värt väntan!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Samma här, beställde 28oct25 också awd, vit/svart. Framflyttad många gånger och förra veckan till 15-31 mars. Då kontaktade jag tesla och frågade vad detta riktigt beror på och om jag borde avboka. Då började det hända, fem dagar senare både vin och reg samt leveranstid 10-15.2.Fenix skrev: ↑07 feb 2026 13:32Fan, nu är det nästan så man vill avbryta köpet, är första gångsköpare, så har inte direkt någon anknytning till Tesla, aldrig ägt en, beställde 8nov 25, framflyttad nu för 6e gången, leverans intervall nu 10-31mars, är väl extremt tveksamt att det håller, men ponera att det blir då så är det mer än 5månaders väntetid, det kan ju inte vara rätt, vin och reg lyser med sin frånvaro, frågan är om jag beställt något helt udda som är omöjligt att producera, model y, awd long range, vit med svart klädsel....
Nu dock under en vecka till beräknad leverans men inga dokument eller anvisningar om upphämtning, så får se...
- enoch85
- Teslaägare
Undrar lite över detta...Zoot69 skrev: ↑12 jan 2026 14:54Man blir lite trött på var man får för inbytes bilen även om man får 40000 av Tesla för bilen,och det är en skitbil så blir man ändå trött att det halverar priset på själva bilen varje gång,man måste återsöka från 4650 till 1850 till nu 950 man undra om man kommer ner till 0kr om man får vänta längre.
Är detta "praxis"? Känns ju lite som lurendrejeri. Om Tesla vet att leveransen tar ca 2-3 mån från beställning, men håller bara priset på bilen i en 1 mån, hur kan man då hävda ett pris i samband med beställning?
Är det inte så att om man värderar en bil som man sen låter stå med exakt samma miltal så borde man väl få samma värdering 2 månader senare? I mitt fall pratar vi om en bil som Tesla värderat till 60K.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Man får dessutom ibland ännu ett nytt pris av upphämtning, då dom gör en ny inspektion och drar av några tusen tillenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 12:46Undrar lite över detta...Zoot69 skrev: ↑12 jan 2026 14:54Man blir lite trött på var man får för inbytes bilen även om man får 40000 av Tesla för bilen,och det är en skitbil så blir man ändå trött att det halverar priset på själva bilen varje gång,man måste återsöka från 4650 till 1850 till nu 950 man undra om man kommer ner till 0kr om man får vänta längre.
Är detta "praxis"? Känns ju lite som lurendrejeri. Om Tesla vet att leveransen tar ca 2-3 mån från beställning, men håller bara priset på bilen i en 1 mån, hur kan man då hävda ett pris i samband med beställning?
Är det inte så att om man värderar en bil som man sen låter stå med exakt samma miltal så borde man väl få samma värdering 2 månader senare? I mitt fall pratar vi om en bil som Tesla värderat till 60K.
Det funkar bra då 90% eller tar emot bilen ändå då dom lagt ner all tid
- enoch85
- Teslaägare
Funkar bra för Tesla eller för köparen?tnjo skrev: ↑08 feb 2026 15:18Man får dessutom ibland ännu ett nytt pris av upphämtning, då dom gör en ny inspektion och drar av några tusen tillenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 12:46Undrar lite över detta...Zoot69 skrev: ↑12 jan 2026 14:54Man blir lite trött på var man får för inbytes bilen även om man får 40000 av Tesla för bilen,och det är en skitbil så blir man ändå trött att det halverar priset på själva bilen varje gång,man måste återsöka från 4650 till 1850 till nu 950 man undra om man kommer ner till 0kr om man får vänta längre.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
liesis skrev: ↑08 feb 2026 06:55Samma här, beställde 28oct25 också awd, vit/svart. Framflyttad många gånger och förra veckan till 15-31 mars. Då kontaktade jag tesla och frågade vad detta riktigt beror på och om jag borde avboka. Då började det hända, fem dagar senare både vin och reg samt leveranstid 10-15.2.Fenix skrev: ↑07 feb 2026 13:32Fan, nu är det nästan så man vill avbryta köpet, är första gångsköpare, så har inte direkt någon anknytning till Tesla, aldrig ägt en, beställde 8nov 25, framflyttad nu för 6e gången, leverans intervall nu 10-31mars, är väl extremt tveksamt att det håller, men ponera att det blir då så är det mer än 5månaders väntetid, det kan ju inte vara rätt, vin och reg lyser med sin frånvaro, frågan är om jag beställt något helt udda som är omöjligt att producera, model y, awd long range, vit med svart klädsel....
Nu dock under en vecka till beräknad leverans men inga dokument eller anvisningar om upphämtning, så får se...
Ja, jag slog också en signal till dom, och undra vad dom själv tycker är rimligt väntetid på en bil, men inget vettigt svar på det, bara att normalt tar det inte såhär lång tid...nåväl, har börjat snegla på alternativ, vilket jag även nämnde för tesla, men verkar inte som det spelade någon roll. För min del så handlar det ju om att det praktiskt ska fungera i min vardag, bilen är en del i pusslet, vilket märke det är på den spelar inte så stor roll.
För teslaenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 15:54Funkar bra för Tesla eller för köparen?tnjo skrev: ↑08 feb 2026 15:18Man får dessutom ibland ännu ett nytt pris av upphämtning, då dom gör en ny inspektion och drar av några tusen tillenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 12:46Undrar lite över detta...Zoot69 skrev: ↑12 jan 2026 14:54Man blir lite trött på var man får för inbytes bilen även om man får 40000 av Tesla för bilen,och det är en skitbil så blir man ändå trött att det halverar priset på själva bilen varje gång,man måste återsöka från 4650 till 1850 till nu 950 man undra om man kommer ner till 0kr om man får vänta längre.
Det funkar bra då 90% eller tar emot bilen ändå då dom lagt ner all tid![]()
Skumt och suspekt upplägg. Dom värderar inbytesbilen vid beställningen. Sen får man vänta upp till 5-6 månader. Varje månad så uppdaterar man inbytesbilen och dom sänker priset VAJE gång! Undrar vad som händer om man skiter i att skicka in uppgifter varje månad, väntar tills man får VIN och reg.nr. endast uppdaterar det EN gång tilltnjo skrev: ↑08 feb 2026 15:18Man får dessutom ibland ännu ett nytt pris av upphämtning, då dom gör en ny inspektion och drar av några tusen tillenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 12:46Undrar lite över detta...Zoot69 skrev: ↑12 jan 2026 14:54Man blir lite trött på var man får för inbytes bilen även om man får 40000 av Tesla för bilen,och det är en skitbil så blir man ändå trött att det halverar priset på själva bilen varje gång,man måste återsöka från 4650 till 1850 till nu 950 man undra om man kommer ner till 0kr om man får vänta längre.
=================================
Beställt: Model Y Premium AWD LR Blå
Beställde: 18 oktober 2025
Leverans: 2 feb 2026! (Ändrad 5ggr)
Tidigare: Mercedes EQC AMG 2023
- enoch85
- Teslaägare
Vet du hur det funkar om man skulle köpa en bil på Blocket för 5000 kr som man värderar precis innan inbyte?tnjo skrev: ↑08 feb 2026 16:39För teslaenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 15:54Funkar bra för Tesla eller för köparen?tnjo skrev: ↑08 feb 2026 15:18Man får dessutom ibland ännu ett nytt pris av upphämtning, då dom gör en ny inspektion och drar av några tusen tillenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 12:46Undrar lite över detta...Zoot69 skrev: ↑12 jan 2026 14:54Man blir lite trött på var man får för inbytes bilen även om man får 40000 av Tesla för bilen,och det är en skitbil så blir man ändå trött att det halverar priset på själva bilen varje gång,man måste återsöka från 4650 till 1850 till nu 950 man undra om man kommer ner till 0kr om man får vänta längre.
![]()
![]()
Verkar ju vara ett bättre alternativ. Eftersom Tesla kör med fulspel så får man väl göra likadant.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
enoch85 skrev: ↑08 feb 2026 16:58Vet du hur det funkar om man skulle köpa en bil på Blocket för 5000 kr som man värderar precis innan inbyte?tnjo skrev: ↑08 feb 2026 16:39För teslaenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 15:54Funkar bra för Tesla eller för köparen?tnjo skrev: ↑08 feb 2026 15:18Man får dessutom ibland ännu ett nytt pris av upphämtning, då dom gör en ny inspektion och drar av några tusen tillenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 12:46
Undrar lite över detta...
![]()
![]()
Verkar ju vara ett bättre alternativ. Eftersom Tesla kör med fulspel så får man väl göra likadant.
Är väl en heldel som gjort det har jag förstååt det som så verkar funka
Vår kontakt på Tesla när vi kikade på nya model y sa att en av deras kollegor gjorde så.enoch85 skrev: ↑08 feb 2026 16:58Vet du hur det funkar om man skulle köpa en bil på Blocket för 5000 kr som man värderar precis innan inbyte?tnjo skrev: ↑08 feb 2026 16:39För teslaenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 15:54Funkar bra för Tesla eller för köparen?tnjo skrev: ↑08 feb 2026 15:18Man får dessutom ibland ännu ett nytt pris av upphämtning, då dom gör en ny inspektion och drar av några tusen tillenoch85 skrev: ↑08 feb 2026 12:46
Undrar lite över detta...
![]()
![]()
Vi hade tre bilar varav en äldre xc70 från 2002 kanske värd runt 20-25.000kr. på Blocket. Den bytte vi in.. vick först närmare 15.000kr i inbyte. Slutade i typ 6.000kr efter 5mån väntan och uppdateringar. FAST, bilen inte rullade en meter till! Bytte endast till vinterdäcken och sen inget mer. Betalade in skatten samma månad, 3.000kr. Eftersom vi står som ägare i månaden då skatten ska betalas in. Men, vi ställde av bilen själva vid inbytesdagen, det var ok. Så, får tillbaka nästan allt.
Inbytet gick smidigt.
- enoch85
- Teslaägare
Ok, bra info! Det blir att leta skrotbil på nätet då!Drutten71 skrev: ↑08 feb 2026 18:01Vår kontakt på Tesla när vi kikade på nya model y sa att en av deras kollegor gjorde så.
Vi hade tre bilar varav en äldre xc70 från 2002 kanske värd runt 20-25.000kr. på Blocket. Den bytte vi in.. vick först närmare 15.000kr i inbyte. Slutade i typ 6.000kr efter 5mån väntan och uppdateringar. FAST, bilen inte rullade en meter till! Bytte endast till vinterdäcken och sen inget mer. Betalade in skatten samma månad, 3.000kr. Eftersom vi står som ägare i månaden då skatten ska betalas in. Men, vi ställde av bilen själva vid inbytesdagen, det var ok. Så, får tillbaka nästan allt.
Inbytet gick smidigt.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Värd att vänta på! Grym bil.Fenix skrev: ↑08 feb 2026 16:34liesis skrev: ↑08 feb 2026 06:55Samma här, beställde 28oct25 också awd, vit/svart. Framflyttad många gånger och förra veckan till 15-31 mars. Då kontaktade jag tesla och frågade vad detta riktigt beror på och om jag borde avboka. Då började det hända, fem dagar senare både vin och reg samt leveranstid 10-15.2.Fenix skrev: ↑07 feb 2026 13:32Fan, nu är det nästan så man vill avbryta köpet, är första gångsköpare, så har inte direkt någon anknytning till Tesla, aldrig ägt en, beställde 8nov 25, framflyttad nu för 6e gången, leverans intervall nu 10-31mars, är väl extremt tveksamt att det håller, men ponera att det blir då så är det mer än 5månaders väntetid, det kan ju inte vara rätt, vin och reg lyser med sin frånvaro, frågan är om jag beställt något helt udda som är omöjligt att producera, model y, awd long range, vit med svart klädsel....
Ja, jag slog också en signal till dom, och undra vad dom själv tycker är rimligt väntetid på en bil, men inget vettigt svar på det, bara att normalt tar det inte såhär lång tid...nåväl, har börjat snegla på alternativ, vilket jag även nämnde för tesla, men verkar inte som det spelade någon roll. För min del så handlar det ju om att det praktiskt ska fungera i min vardag, bilen är en del i pusslet, vilket märke det är på den spelar inte så stor roll.
MY RWD Vit 2023
- Grytet
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik982143
Exakt så gjorde jag. Köpte en för dryga 5tkr och blev efter några sänkningar erbjuden 500 SEK, vilket gjorde att jag minskade min bilköp med 35tkr. Tänk bara på att bilen måste vara körbar och besiktad. Sedan vill jag minnas att det fanns det en gräns att bilen måste ha minst två kvar till sista besiktningsdatum vid bytet.enoch85 skrev: ↑08 feb 2026 19:50Ok, bra info! Det blir att leta skrotbil på nätet då!Drutten71 skrev: ↑08 feb 2026 18:01Vår kontakt på Tesla när vi kikade på nya model y sa att en av deras kollegor gjorde så.
Inbytet gick smidigt.![]()
Model Y AWD Stealth Grey
Beställd 20 okt
Beställd 20 okt
- Vito Corleone
- Teslaägare
Ny tid. 22 feb - 9 marVito Corleone skrev: ↑28 jan 2026 13:31Long Range AWD Diamantsvart beställd 01/27 prel leverans i april
Ny tid, framflyttning igen:
3 -18 mars (ingen VIN)
Någon som har erfarenhet... blir min leverans i mars av eller kan det hända att vid nästa uppdatering leveransen flyttas till typ maj-juni?
MY RWD 2023
MY RWD LR beställd 2026-01-26
MY RWD LR beställd 2026-01-26
Hej,
Ny medlem och snart ny teslaägare om allt går som det ska.
Beställde en MY LR AWD 30/1. Vit med svart inredning och cross flow fälgar.
Vågar man hoppas på att den dyker upp innan 31 Mars så man får ta del av räntekampanjen?
Känns som när man läser att vissa färgställningar kommer snabbare än andra trots att det står april på alla färgerna.
Vågar man hoppas på att den dyker upp innan 31 Mars så man får ta del av räntekampanjen?
Känns som när man läser att vissa färgställningar kommer snabbare än andra trots att det står april på alla färgerna.
Exakt samma jag beställde, den 8/11 2025, beräknad leverans 10-31mars, dock fått varken vin eller reg, ska bli intressant att se vem av oss som får först, enligt säljaren på tesla i malmö så har dom ett väldigt sofistikerat kösystem .....minid skrev: ↑10 feb 2026 21:50Hej,